Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Om man köper en stor båt (tänk typ 25 meters båt e. dyl), och inreder den till ett hem och klarar att bo där helt okej, då kan man ju "bo" i Luleå hamn över sommaren, Stockholms hamn över hösten, Malmö på vintern, och kanske Köpenhamn på våren (utomlands). Och var man än lägger till båten, så är det ju i princip alltid gästhamn, eller privatplats? Inget registreringskrav .. väl(?)
Hur fungerar det här ihop med mantalsskrivning? Man ska ju betala skatt beroende på den plats man bor på, och bor man på en båt så har ingen brevlåda eller hemadress heller. Och man får inte vara "skriven" på en postbox, det vet jag. Men nu i vår digitala tid så torde man väl klara sig åtminstone rätt bra praktiskt utan fysisk brevlåda(?) Har man bara inkomst som inte är bunden till fysisk plats så torde det väl funka?
Hur löser man ett sånt här scenario med myndigheterna? Skatteverket osv? Alltså att bo på båt, utan mantalsskrivning eller brevlåda och konstant röra på sig?
Eller måste man paya Målvakt Svensson en femhundring i månaden för att få stå skriven på hans bostadsadress, även fast man bor på en båt?
Ska väl nämnas att jag funderar inte på det här som ett sätt att leva anonymt, även om kanske vissa som vill leva anonymt gör så. Who knows.
Jag vet inte riktigt hur det är med var man är skriven. Har en släkting som sålde sin villa i Stocksund och köpte en stor Princess där han numer bor med sin fru, hund och katt. Dom ligger i Stockholm under sommarhalvåret och åker ner till medelhavet på vinterhalvåret. Han daytradear på båten, det är ungefär vad jag vet. Men var dom är skrivna vet jag faktiskt inte.