2020-10-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så Tegnell har inte upptäckt att det ökar på fler ställen i landet?

Angående virus i avloppsvattnet:

”I DN kommenterar nu Anders Tegnell upptäckten och menar att det inte är en indikation på en andra smittovåg:

- Att kalla det en andra våg är att ta i alldeles för mycket. Men det är ett tecken på det vi har sett under några veckor nu att det ökar. En andra våg implicerar något större, att det går över hela landet, som i Italien och Spanien. Vi har en ökning i Stockholm som vi absolut ska hålla koll på och ta på allvar. Men den är inte rasande snabb och har inte drabbat sjukvården alls.”

svt.se

Samma förnekelse som i Februari/Mars. En apa kunde då räkna ut att samhällsspridning var ett faktum, men inte FHM.

Tragiskt.
Citera
2020-10-05, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok men den summan kan ju lätt bli mindre efter en viss tid och om man ser till att massproducera, WHO-länder går ihop etc. Eftersom enorma kostnader följer i coronans spår, bara Skåne sökte 1,1 miljard...i coronastöd..så borde detta vara en av de bästa lösningarna. Om de är effektiva, ger känsliga utslag och är pålitliga. Där är ju ett av de bästa svaren hittills på att strypa smittspridning.

Japp, man får hoppas Indierna är något realistiskt på spåren.

Det är en grym affärsmodell för ett land att hålla med dessa tester för diverse allehanda säsongsflunsor så smittspridning kan hållas till ett minimum för de förvärvsarbetande.

Gissar att regimen håller tummarna så naglarna vitnar eftersom fiaskot med flocken och ekonomin garanterat svider rätt hårt i skinnet.
Citera
2020-10-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, jag läste någonstans att så många som 100 tusen personer bara i Sverige har rehab-behov efter att ha drabbats av svårt Covid19 infektion. Sedan kan det behovet förstås variera i magnitud, men säger ändå något om omfattningen.
Vilken idiot har sagt att 100 000 är i behov av rehab, pga c19 i Sverige!? Låter som att det är någon väldigt medioker forskare lekt prognosmakare och sökt uppmärksamhet.
Citera
2020-10-05, 19:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Kan du inte förklara hur det kan finnas så många långtidssjuka som inte ens är upptäckta av vården?
Primärvården vägrar hjälpa många av dessa, de som blev sjuka i mars-april och inte behövde sjukhusvård fick inte testasig. Detta hävdar nu primärvårdens läkare som anledning till att inte hjälpa dem. Där jag bor i en av Skånes största städer gick det inte att testa sig förrän i juni, och bara om du hade tillgång till bil.

Jag lovar dig, det finns massor av människor som inte fått testa sig och fortfarande är sjuka men får inget gehör hos primärvården.
Citera
2020-10-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fauci sa ju på Harvard Medical School

att vi hade fått det där med "droppsmitta" om bakfoten

till att börja med -det är mycket mer aerosoler inblandade

än man trott tidigare, länk finns här

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Inte för att jag är Sveriges Dr. Fauci eller nåt, men det här är väl precis det jag sa?

Droppsmitta smittar i huvudsak genom droplets, men droppstorleken varierar. Några personer kan mycket väl smittas med aerosoler. Det kan vara 1 på 10, det kan vara 1 på 100. Jag har ingen aning.

Därför är två meter ett lagom säkerhetsavstånd för 65-åringar när det handlar om covid. Men två meter är inte hundra procent säkert. Avståndet är acceptabelt bara för att deras risk att dö också är låg, och en viss smittspridning och oundviklig. Om dödligheten var som ebola, så hade inte två meter varit lämpligt. Då hade kanske tjugo meter varit lämpligare.

Därför fungerar det inte heller att "utrota" smittan. Du kan pressa ned den, genom att stoppa den smitta som sker genom droplets. Men du kan inte stoppa den återstående delen som sprids mer oförutsägbart, t.ex. med en aerosol.

Så när länder som försöker utrota smittan upptäcker att det inte går, och sen börjar yra om att det är luftburet, så är det lite goddag yxskaft över det hela. De försöker göra nåt som inte ska vara möjligt, och förvånas sen över att det inte går. Eftersom man är för stolt för att erkänna detta misstag, så målar man upp viruset som ett extra smittsamt supervirus, och säger att det var därför man misslyckades. Det kan inte vara fel på strategin, så det måste vara nåt fel på viruset.
Citera
2020-10-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I think it could be 1400+ too but there’s no fun in playing it safe. A few people I know have now all caught it in a short timespan so I think the R0 is climbing.

Nobody else was making predictions either. What does everybody else guess?
Jag tror det blir inom +/-20 procent av förra tisdagens värde, vad det än var.
Citera
2020-10-05, 19:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vilken idiot har sagt att 100 000 är i behov av rehab, pga c19 i Sverige!? Låter som att det är någon väldigt medioker forskare lekt prognosmakare och sökt uppmärksamhet.
Novus har gjort en undersökning i början av sommaren, 150 000 kom de fram till.
Citera
2020-10-05, 19:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag börjar förstå hur det hänger ihop med dig, dina siffror som aldrig stämmer och din vilja till distansundervisning på låg- och mellanstadiet.

Hur hänger det ihop med mig menar du?

Att det kan röra sig om över 100 tusen långtidssjuka med rehab-behov är ju inget jag hittar på, utan det är från officiella källor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Att vi har cirka 6000 döda är ju inte heller något jag hittat på utan de uppgifterna kommer ju från FHM och Socialstyrelsen.

Att distansundervisning i skolan är ett sätt att minska smittspridningen är ju välkänt från de flesta andra länder. Varför skulle det inte fungera i Sverige? Erfarenhetsmässigt vet vi ju dessutom att distansundervisningen i gymnasieskolan i våras, faktiskt gav HÖGRE studieresultat, så helt tokigt tror jag inte att det blir. Många elever finner faktiskt bättre studiero i hemmet än i skolan. Väldigt många föräldrar jobbar ju dessutom hemma, så det finns möjlighet för väldigt många att handleda sina barn. Många gånger säkerligen bättre än en lärare som ska serva 30 andra barn under en lektionstid på kanske 40-60 minuter.
Citera
2020-10-05, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte för att jag är Sveriges Dr. Fauci eller nåt, men det här är väl precis det jag sa?

Droppsmitta smittar i huvudsak genom droplets, men droppstorleken varierar. Några personer kan mycket väl smittas med aerosoler. Det kan vara 1 på 10, det kan vara 1 på 100. Jag har ingen aning.

Därför är två meter ett lagom säkerhetsavstånd för 65-åringar när det handlar om covid. Men två meter är inte hundra procent säkert. Avståndet är acceptabelt bara för att deras risk att dö också är låg, och en viss smittspridning och oundviklig. Om dödligheten var som ebola, så hade inte två meter varit lämpligt. Då hade kanske tjugo meter varit lämpligare.

Därför fungerar det inte heller att "utrota" smittan. Du kan pressa ned den, genom att stoppa den smitta som sker genom droplets. Men du kan inte stoppa den återstående delen som sprids mer oförutsägbart, t.ex. med en aerosol.

Så när länder som försöker utrota smittan upptäcker att det inte går, och sen börjar yra om att det är luftburet, så är det lite goddag yxskaft över det hela. De försöker göra nåt som inte ska vara möjligt, och förvånas sen över att det inte går. Eftersom man är för stolt för att erkänna detta misstag, så målar man upp viruset som ett extra smittsamt supervirus, och säger att det var därför man misslyckades. Det kan inte vara fel på strategin, så det måste vara nåt fel på viruset.

Taiwan har utrotat smittan. Frågor på det?
Citera
2020-10-05, 19:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna
Citera
2020-10-05, 20:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Japp, man får hoppas Indierna är något realistiskt på spåren.

Det är en grym affärsmodell för ett land att hålla med dessa tester för diverse allehanda säsongsflunsor så smittspridning kan hållas till ett minimum för de förvärvsarbetande.

Gissar att regimen håller tummarna så naglarna vitnar eftersom fiaskot med flocken och ekonomin garanterat svider rätt hårt i skinnet.

Genialiskt av Indien.
Dock tyvärr ett stort misslyckande från Sverige som lät ett allvarligt virus bränna genom befolkningen genom att inte agera tidigt. Långtidsskador och vårdskuld i många år. Tragiskt.
Citera
2020-10-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Taiwan har utrotat smittan. Frågor på det?
De hade ett nytt fall senast idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in