2020-10-04, 14:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fauci talar på Harvard Medical School
https://partners.mediasite.com/mediasite/Play/968f633a874c4f1a80c368496f49d4661d

Droppsmitta som man trodde -finns inte
det faller inte till marken som vi trodde.
Aerosoler är betydligt mer vanligt än vi trodde.

Tala och framförallt sjunga genererar aerosoler.

Vi vet inte hur mycket smitta på ytor bidrar.

40%-50% av infektionerna är asymptomatiska
över 50% av smittspridningen kommer från symptomfria

avsnitt Transmission tid 14:27

Tjoff, ännu en pungspark i Tegnells sköte!
Citera
2020-10-04, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det är klart. Jag kan ju ta det en gång till fast jag tror att du egentligen bara låtsas att du inte förstår.

För den enskilde 90-åringen som dör av influensa är det skit samma. Den hade kunnat räddats med restriktioner som du inte vill ha.

Allt handlar om hur farligt det är. Det är skillnad på 0,04% dödlighet och 0,8% dödlighet. Rätt stor skillnad till och med. Åtgärder sätts in vare sig vi vill eller inte utifrån det. Sedan kan de flesta människor i mågon mån förhålla sig till åtgärderna individuellt.

Är sannolikheten 50% att jag dör om jag besöker en ICA butik, eller är sannolikheten en på tiotusen? Det påverkar sannolikt mitt beslut
Citera
2020-10-04, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Först israelerna, sedan taiwaneserna och nu detta.

Regimen och den sociopatiska duon med sin flock är inte ens fel, den är absurd.
Citera
2020-10-04, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Jag kan garantera att de med samhällsbärande funktion infunnit sig på jobbet för att hålla skiten rullande.

Det kanske är svårt att begripa för någon som aldrig varit av nytta och värde för någon annan under hela sitt liv.

Typiskt ett regimhjon, en institutionaliserad sociopat som bara tänker på sig själv.

Jag tror du har helt fel. Möjligen stämmer det inte med dina ideal, men när den riktiga krisen kommer uppstår djungelns lag. De starka överlever och de svaga dukar under. Då finns ingen heder. Det kommer bara handla om överlevnad.
Citera
2020-10-04, 14:21
Avslutad
Citat:
Har du någon form av läsförståelse? De fick ju inte syrgas!!!

Nej det jag vänder mig emot att man rekommenderar morfin mot dyspné vid svår covid19. Dessutom av en läkare som inte ens träffat patienten, inte mäter saturationen och som inte ens provar med syrgas innan.

Morfin mot smärta är standard vid palliativ vård.
Jag pratar om Socialstyrelsens rekommendationer enligt ditt dokument.

Du vill alltså ta bort rekommendationen om morfin men behålla rekommendationen om syrgas?
Citera
2020-10-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Allt handlar om hur farligt det är. Det är skillnad på 0,04% dödlighet och 0,8% dödlighet. Rätt stor skillnad till och med. Åtgärder sätts in vare sig vi vill eller inte utifrån det. Sedan kan de flesta människor i mågon mån förhålla sig till åtgärderna individuellt.

Är sannolikheten 50% att jag dör om jag besöker en ICA butik, eller är sannolikheten en på tiotusen? Det påverkar sannolikt mitt beslut

Ja jag säger ju att jag förstår att det påverkar ditt beslut att göra skillnad på folk och folk. Det påverkar även mitt. Jag har förståelse för att jag inte kan gå på fullsatta läktare idag pga covid, men skulle vara vansinnig om samma sak gällde under varje influensasäsong.

Jag hävdar att du gör skillnad på situationerna, du behöver inte försvara dig genom att hävda att du gör skillnad på situationerna.
Citera
2020-10-04, 14:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Nehej, det kommer Tegnell vifta bort utan att peka på någon forskning eller data."I have a slightly different opinion from that of Dr. Fauci" kommer det låta igen.

Precis som Tegnell gjorde här https://m.youtube.com/watch?v=ao0WrLDCk5s angående munskydd.

Det är lite som.när Annie Lööf skulle debatera med Jordan Peterson. " Nä jag håller inte med" räcker det tydligen att säga.
Citera
2020-10-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Faktum kvarstår dock att många av de äldre hade klarat sig om de bara hade fått syrgas och näringsdropp.

Det finns exempel på där anhöriga protesterat mot pallativvård och insisterat på näringslösning, syrgas samt den äldres vanliga, dagliga, medicin. De tog ju till och med bort de gamlas ordinerade medicin vilket gjorde dem ännu sämre.

Det är naturligtvis som du säger att ges man vård i livets slutskede är inte IVA aktuellt.
Fast du kan inte säga "många", för det vet varken du eller jag något om.

I de fall som anhöriga har protesterat och ändrat på vårdupplägget, så har man ingen aning om personerna överlevde tack vare den förändringen, eller om de hade överlevt ändå.

Har Sverige verkligen ovanligt höga dödstal bland äldre, jämfört med andra länder?
Citera
2020-10-04, 14:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Har för mig jag läst om det fallet, här är ett annat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor

Bra att sonen röt ifrån, tyvärr är det inte alla som vågar det.
För några dagar sedan stod det om en läkare som sade ifrån då hans far (?) inte fick rätt vård. Detta sker alltså fortfarande!
Citera
2020-10-04, 14:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Om du har syrebrist och får morfin så är det slut då morfin är andningsdeprimerande. Syrgas ska dom ha.

Från dokumentet:

Här har man brustit i vården av många gamla. De hade covid19 och behövde syrgas, istället gav man dem morfin. Man har helt klart övertolkat Socialstyrelsen. Dessutom har det skett i flera fall utan avstämning med anhöriga.

Editerad.
Dessutom utan fysisk kontakt med läkare, pallativvård ordinerad via ett telefonsamtal.
Citera
2020-10-04, 14:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja jag säger ju att jag förstår att det påverkar ditt beslut att göra skillnad på folk och folk. Det påverkar även mitt. Jag har förståelse för att jag inte kan gå på fullsatta läktare idag pga covid, men skulle vara vansinnig om samma sak gällde under varje influensasäsong.

Jag hävdar att du gör skillnad på situationerna, du behöver inte försvara dig genom att hävda att du gör skillnad på situationerna.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vart du vill komma. Tycker du att det är märkligt att stater runt om i världen vidtar mer åtgärder för att hindra Covid19 jämfört med ett influensavirus? Vi kan säkert tvista en del om den absoluta dödligheten då det är svårt att fastställa exakt hur många som varit smittade. Vi borde ändå kunna enas om att den ligger skyhögt över nivån för säsongsinfluensa.

Har väl ingenting direkt att göra med att göra skillnad på folk. Hur får du det dit?
Citera
2020-10-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Det varierar ju beroende på vad det är som man kommer att dö av. Men om man har fått besked av läkare att slutet är nära då är man i "livets slutskede".
Fast om man bara har dagar kvar att leva, lungorna fylls av vätska, och man andas i panik, då ser jag inget fel i att ordinera medicin som gör att man andas normalt och mår bra. Även om du lever några dagar kortare.

Även om man har chansen att då leva ett par månader till, så tycker jag att det är högsta prioritet att medicinera så att personen inte behöver plågas. Även om det innebär en viss risk. Man ska inte fylla människors sista tid i livet med olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in