• 1
  • 2
2020-05-17, 16:16
Medlem
Hej

Längesedan jag använder Tradera. Nu verkar det som en säljare kanske väljer att köpa fler varor och givetvis samfraktar jag då så han slipper betala flera fraktavgifter. Men hur går man tillväga? Söker jag på Tradera står det väldigt luddigt. På ett ställe står ett tillvägagångssätt som inte fungerar(knappen finns inte) och på ett annat ställe står det att köpare och säljare ska läsa det själva sen.

Men när jag går in på sålda varor så går det ju att ändra fraktpriset där och sätta det på 0:-. Det borde väl lösa problemet? Att jag sätter 0:- på ena varan och 59:- kvarstår på den andra sålda varan. Sen bara bokar jag frakt på ena varan men skickar med bägge två i det paketet? Eller hur gör jag.....?
Citera
2020-05-17, 16:57
Medlem
Problemet löst.
Citera
2020-09-15, 14:36
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Nu verkar det som en säljare kanske väljer att köpa fler varor och givetvis samfraktar jag då så han slipper betala flera fraktavgifter. Men hur går man tillväga? Söker jag på Tradera står det väldigt luddigt.
Nu tycker jag iof sig att frågan var ännu "luddigare" ställd.

Nu verkar det som en säljare kanske väljer att köpa fler varor och givetvis samfraktar jag då så han slipper betala flera fraktavgifter.

Som köpare är det bästa att man kontaktar säljaren och frågar säljaren om h*n samfraktar. Blir svaret JA så är det smidigaste att man betalar frakten på EN vara och sedan nollar han frakten på alla andra köpta objekt. Detta gör alltså SÄLJAREN!
Detta förutsätter naturligtvis att man betalar via Traderas egna betalningsalternativ dvs Paypal eller kort. Gör man banköverföring så är det ju bara att överföra det belopp köpare och säljare kommit överens om. Swish vet jag inget om.
Citera
2020-10-02, 15:00
Medlem
Pope666s avatar
jag funderar på att sälja massa grejer på tradera, typ böcker, skivor och annat som jag inte använder. Hur gör man med frakten egentligen? Verkar som man måste ställa in frakten innan? tänkte att kunden får avgöra hur jag ska skicka det med posten, som rekomenderat brev eller som vanligt (man måste ju lägga in det i ett dyrt kuvert ändå om det ska få plats med en hel bok).

Men skicka rekommenderat är ju dyrare. Hade inte velat betala 60-70 kr för det om jag köpt en skiva för 20 kr.
Citera
2020-10-04, 08:01
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
jag funderar på att sälja massa grejer på tradera, typ böcker, skivor och annat som jag inte använder. Hur gör man med frakten egentligen? Verkar som man måste ställa in frakten innan? tänkte att kunden får avgöra hur jag ska skicka det med posten, som rekomenderat brev eller som vanligt (man måste ju lägga in det i ett dyrt kuvert ändå om det ska få plats med en hel bok).

Men skicka rekommenderat är ju dyrare. Hade inte velat betala 60-70 kr för det om jag köpt en skiva för 20 kr.

Som vanlig knegare och efter X antal år inom säljardelen på Tradera föreslår jag att du använder dig av Postnords ”skicka lätt”.
Dvs ett spårbart brev, upp till 1kg.

-250g 49:-
-500g 55:-
-1kg 66:-
Bara att googla Postnord.se/skickalatt

Men efter stämningen mot Paramount & Travolta har du väl råd att kosta på dig att använda rek...?
Citera
2020-10-04, 08:08
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Som vanlig knegare och efter X antal år inom säljardelen på Tradera föreslår jag att du använder dig av Postnords ”skicka lätt”.
Dvs ett spårbart brev, upp till 1kg.

-250g 49:-
-500g 55:-
-1kg 66:-
Bara att googla Postnord.se/skickalatt

Men efter stämningen mot Paramount & Travolta har du väl råd att kosta på dig att använda rek...?

Det blir kunden sommfår betala. Vet inte om folk vill betala så mycket i frakt.
Citera
2020-10-04, 10:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Det blir kunden sommfår betala. Vet inte om folk vill betala så mycket i frakt.

Hela idén med Tradera ÄR att köparen betalar frakten.
Ska du istället gå till ombud och skicka det spårbart (som paket) kostar det 140:- ~3kg inom Sverige..🤨
Då levereras det dessutom enbart till ombud.
Använder du ”skicka lätt” kan du välja leverans till brevlåda.

Bara kolla runt så ska du se vad folk tar för frakt, runt 50-100:- är det vanligaste.
Du behöver inte heller köpa ”dyra kuvert”?
Skickar du böcker så slå in i papper och tejpa plastpåsar runt, fungerar alldeles utmärkt.

Antar att dom ”dyra kuvert” du menar är dom blå som är förfrankerade.
Dom är inte spårbara.
Vilket alltså gör att det blir dyrare att använda dom, du kan lägga till så att dom blir spårbara men då blir det kuvert (från 49:-)+fraktsedel (140:-).
Senast redigerad av MissDecibella 2020-10-04 kl. 10:10.
Citera
2020-10-04, 10:31
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Hela idén med Tradera ÄR att köparen betalar frakten.
Ska du istället gå till ombud och skicka det spårbart (som paket) kostar det 140:- ~3kg inom Sverige..🤨
Då levereras det dessutom enbart till ombud.
Använder du ”skicka lätt” kan du välja leverans till brevlåda.

Bara kolla runt så ska du se vad folk tar för frakt, runt 50-100:- är det vanligaste.
Du behöver inte heller köpa ”dyra kuvert”?
Skickar du böcker så slå in i papper och tejpa plastpåsar runt, fungerar alldeles utmärkt.

Antar att dom ”dyra kuvert” du menar är dom blå som är förfrankerade.
Dom är inte spårbara.
Vilket alltså gör att det blir dyrare att använda dom, du kan lägga till så att dom blir spårbara men då blir det kuvert (från 49:-)+fraktsedel (140:-).

komplicerat allt låter. Tänkte mest gå till coop/posten och köpa en grön "kuvert" och lägga boken i den o posta den där.
Citera
2020-10-04, 11:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
komplicerat allt låter. Tänkte mest gå till coop/posten och köpa en grön "kuvert" och lägga boken i den o posta den där.

Gröna kuvert finns inte längre.. Typ 100 år sedan dom försvann.
Postnords kuvert är blå. Och ej spårbara.
Försvinner det så är det borta.

Om du tycker det låter komplicerat att fixa en spårbar fraktsedel på nätet som tar ca 2 min och att tejpa runt en plastpåse råder jag dig att lägga ner dina tankar på tradera.
Alla vill köpa till så billig frakt som möjligt.

Eller så blir du en sån som går fram till ombudet och förväntar sig att denne ska göra alltifrån att slå in paketet till att fixa fraktsedel.
Då kostar det också därefter.
Citera
2020-10-04, 11:10
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Gröna kuvert finns inte längre.. Typ 100 år sedan dom försvann.
Postnords kuvert är blå. Och ej spårbara.
Försvinner det så är det borta.

Om du tycker det låter komplicerat att fixa en spårbar fraktsedel på nätet som tar ca 2 min och att tejpa runt en plastpåse råder jag dig att lägga ner dina tankar på tradera.
Alla vill köpa till så billig frakt som möjligt.

Eller så blir du en sån som går fram till ombudet och förväntar sig att denne ska göra alltifrån att slå in paketet till att fixa fraktsedel.
Då kostar det också därefter.

grön eller blå jaja.jag frågar på posten bara.
Citera
2020-10-04, 12:59
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
grön eller blå jaja.jag frågar på posten bara.

Du får samma svar av dom.
Har jobbat inom Postnord dom senaste åren och har kunder som dig dagligen.

Dvs göra minsta möjliga själv (som att hantera en tejprulle..), förvänta sig att det ska kosta gratis, vara spårbart och inte ha någon som helst förståelse när vi förklarar att brev kan ta upp till 3 arbetsdagar numer.

Är du inte beredd att ens ta till dig informationen jag ger dig angående hur Tradera (har sålt grejer där sedan 2007) och frakt fungerar råder jag dig att lägga ner.
Eller konsultera din gode Herr Advokat..?
Citera
2020-10-07, 23:40
Medlem
Är det sant att posten ska börja att utdela en gång per vecka?
Och att inte dela ut alls i vissa områden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in