2020-10-04, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sa jag att jag vet bättre? Så vitt jag vet står ord mot ord mellan vittnen, så beviset finns inte där.

Läs på då.

Glöm den idioten.
Han törs/Kan inte ens svara på en replik med frågor.

1 enda vittne såg gröna militärbilar.
Det är inte samma sak som smuggling.

Det är heller inte automatiskt smuggling av hemliga ryska kärmvapen som i förlängningen krävde Ubåtar och historiens största massmord och mörkläggning i civil efterkrigstid...

Citera
2020-10-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nej.
Ett företag har efteråt sagt att man hade kunnat bärga ca 150st kroppar.

Det är rimligt dom stött på så många direkt, men det finns ju också många fler som dom fullständigt ignorerade.

Tror du man simmar igenom en färja på en kvart? Det lär ju finnas hundratals kroppar man inte anser värda leta upp. Kan tex krävas flera dykare som ägnar timmar åt att söka igenom hytter, maskinrum, förvdridna utrymmen med stor risk för ras. Olyckor.

Jag ska inte tycka någonting.
Men kan man inte blicka ut i andra operationer ?

Tex hur enkelt/snabbt går det dyka på 30 meters djup - i Östersjön och med det vädret som rådde?

Är det rimligt en handfull dykare hinner skyffla ur kroppar som, sedan ska stiga till ytan självgående. 10 kroppar / timmen?

Tillåt mig tvivla.
I Indoniesien förliste en färja 2018.
Av 180 saknade så bärgades 3 lik inom några dagar
Kroppar?

Är väl mest benrester och upplösta mjukdelar, kanske gör det hela mer komlicerat och mindre värdigt?
Citera
2020-10-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Är det ett militärt mål? Då har alla färjelinjer och en massa flyglinjer runt jorden varit det med. Har du några exempel när attacker skett? Förutom utbåtsattacken mot Estnia så klart. Saknas lite sanity check i den här teorin.
Uppenbarligen har ju Estonia använts för transport av militär materiel. Om det är ett militärt mål eller ett politiskt mål är helt omöjligt att veta.

Att sälja rysk materiel genom att använda helt oskyldiga civila människor som sköld kan uppenbarligen kosta drygt 800 människors liv. Ansvarig skall såklart lagföras. Det är det minsta man kan begära.
Senast redigerad av KingKong90 2020-10-04 kl. 15:46.
Citera
2020-10-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Så du väljer att trotsa naturlagar före dina egna funderingar.
Jamen då vet vi...
Då får du väl leva med det.

På samma sätt som du får leva med dina funderingar.
Att det BARA skulle bli ett hål där är löjligt. Inse det
Citera
2020-10-04, 15:40
Medlem
mjohan84s avatar
Har googlat lite på bilder och ser att texten Estline är centrerad en period och en annan period är texten placerad längre fram mot fören

Någon som
Vet hur den var placerad vid förlisningen ?
Citera
2020-10-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Har googlat lite på bilder och ser att texten Estline är centrerad en period och en annan period är texten placerad längre fram mot fören

Någon som
Vet hur den var placerad vid förlisningen ?

Som du säger så är det olika beroende på vilken ritning man kollar på. Men spelar det någon roll vart texten fanns??
Citera
2020-10-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Liknelsen med ett glas är felaktig, en rorofärja utan bogport är med som en flaska med en liten öppning i fören. Prova sänka en flaska genom att lägga den i vattnet och göra vågor. Du kan till och med fylla flaskan helt och det räcker att du sen tömmer ut en enda kapsyl av vattnet och lägger ner flaskan i vattnet och den kommer att flyta för alltid, den lilla mängden luft kommer inte ut.

Utan ett hål under vattenlinjen skulle Estonia ha kantrat runt med botten upp men hon skulle aldrig ha sjunkit. Den snabba kantringen kanske hade orsakat ännu fler dödsfall eftersom hon då inte hade blivit liggande på sida lika länge.

Det är därför experter aldrig har köpt den nuvarande förklaringen. Många har hävdat att detta hål måste finnas...och det fanns.
Och där lyckades du koka ner 4 000 kommentarer till en enda som säger mer än alla andra tillsammans. Ganska basic förlopp om du frågar mig. Jag undrar om du var med redan 1994? För många är detta en ny upplevelse. För oss som var med i realtid kommer samma gamla teorier fram igen.
Citera
2020-10-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Kvarlevorna finns sannolikt inte kvar nu. Förutom förruttnelsen av mjuk vävnad så försvinner skelett både av bakterier/andra mikroorganismer samt av havsvattnets korrosion.

Metaller korroderar, biologiskt material bryts ner på andra sätt. Hur förklarar du benranglen som hittafes på och runt Wasa. De har legat där ett tag. Nu är just den detaljen av minimalt intresse för min frågeställning.
Citera
2020-10-04, 15:46
Medlem
Citat:
Så du menar att den finske idrottare som var sist in på fordonsdäck och inte såg något militärfordon köra ombord ljuger?

Det är inte bevisat att smuggling förekom den natten. Så enkelt är det. Och det är inte bevisat att hålet fanns där när fartyget sjönk.

*Hedrenius

Det där är väl ganska intressant. Jag har främst hört vittnesmålet i Svenska YLE (https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna), finns det en mer utförlig version någonstans?

För enligt Hedrenius så tar det väl ett ganska långt tag innan de här militärfordonen kör ombord? Båten ska ha varit försenad och hon uppfattar det ju som att båten väntar på militärfordonen. Så det kan väl mycket väl vara så att Ain-Alar Juhanson med flera kör ombord sist av de vanliga fordonen, och att de då inte finns några militärfordon. Sen lämnar triatleterna bilen och går till sin hytten eller liknande, efter det så kommer militärfordonen och kör ombord.

Det som talar emot det sistnämnda är ju att denne Jaan Pehk ska sova i bilen, och att han vill vakta deras cyklar. Det betyder ju dock inte att Ain-Alar går tillbaka till bilen under resten av kvällen. Men det är definitivt något som skulle behöva redas ut.
Citera
2020-10-04, 15:51
Avslutad
Citat:
Så du menar att den finske idrottare som var sist in på fordonsdäck och inte såg något militärfordon köra ombord ljuger?

Det är inte bevisat att smuggling förekom den natten. Så enkelt är det. Och det är inte bevisat att hålet fanns där när fartyget sjönk.

*Hedrenius
Det var en turk som fick springa ombord som sa att det var ett djäkla hallå nere på lastplan med konstiga transporter. Han var också en av de sista att komma ombord. Jag säger inte att jag vet sanningen men jag tror inte på den officiella bilden.
Edit: Turken hade senare blivit varnad för att återvända till Estland vilket han åtlydde.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-04 kl. 15:56.
Citera
2020-10-04, 16:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Lite skillnad i värde på centrala New York och havets botten i mitten på Östersjön.

För att inte tala om kostnaden och svårigheterna att göra rent.

Värde? Och göra rent? Vad menar du?
Det handlar om att de kunde ta upp fler kroppar, men valde att inte göra det. Ekonomi var inte orsaken och göra rent handlade det inte om. Man pratade om att det skulle kosta en miljard att bärga och det är som vilket vägbygge eller brobygge som helst. Inte stora pengar för en engångsinsats.
Citera
2020-10-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Kobolt och osmium har nämnts.

Varför "smuggla" det? Är väl bara att köpa önskad mängd till spotpris och föra in på normal väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in