2020-10-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Helt riktigt. Men han säger också att han inte kan uppge position eftersom de har blackout, följt av ”det ser verkligen illa här nu” innan radion tystnar, så befälet på Europa måste fått kalla kårar där och då.

När sedan Estonia försvann från radarn och man bara hittade flottar och livvästar var slutsatsen självklar och MRSC Mariehamn skickade redan 02:30 meddelande till Stockholm att Estonia förmodligen sjunkit.

Jo det vet jag , men det har inget att göra med det jag sa innan.
Citera
2020-10-05, 20:34
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
All right. Du behöver inte bevisa något. Det är givetvis resten av världen som skall visa att varje tänkbar teori du har, eller inte har, inte stämmer.

Vem vet, en dag (idag?) kanske du går med på att svenska marinen i alla fall inte skar bort visiret från vraket.

Din sista mening kan du väl rikta till någon som har påstått att de gjorde det?... Är det för mycket begärt att du slutar formulera mina teorier tre dagar efter att jag bad om det första gången?
Citera
2020-10-05, 20:36
Medlem
Citat:
Du kan väl svara på den raka frågan i stället:
tror du att rampen var intryckt i fartyget trots att den är flera meter för lång för att rymmas?
Du vet att Estonia sjönk? När rätt många tusen ton landar på havets botten har en fjuttig bilramp inte så mycket att sätta emot. Den kan utan vidare knycklas in i ett rövhål om det nu skulle vara så. Att den således utan större problem kan tryckas ihop i det förhållandevis stora hål som bogvisiret lämnade är inte jättesvårt att begripa.
Citera
2020-10-05, 20:37
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Du kan väl svara på den raka frågan i stället:
tror du att rampen var intryckt i fartyget trots att den är flera meter för lång för att rymmas?

Jar sagt det förut, och måste tydligen säga det igen. Jag TROR ingenting. Jag är här för att ta del av det otaliga antalet frågetecken som omgärdar denna katastrof för att därefter lägga ett pussel. Eftersom det hela tiden dyker upp nya frågetecken, och din bibel-rapport inte lyckas räta ut dem så står jag kvar vid att inte tro något alls ännu.
Kan inte bli tydligare än så, så jag hoppas du begriper vad jag säger den här gången... Det är väl sjätte eller sjunde gången nu?!
Citera
2020-10-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det finns flera väldigt övertygande vittnesmål angående att det smugglades militärmaterial den natten. Att du inte vill att det ska vara sant är en annan sak.
Vidare har massor av tunga röster uttalat sig om att det MÅSTE finnas ett hål i Estonias styrbordssida för att sjunkförloppet gått till som det gjort. Man dyker och hittar just ett sånt hål.

Kanske missat lite där, kan du ge några exempel på vittnesmål?
Citera
2020-10-05, 20:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Din sista mening kan du väl rikta till någon som har påstått att de gjorde det?... Är det för mycket begärt att du slutar formulera mina teorier tre dagar efter att jag bad om det första gången?
Men du har skrivit inlägg efter inlägg om att haverikommissionens version av vad som hände med visiret inte är att lita på, så hur skall du ha det? Det är väl inte orimlgt att anta att du faktiskt inte tror på att visiret hittades och bärgades från än plats ca 1 n.m. från vraket, i synnerhet som du skriver inlägg efter inlägg där du vill ha bevis för
att det inte stod som en enorm foliehatt på vraket.

Låt mig ställa en rak fråga till. Vi är såvitt jag vet överens om
att det är Estonias bogvisir som står på land på Muskö.
- tror du att någon (med skärbrännare, sprängämnen, whatever) har avlägsnat detta visir från vraket?
Citera
2020-10-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om det är sant så finns det ju en möjlighet att han tog livet av sig för att slippa lidandet att drunkna.

Så det är normalt att man har med sig vapen på bryggan på ett civilt fartyg?
Citera
2020-10-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kanske missat lite där, kan du ge några exempel på vittnesmål?

Se dokumentären, där har du ett som tror sig ha sett det iaf.
Citera
2020-10-05, 20:45
Medlem
Ni som spekulerar kring med vilken hastighet Estonia träffade havsbotten, är meningen med era spekulationer att avgöra huruvida skadan på styrbord sida kan ha uppkommit genom att träffa en sten eller liknande?

Jag finner det inte särskilt troligt att det uppkommit på det viset. På filmklippen från dokumentären tycker jag det syns ganska tydligt att skadan är för lokal för att uppkomma genom att slå i botten. Det förutsätter att skrovet slagit i en stor upphöjnad/klippa/sten.

Estonia sjönk inte som en lodrät 2800-tons kil utan låg kapsejsad sista minuterna innan hon sjönk med aktern först varpå fören följde efter att aktern träffat botten. Hon sjönk då med lägre hastighet än om hon sjunkit helt lodrätt (vilket inte vore möjligt med tanke på hur grunt det är vid vrakplatsen). Det innebär också att hon troligtvis landade upp och ned. Skall kraften från att hon vält över på ena sidan och träffat en sten ha räckt för att åstadkomma skadan och var är i så fall denna klippa/sten?
Citera
2020-10-05, 20:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du vet att Estonia sjönk? När rätt många tusen ton landar på havets botten har en fjuttig bilramp inte så mycket att sätta emot. Den kan utan vidare knycklas in i ett rövhål om det nu skulle vara så. Att den således utan större problem kan tryckas ihop i det förhållandevis stora hål som bogvisiret lämnade är inte jättesvårt att begripa.
Ja, om hon landat med fören först, och framåt. Men ny ligger hon på sidan så nej, jag ser inte riktigt hur det skulle gått till.

Det är inte heller den bild som getts i alla andra filmer och dokumentärer som cirkulerat.
Citera
2020-10-05, 20:47
Medlem
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det helt givet att vatten kunde komma in under bildäck via trapphuset i slutskedet av haveriet, dvs när det gick vågor fram och tillbaka på bildäck. Överlevande såg ju också vatten i trapphuset och vid springorna till dörrarna till bildäck.

Men frågan är hur de mindre mängderna på durken på däck 1 kom dit i det tidigare skedet (01:00-01:15) när det var kanske 100-200 ton vatten på bildäck. Du nämnde tidigare luckor i bildäck som inte var stängda vid inspektion. Vart gick dessa luckor? (och varför var de inte stängda...?)

Man såg även vatten under hyttdörrarna på plan 1
VArt kan man läsa att dessa dörrar inte var stängda?
Citera
2020-10-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast vittnen säger ju att det sprutade vatten från ventilationsrör och rann längs väggarna. Trappan upp från skottdäcken går ju i mitten av bildäcket så när det var så mycket vatten på bildäck att det räckte upp dit var det troligen senare i förloppet.

Det är väll 1 vittne som säger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in