2020-10-04, 22:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Även om skadan troligen uppstått efter haveriet så hade ju Estonia dubbelskrov. Utan en djuplodande undersökning av skadan kan man inget säkert säga men ett hål behöver inte vara att likställa med blöta fötter ens om det inträffade innan hon sjönk.

Så även om du kanske inte tror på teorin så skulle det ändå vara möjligt att något träffar ytterskrovet och orsakar en läcka som innebär att det kommer in vatten på däck O och först något senare på däck 1?
Citera
2020-10-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
det blir OT när du inte vet alltså? Tråkigt. 5min sedan var det inte OT
Hade det funnits indikationer på en massiv explosion i ADR klass på bildäck hade det kanske varit intressant. Men nu finns det inga vittnesuppgifter eller tekniska data som påstår dylikt.
Citera
2020-10-04, 22:42
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Man avbröt för att konsortiet/entreprenören inte KUNDE fullfölja uppdraget! Tydligen rasrisk el dyl.
Jag vet naturligtvis hur den officiella versionen lyder. Den är inte intressant här.
Citera
2020-10-04, 22:44
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Nej, de avbröt därför att anhöriggruppen satte ner foten.
Nej anhörigföreningarna hade satt ner foten redan från början. Man avbröt när övertäckningen av hålet var klar.
Citera
2020-10-04, 22:45
Avslutad
Citat:
Hade det funnits indikationer på en massiv explosion i ADR klass på bildäck hade det kanske varit intressant. Men nu finns det inga vittnesuppgifter eller tekniska data som påstår dylikt.
Men frågan jag diskuterade med en annan var rent juridisk. Då borde du inte lägga dig i från början i vårt snack!
Citera
2020-10-04, 22:46
Medlem
Citat:
Menmen. Sen hade Estonia en konstruktion med dubbelskrov och tvärskeppsskott som betydde att hon inte skulle sjunka med mindre än 2 skadade sektioner. Detta är fakta och inte spekulationer. En av få punkter som både varv och diverse utredningar är överens om.

Hade man inte struntat i att stänga ett antal av de vattentäta dörrarna på däck 1 pga bekvämlighetsskäl? Något om att toaletterna låg bakom de vattentäta dörrarna och det blev en massa krångel. Eller är detta en tvistig fråga?
Citera
2020-10-04, 22:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Stämmer visst. Ta upp pdfen sida 19 och framåt. Hålet är vid ca 90 på skalan som går längs skeppet. Då överensstämmer fönster och bokstäver utmärkt med hålets placering enligt grafiken som dokumentärfilmarna skapat.

Om du inte håller med är det grafiken från dokumentärfilmarna du får underkänna.
Med hjälp av Husvagnssvenson hittade jag till slut rätt (?) planritning:
pdfSida 20 i http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

Du har hel rätt, det ”nya” hålet ligger vid ’90’ eller just akter om. Jag jämförde med de fyra livbåtarnas positioner.

(Vet någon varför skalan är så mystisk med en bokstavsdel i mitten?)
Citera
2020-10-04, 22:47
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Militärt gods är olagligt att frakta på ett passagerarfartyg enligt internationell lag.

Stämmer det, eller gäller det bara vissa vapen/utrustning?
Har sett folk med militäruniform på passagerarfarkoster av olika typ ex.v.
Citera
2020-10-04, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Stämmer det, eller gäller det bara vissa vapen/utrustning?
Har sett folk med militäruniform på passagerarfarkoster av olika typ ex.v.
Kanske var intendenten du såg.
Citera
2020-10-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så även om du kanske inte tror på teorin så skulle det ändå vara möjligt att något träffar ytterskrovet och orsakar en läcka som innebär att det kommer in vatten på däck O och först något senare på däck 1?
Ja det är ju långt ifrån omöjligt att det kommer in vatten i ett fartyg med hål i skrovet nej (det är till och med troligt).
Men det förutsätter att hålet tillkommit innan haveriet och inte efter.

Att det finns skador på vrak som uppstått efter att de sjunkit är dock inte heller särskilt ovanligt.

Det intressanta (och trådens faktiska syfte enligt mods beskrivning) är ju kring teorier om varifrån det härrör. Sen att tråden spårat fullständigt är vi ju flera medskyldiga till.
Citera
2020-10-04, 22:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
94 personer överlevde
852 dog

Har vi några sådana vittnen från våningen under bildäck?
19.
Citera
2020-10-04, 22:53
Medlem
Citat:
Men frågan jag diskuterade med en annan var rent juridisk. Då borde du inte lägga dig i från början i vårt snack!
Jag trodde det var underförstått. Det finns inga juridiska hinder att transportera militär materiel på civila fartyg. Det är till och med det vanligaste sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in