Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Retoriska fråga anser jag. Ungefär som de här, hur många av de efterlevande finns det, som efter 26 år fortfarande inte kunnat bearbeta sin saknad? Är det rätt att ta ifrån dessa en gravplats de förlikat sig med? Osv osv.
Betongfrågan kan du stoppa upp där bak! Ett politiskt klavertramp där det stora kollektivet skrek NEJ, och nej blev det, och hur du fick in det i mitt resonemang är för mig en gåta.
En retorisk fråga hur tänkte du göra med alla de som gick till bottnen under första och andra världskriget. Vet du hur många hudratusentals som följde med, både militära och civila fartyg, ner i djupet... Hur tänker du i fråga om att "ta ifrån dessa en gravplats".... Du är nog för unge för att känna till att havet ÄR och har alltid varit en gravplats. Offer i förlisningar har nästan aldrig bärgats - de ha fått sin vila i havet. Du menar att man i all tider gjort fel här och att man berövat miljontals människor genom åren sin rätt att ligga i vigd jord?
Du tar heller inte hänsyn till problemet med att man endast kommer kunna bärga en del.... Tar du på dig ansvaret om man inte lyckas hitta alla? Kommer du ta den smällen gentemot anhöriga som vill utkräva ansvar för att man inte hittade just deras "kroppar"?
Tänk på alla de som förlikats med havet som gravplats och gått vidare, som inte vill att man ska bärga för att åter behöva gå igenom en begravning. Hur jobbigt är det inte att begrava någon TVÅ gånger. Har du någon statistik på hur många som vill vad?