Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Kanske det var en ickeofficiell prorysk gruppering som saboterade estonia.Typ Felix-gruppen,(Putin var med där) dödsskvadronen som grundats av tidigare KGB toppar som utförde attentat mot de som försökte stjäla/sälja ut viktigt material ur landet.Tanken kanske inte var att hon skulle sjunka utan återvända till Tallin. Sabotaget skulle kunna vara mindre utplacerade sprängladdningar.
Från andra hållet som har man stulit högteknologi och smugglat det med Estonia som en mänsklig sköld, samt ett neutralt land är inblandat. Hade kunnat bli en jävla soppa.
Kan erkänna att jag inte alls tänkt i de banorna, hehe. Mitt perspektiv som jag tänkte var väl mer varför detta inte läckt idag, mer än 25 år senare.
Detta har ju också lite och göra med alla hemligstämplar som gäller än idag. Jag kan förstå att man inte vill röja hur underättelsetjänsten arbetar etc, men samtidigt har jag svårt att se att mycket skulle vara känsligt än idag. Om det bara är att Sverige/NATO smugglar prylar på Estonia, vilket dessutom svenska staten erkände för mer än 15 år sedan, vilken skada skulle rikets säkerhet lida av att man lättade lite på sekretesen och berättade vad de här dykarna letar efter till exempel.
Man måste väl rimligtvis ta in detta i någon proportionalitetsbedömning. Den här smuggeloperationen som man har haft har ändå blivit indragen i den allvarligaste fartygsolyckan, bortsett från Titanic, i fredstid. Man skulle ju kunna tycka att detta skulle motivera att man lättar på sekretesen lite tidigare än vad som annars är fallet.