2020-10-04, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man vill så klart ha så bra vårdresurser som möjligt inom ramarna för äldreomsorgen. Det förutsätter också rätt utbildning för personalen.

Det är inte heller säkert att behovet slutar vid syrgas, bara för att det råkade vara kritiskt för just den här sjukdomen. Nästa pandemi kan det vara något annat som saknas, som ingen har tänkt på i förväg.

Det kan ju också bli så att om femtio år när de här gamla covid-syrgastuberna samlat damm i förrådet i ett halvt århundrade, och man inte ens har anslutningar som passar munstycket längre, så känner man inte längre något behov av dem, och börjar avveckla dem. Sen när man drabbas av en ny pandemi, så finns de inte kvar. Det är ju väsentligen det som hände Sverige nu.

Syrgaskoncentratorer behöver inga flaskor O2. Det är bara koppla in sladden i väggen och slå igång apparaten så börjar den filtrera bort kvävet från luften och leverera O2 till patienten genom näsgrimman.

Det är inget bäst-före på ett simpelt kväve-filter. Den utrustningen fungerar hur länge som helst i princip.

Det är klart syrgaskoncentratorer ska finnas i parti och minut inom äldreomsorgen samt i beredskapslager land och rike runt. Alternativt håller man med listor/databaser där betrott folk förvarar grejerna hemma liknande som för med vapen. Krisar det får man gräva fram prylarna och skeppa dem till där behoven finns, för en liten slant skatteavdrag då förstås som en morot.

Sedan kan man rotera in och ut prylarna med jämna mellanrum för funktionstest, service och kalibrering. Detsamma kan gälla för övrig personlig skyddsutrustning. En låda med 1000 N98-masker tar knappt någon plats.
Citera
2020-10-04, 20:52
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ny har Britton gjort nya beräkningar kring när vi kan få flickimmunitet, just nu på nyheterna svt1.

Han menar att 40% räcker för stor effekt.

Är inte Britton ute ur leken ännu?

Som sagt - jag skulle kunna sätta rätt mycket på, att flockimmuniteten händer före vaccinet. Hoppas att vår regering inte har bundit sig för att köpa 10 miljoner doser, som aldrig kommer till användning!
Citera
2020-10-04, 20:54
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
FHM och Socialstyrelsen har väl försökt ducka ansvaret,

att ha uppföljning på om tillräckliga lager fanns i beredskap,

skyddsutrustning, respiratorer, mediciner, syrgas (kompetens + distribution) osv,

kanske var det t om MSB ansvar?

Men alla 3 duckar va?

Om man ställer frågan såhär:

vilken myndighet verkar naturligt vara ansvarig för försvar mot epidemi/pandemi?

Då är väl inte svaret "regionerna" de ska väl knappast följa upp sig själva/varandra?
Glad att du ställer den frågan.
Nedmonteringen av beredskapslagren började på 90-talet när Sovjetunionen kollapsade. Lagren har sedan varit en icke-fråga för samtliga ministärer därefter. Alla har varit rörande eniga i frågan. Inget politiskt motstånd, inget motstånd från media eller allmänheten. (Flashback befann sig fortfarande i ett uppstartsskede, annars hade ni fått se på andra bullar...!)
Finländarna var klokare och behöll större delen av sina lager.

2007 skapades MSB. Men i deras mandat ingår inte att lagerhålla läkemedel, sjukutrustning mm. Detta ansvar läggs i stället på regionerna.

2017 påbörjades faktiskt aktiviteter med att skapa ett nytt civilt totalförsvar. Men sådant tar tid att bygga upp.

Lite magstarkt att med facit i hand skylla den dåliga beredskapen på dem som råkade ha makten just när pandemin bröt ut.
Skulle vara otroligt skönt om alla dessa försök att hitta syndabockar kunde upphöra en gång för alla.
Citera
2020-10-04, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som sagt - jag skulle kunna sätta rätt mycket på, att flockimmuniteten händer före vaccinet. Hoppas att vår regering inte har bundit sig för att köpa 10 miljoner doser, som aldrig kommer till användning!

Jag tror du får glömma båda utopierna. Det blir varken eller.

Det är bara kopiera Taiwan och kalla det för kväll. Alternativet är en perpetuell pandemi och att behöva höra dårarna på FHM proklamera sina barocka esoterier.
Citera
2020-10-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt. Hjälper inte syrgas och man inte klarar respiratorvård, så är det bästa att få somna i till den eviga vilan så lugnt och ångersfritt som möjligt, helst i en hemvan miljö.

Men jag kan hålla med om att det alltid bör finnas möjlighet att få syrgashjälp i de speciella boendena. Åldringar där insjuknar inte bara i covid-19 utan också i andra luftvägsinfektioner.

Men då måste man se till att det finns personal till detta - inte bara tuberna.
Citera
2020-10-04, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Glad att du ställer den frågan.
Nedmonteringen av beredskapslagren började på 90-talet när Sovjetunionen kollapsade. Lagren har sedan varit en icke-fråga för samtliga ministärer därefter. Alla har varit rörande eniga i frågan. Inget politiskt motstånd, inget motstånd från media eller allmänheten. (Flashback befann sig fortfarande i ett uppstartsskede, annars hade ni fått se på andra bullar...!)
Finländarna var klokare och behöll större delen av sina lager.

2007 skapades MSB. Men i deras mandat ingår inte att lagerhålla läkemedel, sjukutrustning mm. Detta ansvar läggs i stället på regionerna.

2017 påbörjades faktiskt aktiviteter med att skapa ett nytt civilt totalförsvar. Men sådant tar tid att bygga upp.

Lite magstarkt att med facit i hand skylla den dåliga beredskapen på dem som råkade ha makten just när pandemin bröt ut.
Skulle vara otroligt skönt om alla dessa försök att hitta syndabockar kunde upphöra en gång för alla.

Nej, syndabockarna är redan klarlagda. Det är regimens runkerier för flocken tillsammans med FHM som orsakat död och lidande.

Att Hanna Stjärne sänder ett kramkalas från Arlanda när beredskapen varit så pass dålig är inget annat än ett kvitto på att vi lever i en Banditmonarki där den institutionaliserade sociopatin gör vadhelst för tok den får för sig i ögonblicket.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då måste man se till att det finns personal till detta - inte bara tuberna.

Det är inga djävla tuber, det är maskiner. Få nu in det i huvudet.
Citera
2020-10-04, 21:01
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du har verkligen ingen koll lille vän!

Jag har själv suttit på sängkanten när döden infallit.
Det har uppenbarligen inte du, men du gissar friskt med utgångspunkt från en imbecill.

Du tror att personer som dör av ex cancer oftast är vakna? De sederas hårdare och hårdare för att slippa smärtor/ångest.

Den enda möjligheten att dö helt vaken är om någon möjligtvis bett om just det, vilket jag betvivlar att någon sund person vill.

Vad tror du palliativ vård går ut på? Att ge personen så jobbigt avslut som möjligt, eller tvärt om?

Fast nu är ju problemet att många av dessa boende på boenden, inte hade cancer utan covid, och att de kunde ha blivit friska om de bara hade fått grundläggande vård som syrgas och vätskeersättningsdropp. (Inte alla förstås och det har ingen sagt.) I STÄLLET fick de palliativ vård med morfin, vilket till och med hindrade sådana mirakel som kan hända, som att den gamles styrka plötsligt klarar biffen själv. I andra länder har personer över hundra år gamla överlevt covid. Men våra gamla (även sådana långt under hundra år, till och med under 70) fick aldrig en chans. Det tycker jag var hemskt.
Citera
2020-10-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men ingen annan här påstår sig ju heller vara sjuksköterska! Det var ingen som sa, att folk skulle plockas in från gatan för att sköta syrgasen. Jag sa i alla fall att man kunde LÄRA UPP undersköterskor på det.

Jag antar att man fortsätter att ventilera men drar ner på syrgasen, tills värdena är återställda. Du behöver inte svara.
Nej du har rätt i att få är ssk i tråden.

Däremot försöker ju en massa idioter ("arbete",".Dostoj" et al.) påskina att de har betydligt bättre kunskaper är en ssk. Vilket är uppenbart för varje usk att de inte har.

De har bara sina aggressioner att falla tillbaka på samt en fil kand i att googla.
Citera
2020-10-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det rör sig om ytterst sköra åldringar. Redan 2014 så dog en femtedel av de som flyttade in där inom en månad.

https://amp.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende

Sedan dess har det knappast blivit bättre. Det är en stor skillnad ifrån när jag gjorde ett kort inhopp på ett ålderdomshem för årtionden sedan. Då fanns det iof senildementa där, men också riktigt pigga pensionärer. Så är det inte alls idag.

Jag själv har erfarenhet av en grannfru som blev riktigt senildement. Hon hade hemtjänst under en lång tid. Jag försökte hjälpa henne när hon vimsade till angående nycklar och hennes trygghetslarm. Till slut fick hon plats på ett speciellt boende . När jag, något halvår frågade en granne hur det var med henne, tittade vederbörande på mig som jag varit galen: - Hon är död.

Det är därför ganska patetiskt att många flashbackare, nu, "bryr sig om våra äldre", när de aldrig gjort det tidigare.
Så gott som alla patientkategorier som bodde på "ålderdomshem" på sjuttio- och åttiotalen bor inte på boenden. De bor i egen bostad.

Man måste ha en ganska grav demens för att kvala in på ett kommunalt boende idag.
Citera
2020-10-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det är inga djävla tuber, det är maskiner. Få nu in det i huvudet.
Det pelar väl ingen roll? Det måste finnas personal som kan hantera administreringen av syrgasen, hur som.
Citera
2020-10-04, 21:11
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej du har rätt i att få är ssk i tråden.

Däremot försöker ju en massa idioter ("arbete",".Dostoj" et al.) påskina att de har betydligt bättre kunskaper är en ssk. Vilket är uppenbart för varje usk att de inte har.

De har bara sina aggressioner att falla tillbaka på samt en fil kand i att googla.

Vad var rätt svar nu då? (Angående CO2-retention.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in