2020-10-04, 18:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
En smittskyddsmyndighet som aktivt arbetar FÖR smittspridning är sinnessjukt.

Du har rätt. Folkhälsomyndigheten har inte bara avstått från att bekämpa epidemin. Dom har aktivt arbetat för smittspridning. Anders Tegnell har ägnat sig åt att tillrättavisa skolor som har försökt förebygga smittspridning bland eleverna. Där tog Anders Tegnell steget från att vara passiv, till att aktivt ta strid på virusets sida.

Citat:
Men den svenska regimen är i princip en terapisession av värdelösa ätare i en institutionaliserad sociopati.

Banditmonarkin SvärJE har visat sitt fula anlete inför en fullsmockad internationell scen.

Det är bara gratulera.

Jag protesterar mot dina hårda ord mot mitt kära hemland Sverige.

Jag kan instämma i hård kritik mot regeringen och Folkhälsomyndigheten; men inte mot Sverige. Man kan vara fientlig mot Folkhälsomyndigheten utan att vara fientlig mot Sverige.

Folkhälsomyndigheten har gjort Sverige stor skada, inte bara genom att låta epidemin härja bland Sveriges invånare. Folkhälsomyndigheten har dessutom försämrat Sveriges relationer med andra länder. Folkhälsomyndigheten har varit kaxiga mot länder som har satsat på att bekämpa epidemin. Exempelvis skapade Anders Tegnell helt onödig osämja med Italien. Johan Giesecka har varit nervärderande mot Sydkorea. Och båda har haft kaxig attityd mot Norge. Den utbredda epidemin har fått Sveriges grannländer att stänga gränserna mot Sverige.

Är det en överdrift att anklaga Folkhälsomyndigheten för landsförräderi?
Citera
2020-10-04, 18:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De fick ju inte syrgas? Det fanns inte syrgas på äldreboendena och det bestämdes tidigt att de äldre inte skulle få sjukhusvård, de skulle stanna på sina boenden.

Avancerad vård? Syrgas?

Och du påstår du jobbar inom vården?

Slang, näsa, kran av/på.

Lägg av nu.

Hur gör man när man ger stödjande syrgas?

Hur går det till rent praktiskt?

Antog du kunde berätta.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man monitorerar patienten med en oximeter och justerar flödet efter detta (imom de ramar som läkarordinationen medger). Det är grannlaga eftersom för mycket O2 kan resultera i koldioxidretention.

Ja jag hittade en film

lite pyssel med regulatorn bara,

annars rakt på sak.

Kran öppna/stäng.

Max 6 liter med "näsgrimman" säger han nog bra börja betydligt lägre.

Oxygen Administration
https://youtu.be/ap4wfopVXV4?t=102
Citera
2020-10-04, 18:24
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De fick ju inte syrgas? Det fanns inte syrgas på äldreboendena och det bestämdes tidigt att de äldre inte skulle få sjukhusvård, de skulle stanna på sina boenden.

Avancerad vård? Syrgas?

Och du påstår du jobbar inom vården?

Slang, näsa, kran av/på.

Lägg av nu.

Hur gör man när man ger stödjande syrgas?

Hur går det till rent praktiskt?

Antog du kunde berätta.
… [ Visa mindre ]

Ja jag hittade en film

lite pyssel med regulatorn bara,

annars rakt på sak.

Kran öppna/stäng.

Max 6 liter med "näsgrimman" säger han nog bra börja betydligt lägre.

Oxygen Administration
https://youtu.be/ap4wfopVXV4?t=102
Vad gör du om oximetern visar fallande värde trots att du har knåpat med det där?
Citera
2020-10-04, 18:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Vad gör du om oximetern visar fallande värde trots att du har knåpat med det där?

Ja nu känner jag mig utbildad vad gäller syrgas till just Covid-19 patienter,

in med dom till sjukhus säger hon.

Learn about Oxygen Therapy for COVID-19 patients by Dr. Bornali Dutta
https://www.youtube.com/watch?v=yVQN7Wuljhk
Citera
2020-10-04, 18:29
Medlem
Citat:

Då kör man patienten till sjukhus. Men kanske inte där du jobbar? För där blir det väl morfinspruta istället?

Edit: eller förlåt jag glömde. Det blir inte syrgas över huvudtaget utan direkt morfinspruta.
Citera
2020-10-04, 18:30
Medlem
Citat:

Ska du ringa ambulans varje gång syrgasmättnaden sjunker?
Citera
2020-10-04, 18:33
Avslutad
Citat:

Det räcker med att ringa en gång, sedan befinner sig patienten på ett sjukhus. Jobbar du inom sjukvården? Vet du hur det går till när en människa blir inlagd?

Citera
2020-10-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Då kör man patienten till sjukhus. Men kanske inte där du jobbar? För där blir det väl morfinspruta istället?

Edit: eller förlåt jag glömde. Det blir inte syrgas över huvudtaget utan direkt morfinspruta.
Så man ska ringa ambulans så fort poxen sjunker under 90?

Du slår f.ö. in öppna dörrar, av flera anledningar.

!) Jag arbetar inte längre med den typen av vård.

2) Jag tycker det är förjävligt att vissa patienter övergick till palliativ vård helt i onödan. Det är oförlåtligt.

Ingen av dessa två punkter rör den nuvarande diskussionen.
Citera
2020-10-04, 18:35
Medlem
Citat:
Så man ska ringa ambulans så fort poxen sjunker under 90?

Du slår f.ö. in öppna dörrar, av flera anledningar.

!) Jag arbetar inte längre med den typen av vård.

2) Jag tycker det är förjävligt att vissa patienter bröts till palliativ vård helt i önödan. Det är oförlåtligt.

Ingen av dessa två punkter rör den nuvarande diskussionen.

Ja det tycker jag, så att de kan få syrgas, dexamethason och remdesivir. Det skulle nog du också vilja ha om du hade covid och syrgasnivå <90%. Eller skulle du föredra morfin?
Citera
2020-10-04, 18:37
Medlem
Surtrutens avatar
Morfin ger ökad risk för andningsdepressio , särskilt vid behandling av äldre.

Populärt
Andningsdepression, är ett medicinskt tillstånd då andningscentrum i hjärnan delvis slås ut och individen i fråga förlorar förmågan att andas fullgott.
Tillståndet betraktas allvarligt, och ofta föreligger stor risk för andningsstillestånd, vilket är direkt livshotande.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andningsdepression

I kombination med vissa andra läkemedel som kan vara aktuella för sjuka äldre kan det vara svårt att sätta in morfin utan risk för komplikationer.
Samtidig användning av Morfin Meda och läkemedel, såsom barbiturater, bensodiazepiner eller andra CNS-depressiva läkemedel (som andra opioider, lugnande läkemedel eller hypnotika, generella anestetika, fentiaziner, muskelavslappnande läkemedel, lugnande*antihistaminer) eller liknande läkemedel kan leda till sedering, andningsdepression, koma och död.

På grund av dessa risker förbehålls samtidig förskrivning av opioider och barbiturater, bensodiazepiner eller andra CNS-depressiva läkemedel till patienter för vilka andra behandlingsalternativ inte är möjliga. Om det beslutas att förskriva Morfin Meda samtidigt med barbiturater, bensodiazepiner eller andra CNS-depressiva läkemedel, ska den lägsta effektiva dosen användas och behandlingstiden ska vara så kort som möjligt. Patienterna ska följas noga med avseende på tecken och symtom på andningsdepression och sedering. I detta avseende är det starkt rekommenderat att informera patienten och dess omgivning om att vara uppmärksamma på dessa symptom (se Interaktioner).
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19821022000070

Vissa sursköterskor som inte vill förstå hoppas man ju slippa träffa i en vårdsituation.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-04 kl. 18:41.
Citera
2020-10-04, 18:37
Medlem
Citat:
Det räcker med att ringa en gång, sedan befinner sig patienten på ett sjukhus. Jobbar du inom sjukvården? Vet du hur det går till när en människa blir inlagd?

OK. Hur länge får man vara inlagd för koldioxidretention under syrgasbehandling?
Citera
2020-10-04, 18:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:

Trump fick 2 liter i en timme i fredags då hans syresättning svängde runt 94.

Det hjälpte.

Sen tog de honom till sjukhus.

Berättade doktorn.

https://www.youtube.com/watch?v=-wzhALxXmmU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här