2020-10-05, 01:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Kan det vara dubbelskrov även här uppe?
Vilket gör att ett grunt hål inte penetrerar innerskrovet (så mycket)? Utan vatten strömmar in längs ytterskrovet och ner mot kölen?
Simuleringsmodellen i http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf
har tankar längs styrbordsidan av däck 1 i höjd med koordinat ’90’, ja hela vägen faktiskt. Ritningarna i JAIC är tyvärr för suddiga i min pdf, så de går inte att använda för denna analys. Jag antar att dessa kan vara trimtankar. Om så är fallet skulle vi nödvändigtvis inte få en läcka all.

Å andra sidan visar filmen att de tittar in i vraket vilket talar emot att det skulle vara en tank. Den där handduken kan förstås ha hamnat där på olika sätt.
Citera
2020-10-05, 01:48
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Nu har jag listat ut det! Kom ihåg vart ni läste det först!

Estonia krockar med Ubåt, kanske svensk, kanske SAAB A26.

Estonia sjunker med trasigt bogvisir och hål på sidan, vatten strömmar in på båda ställena MEN bogvisiret hänger kvar.

För att dölja detta skickar militären dit dykare, som SPRÄNGER bort bogvisiret för att dölja att skadorna uppstått av en ubåt. Detta är anledningen till "sprängskadorna" vid sidan av där bogvisiret sitter. Det var ett sätt att förstöra den tekniska bevisningen helt enkelt.

Efter det släpar man iväg det trasiga bogvisiret.

Detta är även anledningen till att så många dykare från militären sattes i beredskapsläge. Det var en operation som pågick under ett par dygn. Därför existerar även sonarbilden när bogvisiret är kvar på Estonia. Denna bild är antagligen ett misstag och inte tänkt att publiceras.

1. Estonia krockar ubåt.
2. Dykare spränger bort bogvisiret för att dölja ubåtsskador i anslutning till visiret.

Så var det med det!

Tog ett par dagar för mig att lista ut alltihop, men nu är det klart.

SAAB A26 ubåtarna beräknas inte sjösättas förens 2021 och 2022. Ubåtarna som fanns i tjänst 1994 tillhörde Sjöormen-klassen, Näcken-klassen samt Västergötland-klassen.

Och hade det varit en svensk ubåt så är jag osäker på att såpass många inblandade hade kunnat hålla tyst om det i 26 år, något borde ha läckt.
Citera
2020-10-05, 01:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Bogvisiret återfanns 2km väster om vraket och finns numera uppställt på Muskö Örlogsbas.

Javisst och måste man förstås ta till en konspirationsteori om detta, så om det är det du kallar snurrigt, så visst. Jag tänkte mer på att det som fel eftersom fakta som att bogvisiret hittades där gör en i och för sig möjlig teori omöjlig. Men det gäller inte vad jag kan se teorin att hålet i sidan är den primära orsaken till förlisningen och att tappandes av bogvisiret är sekundärt.
Citera
2020-10-05, 02:05
Medlem
Nu är tråden väldigt lång och har enbart läst 4 sidor.

Varför var grindarna vid rampen avsågade? Vad orsakade skadan på bogvisiret? Någon som har en intressant teori? Hur kan det ha bidragit till Estonias förlisning?

Det var 2 smällar som hördes. Kan den ena smällen ha varit på bogvisiret och den andra smällen som orsakade det stora hålet på midskepps?

Ryssland varnade Estonia minst 2 ggr för att inte smuggla militära hemligheter och teknik. Alla vet vi ju att Ryssarna inte är lika toleranta som andra länder. Det som framkommit i dokumentären är att MI6 som i maskopi med ett flertal länder, bland annat Storbritannien och Sverige smugglat militära hemligheter och teknik ifrån Ryssland. Tredje gången de gjorde det så fick Ryssen nog och slog till.

Ett av vittnena såg något stort och vitt i vattnet. Nåt som tyder på att det var en båt i närheten. Känns som att en medelstor ubåt kan ha rammat båten i midskepps.

Jag lider oerhört med de som förlorat sina nära och kära och/eller överlevt katastrofen. Dokumentären var väldigt gripande. En sådan orättvisa. Om man hade något uns av förtroende för myndigheterna så är det totalt borta nu. De som mörkat detta (politiker, militär, haverikommissionen och andra myndigheter) mördade folket på båten. De bryr sig bara om att rädda sitt eget skinn och inte om folket! Må de brinna!
Citera
2020-10-05, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Vridmoment

Estona får styrbords slagsida (höger) och lägger sig så småningom helt i vattenlinjen 90 grader.

Fartyget sjunker sedan med aktern först så att babords förstäv (den vänstra sidan av fartyget föröver) ställer sig upp en bit ovanför vattenlinjen.

När det sker skapas ett ENORMT vridmoment på exakt motsatt sida av fartyget. Effekten blir som när man bryter av en kvist, ifrån sig. En strukturell skada uppstår då för-/midskepps som går in i fartyget på styrbords sida.

Om en ubåt seglar in i Estonia midskepps så tappar hon ju inte bogvisiret. Snurrigt som vanligt när det kommer till alla dessa konspirationsteorier.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------

Börjar likna någonting tror jag
Inte säkert jag förstår formuleringen rätt
Man behöver hålla isär böjmoment och vridmoment
Vridmoment är det när man öppnar vinflaskan med korkskruven en rotation kring en axel
Den ser jag inte riktigt men det kvittar för detta förenklade
nedan.
Om man förenklat ersätter skrovet med en 4 kant liksidig ihålig balk med en längd
Om den 4 kanten flyter på ytan börjar sjunka i ena ändan i ett vertikal plan så att den andra sticker uppåt säg i 45 grader.
Så ger den delen som sticker ut snett mycket riktigt ett moment men det är ett böjmoment kring en axel och på den sidan som är uppåt ger det en dragspänning den lasten vill dra ut materialet i normalfallet .
Fattar jag det rätt med kvisten som man trycker ifrån sig brister den på hitsidan pga dragspänningen på hitsidan
Vridning behöver inte finnas ..men gör så om grenen är krokig.

och på undersidan blir det tryckspänning .
Skadan bucklan är som jag ser det mer konsistent med en trycklast i fiberna så jag tror att den har kommit på en trycksatt sida.
Det stämmer när jag läser det en gång till ligger på styrbordssidan och reser sig i fronten då vill jag ha det till en tryckspänning i styrbordssidan
Nu är det frågan om stora mått i förhållande till godstjocklekar och det finns massor av förstärkningar och väggar inuti
Men visst kan det vara så att på resan ner sjunkförloppet kan ha uppkommit ett moment som förstört skrovet så som det nu ser ut .

pss sätt som om sjöbotten inte är plan .. säg att den landar vriden 90 grader på en topp i botten bak och en topp fram
Det kan mycket väl som jag ser det skapa skador av varierat slag. Även om den landar sakta mjukt och försiktigt.

Jag själv har tänkt i termer av att den stora lasten har uppkommit när man ångade på med full fart framåt
Fronten träffar vattnet och detta ger upphov till att fören lastas av och lastas på upp och ner
Detta ger också beroende på hur vågorna ser ut också ett böjande moment säg att nosen pressas upp den lasten
måste bäras upp av tvärsnitten längre bakåt .
Vi talar då om dynamiska på av krafter .. Som mycket väl kan göra att en eller flera svetsar ger sig .
Inget säger heller att det är lika på styrbord och babordssidan om fartyget går snett mot sjön och stormen.

Jag tror på han som stack som likt Jesse Owens i Berlin Olympiaden i Boxer Shortsen. .. Han har ju trott att detta är skarpt läge här gäller det att kliva ur startblocken om man skall klara livet. Annars hade han haft klocka plånbok byxor passet med sig i vart fall.
Jag tror han har sett vatten komma. Med detta sagt att skadan fanns vid ytan . Jag är dåligt påläst och kan ha fel men så tror jag just nu.
Nu hör jag här att det råder osäkerhet om det var tätt mellan planen som det borde vara.

Resonemanget ovan är som alla ser förenklat av många skäl . Kalla det fenomenologi med svag kunskaps bas
men principiellt med en tom 4 kant profil så kan det visst bli moment både böj och vrid.
Jag kan inte skeppsbyggnad specifikt men det skulle förvåna mig om det har gått att räkna på detta.

Med kända problem låsanordning bogvisir ( om uppgifter jag sett stämmer ) ---Med fullfart i storm ----Med ålderstiget fartyg ..
Har det inte varit inspektioner av de låsen eller instruktioner utdelade .Borde ngn skaka galler .. Visar det sig att svetsarbetet som löken på laxen är kass med kanske dåliga kontroller.

Så förstår man lite bättre varför Tyskarna yrar om Sprängladdningar ... Förmodligen mer baserat på en Juridisk Ekonomisk analys än en Teknisk naturvetenskaplig sådan
Citera
2020-10-05, 04:19
Medlem
omigas avatar
Vridmoment II

Titanic dök brant med förskeppet utan slagsida och gick därför av midskepps-/ akterut, men det är samma princip.

I fallet Estonia så vattenfylldes hela bildäck och inte bara några sektioner som i fallet Titanic, därför blev dykvinkeln inte lika brant och skeppet höll ihop strukturellt. Men Estonia var förmodligen på väg att gå isär i alla fall. Hela konstruktionen gungande i 4-5 meters vågor.

Titanic 2:50
https://youtu.be/c5cFoRLeVZw
Citera
2020-10-05, 04:46
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Bästa förklaringen hittills. Kvalitetsmässigt en dålig video men den bästa förklaringen av allt jag plöjt igenom håll tillgodo.

https://www.youtube.com/watch?v=pRyVBOmitL0

Va fan, E krockade med en A26! En ubåt som är under byggnation idag 2020. Är filmen från någon trollad cp-utredare?
Citera
2020-10-05, 06:16
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kanske i 0,1 knop? Nu visar du riktigt hur korkad du är. Du menar att hon tar i botten och sedan sjunker med en hastighet av 5 centimeter per sekund. Alltså att hon sjunker 10 meter på 3,3 minuter.

Tack för svaret. Det känns inte lönt att diskutera med dig mer. Här har du både en foliehatt och en dumstrut att sätta på dig, så får du diskutera ubåtar och torpeder med de andra i lugn och ro.
Ja, i din värld åker båten ner med nosen i leran helt obemärkt och fortsätter i samma fart när den vinklas ner va? När båten tar i botten med den tyngsta delen så kommer den delen som är luftfylld kanske inte ens sjunka alls till att börja med. Den kan stå helt still till och med ett tag.

Så ja, 5 cm i sekunden är nog inga konstigheter.
Citera
2020-10-05, 06:25
Medlem
DrunkenZealots avatar
Har jag gått och blivit åderförkalkad?

http://www.estoniasamlingen.se/mmstart.aspx

Läste ett vittnesmål om en man som stod ute på däck och hörde smällarna, det var så att hela båten skakade. Men nu hittar jag inte det längre.
Edit fanns i:
https://www.havkom.se/om-shk/civil-sjoefart/estoniaolyckan-1994
Senast redigerad av DrunkenZealot 2020-10-05 kl. 06:51.
Citera
2020-10-05, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nej jag "vet" inte säkert. Men det är rätt löjligt att anta att ett par sketna räcken från rampen skulle förmodas ha varit intakta när hela jävla rampens infästningar och övriga delar var söndertrasade.

"Nämen titta på dykbilderna, det ligger delar av räcken från rampen på vrakplatsen som är sönder. Det måste vara en indikation för att hemliga ninjadykare varit här och sågat".
Eller inte. Det baserar sig på samma gamla trötta missförstånd som jag och andra lyft ett antal gånger tidigare i tråden.

Intressant att du påstår att du gillar det här forumet och enda som görs av dig är att trycka bort allas tankar om anledningar till olyckan och förlöjliga och vinkla det till mörkläggningen. Att se att du hade noll koll på vad pax är t.ex. och svara på frågan med svammel, Sluta förminska! Just Det här inlägget visar på vad ditt huvudsyfte är......

Babbla inte, vem f-n pratar om ninjor? Varför är det löjligt åt att spekulera i att räckena KAN avsågade? Militären ville väl ha sina grejer? Av döma av dina inlägg var det ju vardagsmat att transportera krigsmaterial, klart det är möjligt, eller?
Citera
2020-10-05, 06:50
Medlem
DrunkenZealots avatar
https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

Citat:
Ett vittne, i en styrbordshytt, låg vaken i kojen och undrade över vågslagen
och fartygets fart som han tyckte var
alltför hög för den sortens väder. Fartyget
stampade och han lade märke till att
motorljuden plötsligt ändrades precis som
om fartyget saktade in. Efter en stund
hörde han en enorm krasch och hela
fartyget skakade

Citat:
Ett av vittnena, en kvinnlig dansare på
sin första arbetsdag, försökte hitta sin
hytt efter showen som slutade kl. 00.30.
Hon gick vilse och hamnade utanför bildäck där hon hörde en smäll. Hon hittade till slut hytten och somnade men
väcktes av en ny smäll.

Citat:
Strax efter hans tillkännagivande
hördes ett kraftigt buller vilket inträffade
ca kl. 01.15, enligt vad ett vittne har
beräknat. Det kändes som om fartyget
hade mött en stor våg. Ett annat vittne
har sagt att han hörde ett tungt metalliskt
slag som överröstade bullret och musiken i puben. Ljudet tycktes komma förifrån.
Citera
2020-10-05, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Läs vad jag skrev! När man trålar sätter man en sk "tråldörr" som spänner ut nätet djupt under vattnet. Den är gjord av höghållfast stål och väger många ton. 10 mm har inte mycket att sätta emot, särskilt inte om den legat 26 år i bräckt vatten.
Hur många trålar vid estonias position och riskerar att förlora sin utrustning.?
Estonias position är välkänd för fiskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in