Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har en riktigt läskig människoattityd. Vi pratar om människor som arbetat hårt i hela sina liv och byggt upp det här landet, blivit beskattade ända in på skinnet. Skatt betalar man för att få hjälp senare i livet och nu när de behövde hjälpen så var det en morfinspruta, tack och hej! Rena nazifasonerna. Jag har ingen lust längre att betala skatt då det enda jag får är en spruta i röven istället för lite syrgas för några kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag har inte alls en läskig människoattityd. Om något är det du som hycklar, och sätter dig på höga hästar.
Det finns inget storsint i att neka en plågad 90-åring smärtlindring och ångestlindring. Även om det innebär en mycket liten chans att förlänga deras liv med ett par månader. Det är inte i 90-åringens eget intresse. Det är som vanligt bara de anhöriga som vill hålla människan vid liv, till vilket pris som helst.
Fråga de som bor på särskilt boende. De är gamla nog att fatta egna beslut. De kommer säga att de vill träffa sina anhöriga, att de redan levt sitt liv, och att de är beredda att ta risken.
Fråga en 90-åring med c19 och outhärdlig smärta, ångest och andnöd om de vill ha morfin, som tar bort all smärta på en halv minut, trots att risken att dö från sjukdomen ökar med tio procent. Alla kommer tacka ja.
Jag har för mig syrgas är smärtlindrande.
Fanns alltid på långvården förr.
Förmonterade uttag i rummen har jag för mig.
Men jag kan minnas fel.
När de "stängde av syrgasen" -då var slutet nära.
Det minns jag.