2020-10-04, 19:21
Medlem
Tror ni att det finns besättningsmän som lever som vet varför Estonia gick under? Jag tror det men att de har blivit tystade. Maskinisterna är blsnd de enda jag har hört berätta något och det direkt efter katastrofen. Några befäl eller liknande borde ha överlevt och kan berätta mer. Eller stannade alla som var på bryggan där to the bitter end? Låter osannolikt. Man säger ju att kaptenen överlevde. Livstids pension som bekostas av staten? Vore värt att leta efter honom och andra befäl etc på båten och se om de lever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Precis, det är därför det bara är ett litet håj/spricka.

Vet faktiskt inte vad jag ska tro längre. Det ska bli intressant och se vad utredningen visar.
Citera
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
På 500-600 ton?
5 ton stål i 10 knop bör kunna göra en del skada?
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Som du säger så är det olika beroende på vilken ritning man kollar på. Men spelar det någon roll vart texten fanns??

Bara för att lägesbestämning på hålet
Citera
2020-10-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Exakt. Sannolikheten att det inte var känslig militär utrustning i lastbilarna som körde ombord och gjorde att Estonia försenades 15 min bedömer jag som mycket liten. Frågan är om något av detta finns kvar i vraket eller om någon har avlägsnat allt. Jag är säker på att vi kommer att få reda på det. Även om regeringen/Estland inte tänker dyka mer så kommer privata att göra det. Sanningen måste fram!

Om akterportarna fortfarande är intakta så bör fordonen fortfarande finnas kvar där i aktern, med eller utan sin last.
Citera
2020-10-04, 19:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Och du säger att jag är korkad? Du har redan bestämt dig innan, sedan argumenterar du utan förankring i verkligheten. Båten ligger på dy botten. Om du vet något så ligger det inte stenar på dy botten.

Skeppet kommer inte ner i någon fart heller, det kommer med fören rakt ner i botten, sedan kommer det sjunka långsamt ner. Inget som spräcker svetsfogar på 2 cm på ett lokalt ställe midskepps.

Den enda naturliga förklaringen var att stabilisatorn stod ut och utgjorde en hävarm, när det nu finns bevis att den finns kvar infälld kan vi med 100% säkerhet säga att detta hålet inte är normalt. Fast det kommer du nog inte fatta.

Botten består av lera och under den ligger det en hårdare moränlera. Djupet ned till moränleran varierar under Estonia. I rapporten står det att hon kan ha kontakt med moränleran midskepps.
Hon är 157 meter lång och brakar ner 80 meter. Plåten är 8-10 mm tjock.
Som jämförelse är Norra tornen som byggs i Stockholm nu bara 125 meter höga. Tänk kraften om du skulle välta Norra tornen under vattnet.
Citera
2020-10-04, 19:25
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Botten består av lera och under den ligger det en hårdare moränlera. Djupet ned till moränleran varierar under Estonia. I rapporten står det att hon kan ha kontakt med moränleran midskepps.
Hon är 157 meter lång och brakar ner 80 meter. Plåten är 8-10 mm tjock.
Som jämförelse är Norra tornen som byggs i Stockholm nu bara 125 meter höga. Tänk kraften om du skulle välta Norra tornen under vattnet.
Titta på hålet för sjutton. Ser det ut som att lera gjort detta? Du gör skäl för ditt nick.
Citera
2020-10-04, 19:25
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
5 ton stål i 10 knop bör kunna göra en del skada?

Hur fick den 10 knops fart i rät vinkel mot Estonia?

Om man ska tro professorn i marinteknik i dokumentären så räcker knappast 5 ton i den fart något flytande kan ha utan framdrivning.
Citera
2020-10-04, 19:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Titta på hålet för sjutton. Ser det ut som att lera gjort detta? Du gör skäl för ditt nick.

Det är en åsrygg i moränleran som gjort det. Skrovet har knäckts över en ojämnhet på botten.
Citera
2020-10-04, 19:29
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Efter att ha sett dokumentären (samt ha läst på ordentligt senaste dagarna) tycker jag det verkar väldigt osannolikt att hålet orsakats av att bogvisiret fallit av och träffat skeppet i sidan. Inte heller verkar det möjligt att hålet uppkommit när Estonia träffat botten.

Det snabba händelseförloppet och på vilket vis Estonia sjönk stämmer absolut inte överens med Haverikommissionens rapport. Efter att hålet uppstått fick skeppet slagsida och skadan är anledningen till att Estonia sjönk så snabbt och helt saknade flytkraft. Estonia borde ha kapsejsat och flutit åtminstone ett par timmar.
Detta är ett bra inlägg med förankringar i verkligheten. Förmodligen utifrån ditt jobb.

Skulle bogvisiret gjort den skadan skulle det finnas skrapskador.
Citera
2020-10-04, 19:30
Medlem
mjohan84s avatar
Denna åklagare alltså...skickade två poliser för att möta upp fartyget i Tyskland för att försöka beslagta materialet... tur att de nekade
Citera
2020-10-04, 19:30
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är en åsrygg i moränleran som gjort det. Skrovet har knäckts över en ojämnhet på botten.
Skrovet har inte knäckts ditt ufo. Det är ett hål i skrovet, helt omotiverat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in