2020-10-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Du kan ju börja med att kolla med dina anhöriga hur de hade tänkt om du var en av de som kanske var i skeppet fortfarande? Skulle de vilja att du var kvar? Kanske t.o.m. stenad av regeringen och sedan täckt med betong? De kunde kanske fara ut och hedra dig med en krans eller nåt på havet någon gång under åren eller så. Jag kan inte veta, men har mina aningar vad svaren blir och då får du lite mer kött på benen. Återkom gärna om du frågar

Varför gå omvägen om mina anhöriga, istället för att uttrycka mina egna åsiker? Jag ser ingen lisa i att ha död materia nedgrävd under en gravsten, och inte heller att det hedrar de döda att att ta kål på blomster och symboliskt lägga någonstans. Mina kära aktar och hedrar jag genom mina minnen, och genom att föra dessa vidare till nästa generation. Har full förståelse att andra tycker annat, men alla ärskyldiga att ta hänsyn till andra som kan beröras av deras önskemål och handlingar.
Citera
2020-10-04, 17:09
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag har aldrig fattat vilken militärutrustning Sverige så desperat skulle behöva från ESTLAND? Är det sovjetiska dekrypteringsmaskiner? Skulle man frakta sådana grejer i militärlastbilar? Och sprängämnen behöver vi ju inte smuggla, vi hade väl bättre grejer i Sverige? Det hade varit mer begripligt om NATO ville utrusta Estländarna med toppmodern utrustning, men då hade ju frakten gått den andra riktningen, från Stockholm till Tallinn.

Troligast är att det handlar om nålspetsteknologi. Bara det allra yppersta av militärteknologi skulle rättfärdiga båten och alla döda civilister. De ansågs vara värt priset att stoppa spionaget.
Citera
2020-10-04, 17:10
Medlem
Har ni sett intervjun från igår med f.d skepparen och medarbetaren på sjöfartsverket. Stefan Torssell? Mycket sevärd och bekräftar vad jag tror om en stor mörkläggning. Någon som har läst hans bok?

https://youtu.be/N8DqGjDXaZk
Citera
2020-10-04, 17:11
Medlem
Citat:
Jag har aldrig fattat vilken militärutrustning Sverige så desperat skulle behöva från ESTLAND? Är det sovjetiska dekrypteringsmaskiner? Skulle man frakta sådana grejer i militärlastbilar? Och sprängämnen behöver vi ju inte smuggla, vi hade väl bättre grejer i Sverige? Det hade varit mer begripligt om NATO ville utrusta Estländarna med toppmodern utrustning, men då hade ju frakten gått den andra riktningen, från Stockholm till Tallinn.

Det som av den engelskspråkige journalisten i dokumentären är väl att det som skulle smugglas denna natt var elektronik till något ryskt "ballistic missile program". Den svenske tulltjänstemannen som mot order tittade lite snabbt i de tidigare bilarna ska väl ha pratat om någon form av "militärelektronik" om jag minns rätt.

Jag skulle gissa att det väl inte nödvändigtvis handlar om att det man smugglar är strikt bättre än det man själv har. Istället verkar det väl rimligt att man vill titta på vad andra sidan kör med för något, så man kan få sig en bättre förståelse för deras utrustning och dess kapacitet.

Men detta är bara spekulationer från min sida, och jag kan väl tillägga att jag också har lite svårt att förstå varför man vill komma över de här grejerna givet att kalla kriget var slut och risken för en konflikt borde vara tämligen låg. Samtidigt är det kanske svårt att ändra sina vanor, och vem vet hur läget förändras i Ryssland på sikt. Givet att man helt plötsligt får chansen att komma över alla de här prylarna är det kanske svårt att säga nej, även om ett omdelbart behov inte finns.
Citera
2020-10-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Aa...för militären besår bara av en kaffebod och fyra personer................Nej! Man kan faktiskt öva och verka på flera platser samtidigt.

Militären dök på båten. Håkan Bergmark är ju det yttersta vittnet på det.

Aktiva enheter ligger på miniumnivå. Pågår det en samövning med NATO på västkusten så lekar man inte krig på egen hand i Östersjön. Att inte 100% av materiel och personal flyttats till Skagerak fattar väl till och med en chimpans.
Citera
2020-10-04, 17:16
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du menar att den finske idrottare som var sist in på fordonsdäck och inte såg något militärfordon köra ombord ljuger?

Det är inte bevisat att smuggling förekom den natten. Så enkelt är det. Och det är inte bevisat att hålet fanns där när fartyget sjönk.

*Hedrenius

Idrottaren säger att de var "sist in" på bildäck, och att de såg sig omkring ordentligt för att en av dem skulle sova i bilen (otillåtet). Enligt honom såg de inga militära fordon.
Hedrenius såg däremot eskorterade militära fordon köra ombord 15 minuter efter utsatt avgång, och hon tänkte att det var därför fartyget var försenat.
Jag tänker mig att de finska idrottarna INTE var försenade till färjan, så de va myclet riktigt "sist in" av alla som var där i tid. Det är inte omöjligt att de hade sett sig omkring, garanterat att allt va lugnt och sen hunnit lämna bildäck innan tilltänkt avgångstid och således missat när militärfordonen körde på färjan försenade.
Den som sov i bilen är av förklarliga skäl avliden så det är svårt att fråga honom vad som hände efter att kompisarna lämnade bildäck.
Citera
2020-10-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Mig veterligen så finns ingen bekräftelse från svenska myndigheter heller haverikommissionen att en sådan transport skulle finnas ombord. Däremot har man tillstått liknande transporter på tidigare avgångar. Så Hedrenius vittnesmål är lika intressant som hålet i sidan. Det styrker tesen om systematisk mörkläggning .

En systematisk mörkläggning har såklart förekommit när det transporten av sovjetisk militärutrustning, det framstår väl som tämligen otvistigt.

Myndigheterna menar också att det inte har skett någon transport den här kvällen. Dokumentären tar bla upp en utredning utförd av Johan Hirschfeldt, sedemera hovrättspresident för Svea hovrätt. Han konstaterar att utredningen inte "gett honom någon grund att anta" att transporter av militärutrustning har skett den kvällen, som jag tror han uttrycker det.

Dokumentären har även två andra vittnen som vittnar om de här militärlastbilarna som körde på den kvällen. Även om de inte riktigt inger samma förtroende som Hedrenius. Den ene är en f.d. estnisk polisman eller tulltjänsteman eller liknande. Den andre är, ja, jag vet inte riktigt. Jag får intrycket av att han hållit på med något fuffens i Estland vid den här tidpunkten, han bor numera i Turkiet och verkar väl vara därifrån om jag förstår det rätt. Han ska dock vid tidpunkten för Estonias förlistning ha kallat sig själv för "Carl Överberg" om jag minns rätt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt varför de har med den här killen i dokumentären, han verkar ytterst suspekt.

Sen finns det väl den här tyska utredningen där man gått igenom videoupptagningar från bla dykningarna som Rockwater gjorde med syfte att bedöma om skeppet skulle gå att bärga etc. Man verkar dock enligt tyskarna ha ägnat sig åt en hel del annat, som att bryta upp en massa hytter i jakt på något, kanske en portfölj. Stockholmspolisens ska ha hyrt ett antal hytter på båten, och en väska tillhörande en misstänkt rysk vapensmugglare ska ha påträffats i en hytt som allokerats till andrekapteten: https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter27.htm
Citera
2020-10-04, 17:18
Medlem
Kommer möjligtvis sent på bollen:

Har nyss sett dokumentären. Kan någon lösa följande paradox för mig:

1) Konspirationsteorin: Storm med unikt höga vågor. Bogvisir och Bogramp faller ner. Samt hål på styrbord sida. En verkligen komplicerad komplott om man ska få alla dessa tre saker samtidigt.
Javisst, bogvisir och ramp kanske sprängdes, men det måste i såfall överlevande vittnat om.

2) Haverikommissionen: Bogvisir faller av i hårt väder. Va? Vågorna slår mot skeppet och bogvisiret är konstruerat så att skrovet ska ta kraften från vågorna, inte fästena. Dessutom hur förklaras att bogrampen fälls ner. I kommissionen sägs det att bogvisiret drar med rampen när den lossnar. Låter helt osannolikt. Rampen borde hållit mot ett bra tag. Antagligen timmar.

Båda förklaringarna ger mig inget svar. Någon som kan hjälpa?
Citera
2020-10-04, 17:20
Medlem
Citat:

eller så smuggla dem ut mindre vapen från sovjet och beväpnade rysslands fiender ala gladio
Citera
2020-10-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Problemet är egentligen mycket enkelt.
Från politisk sida var det dåligt skött. Ingenting som man vill gräva i med andra ord.

Att ytterligare peta i det genom att fatta politiska beslut som skulle kostat en massa pengar, var fyllt med risker och ändå inte skulle lett till att man fått upp alla kroppar fanns det inte politiskt mod till.

Ur en kall cynisk politisk utvärdering hade man stått med en saftig nota (minst 1mille per dag över minst 3mån) och blivit kvar med ett sjunket fartyg med kroppar i och kanske ytterligare döda.

Grus o betong la de 350 miljoner på så pengar var inte problemet.
Citera
2020-10-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
I Wasas fall bräckt vatten, dvs inte lika stor påverkan. Största påverkan vid nedbrytning har förekomsten av syre. Tar du dig ner 3-4 hundra meter i Landsortsgraven är vattnet fritt från syre och allt kommer att finnas kvar på botten för evigt bevarat.

Estonia precis som Wasa, bräckt vatten och ungefär samma djup.
Citera
2020-10-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I klippet där de hittar hålet (lite dramatiserat kan man tänka) säger det att det är vid ’S’ i ESTLINE. Jag är inte säker exakt var det är; någon skrev att det är mellan sektion 5 & 6 i den förliga hyttdelen. Om hålet skall åstadkommit vatten i hyttavdelningen kan den inte varit mycket längre bak, för då hamnar vi i verkstaden bredvid maskinrummet. Ingen av de tre i maskinrummet har sett någon läcka där.

När de pratar om 'S' i ESTLINE så är det ju första gången de ser det här hålet och de håller på och försöker förstå vad de ser. De tror ju först att båten är slut, de har ingen aning om var de är. Är väl bättre att kolla på deras modell. Den här Linus förklarar ju att han har utgått från andra mer robusta saker som fönster och vad det nu är för att placera hålet senare. Även om man såklart kanske inte vet hur exakt de kan placera hålet, de blev väl delvis abrutna av andra skepp från kustbevakningen, och flygplan och allt vad det var som skickades ut för att stoppa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in