Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Vridmoment
Estona får styrbords slagsida (höger) och lägger sig så småningom helt i vattenlinjen 90 grader.
Fartyget sjunker sedan med aktern först så att babords förstäv (den vänstra sidan av fartyget föröver) ställer sig upp en bit ovanför vattenlinjen.
När det sker skapas ett ENORMT vridmoment på exakt motsatt sida av fartyget. Effekten blir som när man bryter av en kvist, ifrån sig. En strukturell skada uppstår då för-/midskepps som går in i fartyget på styrbords sida.
Om en ubåt seglar in i Estonia midskepps så tappar hon ju inte bogvisiret. Snurrigt som vanligt när det kommer till alla dessa konspirationsteorier.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
Börjar likna någonting tror jag
Inte säkert jag förstår formuleringen rätt
Man behöver hålla isär böjmoment och vridmoment
Vridmoment är det när man öppnar vinflaskan med korkskruven en rotation kring en axel
Den ser jag inte riktigt men det kvittar för detta förenklade
nedan.
Om man förenklat ersätter skrovet med en 4 kant liksidig ihålig balk med en längd
Om den 4 kanten flyter på ytan börjar sjunka i ena ändan i ett vertikal plan så att den andra sticker uppåt säg i 45 grader.
Så ger den delen som sticker ut snett mycket riktigt ett moment men det är ett böjmoment kring en axel och på den sidan som är uppåt ger det en dragspänning den lasten vill dra ut materialet i normalfallet .
Fattar jag det rätt med kvisten som man trycker ifrån sig brister den på hitsidan pga dragspänningen på hitsidan
Vridning behöver inte finnas ..men gör så om grenen är krokig.
och på undersidan blir det tryckspänning .
Skadan bucklan är som jag ser det mer konsistent med en trycklast i fiberna så jag tror att den har kommit på en trycksatt sida.
Det stämmer när jag läser det en gång till ligger på styrbordssidan och reser sig i fronten då vill jag ha det till en tryckspänning i styrbordssidan
Nu är det frågan om stora mått i förhållande till godstjocklekar och det finns massor av förstärkningar och väggar inuti
Men visst kan det vara så att på resan ner sjunkförloppet kan ha uppkommit ett moment som förstört skrovet så som det nu ser ut .
pss sätt som om sjöbotten inte är plan .. säg att den landar vriden 90 grader på en topp i botten bak och en topp fram
Det kan mycket väl som jag ser det skapa skador av varierat slag. Även om den landar sakta mjukt och försiktigt.
Jag själv har tänkt i termer av att den stora lasten har uppkommit när man ångade på med full fart framåt
Fronten träffar vattnet och detta ger upphov till att fören lastas av och lastas på upp och ner
Detta ger också beroende på hur vågorna ser ut också ett böjande moment säg att nosen pressas upp den lasten
måste bäras upp av tvärsnitten längre bakåt .
Vi talar då om dynamiska på av krafter .. Som mycket väl kan göra att en eller flera svetsar ger sig .
Inget säger heller att det är lika på styrbord och babordssidan om fartyget går snett mot sjön och stormen.
Jag tror på han som stack som likt Jesse Owens i Berlin Olympiaden i Boxer Shortsen. .. Han har ju trott att detta är skarpt läge här gäller det att kliva ur startblocken om man skall klara livet. Annars hade han haft klocka plånbok byxor passet med sig i vart fall.
Jag tror han har sett vatten komma. Med detta sagt att skadan fanns vid ytan . Jag är dåligt påläst och kan ha fel men så tror jag just nu.
Nu hör jag här att det råder osäkerhet om det var tätt mellan planen som det borde vara.
Resonemanget ovan är som alla ser förenklat av många skäl . Kalla det fenomenologi med svag kunskaps bas
men principiellt med en tom 4 kant profil så kan det visst bli moment både böj och vrid.
Jag kan inte skeppsbyggnad specifikt men det skulle förvåna mig om det har gått att räkna på detta.
Med kända problem låsanordning bogvisir ( om uppgifter jag sett stämmer ) ---Med fullfart i storm ----Med ålderstiget fartyg ..
Har det inte varit inspektioner av de låsen eller instruktioner utdelade .
Borde ngn skaka galler .. Visar det sig att svetsarbetet som löken på laxen är kass med kanske dåliga kontroller.
Så förstår man lite bättre varför Tyskarna yrar om Sprängladdningar ... Förmodligen mer baserat på en Juridisk Ekonomisk analys än en Teknisk naturvetenskaplig sådan