2020-10-04, 21:11
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Nej, syndabockarna är redan klarlagda. Det är regimens runkerier för flocken tillsammans med FHM som orsakat död och lidande.

Att Hanna Stjärne sänder ett kramkalas från Arlanda när beredskapen varit så pass dålig är inget annat än ett kvitto på att vi lever i en Banditmonarki där den institutionaliserade sociopatin gör vadhelst för tok den får för sig i ögonblicket.

Frågor på det?
Nu var det GloffGloff jag svarade. Även om ni är på samma sida i många frågor så är han mer givande att diskutera med.
Inte så besatt av runkerier och vansinnesutbrott mot myndigheterna som du. Testa att ta bort dessa samt din överfurirfråga i slutet av varje inlägg så ska du se att du får mer gehör.
Citera
2020-10-04, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det pelar väl ingen roll? Det måste finnas personal som kan hantera administreringen av syrgasen, hur som.

Nej, man slår på maskinen och drar på för fullt. Blir man inte bättre är det dags att ringa 112 så man får tillgång till antibiotika, remdivisir, kortison och opiater.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 21:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Insåg eller antog? Folkhälsomyndigheten valde att betrakta viruset som oundvikligt, innan dom ens hade gjort några försök att stoppa viruset. Ifall dom hade tagit strid mot viruset, och förlorat, så hade det varit befogat att betrakta viruset som oundvikligt.

Att begränsa smittspridningen bör vara reservplanen, ifall man misslyckas att stoppa smittspridningen. Att begränsa smittspridningen bör däremot inte vara förstahandsplanen. Eftersom Sverige fick så otroligt omfattande smittspridning under våren, så kan man konstatera att även planen att minska smittspridningen misslyckades rejält.
Utan åtgärder får man en s-kurva som börjar beskedlig, får en brant tillväxtfas och sen planar ut igen med få nya fall. Troligtvis så mildrades denna av de åtgärder som vidtogs. Det viktiga är nog att förstå att mycket av det som sker i en viss tidpunkt startade långt tidigare. För spridningen får liksom fäste i det tysta, då det är svårt att identifiera smittbärarna eftersom inte alla får symptom. Exakt vad som skedde i början får vi nog aldrig veta.

Citat:
Nej. Det var inte för sent. Även ifall det fanns förekomst av viruset redan i december, så misslyckades viruset med att utlösa utbrott då.

Jämför med det som hände i Frankrike. Det har konstaterats att några personer i Frankrike hade viruset redan i december. Men viruset utlöste inte något utbrott då. Smittspridningen dog ut av sig självt. Frankrike hade alltså kunnat klara sig från epidemin, ifall det inte hade fyllts på med fler smittbärare senare.
Det är inget som säger att smittspridningen dog ut. Däremot tar det tid för den att riktigt komma igång.
Citat:
Samma sak kan gälla i Sverige. Även ifall enstaka smittbärare fanns i Sverige, så utlöstes inga utbrott då. Vid nyår var det alltså inte för sent att stoppa epidemin att få fäste i Sverige. Man hade allt att vinna på att hindra nya smittbärare från att komma in i Sverige.

Att viruset kan förekomma, utan att få fäste, hänger ihop med virusets mycket ojämna spridning. Dom flesta smittbärare sprider viruset till 0 andra personer. Men ifall en smittbärare blir en storspridare, så kan ett utbrott utlösas.
Det hade nog ändå varit svårt att stoppa eftersom det var så svårt att identifiera de relativt få smittbärare/spridare som fanns i landet. Det fanns ingen möjlighet till masstestning, och även i ett skede när smittbärarna är få måste man testa många för att hitta just dessa.

Folk reste mycket under jul- och sportlov även inom landet, och trängdes i julhandeln. Mycket smitta kan nog ha spridits då av de smittade som redan fanns i landet. Det handlade inte bara om att stoppa det vid gränsen, tror jag.

Att det inte "bröt ut" kring jul beror nog väl så mycket på att exponentiellt spridning tar tid. Det går långsamt till en början och håller sig under radarn och feltolkas lätt i influensatider som influensa eller "kraftig förkylning", sen verkar det explodera när spridningen når en sådan nivå att sjukhusen märker ett extremt inflöde av patienter.
Citera
2020-10-04, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Nu var det GloffGloff jag svarade. Även om ni är på samma sida i många frågor så är han mer givande att diskutera med.
Inte så besatt av runkerier och vansinnesutbrott mot myndigheterna som du. Testa att ta bort dessa samt din överfurirfråga i slutet av varje inlägg så ska du se att du får mer gehör.

Jag är inte ute efter att få ditt eller andras gillande och samtycke, jag är här av andra orsaker av vilka de flesta säkerligen övergår ditt förstånd och själsliga sinnevärld.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad var rätt svar nu då? (Angående CO2-retention.)
Att man måste få upp AF på patienten. Helst även andningsdjup men det kan vara svårt med tanke på patienternas grundtillstånd men ofta kan patienten ta djupare andetag. Då vädrar man ut Co2 så att patieltrycket av CO2 junker i blodet.

Hos dementa patienter kan det vara så enkelt att de "glömmer" att andas. Har de då ssyrgas kommer en liten retention som ett bre på posten.

Men vad fan frågar du mig för jag kan ju ingenting påstår du.
Citera
2020-10-04, 21:16
Medlem
Citat:
Nej, man slår på maskinen och drar på för fullt. Blir man inte bättre är det dags att ringa 112 så man får tillgång till antibiotika, remdivisir, kortison och opiater.

Frågor på det?
Då kan man ju ringa 112 från början och skita i allt balt med apparater . . . .

IDIOT: https://tenor.com/view/leggo-idiot-gif-4803942
Citera
2020-10-04, 21:19
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Jag är inte ute efter att få ditt eller andras gillande och samtycke, jag är här av andra orsaker av vilka de flesta säkerligen övergår ditt förstånd och själsliga sinnevärld.

Frågor på det?
Jag förstår faktiskt mycket väl din agenda. Det är därför det känns lite meningslöst att diskutera med just dig.

Några svar på det?
Citera
2020-10-04, 21:21
Medlem
Citat:

Frågor på det?

Jag har en fråga: av vilka orsaker är du här?
Citera
2020-10-04, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Jag förstår faktiskt mycket väl din agenda. Det är därför det känns lite meningslöst att diskutera med just dig.

Några svar på det?

Nej, du gör bevisligen inte det för det fattas dig något.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har en fråga: av vilka orsaker är du här?

Lycka till med dina grubblerier.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 21:23
Medlem
Citat:
Lycka till med dina grubblerier.

Frågor på det?

Inga fler frågor. Ditt svar var uttömmande!
Citera
2020-10-04, 21:26
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det beror på hur sjuk patienten är. Dropp och syrgas kan vara grymt avancerat att sköta - små marginaler, små tidsrymder, många variabler (se vidare multisjuka äldre tex). Gör du ett enda misstag kan du döda en skör patient. Därför finns fyrkantiga system (tex MUSE) för parametrar osv. Och att sätta infart (venkateter) är inte lätt. Särskilt inte inte på svårstucken patient under tidspress.

Att vissa äldre i princip var dödsdömda i mars (när det beslutades att viruset skulle in i Sverige istället för att begränsas på en gång) ter sig för mig närmast självklart.

Palliativ vård är en j-a svår gråzon, och är det så att äldre patienter i princip avlivats, istället för att få kvalificerad vård, är jag inte förvånad.

Sådant händer oftare än medelsvensken tror ...

Att geriatriken skulle krascha och låta äldre dö under våren, visste FHM och regeringen mkt väl

Precis!

Löfvén kunde ju i början av april tala om att tusentals kommer att dö. 😠

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-tusentals-kommer-att-do/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in