Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Att man måste få upp AF på patienten. Helst även andningsdjup men det kan vara svårt med tanke på patienternas grundtillstånd men ofta kan patienten ta djupare andetag. Då vädrar man ut Co2 så att patieltrycket av CO2 junker i blodet.
Hos dementa patienter kan det vara så enkelt att de "glömmer" att andas. Har de då ssyrgas kommer en liten retention som ett bre på posten.
Men vad fan frågar du mig för jag kan ju ingenting påstår du.
Nu svarade du inte på HUR man gör det. Jag tror som sagt att man sänker mängden tillförd syrgas, för då reagerar patientens andningscentrum på syrebristen, och beordrar djupare och snabbare andetag.
Jag vet faktiskt lite om det här, eftersom jag har fridykt!

(Alltså dykt utan tuber.) Då finns det ett knep man kan ta till för att kunna hålla andan längre - man hyperventilerar innan, så att man får in massor av syre i blodet. Då dröjer det längre innan man känner behovet att andas, eftersom det är O2 och inte CO2 som styr det. Men gör man det för mycket, så inträder i stället alltför hög koldioxidhalt i blodet innan man känner av behovet att andas, och man tuppar av. I så fall är det ajöss såklart, om man befinner sig ensam under vatten. Det gäller att göra det lagom.