2020-10-05, 21:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Då borde det synas i sjukskrivningsstatistiken. Men eftersom de flesta ( inte alla ) redan är sjukskrivna av annat syns det inte .
De förvägras sjukskrivning, Primärvården hjälper ingen som inte har ett positivt covid-19 test att uppvisa. Det spelar ingen roll att det var de själva som vägrade ta emot dessa sjuka då de fick symptom i mars-april, ej heller fick te testa sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
När ska galna Tegnell fatta detta?

https://thehill.com/policy/healthcare/519662-cdc-posts-update-saying-coronavirus-can-spread-through-airborne
Tegnell vet nog redan om att förkylningsvirus kan smitta med luftburna partiklar på mer än två meters avstånd under sällsynta och speciella omständigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du menar att de 150 tusen personer som i Sverige söker för långtidssymtom i Covid19 inte alls har dessa symtom, utan att det i själva verket är något psykotiskt de drabbats av? Du får ursäkta mig, men det bedömer jag faktiskt som något osannolikt....

Bidragsfuskarna och den organiserade brottsligheten har uppenbarligen fått en ny guldåder att gräva i.
Corona-guldet skall utvinnas och de kriminella är alltid snabba att anpassa sig. Betydligt snabbare än myndigheterna fattar vad det rör sig om. Sen finns det givetvis ett stort antal som är sjuka på riktigt. Men med 150 000 "sjuka" så kan det ändå bli stora summor som hamnar i fel fickor.
Citera
2020-10-05, 21:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Exakt därav ingen ökning direkt i sjukdagar i riket . Skulle 150000 nya bli sjuka skulle det blivit rejäl puckel .

https://www.forsakringskassan.se/omfk/vart_uppdrag/vagen_till_9_0
Primärvården vägrar att sjukskriva de som inte kan visa ett positivt covid-19 test då de insjuknade i mars-april.

Ett moment 22.
Citera
2020-10-05, 21:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
När ska galna Tegnell fatta detta?

https://thehill.com/policy/healthcare/519662-cdc-posts-update-saying-coronavirus-can-spread-through-airborne

Ja har de bestämt sig nu äntligen verkar det som,

brasklappen på sidan är borta nu,

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/how-covid-spreads.html
Citera
2020-10-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De förvägras sjukskrivning, Primärvården hjälper ingen som inte har ett positivt covid-19 test att uppvisa. Det spelar ingen roll att det var de själva som vägrade ta emot dessa sjuka då de fick symptom i mars-april, ej heller fick te testa sig.

Vad är det för jävla snack?!
Förvägras sjukskrivning? Du låter som ett jävla fackpamp/skyddsombud. Det snacket har vi ju hört i 50 år. Alla jävla WT behöver ju ”sjukskrivas” med jämna mellanrum pga utbrändhet och annan hittepå.
Du behöver inga jävla testsvar för att bli sjukskriven för någonting. Allt handlar om symptom.
Om du känner dig lite trött efter ex flunsa eller annat, blir du inte sjukskriven.
Om du har konstant migrän, värk, hjärtfel (som 80% får enligt vissa i tråden) osv osv, blir du sjukskriven oavsett diagnos.
Försöker du bluffa dig till sjukskrivning så blir du förhoppningsvis genomskådad och avvisad med rätta
Citera
2020-10-05, 21:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag tänker att de borde fortsatt med distans för år 2-3 på gymnasiet samt högskola-universitet även nu i höst.

Jag tänker att de skulle rekommendera även grundskoleelever att stanna hemma om någon i hushållet har konstaterad covid.

Jag tänker att de skulle låta lärare med någon i hushållet få vara hemma med ersättning ( den är högst 16 000 per månad om du tjänar mer än 27 000/månad ). Som det är nu får de inte vara hemma med ersättning om de inte redan arbetar som assistent till personen i riskgrupp som de bor med. Vem fan gör det?

Så tänker jag.
Få länder i Europa tillämpar skolstängning nu. Regeringen har nog vägt en skolstängning mot vad det innebär för elever som inte får lärarledda lektioner och att händer det något så kan man stänga skolor lokalt. Jag har inte hört att det skulle vara någon stor smittspridning på våra grundskolor och gymnasier, men jag kan ha fel. Däremot har det rapporterats från högskolor och universitet i samband med nollningar och fester. När jag läste hade vi stora föreläsningssalar, vilket skulle innebära att man kan sprida ut sig, men så kanske det inte är överallt? Min gissning är att samhällsnyttan får styra, dvs. istället för att stänga samhället får vi följa rekommendationer och lite smittspridning får vi helt enkelt ta.
Citera
2020-10-05, 21:48
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Primärvården vägrar att sjukskriva de som inte kan visa ett positivt covid-19 test då de insjuknade i mars-april.

Ett moment 22.

Det förekommer säkert sådana fall det betvivlar jag inte. Men att det skulle röra sig om tusental är nonsens. Jag arbetar på en arbetsplats med över 800 medarbetare i Skåne och vi har haft cirka 40 bekräftade fall varav en behövde vård. Endast den som behövde vård var inte helt frisk på 2 veckor. Sedan har Jag aldrig hört någon nekats vård oavsett testresultat.
Senast redigerad av Flugpappa 2020-10-05 kl. 21:51.
Citera
2020-10-05, 21:51
Medlem
Trump på steroider lämnar sjukhuset. Har twittrat som besatt hela dagen.

Donald J. Trump
@realDonaldTrump
·
1h
I will be leaving the great Walter Reed Medical Center today at 6:30 P.M. Feeling really good! Don’t be afraid of Covid. Don’t let it dominate your life. We have developed, under the Trump Administration, some really great drugs & knowledge. I feel better than I did 20 years ago!
Citera
2020-10-05, 21:56
Medlem
gloffgloffs avatar
intervju Norges hälsominister Aktuellt 21

han kommenterar Sveriges och Norges pandemihantering

https://www.svtplay.se/video/28047918/aktuellt/aktuellt-5-okt-21-00-4?start=auto
Citera
2020-10-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna
Ok, då var det inte så illa som jag först befarade, trodde det var 100k pers i behov av rehab 🙂.

Väldigt lite info om Novus-undersökningen dock, urval etc, men den verkar alltså bygga på en enkät till ett slumpmässigt urval. Där man digagnoserat corona via beskrivning av "corona liknande symptom" och sen skattat långtidssjuka (inte behov av rehab) beroende på hur länge folk känt sig förkylda (oavsett testat för c19 eller inte)... Den undersökningens säger ju nada, så korkade slutsatser att man blir matt. Men antar att det blev bra löpsedlar på den undersökningen .

Ps. Enligt novusundesökning var 100 tusentals svenskar smittade, rättare sagt ansåg sig vara smittade, redan i nov-dec 2019,dvs Långt innan det var känt att Covid-19 fanns i Sverige. Säger lite om trovärdigheten i deras undersökning och att gemeneman verkar tro att varenda förkylning de haft i närtid är Corona.
Senast redigerad av jerka11 2020-10-05 kl. 22:37.
Citera
2020-10-05, 22:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ja, jag förstår det inte är så lätt att jobba för regimen. Du vet det är möjligt att byta till ett annat jobb eller plugga till någonting vettigt istället för att vara ett maktens kreatur?

För visst är det så att storyn du kör för andra tror du inte själv på. Det är ok, vi har alla dåliga perioder i våra liv, men det är inget som ska vara någon till last. Bara släpp sargen och gå.

Och alldeles oavsett vad och vem det än är som rör sig i dina skuggor så har Taiwan utrotat covid.

Frågor på det?

Vad vore vi utan statsmakten gosse 👋btw är ditt mönsterland cirka tio gånger mer korrupt än banditlandet svärje 😎. Fast vi kan göra saker bättre helt klart. Vi har lärt oss väldigt mycket under denna pandemi , nya sätt att arbeta samt hittat brister i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in