2020-10-04, 19:32
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Hur fick den 10 knops fart i rät vinkel mot Estonia?

Om man ska tro professorn i marinteknik i dokumentären så räcker knappast 5 ton i den fart något flytande kan ha utan framdrivning.

Utan framdrivning? Om du har en tråldörr tillverkad i hardox 550 höghållfast stål kopplat till en 300 ton trålare med stålvajer, räknas det?
Citera
2020-10-04, 19:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
Det eller de gröna fordon som körde ombord strax innan avgång eskorteras av 3-4 motorcyklar enligt vittnesmål.
Men det var kanske en helt vanlig Hemglassbil, ommålad i grönt, och med förstärkt bevakning.

Eller något hon bara fått för sig när hon ältat den där resan en miljon gånger. Minnet förändras varje gång du försöker minnas.
Citera
2020-10-04, 19:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Skrovet har inte knäckts ditt ufo. Det är ett hål i skrovet, helt omotiverat.

Skrovet är intryckt! Det är knäckt vid en svetsfog intill ett skott.
Vi kan göra ett test. Jag tar lite moränlera och formar en knytnävsstor boll. Sedan kastar jag den i ditt huvud och du kan utvärdera om den är mjuk och fluffig som bomull.
Citera
2020-10-04, 19:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Man måste så klart ha ett helhetsperspektiv och varje gång foliehattarna visar sig ha rätt i någon av sina påståenden så ökar så klart oddsen för foliehattarnas narrativ.

Det innebär inte att alla deras antaganden är korrekta eller att de är bevisade.

Men på samma sätt är inte heller motsatsen bevisad din patetiska nolla!

Vi opererar helt och hållet med antaganden och sannolikheter.

/Johan

Du opererar med personangrepp skulle jag säga. Haha.

Jag har inte sagt vad som är bevisat, mer än att det INTE är bevisat att det förekom smuggling den natten eller att hålet fanns där när fartyget sjönk. Det är det enda jag påstått.
Citera
2020-10-04, 19:35
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Utan framdrivning? Om du har en tråldörr tillverkad i hardox 550 höghållfast stål kopplat till en 300 ton trålare med stålvajer, räknas det?

Ok, du menar att skadan skulle ha uppkommit när fartyget redan låg på botten. Jag läste inte det som skrevs innan och fick uppfattningen att någon trodde att ett flytande föremål skulle ha rammat Estonia.
Citera
2020-10-04, 19:35
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Som jag förstår det tas krafterna från sjön i fören upp av gångjärnen för bogvisiret i denna typ av båt. Dvs ett konstruktionselement som I sin basala natur är utsatt för utmattning

Om det vore så att skeppet skulle gå i kvav om bogvisiret lossnar är det ju en oerhörd svaghet i konstruktionen - och väldigt väldigt lätt att förutse för tom den mest novisa hållf-ingenjör.

Det är svårt att tro på den teorin måste jag säga bara av detta skäl.

Om vi adderar att fartyget var konstruerat att gå maximalt 20 nautiska mil (~37 km) så kanske det blir trovärdigare.

Addera till det att Diana II fick sitt bogvisir fastsvetsat som en följd av olyckan. Och i dagsläget har en helt annan konstruktion med utfarter på sidan av fören. Samt inte gått i kvav efter det, trots att fartyget gått i trafik på öppet hav, bl a till Tallinn under namnet Mare Balticum.
Citera
2020-10-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Kan inte hålet ha uppkommit under de 26 år som vraket legat där? T ex en trål som väger 5 ton och körs i hög hastighet bör kunna göra ganska stor skada.

https://www.vonin.com/en/fishing/trawl-doors/pelagic-trawl-doors/pelagic-trawl-door-tornado/

Du kan nog ta en långtradare på 50ton och köra in i Estonia och blir nog bara en buckla 👍
Citera
2020-10-04, 19:37
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Ok, du menar att skadan skulle ha uppkommit när fartyget redan låg på botten. Jag läste inte det som skrevs innan och fick uppfattningen att någon trodde att ett flytande föremål skulle ha rammat Estonia.

Ja precis. Fiskarflottan har haft 26 år på sig att åsamka skada på vraket. Skulle inte vara första gången, långt ifrån.

"The seabed is often described as the world's greatest museum, but it is estimated that 42 per cent of the globe's three million wrecks have been damaged by the effects of nets and snagging."

Källa: https://www.independent.co.uk/hei-fi/entertainment/scientist-warns-trawler-damage-shipwrecks-will-result-archaeological-catastrophe-8009381.html
Citera
2020-10-04, 19:38
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Du kan nog ta en långtradare på 50ton och köra in i Estonia och blir nog bara en buckla 👍

Skrovet är 5-10 mm tjockt. Sen 26 år i bräckt vatten på det. Behövs inte så mycket kraft för att knäcka det.

"The seabed is often described as the world's greatest museum, but it is estimated that 42 per cent of the globe's three million wrecks have been damaged by the effects of nets and snagging."

https://www.independent.co.uk/hei-fi/entertainment/scientist-warns-trawler-damage-shipwrecks-will-result-archaeological-catastrophe-8009381.html
Citera
2020-10-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kanske det var en ickeofficiell prorysk gruppering som saboterade estonia.Typ Felix-gruppen,(Putin var med där) dödsskvadronen som grundats av tidigare KGB toppar som utförde attentat mot de som försökte stjäla/sälja ut viktigt material ur landet.Tanken kanske inte var att hon skulle sjunka utan återvända till Tallin. Sabotaget skulle kunna vara mindre utplacerade sprängladdningar.

Från andra hållet som har man stulit högteknologi och smugglat det med Estonia som en mänsklig sköld, samt ett neutralt land är inblandat. Hade kunnat bli en jävla soppa.

Kan erkänna att jag inte alls tänkt i de banorna, hehe. Mitt perspektiv som jag tänkte var väl mer varför detta inte läckt idag, mer än 25 år senare.

Detta har ju också lite och göra med alla hemligstämplar som gäller än idag. Jag kan förstå att man inte vill röja hur underättelsetjänsten arbetar etc, men samtidigt har jag svårt att se att mycket skulle vara känsligt än idag. Om det bara är att Sverige/NATO smugglar prylar på Estonia, vilket dessutom svenska staten erkände för mer än 15 år sedan, vilken skada skulle rikets säkerhet lida av att man lättade lite på sekretesen och berättade vad de här dykarna letar efter till exempel.

Man måste väl rimligtvis ta in detta i någon proportionalitetsbedömning. Den här smuggeloperationen som man har haft har ändå blivit indragen i den allvarligaste fartygsolyckan, bortsett från Titanic, i fredstid. Man skulle ju kunna tycka att detta skulle motivera att man lättar på sekretesen lite tidigare än vad som annars är fallet.
Citera
2020-10-04, 19:39
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Minister of the Interior Mart Helme (EKRE) said on Tre raadio program "Räägime asjast" that the remains of people who lost their lives when passenger ferry MS Estonia sank should be brought to the surface. Minister of Finance Martin Helme (EKRE) emphasized that Sweden has no levers with which to prosecute Estonians diving to the wreck.
Källa: https://news.err.ee/1142941/mart-helme-remains-must-be-brought-to-the-surface-from-ms-estonia
Citera
2020-10-04, 19:40
Medlem
Giant Squids avatar
Angående teorierna om att bogvisiret flytit iväg och orsakat hålet, så har Tekniska Universitet i Hamburg räknat på detta och kommit fram till följande slutsats.

Calculations of the Floatability of the Bow Visor
by the Technical University, Hamburg-Harburg.
The calculations revealed that the visor cannot float under whatsoever circumstances. It did sink immediately after having separated from the vessel.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in