2020-10-04, 11:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Någon mer än jag som tycker det är ett märkligt "sammanträffande" att Bladstall och Farbror_Barbro råkar dyka upp med varsitt regimtroget svar med ca 3 minuters mellanrum nu på förmiddagen?
Inte jag i alla fall. Svaren är också inlindade i en massa tekniska detaljer som 99% av oss här i tråden inte kan svara på.
Citera
2020-10-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt den tyska rapporten skall det finnas vita vertikala repor på sidan och botten av skrovet: https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter01/1-3-0.html
Samt skador på bulben. Finns det några foton eller filmer?
Citera
2020-10-04, 11:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Återigen felaktigheter. Det var finska klassningssällskapet som ansvarade för Esronia innan hon hamnade hos Tallink. Där vad det sedan det estniska klassningssällskapet (i form av Bureau Veritas) som hade ansvaret.

"Misstaget" gjordes av finnarna när de godkände Estonia som uppfyllande gällande SOLAS-regler när hon inte var det. Bureau Veritas förnyade certifikaten utan att upptäcka konstruktionsbristen.

Han borde kölhalas för att han aktivt bromsade bärgning av kroppar och vraket.
Citera
2020-10-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det tråkiga med alla dessa rapporter är att de utgår ifrån att det finns en naturlig förklaring och att det var bogvisiret som orsakade katastrofen.
Det finns ingen farskningsrapport som har tagit med i bilden att det förekom hemliga militära transporter på fartyget. Ingen forskningsrapport har ens känt till det senast hittade hålet. Detta innebär att värdet av rapporterna starkt kan ifrågasättas.

Fast du har ju fel i det påståendet också. Du har troligen inte ens läst rapporterna du förfäktar. Man har tittat på scenarion med både hål och explosioner (du får gå tillbaka lite i tråden för jag postade länkar till bland annat Chalmers 6 scenarion).
Citera
2020-10-04, 11:37
Medlem
sebno1s avatar
Angående bogvisiret och dess skada på styrbordsida har jag ett vagt minne att det skulle uppkommit tidigare än olycksnatten när man kört in i kaj?
Någon som sitter på den officiella förklaringen till bucklan på bogvisiret?
Citera
2020-10-04, 11:37
Medlem
shbous avatar
Vad innebär den här gravfriden egentligen? Vart går gränsen, får man dyka intill ifall man inte tar med något upp.

Edit: Jag kan ju faktiskt googla själv https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1995732-om-skydd-for-gravfriden-vid-vraket_sfs-1995-732

Lag (1995:732) om skydd för gravfriden vid vraket efter passagerarfartyget Estonia

”2 § Dykning och annan undervattensverksamhet får inte bedrivas i vraket efter passagerarfartyget Estonia eller inom det område som anges i 1 § andra stycket. Förbudet gäller dock inte verksamhet som avser att täcka över eller skydda vraket
Senast redigerad av shbou 2020-10-04 kl. 12:26.
Citera
2020-10-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Inte jag i alla fall. Svaren är också inlindade i en massa tekniska detaljer som 99% av oss här i tråden inte kan svara på.
Vissa av foliehattarna tror alltså på fullaste allvar att de själva är så viktiga att staten skulle betala folk för att konspirera mot ett par muppar på en obskyr diskussionstråd på flashback? Snacka om att ha en sjukt skruvad grandios självbild. Att göra sig själv till en del av konspirationsteorin
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-04 kl. 11:41.
Citera
2020-10-04, 11:41
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Foliehattarna tror alltså på fullaste allvar att de själva är så viktiga att staten skulle betala folk för att konspirera mot ett par muppar på en obskyr diskussionstråd på flashback? Snacka om att ha en sjukt skruvad grandios självbild. Att göra sig själv till en del av konspirationsteorin

Det är inte individerna som är viktiga, det är deras teorier som är viktigt att de inte får fäste hos gemene man... Det borde ju du veta.
Citera
2020-10-04, 11:46
Medlem
Turphiees avatar
(7) In general, however, it has to be concluded that the JAIC did an extremely sloppy investigation job and/or deliberately disregarded important evidence and/or manipulated evidence for the purpose of proving by all means that the casualty was caused by a construction fault of the visor.”

Med det sagt anser jag att vi kan sluta lyssna på de två herrarna som ideligen använder citat ur rapporten för att dumförklara människor med annan uppfattning.
Citera
2020-10-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Det är inte individerna som är viktiga, det är deras teorier som är viktigt att de inte får fäste hos gemene man... Det borde ju du veta.
Haha ok det är så fantastiskt revolutionerande teorier som dryftas alltså? Spännande. Vart kan man finna dessa?
Citera
2020-10-04, 11:48
Medlem
Shit! Efter att ha sett dokumentären så blir man minst sagt chockad, det verkar som att svenska underrättelsetjänsten har något väldigt viktigt de inte vill ska komma upp till ytan (no pun intended).

Att de har dykt strax efter olyckan är ett starkt bevis till det, det kommer vara mycket svårt att få till nya dykningar. Underrättelsetjänsten lär kontakta de som försöker och förbjuda dem. Sen tror jag att en del viktiga bevis redan är borta, med tanke på deras tidigare dykningar.
Citera
2020-10-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han borde kölhalas för att han aktivt bromsade bärgning av kroppar och vraket.

Tycker tvärtom. Lätt att bli känslosam i den här typen av katastrofer och lägga ner oändliga resurser på åtgärder som inte gör någon egentlig nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in