2020-09-26, 11:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Gillar denna tråden så vill hålla liv i den. Ber om ursäkt om detta nämnts.

1960 var Real Madrid världens bästa lag, ett av de bästa lagen genom tiderna. Puskas, Di Stefano och alla dem. Man hade tre månader tidigare vunnit Europacupen för femte(!) året i rad i vad som anses vara en av de bästa matcherna som någonsin spelats https://en.m.wikipedia.org/wiki/1960_European_Cup_Final

För första gången någonsin kom de till Sverige och skulle spela nån slags uppvisningsmatch. Motståndarna blev Djurgården. Min gissning är för att de ville spela i Stockholm inför storpublik och man valde att möta de regerande svenska mästarna (avslutningen av allsvenskan 1959 är en otrolig historia för sig) Var väl meningen att visa upp dåtidens bästa lag i Sverige. Var ju andra tider då. Sånt görs ju än idag men var nåt "nytt" då. Sjukt nog kom vi näst sist i Allsvenskan som regerande mästare några månader efter matchen den här matchen mot Real Madrid. Men mot världens bästa lag vinner Djurgården till allas förvåning med 2-1.

https://youtu.be/vxiUt94tKCk

Var faktiskt relativt vanligt redan på den tiden att storlag åkte runt på turnéer på olika platser runt jorden.
Senast redigerad av mishima 2020-09-26 kl. 11:28.
Citera
2020-09-27, 19:40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Häftigt, har aldrig hört talas om detta. VM '58-hjälten Agne Simonsson skrev ju på för Real Madrid 1960. Är det någon som vet ifall han tillhörde laget då de spelade final i Europacupen 1960 (han spelade åtminstone inte i matchen, men kanske var reserv?), och var han med i matchen mot DIF 1960?
Få vet nog också att vi varit i kvartsfinal I Europacupen också vilket var i den första Europacupen som någonsin spelats (Reals första titel av de fem jag nämnde tidigare) Är väl göteborgs semi och malmös final de flesta känner till. Intressant fråga. Ska se om man kan hitta nån info om det. Tror det var nån enstaka icke DIF-spelare i DIF också, därmed nämns det "förstärkta Djurgården" men oklart vilka det var, tror det var 1-2 spelare men undrar vilka. Typ som när "Nacka" spelade i DIF när vi mötte Hong Kongs(!) landslag för "Knivsta" var avstängd efter allsvenskans första röda kort på 10år. Konstiga tider.

Edit: Agne värvades ju 1960 och gjorde tre matcher i la liga säsongen 1960/1961. Matchen mot DIF var ju efter säsongen 1959/1960 i la liga och CL. Han var alltså inte med i det laget som vann Europacupen i "världens bästa match" Då spelade han kvar i Örgryte. Han lär inte ha hunnit blivit värvad av Real innan matchen mot oss. Men vet inte om Agne spelade hela säsongen i allsvenskan 1960?
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Var faktiskt relativt vanligt redan på den tiden att storlag åkte runt på turnéer på olika platser runt jorden.
När jag tänker efter låter det rimligt ändå. Men var väl i kölvattnet av det kanske? Vet folk som mött Europamästare och sett andra storlag på små obskyra planer i Sverige. Var iaf. Real Madrids första match i Sverige som jag förstått det.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2020-09-27 kl. 19:58.
Citera
2020-09-27, 20:09
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Typ som när "Nacka" spelade i DIF när vi mötte Hong Kongs(!) landslag för "Knivsta" var avstängd efter allsvenskans första röda kort på 10år. Konstiga tider.

Blev nyfiken, vet du mer? Var det så ovanligt med röda kort då? Nån måste väl dragit på sig dubbla gula nån match? Kanske inte ledde till utvisning då?
Vad gjorde han för att få det?
Citera
2020-09-27, 20:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Blev nyfiken, vet du mer? Var det så ovanligt med röda kort då? Nån måste väl dragit på sig dubbla gula nån match? Kanske inte ledde till utvisning då?
Vad gjorde han för att få det?
Var väl schysstare spel då. Ironiskt att det var mot just Agne som jag skrev om nyss. Gula/röda kort fanns inte då, det kom till VM 1970. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Penalty_card och uppfanns pga. ja det står där.

Men man kunde bli utvisad, antar att domaren fick säga till helt enkelt (även fast det står nedan att han hade ett rött kort)

Citat:
"Den 2 juni skrevs dessutom historia på Ullevi i Göteborg. Djurgården var i ledningen med 2-0 och hemmaspelarna var lika griniga som de 26 210 på läktarna. Agne Simonson satsade lite väl fränt mot "Knivsta" Sandberg som svarade med en eftersläng till publikens stora missnöje. Simonsson stöp som en klubbad oxe varpå den hårt pressade domaren rådgjorde med den bättre placerade linjemannen och till slut visade upp det röda kortet. Det var den första utvisningen på tio år (!) i Allsvenskan och "Knivsta" stängdes av i en månad. Denna händelse blev något av en riksangelägenhet och höll på att utvecklas till ett mindre inbördeskrig mellan huvudstaden och Göteborg. Efter flera turer i fallet kortades straffet till två matcher och "Knivsta" kom snabbt igen som en viktig ledargestalt i laget."

https://dif.se/om-oss/historia/1960-1969

När DIF skulle möta Hong Kong var egentligen inte Knivsta avstängd men det hade inte hunnit klubbas igenom och Nacka kom precis tillbaka i Sverige och ville väl visa upp sig. Att man blir avstängd i allsvenskan även ska gälla i en träningsmatch mot Hong Kong är ju också lite konstigt haha. Måste kolla upp detta närmare. Kan inte den historien till 100%

1964 års allsvenska går till historien som den mest rafflande och spektakulära
Denna kan jag för den har farsan berättat om, han var på sista matchen. Nu är jag såklart partisk men avslutningen av Allsvenskan just den säsongen Knivsta fick rött kort är helt sjuk och kan vara intressant för de som inte känner till. Med fyra matcher kvar ledde mff med 6p (man fick bara 2p för vinst på den tiden) före DIF och öis. Mff sågs redan som segrare. Mff hade mycket bättre målskillnad än DIF dessutom. Men på de följande 3 matcherna tog malmö bara 2p medan vi och örgryte vann alla 3, men öis hade för dålig målskillnad för att ha en realistisk chans. Så såhär såg tabellen ut inför sista omgången:
1. MFF 31 poäng och 45-17 i målskillnad
2. DIF 29 poäng och 42-19

Vi behövde alltså vinna medan mff förlorade plus att vi hade flera mål att ta igen. Mff förlorade med 3-0 och vi ledde med 3-1 när deras match redan var slut. Då var alltså mff mästare (inbördes möten) med båda lagen på samma poäng, samma antal gjorda och insläppta mål. I sista minuten får vi straff och "Sump Hugo" (pga. att han kom från Sumpan, men folk kunde ju tolka det som att han "sumpade") sätter straffen och blir för evigt efter det istället känd som "Guld Hugo"

Avslutande tabell i Allsvenskan 1964:
1. DIF 31 poäng och 46-20 i målskillnad
2. MFF 31 poäng och 45-20 i målskillnad
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2020-09-27 kl. 21:06.
Citera
2020-09-27, 22:43
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Få vet nog också att vi varit i kvartsfinal I Europacupen också vilket var i den första Europacupen som någonsin spelats (Reals första titel av de fem jag nämnde tidigare) Är väl göteborgs semi och malmös final de flesta känner till.
Visste faktiskt inte detta. Man åkte ut mot Hibernian med sammanlagt 1-4. Här är matchrapporterna (med ganska lite information) på UEFA.com:

https://www.uefa.com/uefachampionsleague/match/61166--djurgarden-vs-hibernian/
https://www.uefa.com/uefachampionsleague/match/61167--hibernian-vs-djurgarden/

Citat:
Edit: Agne värvades ju 1960 och gjorde tre matcher i la liga säsongen 1960/1961. Matchen mot DIF var ju efter säsongen 1959/1960 i la liga och CL. Han var alltså inte med i det laget som vann Europacupen i "världens bästa match" Då spelade han kvar i Örgryte. Han lär inte ha hunnit blivit värvad av Real innan matchen mot oss. Men vet inte om Agne spelade hela säsongen i allsvenskan 1960?
Du har rätt. Jag blev lurad av att jag i ett par hyllningsartiklar om Agne Simonsson läst att han "värvades till Real Madrid efter en fenomenal insats på Wembley 1959" och någon artikel menade dessutom att han vann Europa-cupen med Real Madrid men det verkar helt felaktigt. Han verkar ha gått till Real Madrid någon gång under hösten 1960. Kanske efter det att den allsvenska säsongen 1960 spelats färdigt.
Citera
2020-09-28, 12:51
Medlem
mishimas avatar
Det är nog också rätt okänt att IFK Malmö spelat kvartsfinal i Europacupen, säsongen 1960-61. Den säsosngen så blev det lag som ledde serien efter vårsäsongen som kvalificerade sig.

Slog Helsingfors i första omgången, Sofia i andra för att seda åka ut mot Rapid Wien i kvarten.
Citera
2020-09-29, 18:30
Medlem
Har ett minne från en Svenska Cupen c:a 1979 då Oddevold då i div 4 (när detta var fjärdenivån) mötte IFK Norrköping på Rimnersvallen. Var i somrarna då som barn i Bullaren i Norra Bohuslän och fick åka med knattelaget på utflykt till denna match med buss. Mycket folk tror jag på läktarna.

I omgången innan hade IFK Uddevalla som låg i trean fått stryk av Öster med 0-11.

I bussen låg ju tipsen på typ 1-8 och liknande tips.

Efter typ 5-6 min tar Norrköping ledningen programenligt. Men det osannolika sker Oddevold gör tre mål och tar ledningen med 3-1 bl.a. genom mål av Tommy Reinhardt. Norrköping reducerar till 2-3 men kommer inte närmare. Oddevold åker ut mot Brage har jag för mig som gick till final mot MFF.
Oddevold går upp i trean och har sedan en fin 17 års period med AS som kröning 1996.

Ett annat minne som jag har är Frölundas två kvalsegrar 91 och 92.
1991 förlorar man borta mot Helsingborg med 2-4 ligger under med 1-0 med en halvtimme kvar (dvs tre mål) men vänder till 3-1 genom Robert Bengtssons avgörande i slutet.

Citat: hela Sverige gråter - låt dem gråta

I kvalet året efter mot IFK Luleå förlorar med 1-2 borta , ligger under i halvlek med 0-2, dvs 1-4 totalt återigen 3 mål) vänder med 4! mål på 13 min. Helt osannolikt kul att vara på plats en sån match. Skickade in detta till Radiosportens Fotbollsmagasin under temat när blixten slår ner två gånger och blev uppläst, Osannolikt!
Citera
2020-10-04, 10:27
Medlem
Det här är min favorit! Sista omgången av Division 2 södra 1980. Tre lag har chans att gå upp i Allsvenskan – GAIS, IFK Malmö och Örgryte.
Tabell inför sista omgången:
1. IFK Malmö (30–25, +5 i målskillnad) 30 p
2. GAIS (35–22, +13 i målskillnad) 29 p
3. Örgryte (44–32, +12 i målskillnad) 29 p

Förutsättningarna är följande: Om IFK Malmö tar poäng mot GAIS och Örgryte inte vinner så är IFK Malmö i Allsvenskan. Om GAIS vinner över IFK Malmö och Örgryte inte vinner är GAIS i Allsvenskan. Om Örgryte vinner och IFK Malmö och GAIS inte vinner är Örgryte i Allsvenskan (IFK Malmö har visserligen en teoretisk möjlighet om de vinner stort mot GAIS men detta är inte realistiskt inför sista omgången).

IFK Malmö och GAIS möts på Malmö Stadion och det står 0-0 till IFK Malmö när matchen är inne på övertid, vilka därmed är klara för Allsvenskan. Då blir det straff för GAIS som sätter straffen och därmed har viner vänt och GAIS är i Allsvenskan när slutsignalen kommer på Malmö Stadion.

Men i Göteborg har matchen mellan Örgryte och Grimsås inte spelats klart och det står 2–2. Det sista som händer i den matchen är att Örgryte får en straff som sitter, och i.o.m. segern mot Grimsås har Örgryte snuvat GAIS på tabellsegern och Örgryte vinner.

Finns att kolla på här: https://youtu.be/tZwONvbYbCk
Senast redigerad av SnyggaJim 2020-10-04 kl. 11:06.
Citera
2020-10-05, 13:56
Medlem
Conny Torstensson spelade för Bayern München och var med och vann Europacupen tre gånger i rad.
Connys målsnitt i Europacupmatcherna bör ihågkommas. Det var 10 mål på 21 matcher, vilket är mycket för en mittfältare.
Conny var inte alltid startspelare under sin tid i Bayern, men han fick nästan alltid spela cupmatcher. Supportrarna kallade honom för Cup-Conny och mr Europacup för att han brukade göra mål i cup-matcher.
https://en.wikipedia.org/wiki/Conny_Torstensson

Bayern köpte Conny efter att Åtvidaberg nästan slog ut Bayern München i Europacupen 1973 och Conny gjorde två mål i matchen på Kopparvallen. Åtvidaberg förlorade till sist på straffar.
https://www.youtube.com/watch?v=BS0XzJuZ1OY&feature=emb_logo
Citera
2020-10-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Bortglömt idag känns Terry Yoraths köttare på Björn Andersson i Europacupfinalen 1975.
Björn Andersson var ju världsklass innan den så kallade tacklingen och spelade i Bayern Munchen.
Yorath spelade i dirty Leeds och lydde bara order när han sparkade benet av Andersson.

Det var en svår knäskada och inget benbrott. Det var främre och bakre korsband, inre och yttre ledband, inre och yttre menisk och kapslar och hela köret. Det hände i fjärde matchminuten och Björn kom aldrig tillbaka som spelare i Bayern.

https://www.fotbollskanalen.se/lundhs-podcast/svensken-vann-europacupen-med-bayern---blastes-pa-segerbonus-och-medalj-maste-/
Citera
2020-10-05, 18:31
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Conny Torstensson spelade för Bayern München och var med och vann Europacupen tre gånger i rad.
Connys målsnitt i Europacupmatcherna bör ihågkommas. Det var 10 mål på 21 matcher, vilket är mycket för en mittfältare.
Conny var inte alltid startspelare under sin tid i Bayern, men han fick nästan alltid spela cupmatcher. Supportrarna kallade honom för Cup-Conny och mr Europacup för att han brukade göra mål i cup-matcher.
https://en.wikipedia.org/wiki/Conny_Torstensson

Bayern köpte Conny efter att Åtvidaberg nästan slog ut Bayern München i Europacupen 1973 och Conny gjorde två mål i matchen på Kopparvallen. Åtvidaberg förlorade till sist på straffar.
https://www.youtube.com/watch?v=BS0XzJuZ1OY&feature=emb_logo
Intressant. Var det alltså kval till gruppspelet? Jag har knappt hört talas om Conny vilket ju är lite märkligt mtp. hur pass fotbollsnördig jag är och att han spelade i Bayern. Åtvidaberg slog ju även ut Chelsea ur cupvinnarcupen nåt år innan.

Citat:
Ursprungligen postat av SnyggaJim
Det här är min favorit! Sista omgången av Division 2 södra 1980. Tre lag har chans att gå upp i Allsvenskan – GAIS, IFK Malmö och Örgryte.
Tabell inför sista omgången:
1. IFK Malmö (30–25, +5 i målskillnad) 30 p
2. GAIS (35–22, +13 i målskillnad) 29 p
3. Örgryte (44–32, +12 i målskillnad) 29 p

Förutsättningarna är följande: Om IFK Malmö tar poäng mot GAIS och Örgryte inte vinner så är IFK Malmö i Allsvenskan. Om GAIS vinner över IFK Malmö och Örgryte inte vinner är GAIS i Allsvenskan. Om Örgryte vinner och IFK Malmö och GAIS inte vinner är Örgryte i Allsvenskan (IFK Malmö har visserligen en teoretisk möjlighet om de vinner stort mot GAIS men detta är inte realistiskt inför sista omgången).

IFK Malmö och GAIS möts på Malmö Stadion och det står 0-0 till IFK Malmö när matchen är inne på övertid, vilka därmed är klara för Allsvenskan. Då blir det straff för GAIS som sätter straffen och därmed har viner vänt och GAIS är i Allsvenskan när slutsignalen kommer på Malmö Stadion.

Men i Göteborg har matchen mellan Örgryte och Grimsås inte spelats klart och det står 2–2. Det sista som händer i den matchen är att Örgryte får en straff som sitter, och i.o.m. segern mot Grimsås har Örgryte snuvat GAIS på tabellsegern och Örgryte vinner.

Finns att kolla på här: https://youtu.be/tZwONvbYbCk
Det där var intressant. Kul att tom. några gais supportrar stormat planen. Antar att det först är pressen som springer in men i slutet ser man ju några supportrar på planen. Varför var det så få på Örgrytes match? Drygt 4000 bara ser jag när jag googlar.

Off topic: Fick mig att tänka på en basketmatch jag såg slutet av, typ final i grekiska ligan eller nåt sånt. Hemmalaget sätter poäng i slutsekunden, typ 0,3sek kvar eller nåt sånt och folk (basketfans där har ju en jäkla stämning osv.) springer in på plan i glädjerus. Sen blir det plötsligt tyst för motståndarna har gjort poäng medan firande supportrar till vad som blir det förlorande laget alltså är på planen och det godkändes.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2020-10-05 kl. 18:39.
Citera
2020-10-05, 19:23
Medlem
Citat:
Intressant. Var det alltså kval till gruppspelet? Jag har knappt hört talas om Conny vilket ju är lite märkligt mtp. hur pass fotbollsnördig jag är och att han spelade i Bayern. Åtvidaberg slog ju även ut Chelsea ur cupvinnarcupen nåt år innan.

Det där var intressant. Kul att tom. några gais supportrar stormat planen. Antar att det först är pressen som springer in men i slutet ser man ju några supportrar på planen. Varför var det så få på Örgrytes match? Drygt 4000 bara ser jag när jag googlar.

Off topic: Fick mig att tänka på en basketmatch jag såg slutet av, typ final i grekiska ligan eller nåt sånt. Hemmalaget sätter poäng i slutsekunden, typ 0,3sek kvar eller nåt sånt och folk (basketfans där har ju en jäkla stämning osv.) springer in på plan i glädjerus. Sen blir det plötsligt tyst för motståndarna har gjort poäng medan firande supportrar till vad som blir det förlorande laget alltså är på planen och det godkändes.

Sovjet USA basket os final 72
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in