2020-10-04, 15:04
Medlem
En fråga är corona över i asien så kan jag åka dit istället för till spanien vil nämligen ha semester nu trött på jobbet!
Citera
2020-10-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Medelålder på dansk IVA är sju år äldre än i Sverige, det säger väl något?
Nej, det säger ingenting.

Danmark lägger kanske äldre personer i respirator, men statistiken visar ju att de inte får bättre överlevnad för det. Åldersfördelningen bland dödsfall är samma som i Sverige.
Citera
2020-10-04, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Exakt vad är det du vänder dig emot?

Det här är en person på ett särskilt boende, där ansvarig sjuksköterska och läkare för mannen har bedömt att han inte är en kandidat för andningshjälp dvs. respirator. Eftersom han är mycket gammal, skör, har Alzheimers, och inte har någon väsentlig chans att överleva sådan vård.

Vad exakt är fel?

Innan respiratorn kopplas in kör man med en syrgaskoncentrator. Fick patienten en sådan till att börja med. Absolut inte.
Citera
2020-10-04, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
En fråga är corona över i asien så kan jag åka dit istället för till spanien vil nämligen ha semester nu trött på jobbet!

Åk till Taiwan, ta testet när du anländer. Är du ”grön” njuter du av ett land som består av intelligenta och humana människor. Ingen mask, ingen smitta, soft klimat.

Till skillnad från Banditmonarkin svÄrje.
Citera
2020-10-04, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men man kvävs inte. Man andas saktare och saktare tills man bli medvetslös. Det är inte kvävning för mig.

Jag skiter i vad du tror mig men hag har många gånger gett patienter morfin så jag vet precis vad det handlar om.

Nej, du kan faktiskt inte rädda det här debaclet. Syrebrist i hjärnan = kvävning. Orsaken spelar ingen roll - det kan vara drunkning, det kan vara att man blir instängd i ett lufttätt utrymme och luften tar slut, det kan vara att man blir inklämd så hårt i en folkmassa vid en panik framme vid scenen, att bröstkorgen inte kan utvidga sig, och det kan vara att andningsfrekvensen går ner och så småningom upphör p.g.a. intag av opiater.
Citera
2020-10-04, 15:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har en riktigt läskig människoattityd. Vi pratar om människor som arbetat hårt i hela sina liv och byggt upp det här landet, blivit beskattade ända in på skinnet. Skatt betalar man för att få hjälp senare i livet och nu när de behövde hjälpen så var det en morfinspruta, tack och hej! Rena nazifasonerna. Jag har ingen lust längre att betala skatt då det enda jag får är en spruta i röven istället för lite syrgas för några kronor.

Citat:
Jag har inte alls en läskig människoattityd. Om något är det du som hycklar, och sätter dig på höga hästar.

Det finns inget storsint i att neka en plågad 90-åring smärtlindring och ångestlindring. Även om det innebär en mycket liten chans att förlänga deras liv med ett par månader. Det är inte i 90-åringens eget intresse. Det är som vanligt bara de anhöriga som vill hålla människan vid liv, till vilket pris som helst.

Fråga de som bor på särskilt boende. De är gamla nog att fatta egna beslut. De kommer säga att de vill träffa sina anhöriga, att de redan levt sitt liv, och att de är beredda att ta risken.

Fråga en 90-åring med c19 och outhärdlig smärta, ångest och andnöd om de vill ha morfin, som tar bort all smärta på en halv minut, trots att risken att dö från sjukdomen ökar med tio procent. Alla kommer tacka ja.

Jag har för mig syrgas är smärtlindrande.

Fanns alltid på långvården förr.

Förmonterade uttag i rummen har jag för mig.

Men jag kan minnas fel.

När de "stängde av syrgasen" -då var slutet nära.

Det minns jag.
Citera
2020-10-04, 15:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag har inte alls en läskig människoattityd. Om något är det du som hycklar, och sätter dig på höga hästar.

Det finns inget storsint i att neka en plågad 90-åring smärtlindring och ångestlindring. Även om det innebär en mycket liten chans att förlänga deras liv med ett par månader. Det är inte i 90-åringens eget intresse. Det är som vanligt bara de anhöriga som vill hålla människan vid liv, till vilket pris som helst.

Fråga de som bor på särskilt boende. De är gamla nog att fatta egna beslut. De kommer säga att de vill träffa sina anhöriga, att de redan levt sitt liv, och att de är beredda att ta risken.

Fråga en 90-åring med c19 och outhärdlig smärta, ångest och andnöd om de vill ha morfin, som tar bort all smärta på en halv minut, trots att risken att dö från sjukdomen ökar med tio procent. Alla kommer tacka ja.
Min 90-åriga släkting i Danmark är levnadsglad och trivs med sitt liv på sitt äldreboende.
Hon ville inte dö och hon slapp dö i Danmark!

Det var inga konstigheter alls att låta henne få riktig sjukhusvård två gånger i april (syrgas och dropp samt lite slemsugning i luftvägarna). Sedan i början av maj är hon hemma igen och har ett fortsatt bra liv.
Citera
2020-10-04, 15:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Patienten får en lägre AF. Det är inte kvävning. Kvävning innebär att luftvägarna blockers.

Men sluta. Och dessutom spelar det väl ingen roll, om man säger att de boende dog av kvävning eller om man säger att de dog av syrebrist. De är ändå lika döda, och det är ändå lika mycket mord.
Citera
2020-10-04, 15:19
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Åk till Taiwan, ta testet när du anländer. Är du ”grön” njuter du av ett land som består av intelligenta och humana människor. Ingen mask, ingen smitta, soft klimat.

Till skillnad från Banditmonarkin svÄrje.
Äntligen får Tegnell & Co den upprättelse de förtjänar.

Bl.a. säger epidemiprofessor Antoine Flauhalt följande, jag citerar ur den länkade artikeln::
"- Andra länder skulle kunnat lära sig av den svenska modellen om den inte blivit så missförstådd.
– Många tror att eftersom Sverige inte stängde ner så betyder det att staten inte gjorde någonting. Faktum är att de införde flera viktiga åtgärder. Men framförallt fick man medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvång"

Har du kollat in hans CV? Jösses, där snackar vi expertis.
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/
Citera
2020-10-04, 15:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Patienten får en lägre AF. Det är inte kvävning. Kvävning innebär att luftvägarna blockers.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=429&j=1

OK, nu har jag rett ut begreppen. Både du och jag har både rätt och fel, men det är värre för dig som påstår dig vara sjuksköterska!

Tydligen talar man om kvävning vid yttre orsak. Men det handlar inte bara om tilltäppta luftvägar, som DU sa, utan det kan även vara på hög höjd (där det finns för lite syre i luften), eller om man blir instängd i ett lufttätt utrymme eller typ får en plastpåse runt huvudet, eller om man blir klämd i en folkmassa eller av att man får en bil över sig, så att bröstkorgen inte kan utvidgas. Men egentligen spelar detta som sagt ingen roll - vi kan säga att de boende som fick opiater i våras dog av "syrebrist", så blir det en mer generell term. Det är inte mindre mord för det.

KVÄVNING
Dödsfall till följd av syrebrist av yttre orsak. Först drabbas hjärnan men vissa dör av kardiell påverkan pga vasovagal reflex. Asfyxi (= pulslöshet = slutstadium i en ickefungerande syrgastrspt). Dödsorsaken kan antingen vara syrebrist eller vasovagal reaktion. Tänk på de autoerotiska olycksfallen.

Mekanisk asfyxi
Tilltäppning av andningsöppningarna
Ocklusion av farynx, larynx eller trachea
svalt fel, café coronary
kräkning och aspiration
postiktalt (tungan)
Kompression av thorax eller liknande
klämning i folk- eller rasmassor
Syrebrist i inandningsluften
vistelse på hög höjd
instäng i litet utrymme/ lufttätt föremål över huvudet
utrymme där syret ersatts med annan gas (ex sädessilo)

Citera
2020-10-04, 15:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Exakt vad är det du vänder dig emot?

Det här är en person på ett särskilt boende, där ansvarig sjuksköterska och läkare för mannen har bedömt att han inte är en kandidat för andningshjälp dvs. respirator. Eftersom han är mycket gammal, skör, har Alzheimers, och inte har någon väsentlig chans att överleva sådan vård.

Vad exakt är fel?
Att de inte träffade personerna för ett fysiskt besök utan grupp-ordinerade pallativvård till alla på boenden som uppvisade covid-19 symptom.

Det protesterar jag emot.
Citera
2020-10-04, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Äntligen får Tegnell & Co den upprättelse de förtjänar.

Bl.a. säger epidemiprofessor Antoine Flauhalt följande, jag citerar ur den länkade artikeln::
"- Andra länder skulle kunnat lära sig av den svenska modellen om den inte blivit så missförstådd.
– Många tror att eftersom Sverige inte stängde ner så betyder det att staten inte gjorde någonting. Faktum är att de införde flera viktiga åtgärder. Men framförallt fick man medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvång"

Har du kollat in hans CV? Jösses, där snackar vi expertis.
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/

Haha, ja men visst. ”Äntligen” fick sociopaterna på FHM sin bekräftelse av något hjon som också målat in sig i ett hörn av idioti och prestige.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in