2020-10-05, 18:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Den sista stycket förklarar din massiva marina erfarenhet.

Hur då?
Citera
2020-10-05, 18:35
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Den sista stycket förklarar din massiva marina erfarenhet.

HAHAHAHAHA båtjäveln kanske sjönk den gången med, och herr dumdryg satt på fördäck med tidtagarur
Citera
2020-10-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det är fortfarande inte sonarbilder utan handgjorda batymetriska kartor där underlag från olika sonarundersökningar lagts på varandra. Eftersom det varit för utredningssyfte har man plikttroget tagit med alla artefakter och avvikelser. Det finns mer spännande saker att se än påstådda bogvisir. https://heiwaco.com/nma7.gif

Skulle man samla tillräckligt många dylika så lovar jag er att vi skulle kunna hitta jesus i pizzan också.
Jag vet att dessa bilder är handgjorda men de ska ju bygga på underlag. Det påstods ju att det var den finske marigeologen Nuorteva som hittade fartyget och tog bilder. Det kan det ju vara värt att veta mer om, för att bekräfta eller utesluta.
Citera
2020-10-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja. Du har alltså:
- ett styck övningstorped som tar en flygtur på 1-2m över vattenytan och träffar Estonia över vattenlinjen. OK, udda, men inte fysiskt omöjligt. Lite märkligt att hålet inte matchar en 53 cm torped kan man tycka.
- en annan övningstorped som tar en ännu rejälare lufttur och skadar bogvisiret så illa att det senare lossnar. Inte fysiskt möjligt, och definitivt inte utan att lämna ett spår.

Men det största problemet är idén att Estonia fick 30 grader slagsida pga vatten in under bildäck , eftersom stabilitetetsberäkningar visar att det är omöjligt, oavsett hur mycket vatten som kom in. Det är inte ett så konstigt resultat som det kanske låter, för man vill verkligen inte att ett fartyg som tar i vatten pga en grundstötning skall kantra! Således designar man fartyg för att ha stabilitet kvar även då en eller flera sektioner vattenfylls.

Nu tycker jag att du överdriver något.
Hålet som Henrik Evertsson filmat ligger i vattenlinjen så inga höjdhopp med torpeder här. Betänk att sjön var sydlig med krängningar för Estonia.

Den 1.a torpeden enl min teori slog i bogen och kan ha påverkat låsmekanismen som torde ligga hyfsat nära vattenlinjen.

Vittnen som bodde under bildäck och som rusade högt upp har beskrivit ett ljust föremål i vattnet som översköljdes av vatten. Kan det vara den 2.a torpeden som träffade hyfsat midskepps och sedan blåste sin ballong?

Ballongen gör att övningstorpeden ligger flytandes vid ytan tills ett fartyg lokaliserar och bärgar torpeden.
Citera
2020-10-05, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hur då?
Du har åkt mellan Umeå Och Wasa som barn. Då har du en erfarenhet till sjöss som duger att vara kommunikationsminister. Inez uusman hade bara jobbat på posten innan hon fick den posten.
Citera
2020-10-05, 18:41
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Förklara då den torped som skickades iväg i Strömmen mot en isbrytare och som slog rätt in i skrovet när dessutom våran konung stod på isbrytarens däck och vittnade det hela.

Du har rätt i din beskrivning hur torpeder skall fungera, men teorin överensstämmer inte alltid med verkligheten.

Torpeder har utvecklats ”litegrann” sedan händelsen du hänvisar till.

Moderna torpeders funktionssätt har tagits fram efter andra världskriget. Innan var funktionen att slå hål på fartygets skrov från sidan.

Jag skulle inte vilja stå på ett fartyg när en modern tungtorped detonerar sin verkansdel under. Du skulle inte ha så mycket hela benpipor eller leder kvar efter den initiala stöten. Sedan bryts fartyget sönder.
Citera
2020-10-05, 18:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Du har åkt mellan Umeå Och Wasa som barn. Då har du en erfarenhet till sjöss som duger att vara kommunikationsminister. Inez uusman hade bara jobbat på posten innan hon fick den posten.

Nä, jag skrev att jag kan ha åkt med Estonia när hon hette Wasa King. Inte att det var enda gången jag varit till sjöss.
Citera
2020-10-05, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä, jag skrev att jag kan ha åkt med Estonia när hon hette Wasa King. Inte att det var enda gången jag varit till sjöss.
Ja du hade visst en båt i nån marina också . Ännu bättre!
Citera
2020-10-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
När den sjunker rymmer den mängder med luft, vilket motverkar vikten. Den är nästan neutral när den börjar sjunka, då går det inte snabbt. Fast du verkar vara ytterst trög, snudd på autistisk och fattar inte detta utan tittar på att fartyget väger mycket på land.

De flesta fartyg som sjunker gör det väldigt fort när de väl lämnat ytan. Det är inte helt ovanligt att vrak får pannkaksskador av kraften när de träffar havsbotten. Är det hyggligt djupt kan det handla om vertikala hastigheter på 20 knop eller mer. Detta är det troligen inte tal om i fallet med Estonia men de teoretiska krafterna skall inte underskattas.
Citera
2020-10-05, 18:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ja du hade visst en båt i nån marina också . Ännu bättre!

Kom med en uppskattning du då, hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter. Drunken Zealot vågar ju inte. Han kastade ur sig att det skulle kunna var 0,1 knop.
Då påpekar jag att 0,1 knop är 5 centimeter per sekund. Och det tyckte han fortfarande var en rimlig sjunkhastighet.
Vad tycker du? Hur snabbt sjunker hon? Är 5 cm per sekund rimligt? Alltså att det tar 3 min och 20 sek att sjunka 10 meter? 10 meter = ungefär tre våningar.

Om du tittar i rummet du sitter så är takhöjden kanske 2,5 meter. Då skulle det alltså ta nästan en minut (50 sekunder) för Estonia att sjunka från taket ner till golvet. Tycker du likdant som Drunken Zealot? Eller har du någon egen uppfattning hur snabbt hon sjunker?
Citera
2020-10-05, 18:52
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
De flesta fartyg som sjunker gör det väldigt fort när de väl lämnat ytan. Det är inte helt ovanligt att vrak får pannkaksskador av kraften när de träffar havsbotten. Är det hyggligt djupt kan det handla om vertikala hastigheter på 20 knop eller mer. Detta är det troligen inte tal om i fallet med Estonia men de teoretiska krafterna skall inte underskattas.
Det räcker med att köra in i kajen med 1 knop för att få skador på ett större fartyg, är ju en del tyngd bakom.

Men att åka 20 knop ner, nej, nu får du komma med en länk.
Citera
2020-10-05, 18:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Äntligen någon som är med i matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in