Citat:
Ursprungligen postat av
Strommingen
Mig veterligen så finns ingen bekräftelse från svenska myndigheter heller haverikommissionen att en sådan transport skulle finnas ombord. Däremot har man tillstått liknande transporter på tidigare avgångar. Så Hedrenius vittnesmål är lika intressant som hålet i sidan. Det styrker tesen om systematisk mörkläggning .
En systematisk mörkläggning har såklart förekommit när det transporten av sovjetisk militärutrustning, det framstår väl som tämligen otvistigt.
Myndigheterna menar också att det inte har skett någon transport den här kvällen. Dokumentären tar bla upp en utredning utförd av Johan Hirschfeldt, sedemera hovrättspresident för Svea hovrätt. Han konstaterar att utredningen inte "gett honom någon grund att anta" att transporter av militärutrustning har skett den kvällen, som jag tror han uttrycker det.
Dokumentären har även två andra vittnen som vittnar om de här militärlastbilarna som körde på den kvällen. Även om de inte riktigt inger samma förtroende som Hedrenius. Den ene är en f.d. estnisk polisman eller tulltjänsteman eller liknande. Den andre är, ja, jag vet inte riktigt. Jag får intrycket av att han hållit på med något fuffens i Estland vid den här tidpunkten, han bor numera i Turkiet och verkar väl vara därifrån om jag förstår det rätt. Han ska dock vid tidpunkten för Estonias förlistning ha kallat sig själv för "Carl Överberg" om jag minns rätt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt varför de har med den här killen i dokumentären, han verkar ytterst suspekt.
Sen finns det väl den här tyska utredningen där man gått igenom videoupptagningar från bla dykningarna som Rockwater gjorde med syfte att bedöma om skeppet skulle gå att bärga etc. Man verkar dock enligt tyskarna ha ägnat sig åt en hel del annat, som att bryta upp en massa hytter i jakt på något, kanske en portfölj. Stockholmspolisens ska ha hyrt ett antal hytter på båten, och en väska tillhörande en misstänkt rysk vapensmugglare ska ha påträffats i en hytt som allokerats till andrekapteten:
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter27.htm