2020-10-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Som jag kommer ihåg det så går hon på båten, oklart hur tidigt, hon går till sin hytt, lägger av sig sin packning och går runt på båten. Inser att båten borde ha avgått från Tallin men fortfarande ligger kvar i hamnen och är sen. Hon går ut på däck. Hon säger något om att hon vill vinka av sin pappa som var den som körde henne till båten, så det kan ju inte ha gått allt för lång tid från att hon gick på om hon fortfarande tror att han är kvar.

Efter ett tag ser hon ett antal (2-3? hon är osäker) militärlastbilar som eskorteras av motorcyklar som kör på båten. Hon kan inte säga så mycket om själva lastbilarna, det är grönt och någon låda, eller pressening, eller något sådant på flaket.

Kort efter att militärlastbilarna kört på båten kastar Estonia loss. Hon säger sig ha fått intrycket av att båten väntade på militärlastbilarna och det var dessa som orsakade föresningen.

Mig veterligen så finns ingen bekräftelse från svenska myndigheter heller haverikommissionen att en sådan transport skulle finnas ombord. Däremot har man tillstått liknande transporter på tidigare avgångar. Så Hedrenius vittnesmål är lika intressant som hålet i sidan. Det styrker tesen om systematisk mörkläggning .
Citera
2020-10-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Visiret kan teoretiskt haft en luftblåsa och flutit längsmed fartygssidan och orsakat skadan.

Japp alldeles riktigt.

Bogvisiret väger 50 ton vilket innebär att en luftvolym på ca 50 kubikmeter under (=inuti) visiret kan hålla det flytande i teorin. När det guppar runt i vågorna så lutar visiret dock varför det troligen blir vattenfyllt efter några sekunder och sjunker till botten. Formen på visiret är inte heller precis som en kopp, uppochnedvänd, lite svårt att gissa hur många liter luft som kan inneslutas i det.

Det räcker att visiret håller sig flytande ett kortare tag iaf för att det ska kunna ställa till med problem. Visiret stryker längs med sidan på fartyget och det osannolika inträffar att det slår till fenstabilisatorn innan det wobblar ned i djupet. Stabilisatorn sticker ut ganska långt ca 5 meter ut från skrovets sida, så det blir ett enormt stort moment när visiret slår i där, kanske skapar det ett hål i skrovet?
Citera
2020-10-04, 16:57
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ja det tycker jag. Ett fåtals rivande i långsökta konspirationsteorier ska inte hindra de som lagt det bakom sig att få ro i själen, det tycker jag är en ok människosyn. Man måste i mina ögon ta hänsyn till det stora kollektivet, framför enstaka individers önskemål.

Var är det stora kollektivet som vill att Estonia ska ligga kvar i sjön? Var är det stora kollektivet som ville att Estonia skulle täckas in i betong? Osv osv.
Citera
2020-10-04, 16:57
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag tror tesen i den här tråden är att haverirapporten i första hand inte upprättades för klargörande.
Nej, men läser man den, så känns den väldigt genomarbetad och trovärdig. Faktiskt. Men sedan finns det lite saker som man ställer sig frågande till.
Citera
2020-10-04, 16:58
Medlem
Starbacks avatar
Nu byter jag teori igen. Kan det vara så illa att detta hål har gjort i efterhand av de skyldiga till smugglingen av militära hemligheter? Ett sätt att dölja sanningen och mörka Estoniaaffären. Ja: nu har den blivit en egen affär.

Frågan är vem som ostörda i ett gravfridsområde kan tillåta sig att i lugn ioch ro avlägsna det gods som inte bara ledde till att Estonia handgripligt attackerades utan också skulle ha kunnat avlägsna plågan hos anhöriga och alla oss som vill ha sanningen serverad så fort som möjligt. MUST? SÄPO?
Citera
2020-10-04, 17:01
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Som jag kommer ihåg det så går hon på båten, oklart hur tidigt, hon går till sin hytt, lägger av sig sin packning och går runt på båten. Inser att båten borde ha avgått från Tallin men fortfarande ligger kvar i hamnen och är sen. Hon går ut på däck. Hon säger något om att hon vill vinka av sin pappa som var den som körde henne till båten, så det kan ju inte ha gått allt för lång tid från att hon gick på om hon fortfarande tror att han är kvar.

Efter ett tag ser hon ett antal (2-3? hon är osäker) militärlastbilar som eskorteras av motorcyklar som kör på båten. Hon kan inte säga så mycket om själva lastbilarna, det är grönt och någon låda, eller pressening, eller något sådant på flaket.

Kort efter att militärlastbilarna kört på båten kastar Estonia loss. Hon säger sig ha fått intrycket av att båten väntade på militärlastbilarna och det var dessa som orsakade föresningen.

Jag har aldrig fattat vilken militärutrustning Sverige så desperat skulle behöva från ESTLAND? Är det sovjetiska dekrypteringsmaskiner? Skulle man frakta sådana grejer i militärlastbilar? Och sprängämnen behöver vi ju inte smuggla, vi hade väl bättre grejer i Sverige? Det hade varit mer begripligt om NATO ville utrusta Estländarna med toppmodern utrustning, men då hade ju frakten gått den andra riktningen, från Stockholm till Tallinn.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu byter jag teori igen. Kan det vara så illa att detta hål har gjort i efterhand av de skyldiga till smugglingen av militära hemligheter? Ett sätt att dölja sanningen och mörka Estoniaaffären. Ja: nu har den blivit en egen affär.

Frågan är vem som ostörda i ett gravfridsområde kan tillåta sig att i lugn ioch ro avlägsna det gods som inte bara ledde till att Estonia handgripligt attackerades utan också skulle ha kunnat avlägsna plågan hos anhöriga och alla oss som vill ha sanningen serverad så fort som möjligt. MUST? SÄPO?
Nej, det är rakt i överkant och sargat i underkant. Kommer förmodligen ifrån bendningskraft från stabilisatorn. Skulle man in, så hade hålet varit fyrkantigt.

Hålet bör uppkommit utav att stabilisatorn hamna i botten tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Om jag komemr ihåg rätt: Hon ser ett par lastbilar (gröna) eskorterade av mc åka på båten.

Mig veterligen så finns ingen bekräftelse från svenska myndigheter heller haverikommissionen att en sådan transport skulle finnas ombord. Däremot har man tillstått liknande transporter på tidigare avgångar. Så Hedrenius vittnesmål är lika intressant som hålet i sidan. Det styrker tesen om systematisk mörkläggning .
Citera
2020-10-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Japp alldeles riktigt.

Bogvisiret väger 50 ton vilket innebär att en luftvolym på ca 50 kubikmeter under (=inuti) visiret kan hålla det flytande i teorin. När det guppar runt i vågorna så lutar visiret dock varför det troligen blir vattenfyllt efter några sekunder och sjunker till botten. Formen på visiret är inte heller precis som en kopp, uppochnedvänd, lite svårt att gissa hur många liter luft som kan inneslutas i det.

Det räcker att visiret håller sig flytande ett kortare tag iaf för att det ska kunna ställa till med problem. Visiret stryker längs med sidan på fartyget och det osannolika inträffar att det slår till fenstabilisatorn innan det wobblar ned i djupet. Stabilisatorn sticker ut ganska långt ca 5 meter ut från skrovets sida, så det blir ett enormt stort moment när visiret slår i där, kanske skapar det ett hål i skrovet?

Nej, stabilisatorerna var infällda/intakt.
Visiret är för lätt för att skapa kraft på 600 ton dessutom

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet
Citera
2020-10-04, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
speditörerna måste uppge vikt och vad lasten består av..farligt gods osv.
Överstyrman ombord är ansvarig för lasten..vikt lastning surrning..kontroll innehåll.
Skulle han och befälhavaren skita i alla regler som finns vid lastning och innehåll helt plötsligt...i samma veva som loadingmaster och tullen på kajen skiter i sina ansvar.
Vet du överhuvudtaget proceduren att lasta ett fartyg?
Bara att komma in på kajområdet är en procedur med kontroller av papper och last..tull gränspolis rederikintrollolanter.
Sen kollar loadingmaster överstyrman besättning att allt stämmer en gång till
Det är fan inte bara att köra ombord med vad man tycker.
Besättningen är i sista hand ansvarig för vad dom har ombord..inte estland eller ryssland.
Att muta hela denna kedja är helt osannolikt..speciellt halva besättningen ombord och allt folk i sverige dit lasten skall
Sen kommer hela kontrollen i sverige en gång till plus att dom måste anmälla till sjötrafikledningen vid angöringsfyren om dom har nåt adr gods eller brandfarligt ombord.
Tallyman räknar varenda varenda flak och lastbilar som kör ombord och det ska stämma med alla fraktsedlar och tullpapper.
Det är minst 50 personer inblandade i hela operationen på båda sidorna.
Tror du på allvar att hela denna kedjan skulle låta okänd last skeppas på detta viset.
Du får fan sätta dig in i vad sjötransporter har för rutiner regler.
Du är som andra landkrabbor och tror att det är bara att rulla på vad skit som helst på ett fartyg utan nån koll.
Som hon tjejen som sa att sist så åkte det på nån grönmålad militärbil och den måste ju då vara hemlig..hon och du tror att alla grönmålade fordon måste innehålla en hemlig last..ungefär som småbarn resonerar
Hon tror att i och med att den kommer sist så skiter dom i att kolla den ombord.
Hon och du tror att bara rampen är nere så det fritt fram att köra på bara.
Ni är så pantade hela bunten och har inte en susning om vad sjötranporter av gods handlar om.
Skulle man säga plimsollsmärke eller perpendikel till henne så skulle hon stå som en fågelholk antagligen du med.
Ok tror dig. Hur gör dom kontroll på ekipage och trailrar fulla med stöldgods från Sverige till baltkum?
Det verkar ju inte fungera så bra? Missar Övs att kolla godset i alla ekipage stämmer med pappren? Ska båsen och matroserna gräva runt i transporterna. Du vet ju, så förklara för en "landkrabba" hur det går till rent praktiskt.
Jag är nyfiken!
Citera
2020-10-04, 17:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det blir under vattenlinjen under väderomständigheterna för Estonias förlisning. Tror du hon låg och flöt i en damm eller? Idiot.

Så om det går vågor på 30 m. så flyttas vattenlinjen upp 30 m?
Vattenlinjen är konstant, vågorna påverkar inte, även om det slår in vatten.
Samtidigt finns ju vågdalar som ligger betydligt under den "egentliga vattenlinjen".

Har du varit på sjön? Troligen inte.
Citera
2020-10-04, 17:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det nyupptäckta hålet beläget i hyttavdelningen? Av diagrammet på sidan 23 att döma är det ca 2/5 av den förliga delen som utgör hyttavdelning. Läckan gav som du skriver intrycket av att finnas midskepps.

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf
I klippet där de hittar hålet (lite dramatiserat kan man tänka) säger det att det är vid ’S’ i ESTLINE. Jag är inte säker exakt var det är; någon skrev att det är mellan sektion 5 & 6 i den förliga hyttdelen. Om hålet skall åstadkommit vatten i hyttavdelningen kan den inte varit mycket längre bak, för då hamnar vi i verkstaden bredvid maskinrummet. Ingen av de tre i maskinrummet har sett någon läcka där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in