2020-10-04, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Har ni sett intervjun från igår med f.d skepparen och medarbetaren på sjöfartsverket. Stefan Torssell? Mycket sevärd och bekräftar vad jag tror om en stor mörkläggning. Någon som har läst hans bok?

https://youtu.be/N8DqGjDXaZk
Jag har läst den. Mycket läsvärd och intressant från en man med insyn från sjöfartsverket. Jag sträckläste den. Sen läste jag om den. Jag lånade ut den till en bekant som sen sa "vilken korrupt stat vi lever i". Läs den för guds skull,den gav mig mer än den nya dokumentären, t.om. Innehåller allt, man behöver inte vara mariningengör för att förstå vad han skriver heller. Köp!
Citera
2020-10-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I klippet där de hittar hålet (lite dramatiserat kan man tänka) säger det att det är vid ’S’ i ESTLINE. Jag är inte säker exakt var det är; någon skrev att det är mellan sektion 5 & 6 i den förliga hyttdelen. Om hålet skall åstadkommit vatten i hyttavdelningen kan den inte varit mycket längre bak, för då hamnar vi i verkstaden bredvid maskinrummet. Ingen av de tre i maskinrummet har sett någon läcka där.
om man tittar på bilder över estonia och visualiseringen av hålet ligger det i höjd med bildäck...

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/f_auto,fl_progressive/q_88/w_2362,h_1329,c_crop,x_0,y_114/w_1200/v1580120250/39-6354925e2eb7aacd8da.jpg
Citera
2020-10-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är knappast rimligt att forskningsgrupper som utreder haveriförloppet och dess orsaker skall spekulera i vapensmuggling. Om det pågick ändrar inte de fysiskaförusättngarna i sjunkförloppet, eller ju?

Sedan var inte det ”nya” hålet i vattenlinjen midskepps känt 2008 men det betyder inte att rapporterna inte tar hänsyn till sådana hål:
- Tvärtom är det helt klarlagt att Estonia inte kunde nå 30 grader slagsida och sedan kapsejsa med fri vätskeyta på däck 0 och 1 (alltså under bildäck). Inte ens 2000 ton i förliga delen (hytterna) 2000 ton i aktre delen (maskinrum m.m.) räcker.
- vi vet också att om den förliga delen av däck 0 och 1 vattenfylldes så skulle fartyget till sist sjunkit med fören först (dvs efter att bildäck vattenfyllts). I verkligheten sjönk hon med aktern först.
- Det är också en logisk självklarhet att Estonia bara kan sjunka med vatten på bildäck, helt enkelt för att flytkraften från bildäck är långt större än tyngdkraften på fartyget (bildäckets volym är enorm) (se Vassulos resonemang från 2002 för en enkel förklaring).

Allt detta är saker som bör stämma till eftertanke bland de som vill se det ”nya” hålet som en förklaring som skall ersätta hypotesen om tappat bogvisir.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

fattar inte detta och hittar inte det i länkarna .. vore tacksam om jag fick tips i vilken rapport det finns
Vatten under bildäck ? på Segelbåtar har man en tung köl som rätar upp om båten lutar
Om man har en läcka säg under vattenlinjen i detta känns det för mig som att denna läcka kan uppkomma på ena sidan. Jag ser det då som motsvarande att man har lastat in ballast stenar vikt på den sidan.
Sett nämnas att fartyget stod snett och man med ballast tankar kan trimma det
Jag missar det varför inte en läcka på ena sidan då skulle kunna fungera som en " Extra " ballast tank och hjälpa till att kantra fartyget.
Ber om ursäkt om detta är självklart av ngn anledning.
Som kul grej kanske gjorde jag ett försök med en tvålkopp i diskbaljan lade lite slantar på ena sidan så det lutade och fyllde sakta på vatten --Märktes ingen skillnad i lutning till dess vattnet rann över kanten och sjönk.

Hålet i fronten Visiret borta är väl de flesta överens gäller frågan är väl nu om det nyfunna hålet fanns och påverkade.
Jag tycker att en vätskemassa Off rotationspunkten borde påverka lutning pss som en hög med lastbilar Off rotationspunkten. Jag får inte ihop det
Spekulationen blir då att
Bildäck ger ett bidrag men att hålet under vattenlinjen get ett ytterligare .Även om det vore tätt mellan 0 , 1 , bildäck
Citera
2020-10-04, 17:28
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Kommer möjligtvis sent på bollen:

Har nyss sett dokumentären. Kan någon lösa följande paradox för mig:

1) Konspirationsteorin: Storm med unikt höga vågor. Bogvisir och Bogramp faller ner. Samt hål på styrbord sida. En verkligen komplicerad komplott om man ska få alla dessa tre saker samtidigt.
Javisst, bogvisir och ramp kanske sprängdes, men det måste i såfall överlevande vittnat om.

2) Haverikommissionen: Bogvisir faller av i hårt väder. Va? Vågorna slår mot skeppet och bogvisiret är konstruerat så att skrovet ska ta kraften från vågorna, inte fästena. Dessutom hur förklaras att bogrampen fälls ner. I kommissionen sägs det att bogvisiret drar med rampen när den lossnar. Låter helt osannolikt. Rampen borde hållit mot ett bra tag. Antagligen timmar.

Båda förklaringarna ger mig inget svar. Någon som kan hjälpa?

Det officiella svaret var att bogvisiret hade en sådan konstruktion så att bogrampen vilade inuti bogvisiret så bogrampen slets ner när bogvisiret lossade.

Jag har försökt att få fram konstruktionsritningarna av bogramp & bogvisir för att få en bra bild då dessa finns i estoniaarkivet. Men ritningarna är under sekretess och går ej att begära ut.

Hade kaptenerna utbildats med kunskap att fartyget sjunker om bogvisiret som hålls med två pinnbultar lossar?

Jag är glad att jag inte är anhörig för alla obesvarade frågor skulle gjort mig galen.
Citera
2020-10-04, 17:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det officiella svaret var att bogvisiret hade en sådan konstruktion så att bogrampen vilade inuti bogvisiret så bogrampen slets ner när bogvisiret lossade.

Jag har försökt att få fram konstruktionsritningarna av bogramp & bogvisir för att få en bra bild då dessa finns i estoniaarkivet. Men ritningarna är under sekretess och går ej att begära ut.

Hade kaptenerna utbildats med kunskap att fartyget sjunker om bogvisiret som hålls med två pinnbultar lossar?

Jag är glad att jag inte är anhörig för alla obesvarade frågor skulle gjort mig galen.
Du kan ju kika på Diana II - hon hade samma skrov som Estonia... längd och överbyggnad skiljer åt.
Citera
2020-10-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej, stabilisatorerna var infällda/intakt.
Visiret är för lätt för att skapa kraft på 600 ton dessutom

Okej om fenstabilisator verkligen är oskadad så har hålet i sida på skrov uppkommit på annat sätt.

Finns det någon trovärdig källa/vittne/film/bild sm bevisar att fenstabilisatorn är 100% intakt och repfri?

Ett stort moment kan visst skapa stora krafter dock på grund av utväxling om det t.ex. är 6 m från yttre islagspunkt till infästning och 0.6 m hävarm innanför infästning så blir det ju en utväxling 10 ggr under förutsättning att stabilisatorn inte lossnar utan bara vrider sig något bakåt. Svårt att räkna på det hela mer noggrant då vi inte vet exakt hastighet på föremålen eller ytan på visiret mer precist. Det blir killgissning med feltolerans några hundra ton.

En lång kedja av olyckliga omständigheter sänker fartyget även i detta fall. Något (påkörning el. vågor?) slår loss visiret. Fartyget är konstruerat för lugnare vatten varför få vattentäta skott finns. Det blir krängning pga vatten på bildäck + lastförskjutning med mera.
Citera
2020-10-04, 17:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack, så var det. Har du då någon uppfattning om var på fartyget hålet finns?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet

Och

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

Sida 20 och 23

I höjdled sitter hålet ovanför vattenlinjen. Enligt deras egen datormodell verkar ungefär halva revan vara ovanför den blå linjen och halva under den blå linjen. Möjligtvis tangerar den nedre delen av hålet vattenlinjen eller sticker ner något under, men större delen av hålet är helt klart ovanför vattenlinjen. Detta blir då däck 1 och kanske att en del av hålet sträcker sig upp till bildäcket.
Längdmässigt säger de ju en tredjedel akterut från fören. Svårt att lokalisera exakt. Frågan är om fenan var rakt ovanför hålet (båten ligger ju uppochner), då skulle det vara rakt ovanför fenan på Meyerritningen på plan 1.
Citera
2020-10-04, 17:34
Medlem
FetFulElaks avatar
Btw... är det någon som kommer ihåg dykningarna i och runt rampen där det fanns orangea lådor? Dessa påstods vara odetonerade sprängladdningar. Kan inte hitta filmerna nu, men jag har dem någonstans i min gamla Estoniamapp hoppas jag.
Citera
2020-10-04, 17:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
om man tittar på bilder över estonia och visualiseringen av hålet ligger det i höjd med bildäck...

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/f_auto,fl_progressive/q_88/w_2362,h_1329,c_crop,x_0,y_114/w_1200/v1580120250/39-6354925e2eb7aacd8da.jpg

Ja möjligt att det är mittpå. Hälften av revan uppe i bildäck och hälften på plan 1.
Citera
2020-10-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det handlade om mycket avancerad rysk elektronik som användes av ryssarnas robotförsvar. Det märks att du inte var med under kalla kriget.

Nu var frågan ställd mot en uppgift att det var kobolt och osmium som smugglades, inte sovjetisk elektronik!
Citera
2020-10-04, 17:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime

Vad är det de försöker dölja och varför?
Citera
2020-10-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Kommer möjligtvis sent på bollen:

Har nyss sett dokumentären. Kan någon lösa följande paradox för mig:

1) Konspirationsteorin: Storm med unikt höga vågor. Bogvisir och Bogramp faller ner. Samt hål på styrbord sida. En verkligen komplicerad komplott om man ska få alla dessa tre saker samtidigt.
Javisst, bogvisir och ramp kanske sprängdes, men det måste i såfall överlevande vittnat om.

2) Haverikommissionen: Bogvisir faller av i hårt väder. Va? Vågorna slår mot skeppet och bogvisiret är konstruerat så att skrovet ska ta kraften från vågorna, inte fästena. Dessutom hur förklaras att bogrampen fälls ner. I kommissionen sägs det att bogvisiret drar med rampen när den lossnar. Låter helt osannolikt. Rampen borde hållit mot ett bra tag. Antagligen timmar.

Båda förklaringarna ger mig inget svar. Någon som kan hjälpa?
Bogvisiret ramlade aldrig av. Googla "Estonia sonarbilder"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in