Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Edit: när jag tänker efter sä är det extremt svårt att producera metan syntetiskt och få det billigare än att använda naturgas som råvara. Min gissning är att dom kommer använda vindkraften till att driva striling-kylare som destillerar och fraktionerar syre ur luften. Så gör alla inklusiver Aga m fl.
Jag undrar om svaret inte är enklare. SpaceX har sedan några år tillbaka köpt upp tomter i Boca Chica village i syfte att bygga en bas för att skjuta upp raketer. Boca Chica village var/är en liten sömnig förort till Brownsville som till stora delar utplånades av en orkan 1967, De sista åren har man haft ett tiotal permanetboende där ute och lite fler säsongsboende. Så elnätet är dimensionerat därefter.
Nu däremot så håller SpaceX på att bygga upp en liten industri på den stranden. Det är robotar och gud vet vad som behöver ström i dom där tälten. Dom har sedan tidigare en liten solfarm för att hjälpa till men av det jag har läst så behöver dom nya matarkablar ut till byn (Elbolaget har varit behjälplig av det jag läst, men det behövs nya dyra kablar) Det är till och med att dom kör två stora dieselelverk dagtid för att få ström till verksamheten.
Så jag tror att svaret på frågan är att dom vill inte köra dieselelverken och jag måste kolla upp kostnaden för att dra nya kablar till Boca Chica, men jag tror det kan handla om lite altruism mer än att behöva betala elbolaget för nya kablar.
..Det om dom ska bygga ett vindkraftverk där ute. Allt jag har har läst är att dom tagit in en lyftkran från Liebherr som är anpassad för att bygga vindkraftverk, men SpaceX har så mycket intressant tok för sig där ute så jag vet inte om den lyftkranen kommer att användas för annat.