2020-10-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kom med en uppskattning du då, hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter. Drunken Zealot vågar ju inte. Han kastade ur sig att det skulle kunna var 0,1 knop.
Då påpekar jag att 0,1 knop är 5 centimeter per sekund. Och det tyckte han fortfarande var en rimlig sjunkhastighet.
Vad tycker du? Hur snabbt sjunker hon? Är 5 cm per sekund rimligt? Alltså att det tar 3 min och 20 sek att sjunka 10 meter? 10 meter = ungefär tre våningar.

Om du tittar i rummet du sitter så är takhöjden kanske 2,5 meter. Då skulle det alltså ta nästan en minut (50 sekunder) för Estonia att sjunka från taket ner till golvet. Tycker du likdant som Drunken Zealot? Eller har du någon egen uppfattning hur snabbt hon sjunker?

Jag tror att alla gissningar hittils är någorlunda rimliga, men 0,1 knop låter lågt, och 30 knop högt.

Några avgörande parametrar är ju hur mycket flytkraft som finns (luft samt material lättare än vatten) jämfört med vikten på fartygets tunga konstruktionsmaterial (produkten av respektive materials volym och dess densitet minus vattnets densitet). Differensen ger en nedåtgående kraft som accelererar fartyget mot botten enligt F=m*a. Accelerationen avtar successivt när vattenmotståndet ökar, liknande hur accelerationen avtar för en fallskärmshoppare i luft, tills hastigheten är konstant. Hastigheten minskar då luftens densitet ökar på lägre höjd.
Men skeppet skiljer sig mot fallskärmshopparen. Dynamiken blir annorlunda. Vattnets densitet är konstant. Men i takt med att djupet ökar kommer volymen av luft ombord minska, eftersom att luften komprimeras. Vid 60m djup är det relativa trycket 6 bar, dvs luftvolymen blir 1/6, vilket betyder att flytkraften minskat avsevärt. Så medan fartygets sjunkhastighet bromsas av vattenmotstånd, ökar tyngden eftersom vatten strömmar in och ersätter luftvolymen som komprimeras, vilket då ökar den sänkande kraften med djupet.

Det är alltså inte en enkel beräkning. Allt beror på dimensioner, mängden material med låg densitet, hur mycket luft som finns (och inte läcker), vattenmotståndsparametrar, samt på vilket djup skeppet slår i havsbotten.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-05 kl. 22:30.
Citera
2020-10-05, 22:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hålet i sidan ger i grunden inte slagsida pga vatten på bildäck:
1. antag att slagsida uppstår av valfri okänd anledning, tillräckligt för att hålet vid styrbordsida av bildäck skall hamna i vattenytan. Inget vatten rinner in.
2. antag nu att slagsidan ökar (av en våg eller vind) tillfälligt för att hålet skall hamna under vatten. Så fort slagsidan hävs rinner vattnet ut igen och läget återställs.

För att vatten på bildäck skall bidra till slagsidan måste vatten komma in på ett sätt så att det inte rinner ut samma väg. Är det möjligt med hål midskepps? Jag ser ett
sätt: Estonia hade viss akterlig trim. Om vatten kunde rinna in och fastna vid aktern så skulle det kunna öka slagsidan. Men vi skall också komma ihåg att mycket mer vatten skulle rinna in på däck 0 och sedan däck 1. Detta kommer att över tid minska slagsidan.

Ett annat problem är att vi först måste ha påtaglig slagsida (flera grader) under en längre tid för att få in vatten på bildäck.

Bogvisiret kommer ju någon gång under denna tid att haverera och även släppa in vatten på bildäck den vägen.

Jag har inte kompetens för att avgöra om det ligger något i teorin att fartyget inte borde sjunka så fort om det inte finns en läcka i skrovet eller om det tappade bogvisiret är allt allena förklarande.

Jag har höga tankar om din förmåga att tänka logiskt och vetenskapligt och inte acceptera konspirationsteorier utan utgå från det sannolika. Jag har försökt att läsa tillbaka i din diskussion med Heiwa och jag håller så långt jag kan bedöma med dig om att man inte skall ta till konspiratoriska teorier och att det är mycket långsökt att det föreligger en konspiration runt bogvisiret. Men är du säker på att du inte nu drabbats av rätt krafigt konfirmationsbias?

Logiskt sett så om ny information tillkommer så bör man noga tänka över om inte denna ändrar förutsättningarna för bedömningen. Det är lätt hänt att man till mans i diskussioner istället blir ännu mer låst i den bedömning man förfäktat tidigare och hellre försvarar den till varje pris än ändrar sig.

Jag tycker det verkar som du på något sätt vid bekräftelsen av förekomsten av ett hål i skrovet på styrbordsidan, ett hål som en sådan som Heiwa - som du med rätt kallar konspirationsteoretiker - men även andra postulerat som något som borde finnas för att förklara sjunkförloppet, om något blivit ännu säkrare på att detta hål inte kan ha funnits innan färjan sjönk och att det oavsett absolut inte kan ha med sjunkförloppet att göra.

Så med all respekt. Här kan man alltså misstänka på allmänna grunder att ditt resonerande möjligen inte är logiskt oklanderligt om förekomsten av ett hål i skrovet gör dig ännu säkrare på din sak och ännu mer benägen att se teorier som inte enbart består av att hela sjunkförloppet förklaras av av det tappade bogvisiret som konspiratoriska.

Heiwa ger defintivt uttryck för konspirationsteorier, men han är vad jag förstår samtidigt klart tekniskt bevandrad i de frågor det gäller, så man bör enligt min mening ge visst värde till vad han säger om sjunkförloppet vid ett hål i skrovet, exempelvis här: (FB) M/S Estonias förlisning

Det är inget inlägg jag håller med om per se bör jag påpeka utan ett jag läste alldeles nyligen och kopplade till denna diskussion. Det han skriver om hur fartyget både stabiliseras och i vissa tillstånd ändå har slagsida, låter åtminstone någorlunda plausibelt. Lägger man till det den eventuella och nu fullt möjliga förekomsten av ett fyra meter hög läcka som släpper in vatten på flera däck bör det finnas grund för att överväga att en läcka i skrovet är inblandad i Estonias haveri.
Citera
2020-10-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Står inte mycket faktiskt. Framför allt hur de kom fram till siffran.

Nu är de också nere på 5 minuter. 3800 meter på 5 min, det är 12 meter per sekund ex spiralvägen. Det låter extremt. Kan du inte hitta något annat exempel?
Vill du förkovra dig i detaljer kan du ju läsa följande. https://www.researchgate.net/profile/Sean_Kery/publication/323394397_On_the_Hydromechanics_of_Vessels_and_Deb ris_Fields_During_Sinking_Events/links/5a93eb1daca27214056617bf/On-the-Hydromechanics-of-Vessels-and-Debris-Fields-During-Sinking-Events.pdf

KMS Bismarck kom också upp i över 20 knop.
Till och med en exempelmodell på ett segelfartyg (en skonare) kommer snabbt upp i en vertikal hastighet av flera meter per sekund. Sen varierar självklart den slutgiltiga hastigheten beroende på en rad faktorer men någon promenadtakt är det inte frågan om. Utan krafterna skall som jag skrev inte underskattas.

Nu sjönk inte Estonia i tusentals meter vatten men det var troligen ändå inget höstlöv till nedfärd. Mer än ett par meter per sekund men mindre än 5 är nog rimligt. 4-5 knop?
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-05 kl. 22:28.
Citera
2020-10-05, 22:28
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Undrar om det ens finns ben kvar efter alla. Fragment gissningsvis.

Killgissning:

Östersjön är syrefattig och det drar också ner antal bakterier. Kan finnas mer kvar än man kan tro efter 26 år, rockwell dykarna kunde ju t.om se läppstift på kroppar två månader efter olyckan...
Citera
2020-10-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Det ska alltså vara radioaktivt kobolt och osmium skapat i reaktorn på den ryska ubåtsbasen.

Inte vet jag, pila dig tillbaka och fråga den som kom med uppgiften att hen hört något om kobolt och osmium. Jag bara ifrågasatte det då bägge metallerna finns att köpa på spotmarknaden. Varför ska man då snatta det i Ryssland och sedan "smuggla" in det till Sverige?
Citera
2020-10-05, 22:30
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Säger killen som hittar på att fartyget väger 15 000 ton. Du har ingen koll och bara hittar på.

Mycket tjat om den där vikten.

Bruttodräktighet 15 598 registerton
Nettodräktighet 8 372 registerton
Dödvikt 2 800 ton

Bruttodräktigheten baseras på fartygets totala inneslutna volym.
Nettodräktigheten baseras på lastutrymmenas volym. I beräkningen tas även hänsyn till passagerarkapaciteten.
Dödvikt, förkortat DWT efter det engelska deadweight tonnage, är ett mått på ett fartygs maximala lastförmåga – vikten av last, bränsle, förråd, besättning och passagerare – när det lastats ned till lägsta tillåtna fribord, vilket markeras av plimsollmärket.

Deplacement anger vikten av det av ett fartyg undanträngda vattnet, vilket enligt Arkimedes princip motsvarar fartygets massa. Anledningen till att denna definition används är att deplacementet är enklare att mäta än fartygets vikt.
Senast redigerad av 53....so what 2020-10-05 kl. 22:35.
Citera
2020-10-05, 22:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Undrar om det ens finns ben kvar efter alla. Fragment gissningsvis.

Borde finnas ben kvar. Sedan vet jag inte vilka miljöförutsättningar det finns på plats 85 meter ner i Östersjön.
Citera
2020-10-05, 22:36
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag har aldrig fattat vilken militärutrustning Sverige så desperat skulle behöva från ESTLAND? Är det sovjetiska dekrypteringsmaskiner? Skulle man frakta sådana grejer i militärlastbilar? Och sprängämnen behöver vi ju inte smuggla, vi hade väl bättre grejer i Sverige? Det hade varit mer begripligt om NATO ville utrusta Estländarna med toppmodern utrustning, men då hade ju frakten gått den andra riktningen, från Stockholm till Tallinn.

Känns som mer sannolikt att Sverige bara följt order och agerat mellanhand för att transportera det vidare till .. ja .. finns väl bara ett land som passar in här.
Citera
2020-10-05, 22:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja men det blir ju så mycket merjobb än att bara lägga en kropp i en säck. Nu måste man sortera tvåhundra benbitar hit och dit för att pussla ihop en person. Men de kanske nöjer sig med att identifiera kraniet, sedan lägger dit några random ben till så att säcken känns full.

Så blir det nog i slutändan att man koncentrerar sig på kranium.
Citera
2020-10-05, 22:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så blir det nog i slutändan att man koncentrerar sig på kranium.

En orsak som Etiska rådet nämnde när de motsatte sig bärgning var att Sjöfartsverket menade att varket måste rätas upp först innan det kan lyftas från botten. Det ligger ju på sidan, nästan uppochner. Man sa att kropparna kunde ta skada vid upprätningen av vraket.
Nu om det ligger 10-12 personer i ett trapphus och det är bara ben kvar, så kan man tänka sig att det rasslar rejält när de rätar upp båten och det kan bli svårt att särskilja vad som är vem.
Citera
2020-10-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Heiwa ger defintivt uttryck för konspirationsteorier, men han är vad jag förstår samtidigt klart tekniskt bevandrad i de frågor det gäller, så man bör enligt min mening ge visst värde till vad han säger om sjunkförloppet vid ett hål i skrovet, exempelvis här: (FB) M/S Estonias förlisning

Tack för länken till ett intressant inlägg! Jag har inte kontrollerat siffrorna mer ingående, men resonemanget kring fysiken gällande stabiliteten ser riktig ut.
Citera
2020-10-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bogvisiret kommer ju någon gång under denna tid att haverera och även släppa in vatten på bildäck den vägen.

Jag har inte kompetens för att avgöra om det ligger något i teorin att fartyget inte borde sjunka så fort om det inte finns en läcka i skrovet eller om det tappade bogvisiret är allt allena förklarande.

Jag har höga tankar om din förmåga att tänka logiskt och vetenskapligt och inte acceptera konspirationsteorier utan utgå från det sannolika. Jag har försökt att läsa tillbaka i din diskussion med Heiwa och jag håller så långt jag kan bedöma med dig om att man inte skall ta till konspiratoriska teorier och att det är mycket långsökt att det föreligger en konspiration runt bogvisiret. Men är du säker på att du inte nu drabbats av rätt krafigt konfirmationsbias?

Logiskt sett så om ny information tillkommer så bör man noga tänka över om inte denna ändrar förutsättningarna för bedömningen. Det är lätt hänt att man till mans i diskussioner istället blir ännu mer låst i den bedömning man förfäktat tidigare och hellre försvarar den till varje pris än ändrar sig.

Jag tycker det verkar som du på något sätt vid bekräftelsen av förekomsten av ett hål i skrovet på styrbordsidan, ett hål som en sådan som Heiwa - som du med rätt kallar konspirationsteoretiker - men även andra postulerat som något som borde finnas för att förklara sjunkförloppet, om något blivit ännu säkrare på att detta hål inte kan ha funnits innan färjan sjönk och att det oavsett absolut inte kan ha med sjunkförloppet att göra.

Så med all respekt. Här kan man alltså misstänka på allmänna grunder att ditt resonerande möjligen inte är logiskt oklanderligt om förekomsten av ett hål i skrovet gör dig ännu säkrare på din sak och ännu mer benägen att se teorier som inte enbart består av att hela sjunkförloppet förklaras av av det tappade bogvisiret som konspiratoriska.

Det är inget inlägg jag håller med om per se bör jag påpeka utan ett jag läste alldeles nyligen och kopplade till denna diskussion. Det han skriver om hur fartyget både stabiliseras och i vissa tillstånd ändå har slagsida, låter åtminstone någorlunda plausibelt. Lägger man till det den eventuella och nu fullt möjliga förekomsten av ett fyra meter hög läcka som släpper in vatten på flera däck bör det finnas grund för att överväga att en läcka i skrovet är inblandad i Estonias haveri.
Och hur kan du så säkert veta, att inte Heiwa i nuvarande "konspirationsteorier" helt enkelt ägnar sig åt att DRIVA.....både med dig och resten av den svenska populasen???!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in