2020-10-04, 15:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=429&j=1

OK, nu har jag rett ut begreppen. Både du och jag har både rätt och fel, men det är värre för dig som påstår dig vara sjuksköterska!
Men egentligen spelar detta som sagt ingen roll - vi kan säga att de boende som fick opiater i våras dog av "syrebrist", så blir det en mer generell term. Det är inte mindre mord för det.
Det är inte fråga om direkt mord, bara lite bristfällig sjukvård.
De läkare som utfört denna bristfälliga vård bör absolut ställas till svars för detta.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-04 kl. 15:27.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Patienten får en lägre AF. Det är inte kvävning. Kvävning innebär att luftvägarna blockers.

...och en annan tanke. Eftersom det är coronapatienter vi talar om, så är det mycket troligt att de dog av kvävning i alla fall (även enligt "din" definition). Morfinet gjorde naturligtvis att andningsfrekvensen gick ner, och att de blev dåsiga och slutade försöka hosta, och då fylldes luftvägarna med ännu mer slem eller det där gelet (som sker när man får en cytokinstorm vid corona), och så kvävdes de. Morfinet skyndade alltså på kvävningen.
Citera
Medlem
Danneliuss avatar
New WHO Data Reveals Coronavirus Less Lethal than Last Three Major US Pandemics

On March 17, 2020 The Gateway Pundit first reported on the controversial Ethiopian politician and Director General of the World Health Organization (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, and his irresponsible and completely inaccurate fear mongering.
Tedros claimed in a press conference in early March that the fatality rate for the coronavirus was 3.4% — many multiples that of the fatality rate of the common flu which is estimated to be around 0.1%.

https://www.thegatewaypundit.com/2020/10/new-data-reveals-coronavirus-4th-worst-us-pandemic-last-100-years-destroyed-economy/?utm_source=Twitter&utm_medium=PostTopSharingButto ns&utm_campaign=websitesharingbuttons
Citera
2020-10-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så är det säkert i grunden, men inte i verkligheten under corona.

Hur många 90-åringar som fått vård i Sverige resp. Danmark vet jag inte, men om man tittar på var de äldre dött i Sverige så är det ju väldigt märkligt att de dött på sina äldreboenden och inte på sjukhus om de faktiskt skulle ha fått bra vård.

Det intressanta är ju ifall de danska överlevde eller inte. Om de dog med slangar i halsen på iva istället för på ditt rum i äldrevården, så vetefan om de inte hellre fått lugn och ro.
Har du siffror på att Danmark räddat fler äldre?
Det borde du nämligen ha med det påståendet
Citera
2020-10-04, 15:27
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Haha, ja men visst. ”Äntligen” fick sociopaterna på FHM sin bekräftelse av något hjon som också målat in sig i ett hörn av idioti och prestige.

Vidare påpekar WHO-chefen Dorit Nitzan i den länkade artikeln att
"det inte finns någon modell som kommer fungera för alla länder. Att lära sig av den svenska modellen handlar därför inte om att kopiera den svenska strategin.

Snarare handlar det om att Sverige är ett exempel på hur en regering kunnat anpassa sina åtgärder till specifika nationella förhållanden på ett effektivt sätt.

– Det finns läxor att lära från alla länder. Inget land har skött det perfekt, alla har gjort misstag, säger Nitzan till The Guardian.

– Varje lands strategi för att tygla covid-19 bör baseras på dess specifika situation och kontext, och vara både vetenskapligt giltig och kulturellt acceptabelt. Detta är den svenska strategin, säger Nitzan till The Guardian."

Kloka ord i mitt tycke. Hoppas du läst artikeln och tagit till dig innehållet så jag inte sitter här och pratar för döva öron?
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/
Citera
2020-10-04, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=429&j=1

OK, nu har jag rett ut begreppen. Både du och jag har både rätt och fel, men det är värre för dig som påstår dig vara sjuksköterska!

Tydligen talar man om kvävning vid yttre orsak. Men det handlar inte bara om tilltäppta luftvägar, som DU sa, utan det kan även vara på hög höjd (där det finns för lite syre i luften), eller om man blir instängd i ett lufttätt utrymme eller typ får en plastpåse runt huvudet, eller om man blir klämd i en folkmassa eller av att man får en bil över sig, så att bröstkorgen inte kan utvidgas. Men egentligen spelar detta som sagt ingen roll - vi kan säga att de boende som fick opiater i våras dog av "syrebrist", så blir det en mer generell term. Det är inte mindre mord för det.

KVÄVNING
Dödsfall till följd av syrebrist av yttre orsak. Först drabbas hjärnan men vissa dör av kardiell påverkan pga vasovagal reflex. Asfyxi (= pulslöshet = slutstadium i en ickefungerande syrgastrspt). Dödsorsaken kan antingen vara syrebrist eller vasovagal reaktion. Tänk på de autoerotiska olycksfallen.

Mekanisk asfyxi
Tilltäppning av andningsöppningarna
Ocklusion av farynx, larynx eller trachea
svalt fel, café coronary
kräkning och aspiration
postiktalt (tungan)
Kompression av thorax eller liknande
klämning i folk- eller rasmassor
Syrebrist i inandningsluften
vistelse på hög höjd
instäng i litet utrymme/ lufttätt föremål över huvudet
utrymme där syret ersatts med annan gas (ex sädessilo)

Jams med definitioner leder ingen vart.

Har man covid och svårt att hålla tillbörlig syremättnad i blodet och blir förnekad syrgas/syrgaskoncentrator samtidigt som man får morfin som ”behandling” är liktydigt med mord

Det andra får inte existera utan det första.

Det vill säga dålig syremättnad i blodet => inget morfin utan att först koppla in en grimma och syrgaskoncentrator på patienten.

Slut på diskussionen.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så är det säkert i grunden, men inte i verkligheten under corona.

Hur många 90-åringar som fått vård i Sverige resp. Danmark vet jag inte, men om man tittar på var de äldre dött i Sverige så är det ju väldigt märkligt att de dött på sina äldreboenden och inte på sjukhus om de faktiskt skulle ha fått bra vård.
Men jag förstår inte. Våra döda har samma ålder som i andra länder. Finns det verkligen ett utrymme för att Sverige skulle kunna minska våra dödstal dramatiskt bland äldre?

I så fall hade vår åldersstruktur bland döda varit helt annorlunda än andra länders. Jag tycker inte det låter som ett realistiskt scenario.
Citera
2020-10-04, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Vidare påpekar WHO-chefen Dorit Nitzan i den länkade artikeln att
"det inte finns någon modell som kommer fungera för alla länder. Att lära sig av den svenska modellen handlar därför inte om att kopiera den svenska strategin.

Snarare handlar det om att Sverige är ett exempel på hur en regering kunnat anpassa sina åtgärder till specifika nationella förhållanden på ett effektivt sätt.

– Det finns läxor att lära från alla länder. Inget land har skött det perfekt, alla har gjort misstag, säger Nitzan till The Guardian.

– Varje lands strategi för att tygla covid-19 bör baseras på dess specifika situation och kontext, och vara både vetenskapligt giltig och kulturellt acceptabelt. Detta är den svenska strategin, säger Nitzan till The Guardian."

Kloka ord i mitt tycke. Hoppas du läst artikeln och tagit till dig innehållet så jag inte sitter här och pratar för döva öron?
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/

Med andra ord, WHO dunkar Banditmonarkin i ryggen så att stålarna inte torkar upp.

Frågor på det?
Citera
2020-10-04, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men jag förstår inte. Våra döda har samma ålder som i andra länder. Finns det verkligen ett utrymme för att Sverige skulle kunna minska våra dödstal dramatiskt bland äldre?

I så fall hade vår åldersstruktur bland döda varit helt annorlunda än andra länders. Jag tycker inte det låter som ett realistiskt scenario.

Det högst realistiska scenariot hade varit att köra ut syrgas, remdesivir och kortison till äldreboendena.

Frågor på det?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag jämför ju en annan sak än dig.
Kan man rädda covid-liv med restriktioner? Ja.
Kan man rädda influensa-liv med restriktioner? Ja.

Man värderar dock olika.

Alla länder har väl mer eller mindre haft viss lockdown enligt mig. Jag skrev ju hur jag definierade men jag förstår att du låtsas missa det eftersom det inte stämde överens med den definition du hoppades att jag skulle använda.

Jag pratar inte heller om lockdownländer utan om de användare (75% av tråden) som i våras skrek om att vi skulle stänga ner allt utom mataffärer och apotek för då skulle vi utrota smittan. Jag var väldigt tydlig med detta också men ändå börjar du prata om något helt annat.

Ja, men det beror ju på att det finns vaccin mot influensan. De som är i riskgrupp kan själva välja mellan att ta vaccinet och att isolera sig. Beträffande coronan så fanns det inget vaccin, och då var det egentligen inte så himla självklart att just de i riskgrupp skulle isolera sig i månader (och snart närmare ett år), medan smittan skulle härja fritt i samhället i övrigt. Vi kunde ha hållit nere smittspridningen i hela samhället i stället, och tagit den bördan solidariskt.

Det var som sagt en väldigt speciell situation med coronan, just för att det var helt nytt, och man inte hade vaccin eller botemedel eller kunskap om lämpliga behandlingsmetoder, eller någonting. Nu börjar åtminstone det sista lösa sig, men beträffande effektiva botemedel, så måste man tydligen fortfarande vara USA:s president för att få tillgång till dem... Vaccinet kommer nog i vinter någon gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har en riktigt läskig människoattityd. Vi pratar om människor som arbetat hårt i hela sina liv och byggt upp det här landet, blivit beskattade ända in på skinnet. Skatt betalar man för att få hjälp senare i livet och nu när de behövde hjälpen så var det en morfinspruta, tack och hej! Rena nazifasonerna. Jag har ingen lust längre att betala skatt då det enda jag får är en spruta i röven istället för lite syrgas för några kronor.

Jag har för mig syrgas är smärtlindrande.

Fanns alltid på långvården förr.

Förmonterade uttag i rummen har jag för mig.

Men jag kan minnas fel.

När de "stängde av syrgasen" -då var slutet nära.

Det minns jag.
Syrgas lindrar inte andnöd mer än placebo.

Men syrgas höjer syresättningen. Så det finns ju livsförlängande argument som jag är helt med på.
Citera
2020-10-04, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Syrgas lindrar inte andnöd mer än placebo.

Men syrgas höjer syresättningen. Så det finns ju livsförlängande argument som jag är helt med på.

Nu vet jag att syrgas via en koncentrator höjer syresättningen och reducerar andnöd.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in