2020-10-04, 21:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Att man måste få upp AF på patienten. Helst även andningsdjup men det kan vara svårt med tanke på patienternas grundtillstånd men ofta kan patienten ta djupare andetag. Då vädrar man ut Co2 så att patieltrycket av CO2 junker i blodet.

Hos dementa patienter kan det vara så enkelt att de "glömmer" att andas. Har de då ssyrgas kommer en liten retention som ett bre på posten.

Men vad fan frågar du mig för jag kan ju ingenting påstår du.

Nu svarade du inte på HUR man gör det. Jag tror som sagt att man sänker mängden tillförd syrgas, för då reagerar patientens andningscentrum på syrebristen, och beordrar djupare och snabbare andetag.

Jag vet faktiskt lite om det här, eftersom jag har fridykt! (Alltså dykt utan tuber.) Då finns det ett knep man kan ta till för att kunna hålla andan längre - man hyperventilerar innan, så att man får in massor av syre i blodet. Då dröjer det längre innan man känner behovet att andas, eftersom det är O2 och inte CO2 som styr det. Men gör man det för mycket, så inträder i stället alltför hög koldioxidhalt i blodet innan man känner av behovet att andas, och man tuppar av. I så fall är det ajöss såklart, om man befinner sig ensam under vatten. Det gäller att göra det lagom.
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-04 kl. 21:53.
Citera
2020-10-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Precis!

Löfvén kunde ju i början av april tala om att tusentals kommer att dö. 😠

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-tusentals-kommer-att-do/

Det dog över 3000 i influensa säsongen 17/18 så tusentals dör i infektioner varje år.
Citera
2020-10-04, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det dog över 3000 i influensa säsongen 17/18 så tusentals dör i infektioner varje år.

Jag känner stanken av äcklig regimlojal whataboutism. Är det bara jag eller?
Citera
2020-10-04, 21:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Glad att du ställer den frågan.
Nedmonteringen av beredskapslagren började på 90-talet när Sovjetunionen kollapsade. Lagren har sedan varit en icke-fråga för samtliga ministärer därefter. Alla har varit rörande eniga i frågan. Inget politiskt motstånd, inget motstånd från media eller allmänheten. (Flashback befann sig fortfarande i ett uppstartsskede, annars hade ni fått se på andra bullar...!)
Finländarna var klokare och behöll större delen av sina lager.

2007 skapades MSB. Men i deras mandat ingår inte att lagerhålla läkemedel, sjukutrustning mm. Detta ansvar läggs i stället på regionerna.

2017 påbörjades faktiskt aktiviteter med att skapa ett nytt civilt totalförsvar. Men sådant tar tid att bygga upp.

Lite magstarkt att med facit i hand skylla den dåliga beredskapen på dem som råkade ha makten just när pandemin bröt ut.
Skulle vara otroligt skönt om alla dessa försök att hitta syndabockar kunde upphöra en gång för alla.

Regionerna har väl ansvaret för lagren?

Men vem har ansvaret att följa upp att de verkligen finns?

Tror det va Socialstyrelsen va?
Citera
2020-10-04, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Precis!

Löfvén kunde ju i början av april tala om att tusentals kommer att dö. 😠

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-tusentals-kommer-att-do/

Likförbannat körde tokduon Giesecke och sociopatens sociopat-adept Tegnell med sin barocka esoteri med flocken. Allt med regimens goda minne och till bilderna av ett kramkalas på Arlanda som Hanna Stjärne självgott och hänsynslöst pumpade ut i etern.
Citera
2020-10-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu svarade du inte på HUR man gör det. Jag tror som sagt att man sänker mängden tillförd syrgas, för då reagerar patientens andningscentrum på syrebristen, och beordrar djupare och snabbare andetag.

Jag vet faktiskt lite om det här, eftersom jag har fridykt! (Alltså dykt utan tuber.) Då finns det ett knep man kan ta till för att kunna hålla andan längre - man hyperventilerar innan, så att man får in massor av syre i blodet. Då dröjer det längre innan man känner behovet att andas, eftersom det är 0 och inte CO2 som styr det. Men gör man det för mycket, så inträder i stället alltför hög koldioxidhalt i blodet innan man känner av behovet att andas, och man tuppar av. I så fall är det ajöss såklart, om man befinner sig ensam under vatten. Det gäller att göra det lagom.
Koloxidretention uppstår bara på friluft. CPAP och respirator ser till att AF och andningsdjup är det korrekta hela tiden.

Men citera inte mig nåt mer eftersom du anser att jag är en idiot.
Citera
2020-10-04, 21:45
Medlem
sebastian_s avatar
Hur går det med flockimuniteten i Sverige och världen egentligen? Den skulle väl vara uppnådd i Stockholm i maj månad?
Citera
2020-10-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man vill så klart ha så bra vårdresurser som möjligt inom ramarna för äldreomsorgen. Det förutsätter också rätt utbildning för personalen.

Det är inte heller säkert att behovet slutar vid syrgas, bara för att det råkade vara kritiskt för just den här sjukdomen. Nästa pandemi kan det vara något annat som saknas, som ingen har tänkt på i förväg.

Det kan ju också bli så att om femtio år när de här gamla covid-syrgastuberna samlat damm i förrådet i ett halvt århundrade, och man inte ens har anslutningar som passar munstycket längre, så känner man inte längre något behov av dem, och börjar avveckla dem. Sen när man drabbas av en ny pandemi, så finns de inte kvar. Det är ju väsentligen det som hände Sverige nu.
Just det, nästa pandemi kanske man behöver dialysmaskiner och så står man där med sitt fina (gamla) lager av respiratorer och syrgastuber till ingen nytta. Och ett gäng som klagar på den dåliga beredskapen.
Citera
2020-10-04, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Just det, nästa pandemi kanske man behöver dialysmaskiner och så står man där med sitt fina (gamla) lager av respiratorer och syrgastuber till ingen nytta. Och ett gäng som klagar på den dåliga beredskapen.

Kanske man behöver respiratorer, syrgaskoncentratorer och dialysmaskiner vid nästa pandemi?

Tur vi har kloka regimhjon som ska avskaffa beredskapslager innan de är uppbyggda.

Citera
2020-10-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Jag känner stanken av äcklig regimlojal whataboutism. Är det bara jag eller?

Oj, pajasen blir lite arg tror jag. Statistiken är bara att läsa. Precis som att 15000 dött i Taiwan av influensa och lunginflammation.
Citera
2020-10-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det tror jag vad jag vill om. Har man andnöd så brukar syrgas hjälpa och skulle det inte göra det så kan man i samråd med de anhöriga sätta in palliativ vård. Du vet sånt som inte hände. Pang bom spruta hej!
Nej, du blandar ihop andnöd och syrebrist.

Andnöd är känslan av att inte kunna andas. Det behandlas med morfin.

Syrebrist är låg syremättnad. Det är farligt men behöver inte nödvändigtvis vara förknippat med obehag. Syrebrist behandlas med syrgas.

Att ha syrebrist, kontra känslan av att ha syrebrist dvs. andnöd, är alltså två helt olika saker, som behandlas på olika sätt.
Citera
2020-10-04, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Oj, pajasen blir lite arg tror jag. Statistiken är bara att läsa. Precis som att 15000 dött i Taiwan av influensa och lunginflammation.

Låt oss jämföra Banditmonarkin med ett intelligent och humant östasiatiskt land.

Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal mördade pensionärer: Noll
Antal lockdowns: Noll

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto