2020-10-05, 17:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nej de enda direkta källor som finns är ju från dykprotokoll, Chalmers intervjuer och dokumentären. Jag håller inte riktigt med om påståendet "dykarnas" i pluralis. Hur många faktiska dykare är med i dokumentären i slutändan? Det var väl bara en enda? Han uttrycker sig sakligt och rakt om vad han anser men det är inga andra som hörts eller åtminstone inte är med i det slutgiltiga materialet som publicerats.
Summa summarum blir att 94 så ansåg både Rockwaters ledning och de dykare som inte hade några problem att dyka inne i fartyget att en bärgning utav kropparna inte hade varit ett direkt problem.
Citera
2020-10-05, 17:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är ett kollage av nyhetsinslag de första dagarna. Redan från början nämns att det kommer uppgifter från en besättningsman att bogvisiret och rampen varit öppen.

https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/
Citera
2020-10-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Summa summarum blir att 94 så ansåg både Rockwaters ledning och de dykare som inte hade några problem att dyka inne i fartyget att en bärgning utav kropparna inte hade varit ett direkt problem.
Ja det var en bra summering. Jag vände mig enbart mot tidigare påståenden i tråden som försökt trivialisera ämnet. De dykare som dök på Estonia har min fullaste respekt, oavsett deras personliga åsikter.
Citera
2020-10-05, 17:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Dessa sonarbilder är tagna den 30 september 1994, och det ser ut som att bogvisiret finns kvar:

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html
En liten varning i all vänlighet:
du länkar till en hemsida vars ägare förfäktar idén att Estonia körde på en ubåt, tappade visir och stabilisatorfena och sjönk upprätt med aktern först. Detta trots att vi har > 100 vittnen som klev omkring på fartygets sida och botten. Vi pratar fria fantasier utan spärrar från Renstam.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-05 kl. 17:25.
Citera
2020-10-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En liten varning i all vänlighet:
du länkar till en hemsida vars ägare förfäktar idén att Estonia körde på en ubåt, tapade visir och stabilisatorfena och sjönk upprätt med aktern först.
Detta trots att vi har > 100 vittnen som klev omkring på fartygets sida och botten. Vi pratar fria fantasier utan spärrar från Renstam.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html

Är det kanske bättre att hänvisa till riksdagens hemsida där Lars Ångström debatterar för märkligheter med dessa sonarbilder:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686

Eller denna:
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/riddlese.html

Dessa fler än 100 personer som klev omkring på fartygets sida och botten, såg de bogvisiret lossna?
Citera
2020-10-05, 17:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det är positivt att se fler riksdagsledamöter engagera sig.
Lite politik-cirkus ändå. Varför skulle Lövfen och co veta mer än hans kollegor från Alliansregeringen 2006-2014? Det var f.ö. då som Vinnova-projekten rapporterade av.
Citera
2020-10-05, 17:28
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Den första presskonferensen hålls 11.30. Där nämns inget om orsaken, vad jag vet, bara att den måste utredas och att det är Estlands ansvar, men att Sverige och Finland kommer hjälpa till.

16 timmar efteråt blir senare på dagen runt 17-tiden. Rddan tidigare på dagen uttalar andra sig om att det kan vara bogvisiret. Överlevande vittnen kan då ha hunnit berätta om händelseförloppet.

I din länk så står det att "Carl Bildt, svensk statsminister vid Estonias förlisning, tidigt hade kunskap om att förlisningen kunde bero på skador under vattenlinjen, eventuellt orsakade av en explosion. Bildts säkerhetspolitiske rådgivare, kommendör Emil Svensson, bekräftade för Världen idag att han redan direkt efter olyckan gjort en sammanfattning med den innebörden."

Det betyder att den säkerhetspolitiske rådgivaren spekulerat i en möjlig orsak och framfört det i en briefing. Senare under dagen har säkert Bildt nåtts av fler uppgifter, bl a från vittnen.

Bildt ska ha sagt detta på en presskonferens på polishusey i Åbo vid 17-tiden.
Citera
2020-10-05, 17:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Bildt ska ha sagt detta på en presskonferens på polishusey i Åbo vid 17-tiden.

Här är ett hopklipp av nyheter de första dagarna. I första inslaget nämner de att en besättningsman uppgett att bogvisir och rampen var öppen. Vid 11.00 in i filmen verkar vara presskonferensen från Åbo vid 17-tiden. Där får Bildt bara frågor om bogvisiret, att "en lucka" kan ha varit öppen. Men han svarar att det får utredning visa. Bildt går alltså inte ut i någon presskonferens och spekulerar om skadeorsak, eller tillkännager att det kan ha varit bogvisiret.

https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/
Citera
2020-10-05, 17:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Är det kanske bättre att hänvisa till riksdagens hemsida där Lars Ångström debatterar för märkligheter med dessa sonarbilder:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686

Eller denna:
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/riddlese.html

Dessa fler än 100 personer som klev omkring på fartygets sida och botten, såg de bogvisiret lossna?
Ingen har sett det lossna.
Men minst 3 besättningsmän och minst en överlevande (Thiger) vittnar om att de såg fartyget sjunka utan bogvisir. Se www.Estoniasamlingen.se. Du har textsammanfattning och ljudfiler. Lyssna på Thiger, han talar svenska.

Med tanke på de vittnesmål som finns, det faktum att visiret hittades ~1 nm från vraket och bärgades av två olika länder, Finland och Sverige, så krävs det en imponerande faktaresistens för att fortsatt hålla fast vid idén att det satt kvar när fartyget sjönk.

I synnerhet när förlust av bogvisir förklarar den snabba kantringen, vilket inget hål under vattenlinjen gör, oavsett antal, storlek och placering.
Citera
2020-10-05, 17:38
Medlem
Är konfunderad över de få reaktioner jag fått ang min teori. Samtidigt ingen som säger emot den!
Ni som besitter kunskaper och erfarenheter om livet på sjön. Kom med synpunkter! Sanningen måste fram.

Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna, troligtvis övningstorpeder utan sprängmedel, skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.
Torpederna väger ca 2 ton och färdas i ca 30 knop. Den massan torde räcka för att göra dessa hål. Alltså ingen explosion.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY
Citera
2020-10-05, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Lite politik-cirkus ändå. Varför skulle Lövfen och co veta mer än hans kollegor från Alliansregeringen 2006-2014? Det var f.ö. då som Vinnova-projekten rapporterade av.
Därför att pinheadalkosteffe är tvungen att förvalta detta arv av mörkläggning.
Citera
2020-10-05, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Därför att pinheadalkosteffe är tvungen att förvalta detta arv av mörkläggning.
missupfattade, bortse ovanstående inlägg
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-05 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in