Citat:
Index. Privatbostäder i förhållande till löner. Men det har redan diskuterats här i 10 år så vi behöver inte dra det igen.
Bara det faktum att folk anser privatbostad som en investering menar att de spekulerar i prisuppgång. De som har köpt sedan mitten mitten 90-tal har gjort en bra affär med facit i hand. Men jag undrar hur många som köper idag hade köpt till aktuella priser utan spekulation på uppgång.
Citat:
Du kan inte modernisera ett 60-70-talshus till dagens byggstandarder.
Citat:
Det finns två huvudskäl för långivare att kräva mer ränta.
1. Stigande KPI.
2. Ökad risk.
Stiger KPI kommer räntorna att stiga. Inte med exakt koppling, men över tiden blir det så.
Vad som kan få upp KPI kan man diskutera. (Den som har bra ideer kan tipsa Riksbanken).
Men generellt gäller att en svårare högkonjunktur där man nått kapacitetstaket tenderar driva upp KPI. Och därmed ränta. (Det var det som gjorde att FED drev upp räntan 2005-2006 och indirekt orsakade den sk finanskrisen).
Och stiger risken så ökar räntan. Lägre belåningsgrad ger idag lägre boränta. Risken för kreditförluster är lägre då. Jag skulle dock säga att i bolånesammanhang försöker bankerna snarare hållas ned lånebeloppen än driva upp ränta. Men det går ju att ta blancolån till hög ränta för den som är sugen på det.
1. Stigande KPI.
2. Ökad risk.
Stiger KPI kommer räntorna att stiga. Inte med exakt koppling, men över tiden blir det så.
Vad som kan få upp KPI kan man diskutera. (Den som har bra ideer kan tipsa Riksbanken).
Men generellt gäller att en svårare högkonjunktur där man nått kapacitetstaket tenderar driva upp KPI. Och därmed ränta. (Det var det som gjorde att FED drev upp räntan 2005-2006 och indirekt orsakade den sk finanskrisen).
Och stiger risken så ökar räntan. Lägre belåningsgrad ger idag lägre boränta. Risken för kreditförluster är lägre då. Jag skulle dock säga att i bolånesammanhang försöker bankerna snarare hållas ned lånebeloppen än driva upp ränta. Men det går ju att ta blancolån till hög ränta för den som är sugen på det.
Ok. En frågan kvarstår. Vilka händelser i Sverige eller omvärlden skulle kunna medföra ett scenario där räntan höjs? Är detta helt och hållet osannolikt?
.