2020-10-04, 19:53
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Morfin är fint om man har det kämpigt, men inte utan det andra i den antivirala cocktailen. Framförallt inte utan syrgaskoncentratorn som surrar hjärtevärmande likt ett kylskåp bredvid en när man sjunker in i opiatdimmorna.

Exakt. Då måste ju en apparat ta över andningen, så att det inte spelar någon roll om patienten känner behov av att andas eller inte.
Citera
2020-10-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Människor i livets slutskede får morfin för att slippa känna ångest och smärta när de dör. ”I livets slutskede” betyder att man är döende.
Du har absolut ingen aning vad du talar om!
Citera
2020-10-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast om man bara har dagar kvar att leva, lungorna fylls av vätska, och man andas i panik, då ser jag inget fel i att ordinera medicin som gör att man andas normalt och mår bra. Även om du lever några dagar kortare.

Även om man har chansen att då leva ett par månader till, så tycker jag att det är högsta prioritet att medicinera så att personen inte behöver plågas. Även om det innebär en viss risk. Man ska inte fylla människors sista tid i livet med olycka.
Problemet är att många tror att morfin gör att man dör en lugn och stillsam död men tyvärr är det inte så i många fall.
Citera
2020-10-04, 19:59
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Fast er uppfattning stämmer inte. Sverige har slutenvårdat otroligt många människor på sjukhus, utanför IVA. Många fler än alla våra nordiska grannländer sammanlagt. De allra flesta överlevde, och sannolikt var majoriteten äldre än 70 år, eftersom det är där behovet finns.

Men nu måste du ta en titt på våra dödstal igen, jämfört med grannländernas. Det var ju MÅNGA FLER SJUKA i Sverige än i grannländerna också (en naturlig följd av många fler smittade), och långt ifrån alla dom fick en chans på något sjukhus.

I grannländerna var BEHOVET av sjukvård mindre, eftersom de inte släppte smittan fri där.
Citera
2020-10-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej! Jag lever i verkligheten. Fråga gärna en läkare om hur många som ex dör med lungcancer som kvävs? Inte ens dessa kvävs nämligen. Personen ”sövs” i stort sett ner. Den palliativa vården i slutskedet går ut på att man skall slippa alla smärtor och ångest så långt det går.
Tror du att man trycker i patienter något som gör saken värre? Då är du fan dummare än lovligt..
Trams! Sövs ner? När personen börjar kvävas vaknar de och plågas till döds. Om jag är dum vad är du?
Citera
2020-10-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Problemet är att många tror att morfin gör att man dör en lugn och stillsam död men tyvärr är det inte så i många fall.
Det kan inte jag bedöma.

Men om man ordineras morfin, så är det för att man plågas av smärta och/eller känslan av kvävning. Den biten blir inte bättre av att avstå.
Citera
2020-10-04, 20:04
Medlem
Blir intressant valkampanj. Mask är vaccin nu.

President Donald Trump, who recently tested positive for the coronavirus, is now being treated with dexamethasone, a type of steroid that is often used to treat severely ill COVID-19 patients.

During a news conference on Sunday morning, Conley confirmed for the first time that the president had received oxygen support, at least once, and that he had been started on dexamethasone on Saturday. Trump’s oxygen saturation levels have fallen twice below 95%, which is considered the low-side of a normal reading.

Health-care providers around the world have tested the efficacy of zinc, vitamin C, vitamin D and the antibiotic azithromycin to COVID-19 patients; however, none of those treatments has so far shown a clinical benefit, according to Shapiro.

“It’s watching, waiting … just supportive care, in general. Isolate,” he said. “Masks are really important. That is our vaccine right now. It’s really good at preventing the spread. And if not entirely, it certainly will lower the dosage and make the disease less severe. So that’s one lesson I think that everyone should learn from this.”

https://www.marketwatch.com/story/trumps-coronavirus-diagnosis-underscores-lack-of-treatment-options-for-people-with-mild-forms-of-cov id-19-2020-10-02?mod=mw_latestnews
Citera
2020-10-04, 20:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...
Jag lägger skulden på den som tog beslut att överbelasta sjukvården, genom att släppa in ett nytt och okänt virus, utan minsta försök att hejda virusets inträde och spridning. Den som tog beslutet att släppa in viruset, bär även skuld till att andra patienter, med andra åkommor, har stått utan vård, när Covid-19 har lamslagit vården.
...

FHM och Socialstyrelsen har väl försökt ducka ansvaret,

att ha uppföljning på om tillräckliga lager fanns i beredskap,

skyddsutrustning, respiratorer, mediciner, syrgas (kompetens + distribution) osv,

kanske var det t om MSB ansvar?

Men alla 3 duckar va?

Om man ställer frågan såhär:

vilken myndighet verkar naturligt vara ansvarig för försvar mot epidemi/pandemi?

Då är väl inte svaret "regionerna" de ska väl knappast följa upp sig själva/varandra?
Citera
2020-10-04, 20:08
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man ska ringa ambulansen därför att man inte begriper hu syrgasbehandling går till.

Ambulansen blir inte glad om du ringer från ett boende där du vårdar en patient med syrgas så fort en koldioxidretention uppstår.

Som ssk förväntas du veta hur du häver en sådan. INGEN här i tråden verkar veta hur man häver en koldioxidretention under pågående oxbehandling. Det enda de flesta har att komma med är en massa aggressioner.

Citera mig inte mer för jag kommer inte att svara.

Men ingen annan här påstår sig ju heller vara sjuksköterska! Det var ingen som sa, att folk skulle plockas in från gatan för att sköta syrgasen. Jag sa i alla fall att man kunde LÄRA UPP undersköterskor på det.

Jag antar att man fortsätter att ventilera men drar ner på syrgasen, tills värdena är återställda. Du behöver inte svara.
Citera
2020-10-04, 20:09
Medlem
Citat:
Det kan inte jag bedöma.

Men om man ordineras morfin, så är det för att man plågas av smärta och/eller känslan av kvävning. Den biten blir inte bättre av att avstå.
Du har helt rätt att morfin hjälper mot smärta men tyvärr gör det att man kvävs sakta men säkert om man har så hemska smärtor att man behöver mycket morfin.
Citera
2020-10-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men nu måste du ta en titt på våra dödstal igen, jämfört med grannländernas. Det var ju MÅNGA FLER SJUKA i Sverige än i grannländerna också (en naturlig följd av många fler smittade), och långt ifrån alla dom fick en chans på något sjukhus.

I grannländerna var BEHOVET av sjukvård mindre, eftersom de inte släppte smittan fri där.
Jag har inte hävdat nåt annat. Sverige har oavsett sjukhusvårdat många fler äldre för covid, än alla våra grannländer tillsammans. Och som jag redan tagit upp är snittåldern för avlidna densamma för de nordiska länderna, så utfallet av respektive lands covid-vård av äldre är väsentligen densamma.
Citera
2020-10-04, 20:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Att man inte ska göra fysiska rutinbesök under en pandemi har inget med triage att göra. Det är en normal åtgärd.

Det du kallar "äldreboende" är ett särskilt boende, som tidigare kallas "långvården". Det är inte en plats som någon vill flytta till. Du kan erbjudas plats när du är så dålig att du behöver dygnet-runt assistans. Det är ett kriterium för att få plats på särskilt boende. Det är inget pensionärsresort där man spelar golf och fjällvandrar. Det är ett gruppboende för de sköraste av de sköra, där du får hjälp med att bli matad, gå på toaletten, vända dig i sängen m.m.

Det rör sig om ytterst sköra åldringar. Redan 2014 så dog en femtedel av de som flyttade in där inom en månad.

https://amp.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende

Sedan dess har det knappast blivit bättre. Det är en stor skillnad ifrån när jag gjorde ett kort inhopp på ett ålderdomshem för årtionden sedan. Då fanns det iof senildementa där, men också riktigt pigga pensionärer. Så är det inte alls idag.

Jag själv har erfarenhet av en grannfru som blev riktigt senildement. Hon hade hemtjänst under en lång tid. Jag försökte hjälpa henne när hon vimsade till angående nycklar och hennes trygghetslarm. Till slut fick hon plats på ett speciellt boende . När jag, något halvår frågade en granne hur det var med henne, tittade vederbörande på mig som jag varit galen: - Hon är död.

Det är därför ganska patetiskt att många flashbackare, nu, "bryr sig om våra äldre", när de aldrig gjort det tidigare.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-04 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in