2020-10-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ok, anledningen till att jag frågar är att många i tråden verkar vilja få det till att hålet endast gjort det möjligt för vatten att komma in på bildäck. Sitter dessa människor på någon annan information eller är det bara ett påhitt baserat på ingenting?

Jag har inte sett vem som har sagt detta påstående att hålet bara skulle gå in till bildäck.

Om man kollar i dokumentären så har de någon grafik där man lixom "ser igenom" skrovet samtidigt som hålet fortfarande framgår. Där är jag tämligen säker på att hålet visas som att det ligger "mitt emellan" däck 1 och bildäck, dvs vattnet kan ta sig in i båda dessa däck genom hålet.
Citera
2020-10-03, 23:17
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det finns inget landets bästa, bara invånarnas bästa. De anhöriga och alla andra förtjänar att veta sanningen. Landets bästa är att förljugna politiker som totalt saknar empati för sin egen befolkning avsätts.
Håller med dig i stort.
Men det finns nog djupare sidor i samhället som agerar i "nationens intresse",
där det sker saker som ytterst få politiker har insyn och vi medborgare har ingen.
Politiker byts ut och en sådan organision skulle inte kunna fungera med en massa pratglada gamlingar.
Är personligen övertygad att ksi har folk likt James Bond som kan ta hand om problem.
Det är jag tacksam över.
Men Löfven fattar noll som vanligt.
Att estoniahändelsen doldes var ett verk av underättelsetjänsten försås.
Enligt min uppfattning i allafall.
Edit: men Sverige had it coming som utmanade den Ryska björnen för att fjäska med CIA.
Nu blev det gurselov inte värre än såhär.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2020-10-03 kl. 23:21.
Citera
2020-10-03, 23:19
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Med den enorma skillnaden att de kunde visa ytterligare ett hål och inte bara teorisera om att det borde finnas ett.

Dessutom drar väl inte dokumentären några slutsatser alls, utan visar endast att fler frågetecken finns runt den rapport som regeringen skrev under på i slutet på 90-talet.

Och hade de filmat inuti båten hade de sett massa trasiga saker där också. Typ all inredning och alla långtradare och bilar huller om buller på styrbord sida. Så att det finns skador även på utsidan efter haveriet känns rätt förväntat.
Citera
2020-10-03, 23:20
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Jag menar att du är dum i huvudet! Du pratar om vattenlinjen, jag pratar om att en idiot postar en bild på Estonia och ringar in hålet på fel ställe för idioten tror att ESTLINE står från för till akter på båda sidor av fartyget.

Det står ESTLINE på båda sidor om MS Estonia.
Citera
2020-10-03, 23:21
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:

Är det här ett skämt?
Citera
2020-10-03, 23:23
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och hade de filmat inuti båten hade de sett massa trasiga saker där också. Typ all inredning och alla långtradare och bilar huller om buller på styrbord sida. Så att det finns skador även på utsidan efter haveriet känns rätt förväntat.

Är det någon som säger emot? Allting är spekulationer bättre eller sämre tills någon kan lägga fram en teori som är rimligast, eller visar bevis för vad som faktiskt har hänt.
Citera
2020-10-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Om det finns klippor som sticker upp bör man kunna se detta om man dyker och undersöker det. Så långt har inte båten förflyttat sig på 26 år.

Man behöver inte ens dyka. Relativt enkla akustiska instrument klarar det från ytan, men då ingen information finns i nuläget så kan en klippa vara en av flera andra hypotetiska orsaker till sprickan/hålet i skrovet. Jag lierar mig med de som ser ubåtsteorin som mycket svag.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det enda intressanta med dokumentären var att höra dykarna säga hur lätt det hade varit att bärga kropparna och hur fel det kändes att lämna kvar dem därnere.
Resten av dokumentären var bara ytterligare några varv på samma trötta konspirationsteorier man redan hört sedan 90-talet.
De visade inget med hålet heller. Tvärtom säger experten att det även kan ha uppstått när hon slog i botten. Snyggt paketerad film, men samma trams man redan hört.

Det är din enda konkreta livlina, att ”experten” säger att det KAN ha skett när det slog i botten. I dokumentären sägs det att båten ligger på en tjock bädd av lera, utan stenar. Hur ser du på det?
Dessutom, om botten var stenig nog för att skapa ett 4*1,2 meter stort hål i sidan, borde det inte finnas många fler stora och små hål då? Eller tänker du dig en stor spetsig sten svävande helt ensam på en lerbädd?
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Finns det källa på att hålet i båten endast går in i bildäck och inte våningen under?
Vad jag förstår är det väl lite osäkert exakt vart hålet leder, bildäck eller saunaavdelningen/hytter eller båda. Man måste väl göra fler undervattensaktiviteter för att fastställa det.
Citera
2020-10-03, 23:26
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ska en fullständig kartläggning göras, är det oundvikligt att kvarlevor kommer att påträffas och antagligen störas.
Undrar hur många anhöriga som tycker det är nog, förlikat sig med förlusten, accepterat haveriutredningens trovärdiga slutsatser, accepterat Estonia som minnesplats och absolut inte vill att allt rivs upp igen? Det är nog de som varken hörs eller syns.
De efterlevande som absolut ska ha det till något annat än en olycka efter 26 år, kanske är bättre hjälpta av att besöka en psykolog, än att till varje pris få sin egen konspiationteori bektäftad, sann som falsk. Det är väl de som skriker högst och också kommer till tals? Hur går det om resterna av just deras käraste är en av de som inte kan återfinnas? för en realitet är att flera av de som tog sig ut inte klarade sig.
Undrar vad majoriteten av de efterlevande, som inte redan ramlat av pinnen själva, egentligen tycker om det hela. Ganska många i tråden har uttryckt bestämda åsikter om bärgning och om hur kvarlevorna borde tas om hand. Är man själv anhörig till någon saknad är väl det ok, men utan anknytning så bör man kanske... ja inte vet jag, men jag vet vad jag själv tycker.

Kvarlevorna finns sannolikt inte kvar nu. Förutom förruttnelsen av mjuk vävnad så försvinner skelett både av bakterier/andra mikroorganismer samt av havsvattnets korrosion.
Citera
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:

https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/mly/ed07617d-b58d-418a-8964-0bb90287c5ac.jpeg?interpolation=lanczos-none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0.5625w;*,*&downs ize=1200:675&output-format=auto&output-quality=70

https://static-cdn.sr.se/sida/images/2054/3417936_873_491.jpg?preset=768x432

Titta noga!
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Vapen verkar många anse (inte jag)
Datorer, en riktig högoddsare.
Kommunikations/krypteringsutrustning, där sätter jag min insats!

Sedan är det det där med smugglingen. Försmakten är i sin fulla rätt att plocka hem än det ena, än det andra. Kalla det smuggling ni som vill, men jag kallar det införsel av gods.

Kobolt och osmium har nämnts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in