2020-10-05, 02:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då måste man se till att det finns personal till detta - inte bara tuberna.

Korrekt, men det finns ju ansvarig sjuksköterska på varje boende och undersköterskor.
Citera
2020-10-05, 02:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så gott som alla patientkategorier som bodde på "ålderdomshem" på sjuttio- och åttiotalen bor inte på boenden. De bor i egen bostad.

Man måste ha en ganska grav demens för att kvala in på ett kommunalt boende idag.

Ja, så är det, eller något annat ganska gravt funktionshinder eller ajukdom/syndrom. Kommunerna spar, tyvärr, in mycket pengar genom att bara erbjuda hemtjänst in i det sista.
Citera
2020-10-05, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
DET hade varit SÅ jävla skönt. Tyvärr är det ju inte så. Hur lever du idag, så här i coronatider?

Lever väl okej tack vare att Sverige inte har så stränga restriktioner...

Men saknar rockkonserter..gå på fotboll...o kunna resa fritt ..

Så känns som det är nära nu...
Citera
2020-10-05, 02:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ha ha, den var lite rolig faktiskt.

Varför har de så många döda i lunginflammation och Influensa?

Ja, det enda jag saknade var "frågor på det?"

Hur som helst är nog svaret på din fråga ganska enkelt:

Eftersom man stängt ute SARS-COV2 så måste gamlingarna i Taiwan dö av någonting annat än i/med covid-19. Och eftersom de ofta dör i luftvägsinfektioner så får det väl bli lunginflammation och influensa istället.

Eller som vissa här i tråden, istället, väljer att uttrycka sig:

"Taiwan massmördar sina gamlingar i lunginflammation och influensa."

Det skulle, iof, vara kul att veta om Taiwan vaccinerar sina äldre emot bakteriell lunginflammation och säsongsinfluensa.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-05 kl. 02:57.
Citera
2020-10-05, 05:06
Avslutad
Citat:
Ha ha, den var lite rolig faktiskt.

Varför har de så många döda i lunginflammation och Influensa?

Inte nu längre. Du får titta på statistiken för 2020.

Citera
2020-10-05, 05:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det enda jag saknade var "frågor på det?"

Hur som helst är nog svaret på din fråga ganska enkelt:

Eftersom man stängt ute SARS-COV2 så måste gamlingarna i Taiwan dö av någonting annat än i/med covid-19. Och eftersom de ofta dör i luftvägsinfektioner så får det väl bli lunginflammation och influensa istället.

Eller som vissa här i tråden, istället, väljer att uttrycka sig:

"Taiwan massmördar sina gamlingar i lunginflammation och influensa."

Det skulle, iof, vara kul att veta om Taiwan vaccinerar sina äldre emot bakteriell lunginflammation och säsongsinfluensa.

I Taiwan tar man reda på vad gamlingarna dör av.

I Banditmonarkin vet vi också vad gamlingarna våra dör av:

MORFIN

Frågor på det?
Senast redigerad av redshift 2020-10-05 kl. 05:31.
Citera
2020-10-05, 05:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Är det äldrevården du syftar på med 100% humanitär skit hela året ut? För resten har väl mer handlat om tvärtom, om man ska jämföra med andra länder. Det är en mer trygg situation för äldre nu, helt beroende på strategin Sverige valt. Framtiden kommer vara mer förutsägbar för dem framöver, om man ska jämföra med andra länder igen.

I slutändan har det hela tiden handlat om det. Och så är det nu.

Om du menar att förvägra äldre vård för att envetet runka med flocken så har du en påse skruvar lös som är bärande maskindetaljer i ett humant samhälle.

Att man bytt strategi kan du enbart tacka det svenska folket för som börjat ifrågasätta vad fan regimen håller på med, samt att normalt funtade individer "gömt" undan gamlingarna. Inte är det på grund av någon förändring av runkerierna med flocken i Banditmonarkin.

Frågor på det?
Senast redigerad av redshift 2020-10-05 kl. 05:32.
Citera
2020-10-05, 05:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Allt och allt, det mesta. I stort, så att säga. Du hävdar väl å andra sidan att de gjort det mesta fel. Så olika man kan se på saker. Jag tycker du greppar efter halmstrån i nån slags besatthet i att hitta fel. Det gör man när man förberett sig för domedagen, så blir det nån halvdan variant utan lockdown. Surt, kan jag förstå. Kanske slår nästa pandemi hårdare, fast då är man väl förvisso mer förberedd.
De har haft fel om tillräckligt mycket för att det ska vara anmärkningsvärt.

Jag har inte förberett mig för domedagen, jag bunkrade inte ens konserver, och ingenting annat heller för den delen. Jag skiter fullständigt i om jag själv blir smittad, det enda jag bryr mig om är att jag inte själv ska smitta någon annan som eventuellt blir mycket svårt sjuk och avlider.

Tänk så olika man kan se på detta, vissa är empatiska och förnuftiga medan många andra fullständigt skiter i andra och bara vill leva precis som vanligt. Dessutom vill de ha kul hela djävla tiden.
Citera
2020-10-05, 06:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De har haft fel om tillräckligt mycket för att det ska vara anmärkningsvärt.

Jag har inte förberett mig för domedagen, jag bunkrade inte ens konserver, och ingenting annat heller för den delen. Jag skiter fullständigt i om jag själv blir smittad, det enda jag bryr mig om är att jag inte själv ska smitta någon annan som eventuellt blir mycket svårt sjuk och avlider.

Tänk så olika man kan se på detta, vissa är empatiska och förnuftiga medan många andra fullständigt skiter i andra och bara vill leva precis som vanligt. Dessutom vill de ha kul hela djävla tiden.

Frågan är om man ens behöver besitta empati för främlingar. Däremot räcker det med att vara bestyckad med rationellt tänkande. Exempelvis kan en sådan tanke vara att ponera om gamlingen som fick den så kallade "palliativa" "behandlingen" var jag själv. Eller att den "palliativa" "behandlingen" blev utförd på någon man bryr sig om, exempelvis sina föräldrar.

Den vetskapen har fått den mer rationella delen av befolkningen i Banditmonarkin att gömma undan sina gamlingar. Tråkigt för alla övergivna gamlingar som får smaka på runkerierna med flocken i form av en morfinnål i rumpan.

Tack och hej, leverpastej, lycka till på hädanfärden *kjam* från flocken.

Citera
2020-10-05, 06:50
Medlem
Indierna har utvecklat ett salivtest för coronan. Utvecklarna gör en Putin och döper testet efter en indisk Sherlock Holms. Borde vara lättare att sälja än konkurrerande produkter med sina konstiga kodnamn som ingen kommer ihåg.

A team of scientists in India has developed an inexpensive paper-based test for coronavirus that could give fast results similar to a pregnancy test.

The test, named after a famous Indian fictional detective, is based on a gene-editing technology called Crispr. Scientists estimate that the kit - called Feluda - would return results in under an hour and cost 500 rupees (about $6.75; £5.25).

Feluda will be made by a leading Indian conglomerate, Tata, and could be the world's first paper-based Covid-19 test available in the market.

"This is a simple, precise, reliable, scalable and frugal test," Professor K Vijay Raghavan, principal scientific adviser to the Indian government, told the BBC.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-54338864
Citera
2020-10-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Land: Taiwan
Befolkning 20M+
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i influensa och lunginflammation 2020: Femtontusen trehundrasextiotvå
Antal mördade gamlingar: Se ovan
Antal lockdowns: Noll

Jämför det med statistiken från Sverige.
Kan också tillägga att Taiwan, efter många års hårt arbete, lyckats få ner sina dödsolyckor i trafiken till bara 3,984. En halvering sedan 1990. I Sverige dog förra året 223 personer i trafiken.

Som bekant dör även närmare 13,000 personer årligen av luftföroreningar i Taiwan. Mot dryga 2,000 i Sverige.

Översatt till Sveriges befolkningsmängd har Taiwan motsvarande 5,168 ytterligare dödsfall per år, från luftföroreningar och trafik. Alltså i paritet med hela vår pandemi.

Det betyder att det är lika farligt för hälsan att gå på stan i Taiwan en normal dag, som att gå på stan i Sverige mitt under brinnande covid-pandemi.
Citera
2020-10-05, 08:22
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Konstaterat smittade är inte detsamma som smittspridningen. Konstaterat smittade beror på hur mycket man testar, och man hade inte möjlighet att testa så mycket i mars. Så en jämförelse blir missvisande. Bättre är att gå på IVA-inläggningar som det finns det bra statistik för både då och nu, och där ser man att skillnaden är stor.

Sen vet jag iofs inte vilken del av mars du menar. Början av mars var ju lugn eftersom det inte tagit fart då. Första dödsfallet i Sverige kom väl inte förrän den 11e.

Sorry, skulle vara april, inte mars.

I mitt ursprungliga inlägg länkade jag till Andel positiva test per rullande 7 dagar - Our World In Data .

Förstår hur du tänker, men eftersom grafen visar andelen positiva test och inte det absoluta antalet positiva test så bör man väl kunna jämföra? I april testades väl endast de som uppsökt sjukhus, medans det numera testas lite bredare. Så det borde väl snarare vara så att det borde vara lägre andel positiva tester nu än då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in