Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Lena har verkligen hotat, kontrollerat och stalkat SD tillbaka efter HD fick reda på affären. Utan minsta tvekan. Börja läsa deras chattar igen innan du skapar en trådsanning.
Lena hotade med att avslöja SD och hurdan han egentligen var inför alla om han inte fortsatte träffa henne trots att HD förbjudit det.
Alla skulle få reda på att SD inte är Mr. Nice utan en psykopat. För en människa som SD som måste ha allmänhetens beundran och bekräftelse är det en mardröm att fasaden faller och rätta ansiktet kommer fram.
Tillägg: Tråkigt att åklagaren inte tog fram dessa chattar inför rätten och visade mer på Lenas hot mot SD och hur pressad han verkligen var. Hon var väl också rädd för att förstöra Lenas image med hänsyn till henne och anhöriga. Det kanske blir på bekostnad av att SD går fri dock. Mycket synd i så fall.
Nu var det inte det jag skrev om.
Jag skrev:
"
Man kan fråga sig varför SD då fortsatte att umgås med Lena om han nu var så hotad, kontrollerad och stalkad som vissa vill göra gällande."
Korten var på bordet, och LW hade ingen hållhake mer på honom.
Istället ser han till att de börjar träffas ännu mer i smyg, RT, avtal, kommunicerar med varandra på Telegram och via alias.
Vem tvingade honom till det?
Som jag ser det är Lenas tillkortakommanden kraftigt förstorade och sedda helt utan perspektiv och empati av vissa i tråden.
Jag tror att om inte Lena själv hade skrivit och berättat för andra om sina elaka tankar, sparat de brev (som hon
inte skickade! Det är Snoris som planterat denna villfarelse.) till HD, så hade inte vissa tråddeltagare haft så mycket skit att prata om henne. Väldigt mycket av de här tankarna luftade hon just bara inom sig själv och till sina vänner som hon litade på.
Jag tror att många kan ha sådana liknande tankar om andra, men man sätter de inte i verket.
Jag ser att hon hade använt skarpa ordalag till HD vid några tillfällen och varit alltför detaljerad om SDs och hennes relation. Även H*anna kunde vara hård i tonen mot Lena.
Lena har också varit krävande och hotfull mot SD, ofta för att få träffas, eller få till en längre tid tillsammans. Det medan SD hotat att inte bara lämna henne, inte svara, vara iskall, dubbeltydeig och hotfull, utan också hota att döda henne och A*ron. Ibland "bara" önska henne död" på de iskalla vägarna.
Kanske har Lena pratat till SD på det enda sätt hon vet fungerar, men också verkar hon ha tappat bort sig själv, sin forna identitet. Det är som att den enda kampen i livet är kampen om SD.
Jag håller med @Letsdoits teori, utmärkt beskriven om Lena och hennes kamp:
"
Den som inte ser och förstår LW:s utpressning, hämndbegär mm, förstår inte att detta är slutfasen i hennes förtvivlade försök att försvara sig och på djupet fatta något hon varit helt skyddslös mot: utstuderad elakhet, försåtligt upplagd argumentation, falska förespeglingar och dubbla budskap, missunnsamhet, bestraffningar, motsägelsefulla handlingar, osv. MGM förstörde med sin cynism och sitt småskurna sätt att tänka hennes innersta nerv. Han gjorde också gemensam sak med sitt förvirrade ex och andra bundsförvanter han lyckats dupera; spelade ut dessa mot LW i syfte att isolera och avväpna henne så han skulle få ännu större möjigheter att dirigera och kontrollera henne. - Han tålde inte att LW tog plats, att hon var omtyckt av många, att hon fick Nobelpriset i konsten att skriva loggar; att hon på område efter område överglänste honom samtidigt som hon hade fräckheten att kritisera och opponera sig mot honom; att vilja ha en rak och ärlig dialog, i stället för att smyghora och smygfota, eller som hon spefullt skrev i sin inbjudan mordnatten: "...om du törs smyga dig hit i kväll" [...nu när ni snart ska åka till USA för att börja om]."
https://www.flashback.org/p73119907#p73119907
Aktbil 150, sid 361
KH pratar här om hösten sommaren, som jag uppfattar det handlar det om -17.
Förhör KH, HDs vän:
"
Vid ett möte mellan Lena och Hanna ville Lena berätta de "smaskigaste detaljerna" för
Hanna. De smaskiga detaljerna var hur bra hon och Stefan hade det sexuellt, att Stefan sagt
att Lena var det bästa sexet han haft och var de haft sex och hur länge. Hanna har inte sagt
något mer än det om sexet och Karin ville heller inte höra mer. Hanna har inte pratat med
Karin om Stefan och Lenas sexliv efter mordet på Lena. Det har inte kommit upp varken från
Hanna eller Karin som samtalsämne. Vid samma samtal berättade också Lena om hur mycket
skit Stefan pratat om Hanna, att Stefan inte ville ta i Hanna med tång, hur bra stöd Stefan och
Lena varit för varandra. Hon sa också att Hanna var enkel för Stefan att vara med för att det
skulle se bra utåt med familj, hus och barn. Hanna uppfattade samtalet som att Lena ville såra
henne men också att Hanna inte skulle vilja ha Stefan mer. Hanna pratade med Stefan om de
saker Lena sagt till henne. Karin minns inte vad Stefan svarade på det"
Aktbil 150, sid 362:
"
Under hösten -17 ville H*anna inte ha med Lena att göra, men kontaken som var triggade igång henne. H*anna kunde då skriva till Lena med ett hårt tonfall, vilket Karin fått se. Vid ett annat tillfälle under våren eller hösten -17 träffades H*anna och Lena för att prata om information kopplat till Stefan, de träffades nog hos Lena. "
Glöm inte KHs spekulationer och observationer:
sid 369:
"
Karin har inte känt oro för fysiskt våld mellan Hanna och Stefan. Hanna har inte heller
uttryckt något sånt. Elakhet kan dock också vara en annan typ av våld och Karin har snarare
tänkt att Stefans starka vilja, i deras kommunikation, kött över Hannas vilja. I vissa
situationer har det känts som att Hanna kunnat ta skada av det. Det har varit som att Stefans
vilja varit den viktiga och att Hannas varit lite trivial. Det är mer att Karin varit rädd att "man
tar över den andras tankar".
sid 370:
"
Karin har också tänkt att Stefans sätt att vara i relation till barnen, att de tyckt mycket olika och han
varit dominerande med sina åsikter, kunnat påverka henne. Stefan sätt har varit lite att trycka ner H*anna."
Jag är helt inställd på att fajten mellan de olika personerna handlar om att de sätts emot varandra genom att SDs inverkan på dom. Mellan raderna i KH vittnesmål kan man se vilka versioner SD serverar HD t ex om otroheten och annat. Läs gärna hennes vittnesmål. Känns hårt för alla inblandade, måste jag säga. KH känns inte som en dålig person, utan det blir hemska konsekvenser för många, även om det förstås inte går att jämföra med de närmast sörjande.