2020-10-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Klart du håller med simulationerna, att utreda skrovet och bildäck på riktigt hade dock hjälpt till att ta reda på vad som hände och därmed kunna utesluta att något mer kanske bidrog. Hade även varit smart att behållit alla delar av hydraliken till bogvisiret som slängdes bort (väldigt bekvämt). Men det är kanske inte så viktigt om om man går på rapporterna!

Klart de statliga krafter som vill mörklägga tagit fram så mycket utredningar och fakta som möjligt som talar för att det var en olycka. samtidigt som man nogsamt valt bort det som pekar på sprängning och massmord. Det är logiskt ur mörkläggningsperspektiv.
Citera
2020-10-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Vill en tro på konspirationer även om det finns rimligare och väl belagda teorier så kommer/ska ingen kunna hindra det.

Om man ser den stora bilden med hemlig smuggling av rysk militär materiel på en passagerarfärja så ändras oddsen ganska rejält. Plötsligt blir det ganska osannolikt att två väldigt exceptionella saker inträffar samtidigt. Att transporter pågick är bekräftat. Det finns också vittnen som har sett fordon köra på båten innan den aktuella färden. Ryssarna hade varnat för allvarliga konsekvenser om transporterna fortsatte.
Dessutom har vi fallet Avo Piht med flera som tycks ha försvunnit efter att de har räddats.
Citera
2020-10-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Jag förstår inte att folk ifrågasätter varför det gick så fort. Ett fartyg utan fron (tappat bogvisir) borde ju ta in enorma mängder vatten. Lite slag slag sida och fartyget lägger mot styrbord, öppen front, vatten kommer in och luft strömmar ut. Detta pågår ca 30 min tills den knappt ligger över vatten linje n. Det blir lite ojämnvikt pga 100 bilar/lastbilar glider ner i baken på fartyget, och vips så börjar Estonia resa sig med fören i luften. Full med vatten och luften strömmar ut från fronten. Tänk er ett glas i vatten, ju mer du fyller på till slut dyker den.
Liknelsen med ett glas är felaktig, en rorofärja utan bogport är med som en flaska med en liten öppning i fören. Prova sänka en flaska genom att lägga den i vattnet och göra vågor. Du kan till och med fylla flaskan helt och det räcker att du sen tömmer ut en enda kapsyl av vattnet och lägger ner flaskan i vattnet och den kommer att flyta för alltid, den lilla mängden luft kommer inte ut.

Utan ett hål under vattenlinjen skulle Estonia ha kantrat runt med botten upp men hon skulle aldrig ha sjunkit. Den snabba kantringen kanske hade orsakat ännu fler dödsfall eftersom hon då inte hade blivit liggande på sida lika länge.

Det är därför experter aldrig har köpt den nuvarande förklaringen. Många har hävdat att detta hål måste finnas...och det fanns.
Citera
2020-10-04, 12:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, det kan man inte säga eftersom VM Linde strax efter 01:00 beordrades att väcka båtsman och kontrollera ramp och visir. Detta var ingen rutinåtgärd utan gjordes pga av de rapporterade ljuden som Linde hört redan 00:45.

Ja, det är förstås ett skäl att anta att bogvisiret höll på att lossna redan då.

Men det är ändå inte uteslutet att magnituden av dessa ljud ses i ljuset av vad som senare hände utan att för den skull varit något rutinmässigt. Man vet ju att fartyget inte utsatts så ofta för denna sorts väder och hot och att bogvisiret var i dåligt skick.

Om hålet i skrovet hypotetiskt orsakat haveriet av det redan undermåliga bogvisiret är det ju inte uteslutet att det redan innan detta gav ifrån sig onaturliga och icke rutinmässiga ljud.
Citera
2020-10-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast du har ju fel i det påståendet också. Du har troligen inte ens läst rapporterna du förfäktar. Man har tittat på scenarion med både hål och explosioner (du får gå tillbaka lite i tråden för jag postade länkar till bland annat Chalmers 6 scenarion).
Ja visst men utgångspunkten har varit att det var bogvisiret så klart. Det aktuella hålet har ju inte ens varit känt. Jag tror själv att bogvisiret har lossnat. Men det kan till exempel bero på sabotage. Detta borde behandlas som en brottsutredning inte en vanlig haverirapport eftersom det finns anledning att misstänka brott eller misstag som är kopplade till brottslig verksamhet.
Citera
2020-10-04, 12:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men får inte vattnet under vattenlinjen fartyget att ligga djupare i vattnet? Och då bör det väl komma in vatten över däck 0 och 1 genom det hål som nu upptäcks - givet att det föregår sjunkningen då?

Den överlevande Reintamm som tidigt tog sig upp på däck uppger ju förresten att det redan då handlade om en hel del vatten på däck 1.
Jo men det är ju riktigt. Men innan den kraftiga slagsidan uppstår 01:15 finns det inget sätt för vatten att komma upp till däck 2 och på något sätt vattenfylla aktre delen av däck 1. Sålunda är den enda rimliga slutsatsen att fartyget skull hav väsentligt (motsvarande 5000+ ton) mer flytkraft i aktern under praktiskt taget hela sjunkförloppet. I verkligheten var det tvärtom.

Vad gäller vatten vid hytterna på däck 1 så är ”en hel del vatten” inte vad vi talar om för att ge kraftig slagsida. Vi behöver uppåt 2000 ton vatten varav det mesta på däck 1. Vi talar då om vatten till knäna, eller snare midjan. Detta samtidigt som ingen har sett eller hört (!) flera kubik vatten i sekunden forsa in vid platsen för det nya hålet midskepps (vid hytterna på styrbords sida,däck 1).
Citera
2020-10-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Man kan ju även läsa citatet i sin helhet, men det passar väl inte för herrn.
Vadå? Kritiken mot rapporten eller att ordet visir förekommer? Du frågade varför jag tog upp visiret eftersom du påstod att det inte nämndes i ditt inlägg. Jag svarade på din fråga.
Ditt inlägg i övrigt handlade om att du uppmanar att man inte bör läsa vad jag skriver eftersom jag hänvisat till källor och citat från haverirapporten.
Citera
2020-10-04, 12:43
Medlem
Citat:
Det är väldigt svårt att ha något som är "vattentätt" samtidigt som man har "diverse dräneringar". Estonia hade branddörrar från bildäck (som inte är vattentäta) samt 12st spygatt (som leder ner vatten..... i kölen ). Dessutom vittnade inspektörerna om att de vattentäta serviceluckor som också finns på bildäck stod öppna vid inspektionen och bar spår av att inte användas i stängt läge.

Sen spelar det ändå ingen roll i slutändan eftersom hon redan vid måttlig slagsida på grund av vatten på bildäck kunde ta in vatten genom ventilation och högre liggande däck.

Var kan man läsa om var spygatterna ledde?

Enligt JAIC fanns 12st stängningsbara 4-tums spygatter. Står inte vart de leder.

De ska gått ut i havet enligt boken jag läser.
Citera
2020-10-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Oavsett hur det här gick till - det var rena vilda västern 1994 och CIA utnyttjade detta till max. Det verkar som att Sverige gjorde sig till CIAs redskap, emot vårt eget grannland Estland (och Ryssland också. Imperiet hade fallet. Sverige hade större skäl än någonsin att hålla på sin officiella neutralitet - i stället för att springa USAs ärenden på civilas bekostnad - vilket är uppenbarligen vad moderaterna gjort och sossarna något mer motvilligt fortsatte.

Så det är fel av Sverige att signalspana eller hålla koll på rysk vapenutveckling? Bergling, Wennerström, rysstyrda vpk, tir-lastbilar, årliga utbildningsslutövningar i svensk skärgård. Att hålla koll på ryssen är försvarets jobb. Det enda militära hotet. Annars har de inte gjort sitt jobb. Civilas bekostnad hur? Sverige får frakta hur mycket elektronik de vill mellan Estland och Sverige.
Citera
2020-10-04, 12:46
Medlem
Att man hör stora smällar ibland på färjor är väl inget ovanligt, eller?

Har själv bara åkt två gånger men båda gångerna vaknade jag mitt i natten. För ett ögonblick trodde jag det var dags att evakuera men det är väl bara att det låter när man tar i en större våg.

För övrigt tycker jag det verkar extremt långsökt att man skulle ha krockat med en jävla ubåt och det där vittnesmålet från dokumentären om att han skulle sett en ubåt slinka förbi ger jag inte mycket för.
Citera
2020-10-04, 12:49
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Vadå? Kritiken mot rapporten eller att ordet visir förekommer? Du frågade varför jag tog upp visiret eftersom du påstod att det inte nämndes i ditt inlägg. Jag svarade på din fråga.
Ditt inlägg i övrigt handlade om att du uppmanar att man inte bör läsa vad jag skriver eftersom jag hänvisat till källor och citat från haverirapporten.

Precis... Källor och citat från en rapport som är slarvigt utförs mes grova brister (vilket var meningen som inte innehöll kollision eller visir).
Som.kag skrev till någon annan i tråden. Att hänvisa till rapporten som källa till sanning är som att bevisa guds existens genim bibelns texter.
Citera
2020-10-04, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Allt detta snack om militär utrustning onbord..det är ju bara att gå igenom fraktsedlarna och tullpapper vad lasten bestod av.
Vilka speditörer som körde osv.
Är du seriös med det värdelösa inlägget? Ironi kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in