Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Enligt den senaste datan från SCB så fortsätter vi se en svag, icke statistisk signikant och avtagande underdödlighet sedan sommaren.
Jag har slängt ihop följande tabell för att man lättare ska få en överblick:
https://imgur.com/a/eywS509
För tillfället visar nuvarande data på en underdödlighet med 74 personer under augusti månad. I den takten skulle det ta 6-7 år för överdödligheten på 5 600 från i våras att försvinna.
Avsaknaden av underdödlighet i datan kan tolkas som att de flesta som dog i corona i våras hade många år kvar att leva, och det finns ingenting som tyder på att de ändå skulle ha dött inom några månader.
Underdödligheten sjunker ytterliggare och jämfört med förra veckan så ser vi i den senaste datan från 5e oktober endast en underdödlighet med 64 personer för augusti:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Jag tror jag ska sluta skriva dessa måndagsuppdateringar när den senaste SCB-datan kommer ut. Det finns väl ingen som längre tror på "dog med inte av" teorin? Det står bortom allt rimligt tvivel att vi inte alls kommer att få se någon underdödlighet som uppväger överdödligheten från i våras.
Om vi tittar på perioden 15e mars 2020 till 14 mars 2021 så kommer vi antagligen få se en överdödlighet på nästan 6 000, i
bästa fall. I värsta fall så får vi inte den här andra vågen under kontroll och det blir en ytterliggare en ökning av överdödlighet.
Någon trögskalle håller väl fortfarande på och bjäbbar om "milda influensan"-teorin och att tusentals åldringar minsann levde på lånad tid på grund av en mild influensasäsong tidigare år. Det diskuterades ju dock i media efter Tegnell själv lånade teorin, och det känns som att vi redan har kunnat avfärda den.
Datan talar för sig själv: tusen och åter tusen svenskars liv förlorades i våras på grund av Sveriges jämförelsevis misslyckade hantering av coronan. Avsaknaden av underdödlighet under sensommaren och hösten tyder på att de flesta av dessa personer skulle ha varit i livet nu, om vi hade varit ödmjuka och försökt lära oss av länder som hade klarade krisen bättre.