2020-10-05, 18:53
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kom med en uppskattning du då, hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter. Drunken Sealot vågar ju inte. Han kastade ur sig att det skulle kunna var 0,1 knop.
Då påpekar jag att 0,5 knop är 5 centimeter per sekund. Och det tyckte han fortfarande var en rimlig sjunkhastighet.
Vad tycker du? Hur snabbt sjunker hon? Är 5 cm per sekund rimligt? Alltså att det tar 3 min och 20 sek att sjunka 10 meter? 10 meter = ungefär tre våningar.

Om du tittar i rummet du sitter så är takhöjden kanske 2,5 meter. Då skulle det alltså ta nästan en minut (50 sekunder) för Estonia att sjunka från taket ner till golvet. Tycker du likdant som Drunken Zealot? Eller har du någon egen uppfattning hur snabbt hon sjunker?
När nosen, eller aktern dragit i botten, så tror jag 0,1 knop är en ganska bra siffra.
Citera
2020-10-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Torpeder har utvecklats ”litegrann” sedan händelsen du hänvisar till.

Moderna torpeders funktionssätt har tagits fram efter andra världskriget. Innan var funktionen att slå hål på fartygets skrov från sidan.

Jag skulle inte vilja stå på ett fartyg när en modern tungtorped detonerar sin verkansdel under. Du skulle inte ha så mycket hela benpipor eller leder kvar efter den initiala stöten. Sedan bryts fartyget sönder.

Men i detta fallet var det ju självklart en övningstorped.

Håller med du. Skulle heller inte vilja stå på ett fartyg när en modern tungtorped detonerar sin verkansdel under.
Citera
2020-10-05, 18:56
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ge oss en tidsuppskattning hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter nu. Du är ju duktig på vattenmotstånd och objekt i vatten. Visa nu vad du bedömer vara en rimlig tid.
Säger killen som hittar på att fartyget väger 15 000 ton. Du har ingen koll och bara hittar på.
Citera
2020-10-05, 18:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja. Du har alltså:
- ett styck övningstorped som tar en flygtur på 1-2m över vattenytan och träffar Estonia över vattenlinjen. OK, udda, men inte fysiskt omöjligt. Lite märkligt att hålet inte matchar en 53 cm torped kan man tycka.
- en annan övningstorped som tar en ännu rejälare lufttur och skadar bogvisiret så illa att det senare lossnar. Inte fysiskt möjligt, och definitivt inte utan att lämna ett spår.

Men det största problemet är idén att Estonia fick 30 grader slagsida pga vatten in under bildäck , eftersom stabilitetetsberäkningar visar att det är omöjligt, oavsett hur mycket vatten som kom in. Det är inte ett så konstigt resultat som det kanske låter, för man vill verkligen inte att ett fartyg som tar i vatten pga en grundstötning skall kantra! Således designar man fartyg för att ha stabilitet kvar även då en eller flera sektioner vattenfylls.

Men vi har ju alltså också det fyra meter långa hålet i skovet. Därifrån borde det väl om fartyget ligger djupare i vattnet och har viss slagsida läcka in vatten bildäck och då måste väl fartyget få ännu värre slagsida rätt snabbt.

Så som likewhatyoudont skriver här: (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
Citera
2020-10-05, 18:58
Avslutad
Citat:
Kom med en uppskattning du då, hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter. Drunken Sealot vågar ju inte. Han kastade ur sig att det skulle kunna var 0,1 knop.
Då påpekar jag att 0,5 knop är 5 centimeter per sekund. Och det tyckte han fortfarande var en rimlig sjunkhastighet.
Vad tycker du? Hur snabbt sjunker hon? Är 5 cm per sekund rimligt? Alltså att det tar 3 min och 20 sek att sjunka 10 meter? 10 meter = ungefär tre våningar.

Om du tittar i rummet du sitter så är takhöjden kanske 2,5 meter. Då skulle det alltså ta nästan en minut (50 sekunder) för Estonia att sjunka från taket ner till golvet. Tycker du likdant som Drunken Zealot? Eller har du någon egen uppfattning hur snabbt hon sjunker?
Då jag saknar den marintekniska expertis du besitter väljer jag att inte besvara det spörsmålet.
Citera
2020-10-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det räcker med att köra in i kajen med 1 knop för att få skador på ett större fartyg, är ju en del tyngd bakom.

Men att åka 20 knop ner, nej, nu får du komma med en länk.

Vi kan ta ett av världens mest kända fartygshaverier (just för att det är så otroligt mycket skrivet i ämnet). https://www.britannica.com/story/timeline-of-the-titanics-final-hours.
30mph (motsvarar till och med mer, 26 knop i hennes fall).
Men nu var det som sagt bra mycket djupare där.
Citera
2020-10-05, 19:04
Medlem
DrunkenZealots avatar
När Sleipner sjunk, så sjunk den 1 meter per minut.

Citat:
Like a stone dropped into a pond. It’s a large lump of metal with no buoyancy dropping through a fluid. Its aerodynamic shape may cause it to change direction - possibly - though mostly they go straight down or in a sloping glide. The Sleipner A platform sinking in Norway states -

“Within a few minutes the hull began sinking at a rate of 1 meter per minute. As the structure sank deeper into the 210-meter (690 ft) fjord, the buoyancy chambers imploded and the rubble struck the floor of the fjord, creating a Richter magnitude scale3 earthquake”. (Wiki). People living there on the banks of the fjord suffered structural damage, broken windows and roofing.
Citera
2020-10-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ja du hade visst en båt i nån marina också . Ännu bättre!
Haha...inte enda gången jag varit till sjöss..
Första gången jag hör en passagerare säger sig ha varit till sjöss tidigare i livet när han har åkt en bilfärja några gånger..
Senast redigerad av Snauzzer 2020-10-05 kl. 19:12.
Citera
2020-10-05, 19:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Var i klippet finner du stöd för att visiret inte finns där (förutom att berättarrösten påstår det)?

Hur förklarar du att rampen pressats inåt? Strider inte det emot dina utsagor om att den föll ner när visiret släppte?
Du ser att de filmar rampen? Visiret är borta 3 dygn efter förlisningen.

Rampen har inte pressats inåt. Berättaren (glömt namnet...) missförstår
vad han ser.
Citera
2020-10-05, 19:12
Medlem
Citat:
Vid 21.10 in i filmen visas dykbilder från 94-10-02, alltså bara några dagar efter förlisningen. En reporter berättar om att bogvisiret är bortslitet och att rampen är delvis intryckt i bildäck. Räckena till rampen kan ha knäckts. Behöver inte vara avsågade.

https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fascinerande bilder. Hade glömt bort de gamla reportaget, med missförstånd ramp/visir och allt.

Bogvisiret alltså borta på eftermiddagen 94-10-02, 3 dygn efter olyckan. Någonting säger mig att detta inte biter på den emalj av faktaresistens som vissa här i tråden besitter.

Intressant video.

Att rampen blivit intryckt mot bildäck, var det bara en teori man hade på den tiden, eller finns det spår som visar detta, och som tex presenteras i haverirapporten?

Varför skulle räckena knäckas? Varför skulle de ta i öppningen? Detta skulle ju faktiskt krävas att rampen deformerades och blivit en aning U-formad precis som de antyder, samt rört sig mellan stängt och öppet läge.
Hur kommer det sig då att räckena, om de brutits av under händelseförloppet, inte spolats in på bildäck, glidit akterut när fören lyftes, och legat kvar en bit in på bildäck, utan ramlat ur och landat på botten?
Citera
2020-10-05, 19:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Vi kan ta ett av världens mest kända fartygshaverier (just för att det är så otroligt mycket skrivet i ämnet). https://www.britannica.com/story/timeline-of-the-titanics-final-hours.
30mph (motsvarar till och med mer, 26 knop i hennes fall).
Men nu var det som sagt bra mycket djupare där.
Det står att det spekuleras. Kan du inte komma med en nyare, mer relevant källa. Det finns ju ingen som vet hur lång tid det tog för båten att nå botten.

Kanske har de räknat med den hastighet den har när hela båten åker ner under ytan, men den är inte relevant, för den tyngden skeppet har i luften är gigantiskt och minskar på en gång under ytan.

På ett annat ställe står det 30 minuter ner. 4 knop. Vilket jag tycker låter som en helt normal siffra på ett sådant djup. Men att båten skall köra ner i 20 knop, nej det tror jag inte på. Det är inte så att det kommer gå rakt ner heller, då skulle båten köra i spiraler, vilket skulle göra att den går i 30 knop. En helt omöjlig sifrra.

Så kom med en mer vetenskaplig länk.
Citera
2020-10-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En retorisk fråga hur tänkte du göra med alla de som gick till bottnen under första och andra världskriget. Vet du hur många hudratusentals som följde med, både militära och civila fartyg, ner i djupet... Hur tänker du i fråga om att "ta ifrån dessa en gravplats".... Du är nog för unge för att känna till att havet ÄR och har alltid varit en gravplats. Offer i förlisningar har nästan aldrig bärgats - de ha fått sin vila i havet. Du menar att man i all tider gjort fel här och att man berövat miljontals människor genom åren sin rätt att ligga i vigd jord?

Du tar heller inte hänsyn till problemet med att man endast kommer kunna bärga en del.... Tar du på dig ansvaret om man inte lyckas hitta alla? Kommer du ta den smällen gentemot anhöriga som vill utkräva ansvar för att man inte hittade just deras "kroppar"?

Tänk på alla de som förlikats med havet som gravplats och gått vidare, som inte vill att man ska bärga för att åter behöva gå igenom en begravning. Hur jobbigt är det inte att begrava någon TVÅ gånger. Har du någon statistik på hur många som vill vad?

Det är väl för fan precis vad jag sagt hela tiden! Låt graven vara! Om jag svarar retoriska frågor med nya retoriska frågor, och dessutom skriver i klartext att det är det jag gör, borde du, o vuxna människa, inse att kanske är lämpligt trycka på inläggets bakåtpil för att få en uppfattning om bakgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in