2020-10-04, 19:12
Medlem
Efter att ha sett dokumentären (samt ha läst på ordentligt senaste dagarna) tycker jag det verkar väldigt osannolikt att hålet orsakats av att bogvisiret fallit av och träffat skeppet i sidan. Inte heller verkar det möjligt att hålet uppkommit när Estonia träffat botten.

Det snabba händelseförloppet och på vilket vis Estonia sjönk stämmer absolut inte överens med Haverikommissionens rapport. Efter att hålet uppstått fick skeppet slagsida och skadan är anledningen till att Estonia sjönk så snabbt och helt saknade flytkraft. Estonia borde ha kapsejsat och flutit åtminstone ett par timmar.
Citera
2020-10-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
Det eller de gröna fordon som körde ombord strax innan avgång eskorteras av 3-4 motorcyklar enligt vittnesmål.
Men det var kanske en helt vanlig Hemglassbil, ommålad i grönt, och med förstärkt bevakning.

Exakt. Sannolikheten att det inte var känslig militär utrustning i lastbilarna som körde ombord och gjorde att Estonia försenades 15 min bedömer jag som mycket liten. Frågan är om något av detta finns kvar i vraket eller om någon har avlägsnat allt. Jag är säker på att vi kommer att få reda på det. Även om regeringen/Estland inte tänker dyka mer så kommer privata att göra det. Sanningen måste fram!
Citera
2020-10-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok tror dig. Hur gör dom kontroll på ekipage och trailrar fulla med stöldgods från Sverige till baltkum?
Det verkar ju inte fungera så bra? Missar Övs att kolla godset i alla ekipage stämmer med pappren? Ska båsen och matroserna gräva runt i transporterna. Du vet ju, så förklara för en "landkrabba" hur det går till rent praktiskt.
Jag är nyfiken!
Estland var tredje land på den tiden då är det som idag gränskontroll på godset både i estland och sverige.
Stöldgodset går till annat EU land..inte mer märkvärdigt än att hämta sprit i tyskland med en skåpbil..ingen gränskontroll.
Men Tullen gör fortfarande kontroller i hamnen på visst EU gods.
Framförallt på nya avsändare och motagare..där öppnas och kollas.
Tullen i hamnen har också tillgång till röntgen av hela lasten i en svep röntgen båge..koldioxid hundar.
Narkotika och sprängmedel sökar hundar..
Dom kollar ekipage dom inte känner igen och gör profilering av chaffissen.
Gods inom EU måste fortfarande ha fraktsedel men slipper tullpapper.
Minst 90 procent av lastbilar och gods som kommer och avgår från sverige är välkända av tullen hamnarna och fartygen
Det är när nya dyker upp med kanske en ovanlig avsändare eller motagare som intresse väcks.
Kontrollsamtal med speditör eller lastmäklare..
Sedan sedvanlig genomgång av rubbet om nån mer klocka ringer.
Sen har dom sina vanliga stickprover också som kan drabba alla om misstanke finns att det ska vidare till tredje land från motagar EU land.
Stulna båtmotorer och sprit inom EU är inget som prioteras .
Att försöka få ut en container eller skåpbil full med stöldgods idag till tredje land från sverige kan man bara glömma med fejkade papper osv.
Allt kollas noga..enligt port security law.
Exempelvis Usa har egen kontrollpersonal i göteborgs hamn.
ÖV styrman rotar inte igenom gods..men han kan vägra ta med nåt som anses kan vara en fara för fartygets säkerhet.
Citera
2020-10-04, 19:15
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Efter att ha sett dokumentären (samt ha läst på ordentligt senaste dagarna) tycker jag det verkar väldigt osannolikt att hålet orsakats av att bogvisiret fallit av och träffat skeppet i sidan. Inte heller verkar det möjligt att hålet uppkommit när Estonia träffat botten.

Det snabba händelseförloppet och på vilket vis Estonia sjönk stämmer absolut inte överens med Haverikommissionens rapport. Efter att hålet uppstått fick skeppet slagsida och skadan är anledningen till att Estonia sjönk så snabbt och helt saknade flytkraft. Estonia borde ha kapsejsat och flutit åtminstone ett par timmar.

Trålbord som rivit upp hålet?
Citera
2020-10-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Vi tar det igen. Ett vittne säger sig ha sett gröna fordon. BEVISAR det att det förekom smuggling av militär utrustning den 28 september? Nej. Ett vittne gör det inte till fakta, gröna fordon kan dessutom vara nåt helt annat.

Hålet i sidan upptäcktes nu, på vilket sätt BEVISAR det att hålet fanns när fartyget sjönk 1994? Det gör det inte.

Foliehatten sitter stadigt på de som tror detta var en sänkning eller explosion.
Med bakgrund av att det faktiskt är säkerställt att det förekom militära transporter på Estonia minst två gånger under september så sent som veckan innan hon förliste, information som diverse kloakråttor vid svenska myndigheter satt och tryckte på samt viftade bort som konspirationsteorier under pågående utredning, så får nog sådant vittnesmål ses som högst trovärdigt. Är det ett 100-procentigt bevis? Nej självklart inte men tillräckligt trovärdigt för att det ska vara betydelsefullt nog att ta på allvar och utreda vidare. Detsamma gäller hålet i skrovet.

Är det någon som fortfarande sitter och trycker på information om de militära transporterna som på minsta lilla vis kan ha något att göra med händelseförloppet, så undrar jag hur de är skapta och klarar av att leva med sig själva. Jag brukar inte ha mycket till övers för foliehattar men detta är något helt annat.
Senast redigerad av pf10 2020-10-04 kl. 19:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123

Jag och många andra drar samma slutsatser som du. Hoppas att sanningen kommer fram!
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nej, det är rakt i överkant och sargat i underkant. Kommer förmodligen ifrån bendningskraft från stabilisatorn. Skulle man in, så hade hålet varit fyrkantigt.

Hålet bör uppkommit utav att stabilisatorn hamna i botten tror jag.

Stabilisatorn på styrbords sida var ur funktion, således inte utfäld, och kan således inte ha varit anledning till hålet.

Varför läser du inte in de fakta som finns innan du försöker skapa nya trådsanningar.
Citera
2020-10-04, 19:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du verkar vara lite korkad. Varför måste hon komma ned vågrätt för att slå upp hålet?
Och du säger att jag är korkad? Du har redan bestämt dig innan, sedan argumenterar du utan förankring i verkligheten. Båten ligger på dy botten. Om du vet något så ligger det inte stenar på dy botten.

Skeppet kommer inte ner i någon fart heller, det kommer med fören rakt ner i botten, sedan kommer det sjunka långsamt ner. Inget som spräcker svetsfogar på 2 cm på ett lokalt ställe midskepps.

Den enda naturliga förklaringen var att stabilisatorn stod ut och utgjorde en hävarm, när det nu finns bevis att den finns kvar infälld kan vi med 100% säkerhet säga att detta hålet inte är normalt. Fast det kommer du nog inte fatta.
Citera
2020-10-04, 19:19
Medlem
mjohan84s avatar
Åklagaren försökte förgäves stoppa filmerna från att komma ut

” Så försökte åklagare beslagta inspelningarna från den i veckan så uppmärksammade Estoniadokumentären”

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1592612?programid=2795
Citera
2020-10-04, 19:19
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Stabilisatorn på styrbords sida var ur funktion, således inte utfäld, och kan således inte ha varit anledning till hålet.

Varför läser du inte in de fakta som finns innan du försöker skapa nya trådsanningar.
Att den var infälld är sant, men att den var ur funktion visste jag inte.

I övrigt har du läst ett inlägg innan jag ändrat åsikt. Innan ansåg jag att stabilisatorn kunnat utgöra en hävarm för att göra hålet, nu anser jag att hålet är onaturligt.
Citera
2020-10-04, 19:20
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Trålbord som rivit upp hålet?

På 500-600 ton?
Citera
2020-10-04, 19:20
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Jag och många andra drar samma slutsatser som du. Hoppas att sanningen kommer fram!

Kan inte hålet ha uppkommit under de 26 år som vraket legat där? T ex en trål som väger 5 ton och körs i hög hastighet bör kunna göra ganska stor skada.

https://www.vonin.com/en/fishing/trawl-doors/pelagic-trawl-doors/pelagic-trawl-door-tornado/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in