2020-10-04, 22:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Utan åtgärder får man en s-kurva som börjar beskedlig, får en brant tillväxtfas och sen planar ut igen med få nya fall.

Inledningsfasen är en exponentialfunktion. Det innebär att man har allt att vinna på att sätta in åtgärder så snabbt som möjligt. Vad gjorde Anders Tegnell i det läget? Jo, han valde att sitta ner och vänta på rätt tillfälle att sätta in åtgärder. Sedan blev det plötsligt för sent att göra någonting.

Citat:
Troligtvis så mildrades denna av de åtgärder som vidtogs.

Ja, men långt ifrån tillräckligt. Ett stort problem, var att råden som gavs, inte var anpassade till hur Corona-viruset sprids. Budskapet var "stanna hemma när du är sjuk". Det var förvisso ett bra råd, men långt ifrån tillräckligt, eftersom sjukdomen till stor del sprids redan innan symtom uppstår. Anders Tegnell har däremot hävdat att smittspridning utan symtom bara står för en minimal del av smittspridningen. Det stämmer inte med vad omvärldens experter säger. Anders Tegnell har stått och ljugit svenska folket rakt upp i ansiktet.

Citat:
Det viktiga är nog att förstå att mycket av det som sker i en viss tidpunkt startade långt tidigare. För spridningen får liksom fäste i det tysta, då det är svårt att identifiera smittbärarna eftersom inte alla får symptom. Exakt vad som skedde i början får vi nog aldrig veta.

Ja. Det var just det som skedde i Italien. Först spreds sjukdomen i tysthet, för att därefter slå till med stor kraft. Men då var det redan för sent att agera. Svenska Folkhälsomyndigheten borde ha tagit varning av det som skedde i Italien; och i Iran, och i Sydkorea, och i Kina. Men Folkhälsomyndigheten var arrogant, och trodde sig veta bättre hur viruset skulle hanteras. Den arrogansen har straffat sig.

Citat:
Det är inget som säger att smittspridningen dog ut. Däremot tar det tid för den att riktigt komma igång.

Det var artikeln i Science som beskrev det. Epidemin i Kina sände ut gnistor över hela Världen. Dom flesta gnistor dog ut, utan att utlösa bränder. Men när en gnista väl lyckas utlösa en brand, så är den svår att släcka.

Ett land kan få in smittbärare, och i många fall ha turen att inte smittbärarna inte utlöser några utbrott. Men ifall man fortsätter att fylla på med fler smittbärare, så kommer någon till sist att utlösa ett utbrott.

Citat:
Det hade nog ändå varit svårt att stoppa eftersom det var så svårt att identifiera de relativt få smittbärare/spridare som fanns i landet. Det fanns ingen möjlighet till masstestning, och även i ett skede när smittbärarna är få måste man testa många för att hitta just dessa.

Folk reste mycket under jul- och sportlov även inom landet, och trängdes i julhandeln. Mycket smitta kan nog ha spridits då av de smittade som redan fanns i landet. Det handlade inte bara om att stoppa det vid gränsen, tror jag.

Kanske. Men det var likväl dumt att låta ännu fler smittbärare flöda in i landet, såsom skedde i Sverige. Att låta smittbärarna flöda in, var ett medvetet val. Anders Tegnell har hela tiden varit motståndare till stängda gränser.

Citat:
Att det inte "bröt ut" kring jul beror nog väl så mycket på att exponentiellt spridning tar tid. Det går långsamt till en början och håller sig under radarn och feltolkas lätt i influensatider som influensa eller "kraftig förkylning", sen verkar det explodera när spridningen når en sådan nivå att sjukhusen märker ett extremt inflöde av patienter.

Ja, det är en lurig sjukdom. Vissa individer märker inte att dom har infekterats, men smittar ändå. Vissa individer blir sjuka, men bara lindrigt. Vissa blir däremot mycket sjuka, och kan behöva intensivvård.

Eftersom sjukdomen kan vara svår att upptäcka i tid, så var det en helt vansinnig prioritering att smittspåra kring Italien-resenärerna. Resurserna borde ha använts till att försöka hitta smitta på annat håll.
Citera
2020-10-04, 22:19
Medlem
..
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fetton kan väl också ha problem att vädra ut co2?
Ja naturligtvis kan man ha måna anledningar till att man inte ventilerar sig som man ska: KOL, dåligt AT och virussjukdomar samt bakterialle infektioner, mm mm mm. Och naturligtvis övervikt som du skriver.

Nu tror jag inte det är hela förklaringen till att man hänför övervikt till riskgrupperna; Övervikt ger ofta även påverkan på blodkärlen vilket sätter en i en dålig sits vid covid-19, bland annat.
Citera
2020-10-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Semantik. Min far fick en hjärtmedicin för sin stent när han fick en sådan inopererad. Han fick andnöd av medicinen, med din logik skulle jag gett honom en morfinspruta direkt. Jag åkte in med honom till sjukhuset där doktorn bytte ut medicinen mot en äldre men inte lika effektiv medicin. Han lever ännu 4 år senare.

Nej jag blandar inte ihop det, du däremot letar efter halmstrån. Enda jag kan hålla med dig om är att om man ligger inför döden, säg någon/några timmar bort, det finns ingen behandling på kartan, då ger man morfin vid andnöd (det kallas palliativ vård). Här hade man hyfsat pigga pensionärer som fick covid19, det var sprutan direkt, bye bye. Dr Mengele hade varit stolt över det ariska brödrafolket.
Fast i din pappas fall så var hans andnöd ett tecken på syrebrist eller något annat. Han åkte in till sjukhus, behandlades inte för andnöd, men man löste det underliggande problemet, som gjorde att andnöden försvann.

Andnöden hos en svårt sjuk covidpatient försvinner inte för att du behandlar med syre. Inte på långa vägar. Det underliggande problemet kvarstår.

Andnöd är som smärta, ett symptom på att något annat är fel. Om man inte kan behandla den underliggande orsaken, så kan man i alla fall minska personens lidande genom att behandla de plågsamma symptomen.

Nu är jag ingen historiker, men jag minns inte att Dr. Mengeles brott var frikostig ordinering av smärt- och ångestlindrande medicin, för att äldre människor skulle slippa känna obehag när de dog av naturliga orsaker.
Citera
2020-10-04, 22:26
Avslutad
Citat:
Det ena utesluter inte det andra. Vad jag vill är ointressant.
Fast du tolkade ju dokumentet som att socialstyrelsen rekommenderade dödliga injektioner morfin.

Då känns det ju märkligt att du vill ha kvar rekommendationen om 2,5-5 mg morfin vid behov eller var 4-6 timma.
Citera
2020-10-04, 22:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Kinesiska barn anländer till skolan. Hint: såhär går det INTE till när svenska barn anländer till skolan (och man känner sig beklämd):

https://www.facebook.com/rtctargatonapoli/videos/1600063970162274
Citera
2020-10-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Tycker de ska sluta upp med detta om karantän mm och låta folk få leva istället. Hur många personer har ej dött mellan mars och september i andra saker medans detta pågått typ cancer och annat och som då har fått haft as trist sista tiden i livet än att leva. Nej låt oss få leva och ha kul istället även om det pågår en pandemi. Sen kan de som har astmas och diabetes hålla sig hemma och låta oss andra som ej tillhör riskgruppen leva och ha kul

Ursäkta frågan men är du 12 år gammal?

För det första finns det inget som säger att du måste stanna hemma i karantän så länge du är frisk. Blir du sjuk i covid eller något annat smittsamt så hoppas jag du stannar hemma tills du är frisk. Man ska inte utsätta andra oavsett om de tillhör riskgrupp eller inte - det borde alla förstå.

Så, snack om karantän och att inte få ha kul är ju skitsnack.

Att vissa delar av samhället inte rullar på som vanligt just nu kan ju tyckas tråkigt. Jag håller med. Men något kommer att vara stängt, riskgrupper eller inte. Att hålla en låg eller relativt låg smittspridning är viktigt för att inte belasta vården i onödan.

De som har cancer just nu och håller sig undan - de är ju de riktiga hjältarna. De tar ansvar för sig själva och för samhället. De håller sig smittfria för att inte belasta vården och för att inte riskera sina liv.

Riskgrupper är numera väldigt bra på att hålla sig borta. Tro mig. Jag är en av dem. Det är ju såna som du, såna som "bara vill ha kul, chilla lite och leva som vanligt" vi räds. Personer som inte bryr sig om restriktioner något vidare, som hellre ser att riskgrupper håller sig borta än att hålla lite avstånd.

För all del, ha kul, lev livet, ta en öl, ät en bit mat på stan, åk kollektivt, häng med polare men gör det med respekt för de restriktioner som finns och med respekt för dina medmänniskor.

Du har också all rätt att tycka att restriktioner suger, att covid är löjligt och att personer i riskgrupp är tråkiga jävlar som borde slappna av lite.

Ut och ha kul med dig nu! Yolo!
Citera
2020-10-04, 22:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast i din pappas fall så var hans andnöd ett tecken på syrebrist eller något annat. Han åkte in till sjukhus, behandlades inte för andnöd, men man löste det underliggande problemet, som gjorde att andnöden försvann.

Andnöden hos en svårt sjuk covidpatient försvinner inte för att du behandlar med syre. Inte på långa vägar. Det underliggande problemet kvarstår.

Andnöd är som smärta, ett symptom på att något annat är fel. Om man inte kan behandla den underliggande orsaken, så kan man i alla fall minska personens lidande genom att behandla de plågsamma symptomen.

Nu är jag ingen historiker, men jag minns inte att Dr. Mengeles brott var frikostig ordinering av smärt- och ångestlindrande medicin, för att äldre människor skulle slippa känna obehag när de dog av naturliga orsaker.

Du vet att det har vårdats många på sjukhus utöver iva, på covidavdelningar, som fick just syrgas. Du menar att de felbehandlats? 20 000+ felbehandlingar alltså. Bra då vet vi det!
Citera
2020-10-04, 22:41
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Diskussionen handlar om huruvida Sverige nekar sjuttioplussare sjukhusvård (ej inräknat IVA).

Att man inte ger avancerad sjukhusvård till brukare på särskilt boende är vi nog alla överrens om.

Brukare av hemtjänst är steget under, så som svensk äldrevård är uppbyggd. I den gruppen har alltså nittio procent av de som avlidit i Stockholm fått sluten sjukhusvård sin sista tid i livet. De har alltså i mycket hög grad vårdats på sjukhus för covid.

Min poäng är att Sverige har sjukhusvård för covid till den som har nytta av den, även högt upp i åldrarna. Givetvis gäller det inte om du bor på särskilt boende, eftersom tanken med särskilt boende är att vårdbehovet kan uppfyllas på plats.

Fast du verkar tro, att det är den äldre personens ålder och grad av skröplighet, som avgör om personen befinner sig i en egen lägenhet med hjälp av hemtjänst, eller på ett äldreboende. Detta är bara delvis sant. En äldre person som bor ihop med en partner som är yngre och piggare, och/eller har barn och barnbarn som bor nära och ofta kommer upp och hjälper till - kan vara kvar i sina lägenheter mycket längre.
Citera
2020-10-04, 22:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast du tolkade ju dokumentet som att socialstyrelsen rekommenderade dödliga injektioner morfin.

Då känns det ju märkligt att du vill ha kvar rekommendationen om 2,5-5 mg morfin vid behov eller var 4-6 timma.

Äsch är du tillbaka. Ja om du har en patient som är i livets slutskede så tycker jag rekommendationen ska kvarstå (vi pratar timmar), med eller utan covid. Men att ge det till hyfsat pigga åldringar som kunde fått syrgas istället är inte ok, någonstans. Har man andnöd och inte är palliativ så ska man ha syrgas inte morfin.
Citera
2020-10-04, 22:50
Avslutad
Citat:
Äsch är du tillbaka. Ja om du har en patient som är i livets slutskede så tycker jag rekommendationen ska kvarstå (vi pratar timmar), med eller utan covid. Men att ge det till hyfsat pigga åldringar som kunde fått syrgas istället är inte ok, någonstans. Har man andnöd och inte är palliativ så ska man ha syrgas inte morfin.

Och definitivt ska inte palliativ "behandling" ske över telefon, det är fan barockt. Enbart i Banditmonarkin SVärJE kan något sådant esoteriskt och icke humant ske.
Citera
2020-10-04, 22:53
Avslutad
Citat:
Ja, så i vissa lägen tycker du det är ok att med dina ord avliva patienten med en spruta.
Citera
2020-10-04, 22:55
Medlem
Citat:
Du vet att det har vårdats många på sjukhus utöver iva, på covidavdelningar, som fick just syrgas. Du menar att de felbehandlats? 20 000+ felbehandlingar alltså. Bra då vet vi det!
Nej, det menar jag inte.

Jag märker att du börjar bli frustrerad nu, men det är såhär det ligger till. Morfin behandlar andnöd, syrgas behandlar låg syresättning. Vid covid använder man normalt båda, men av olika skäl.

Om man däremot bedöms inte har några överlevnadschanser, ifall man får svår covid, så bidrar inte syrgas med någon palliativ effekt utöver placebo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in