2020-10-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Du har helt rätt att morfin hjälper mot smärta men tyvärr gör det att man kvävs sakta men säkert om man har så hemska smärtor att man behöver mycket morfin.
Visst, man får i sig mindre syre om man andas lugnt, och i normal takt. Men de flesta vill slippa andas häftigt och känna andnöd på dödsbädden.
Citera
2020-10-04, 20:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blir intressant valkampanj. Mask är vaccin nu.

President Donald Trump, who recently tested positive for the coronavirus, is now being treated with dexamethasone, a type of steroid that is often used to treat severely ill COVID-19 patients.

During a news conference on Sunday morning, Conley confirmed for the first time that the president had received oxygen support, at least once, and that he had been started on dexamethasone on Saturday. Trump’s oxygen saturation levels have fallen twice below 95%, which is considered the low-side of a normal reading.

Health-care providers around the world have tested the efficacy of zinc, vitamin C, vitamin D and the antibiotic azithromycin to COVID-19 patients; however, none of those treatments has so far shown a clinical benefit, according to Shapiro.

“It’s watching, waiting … just supportive care, in general. Isolate,” he said. “Masks are really important. That is our vaccine right now. It’s really good at preventing the spread. And if not entirely, it certainly will lower the dosage and make the disease less severe. So that’s one lesson I think that everyone should learn from this.”

https://www.marketwatch.com/story/trumps-coronavirus-diagnosis-underscores-lack-of-treatment-options-for-people-with-mild-forms-of-cov id-19-2020-10-02?mod=mw_latestnews

Gränsen för syresättning på 95 är väldigt försiktig. Du får inte syrgas på medicare förrän du är under 88....
Citera
2020-10-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det rör sig om ytterst sköra åldringar. Redan 2014 så dog en femtedel av de som flyttade in där inom en månad.

https://amp.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende

Sedan dess har det knappast blivit bättre. Det är en stor skillnad ifrån när jag gjorde ett kort inhopp på ett ålderdomshem för årtionden sedan. Då fanns det iof senildementa där, men också riktigt pigga pensionärer. Så är det inte alls idag.

Jag själv har erfarenhet av en gran fru som blev riktigt senildement. Hon hade hemtjänst under en lång tid. Jag försökte hjälpa henne när hon vimsade till angående nycklar och hennes trygghetslarm. Till slut fick hon plats på ett speciellt boende . När jag, något halvår frågade en granne hur det var med henne, tittade vederbörande på mig som jag varit galen: - Hon är död.

Det är därför ganska patetiskt att många flashbackare, nu, "bryr sig om våra äldre", när de aldrig gjort det tidigare.
Jag har också gjort ett kortare inhopp inom äldrevården på 1990-talet. Då tänkte jag att när jag blir gammal vill jag inte ha hemtjänst, då vill jag bo på servicehus. Men den boendeformen finns inte längre.

Under en period på 90-talet hade jag även utsikt mot motsvarigheten till ett särskilt boende från min lägenhet. Därifrån rullade man ut en människa med en filt över flera gånger i veckan. De boende pratade om det här stället på andra sidan vägen som att det inte var ett vanligt äldreboende, utan det var "sista anhalten innan döden".
Citera
2020-10-04, 20:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, man får i sig mindre syre om man andas lugnt, och i normal takt. Men de flesta vill slippa andas häftigt och känna andnöd på dödsbädden.

Exakt. Hjälper inte syrgas och man inte klarar respiratorvård, så är det bästa att få somna i till den eviga vilan så lugnt och ångersfritt som möjligt, helst i en hemvan miljö.

Men jag kan hålla med om att det alltid bör finnas möjlighet att få syrgashjälp i de speciella boendena. Åldringar där insjuknar inte bara i covid-19 utan också i andra luftvägsinfektioner.
Citera
2020-10-04, 20:35
Medlem
Citat:
Trams! Sövs ner? När personen börjar kvävas vaknar de och plågas till döds. Om jag är dum vad är du?

Du har verkligen ingen koll lille vän!

Jag har själv suttit på sängkanten när döden infallit.
Det har uppenbarligen inte du, men du gissar friskt med utgångspunkt från en imbecill.

Du tror att personer som dör av ex cancer oftast är vakna? De sederas hårdare och hårdare för att slippa smärtor/ångest.

Den enda möjligheten att dö helt vaken är om någon möjligtvis bett om just det, vilket jag betvivlar att någon sund person vill.

Vad tror du palliativ vård går ut på? Att ge personen så jobbigt avslut som möjligt, eller tvärt om?
Citera
2020-10-04, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Då måste ju en apparat ta över andningen, så att det inte spelar någon roll om patienten känner behov av att andas eller inte.

En syrgaskoncentrator hjälper inte med andningen, den ökar koncentrationen syre i inandningsluften. En respirator tar hand om andningen, fast då sövs man eftersom den inte direkt är lika lindrig för patienten som en näsgrimma som pyser lite O2.
Citera
2020-10-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt. Hjälper inte syrgas och man inte klarar respiratorvård, så är det bästa att få somna i till den eviga vilan så lugnt och ångersfritt som möjligt, helst i en hemvan miljö.

Men jag kan hålla med om att det alltid bör finnas möjlighet att få syrgashjälp i de speciella boendena. Åldringar där insjuknar inte bara i covid-19 utan också i andra luftvägsinfektioner.
Man vill så klart ha så bra vårdresurser som möjligt inom ramarna för äldreomsorgen. Det förutsätter också rätt utbildning för personalen.

Det är inte heller säkert att behovet slutar vid syrgas, bara för att det råkade vara kritiskt för just den här sjukdomen. Nästa pandemi kan det vara något annat som saknas, som ingen har tänkt på i förväg.

Det kan ju också bli så att om femtio år när de här gamla covid-syrgastuberna samlat damm i förrådet i ett halvt århundrade, och man inte ens har anslutningar som passar munstycket längre, så känner man inte längre något behov av dem, och börjar avveckla dem. Sen när man drabbas av en ny pandemi, så finns de inte kvar. Det är ju väsentligen det som hände Sverige nu.
Citera
2020-10-04, 20:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar om Socialstyrelsens rekommendationer enligt ditt dokument.

Du vill alltså ta bort rekommendationen om morfin men behålla rekommendationen om syrgas?

Det ena utesluter inte det andra. Vad jag vill är ointressant.
Citera
2020-10-04, 20:39
Avslutad
Citat:
Problemet är att många tror att morfin gör att man dör en lugn och stillsam död men tyvärr är det inte så i många fall.

Det finns gränser för magin med opiater också, förstås. Är man riktigt risig duger det inte att en SSK ger en injektion opiater och kallar det för god natt. Vilket är vad som verkar ha hänt inom äldreomsorgen när andra behandlingar, som syrgas, kortison och remdevisir, förnekades patienterna.
Citera
2020-10-04, 20:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessutom utan fysisk kontakt med läkare, pallativvård ordinerad via ett telefonsamtal.

Man tror det är ett skämt, men det är det tyvärr inte.
Citera
2020-10-04, 20:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag har inte alls en läskig människoattityd. Om något är det du som hycklar, och sätter dig på höga hästar.

Det finns inget storsint i att neka en plågad 90-åring smärtlindring och ångestlindring. Även om det innebär en mycket liten chans att förlänga deras liv med ett par månader. Det är inte i 90-åringens eget intresse. Det är som vanligt bara de anhöriga som vill hålla människan vid liv, till vilket pris som helst.

Fråga de som bor på särskilt boende. De är gamla nog att fatta egna beslut. De kommer säga att de vill träffa sina anhöriga, att de redan levt sitt liv, och att de är beredda att ta risken.

Fråga en 90-åring med c19 och outhärdlig smärta, ångest och andnöd om de vill ha morfin, som tar bort all smärta på en halv minut, trots att risken att dö från sjukdomen ökar med tio procent. Alla kommer tacka ja.

Det tror jag vad jag vill om. Har man andnöd så brukar syrgas hjälpa och skulle det inte göra det så kan man i samråd med de anhöriga sätta in palliativ vård. Du vet sånt som inte hände. Pang bom spruta hej!
Citera
2020-10-04, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är i alla fall så att 90 procent av alla Stockholms hemtjänstbrukare som dött i covid, också slutenvårdades på sjukhus innan. Så någonstans får de vård.

Ja, men hemtjänst är ju inte = äldreboende. Det är bara lite hjälp med hushållsarbete och (ibland) basala hygienrutiner - sådant som kan klaras av i den boendes egna lägenhet. Många av dessa äldre hade antagligen en partner som var piggare, och/eller andra anhöriga som kom och såg till dem, och kunde ringa på ambulans vid behov. När man har hemtjänst är man inte så i händerna på andra människor, som man är när man befinner sig på ett vårdboende (och särskilt ett vårdboende som inte tillåter besök).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in