Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-09, 16:20
  #3037
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vikingsonderna var ändå en bra idé. Det jag saknar är att man inte gått på djupet och grävt lite mer. Man har väl mest skrapat. Men jag antar att Preserverance har vissa resurser.

Europas Exo-Mars som sänds upp nästa år kommer ändå att ha en borr som kan nå djupt. Kan man få upp proverna blir det intressant att se vad man hittar.

Jag glömde säga att Phoenix hade en liten grävskopa och faktiskt var det is under gruset på några bilder. Jag har för mig att det dunstade bort. Likadant att det uppstod vattendroppar på sondens stag som sedan också dunstade i det för låga lufttrycket.

Att gräva under ytan ökar naturligtvis chanserna för att hitta liv, både på grund av UV-strålningen vid ytan och den eventuella tillgången till vatten längre ner. InSights mullvad fungerade ju inte så bra, men vi får hoppas att borren på ExoMars 2 fungerar bättre.

Fortfarande är det dock ett problem att man inte har något mikroskop som kan granska det man gräver upp. Marslandningarna tycks vara styrda av geologer som inte förstår biologi. Man har hur många instrument som helst för att titta på stenar, men inga som passat för att leta efter liv.
Citera
2021-06-09, 17:36
  #3038
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Möjligen kan man tänka sig att framtida Europaresenärer åker omkring i stridsvagnar av bly. Men då ger förmodligen virtual reality-bilder från en robot en bättre upplevelse. Som man dessutom kan avnjuta utan att åka dit.

Ett av dom större problemen med passiva skärmar som exempelvis bly är att dom vid mindre materialtjocklek bromsar ner neutroner och gör dom mer reaktiva. Låt oss som exempel ta att du har en rymdfarkost som är ombyggd av en tank med vatten. Du behöver bortåt fem meter med vatten om du ska få en skärmande effekt med mindre farlig strålning än om du helt hade skippat skärmen och bara låta exempelvis neutroner åka rakt genom din raket.

Men, det finns en lösning och det är magnetisk avskärmning och det forskas frisk på det ämnet. Jag är inte så insatt men du behöver magneter med magnetfält på ca 1 Tesla, dom magneterna är på tok för stora för att skjuta upp med mindre farkoster som Dragon eller Orion, däremot om går upp i Starships storlek så borde man ha utrymme över för dessa skyddande magnetfält.

Jag behöver sätta mig in i ämnet men nog kan man både besöka Europa och andra av Jupiters månar med rätt skydd, vilket jag tror kan visa sig bli konstgjorda magnetfält. (Inklusive att gå ut och några meter bort från farkosten du färdas i för att njuta av utsikten)

Lite information för den som är intresserad
https://www.researchgate.net/publica...space_missions
Citat:
An exploration of the effectiveness of artificial mini-magnetospheres as a potential solar storm shelter for long term human space missions
Citera
2021-06-09, 17:56
  #3039
Medlem
Hugo.Draxs avatar
På tal om månlandare.. Senaten röstade i går för att NASA ska välja en till månlandare bredvid SpaceX's vinnande förslag.

https://spacenews.com/senate-passes-...ization-act-2/
Citat:
The Senate approved June 8 a wide-ranging competitiveness bill that includes a NASA authorization act with a controversial provision about competition in the Human Landing System program.

NASA har 60 dagar på sig och dom får inte röra pengarna som redan är tilldelade SpaceX.
Citat:
It explicitly preserves the award already made to SpaceX, while giving NASA 60 days, rather than the original 30, to select a second company.

Men det är osäkert om Senaten skjuter till dom extra 10 miljarder dollar som behövs.
Citat:
While the provision was frequently described as providing $10 billion to Blue Origin, the bill instead authorizes $10 billion for the overall HLS program that would support two companies, including SpaceX’s existing $2.9 billion award. Moreover, while the bill authorizes $10 billion from 2021 through 2025, funding would have to be appropriated on an annual basis, with no guarantee Congress would provide that amount over a five-year period.

Jag hoppas verkligen Dynetics får fingrarna ur arslet och ger NASA ett mindre problematiskt förslag än vad dom gjorde förra gången.
Citera
2021-06-09, 19:02
  #3040
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Ett av dom större problemen med passiva skärmar som exempelvis bly är att dom vid mindre materialtjocklek bromsar ner neutroner och gör dom mer reaktiva. Låt oss som exempel ta att du har en rymdfarkost som är ombyggd av en tank med vatten. Du behöver bortåt fem meter med vatten om du ska få en skärmande effekt med mindre farlig strålning än om du helt hade skippat skärmen och bara låta exempelvis neutroner åka rakt genom din raket.

Termiska neutroner är inte att leka med, men det handlar det väl inte om här? Jupiters bälte består precis som Van Allen-bältet av laddade partiklar, främst protoner och elektroner men även en del alfapartiklar. Det är ju på grund av sin laddning som de hålls kvar i bältet. Och laddade partiklar stoppas ganska effektivt av bly.

Det är mest högenergetisk gammastrålning som går igenom bly. Det bildas iofs en del sådan (bromsstrålning) när laddade partiklar med hög energi bromsas in i bly, men dess betydelse är ofta överdriven.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Men, det finns en lösning och det är magnetisk avskärmning och det forskas frisk på det ämnet. Jag är inte så insatt men du behöver magneter med magnetfält på ca 1 Tesla, dom magneterna är på tok för stora för att skjuta upp med mindre farkoster som Dragon eller Orion, däremot om går upp i Starships storlek så borde man ha utrymme över för dessa skyddande magnetfält.

Jag behöver sätta mig in i ämnet men nog kan man både besöka Europa och andra av Jupiters månar med rätt skydd, vilket jag tror kan visa sig bli konstgjorda magnetfält. (Inklusive att gå ut och några meter bort från farkosten du färdas i för att njuta av utsikten)

Lite information för den som är intresserad
https://www.researchgate.net/publica...space_missions

Intressant. Onekligen en bättre lösning än blyskärmar om man kan få det att fungera.
Citera
2021-06-09, 19:07
  #3041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att vi får nöja oss med robotbilder från Europas yta inom överskådlig framtid. En stråldos om 23 rem/h tar kål på en människa inom ett dygn. Det kommer till och med att bli problem för elektroniken på en landare.

Möjligen kan man tänka sig att framtida Europaresenärer åker omkring i stridsvagnar av bly. Men då ger förmodligen virtual reality-bilder från en robot en bättre upplevelse. Som man dessutom kan avnjuta utan att åka dit.

Jag har inte tänkt på att strålningen kan vara så stark. Man har ju ändå lyckats sondera Jupiter och månarna ganska bra. Men du har säkert rätt.
Citera
2021-06-09, 19:13
  #3042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att gräva under ytan ökar naturligtvis chanserna för att hitta liv, både på grund av UV-strålningen vid ytan och den eventuella tillgången till vatten längre ner. InSights mullvad fungerade ju inte så bra, men vi får hoppas att borren på ExoMars 2 fungerar bättre.

Fortfarande är det dock ett problem att man inte har något mikroskop som kan granska det man gräver upp. Marslandningarna tycks vara styrda av geologer som inte förstår biologi. Man har hur många instrument som helst för att titta på stenar, men inga som passat för att leta efter liv.

Jag är av samma åsikt som dig, det är alldeles för mycket geologi just nu. Därför menar jag att Vikingsonderna ändå försökte ha life detection. Det skedde en reaktion i näringslösningarna men det visade sig att reaktionen inte var biologisk utan mer kemisk.

En av forskarna bakom life detection på Vikingsonderna hävdar dock fortfarande att man upptäckte liv. Det är lite skumt.

Nu kommer ju Preserverance i alla fall ta en del prover som sätt i särskilda behållare eller rör. Så att nästa NASA-sond kan hämta upp proverna. Men då måste pengar anslås till en avancerad marksond där en del kan återvända.
Citera
2021-06-09, 19:21
  #3043
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Några slumpmässiga tankar och funderingar nu när demokrati har visat sig fungera och skattebetalarna i USA får åtnjuta frukterna av konkurrens i månlandarprogrammet...

Jag undrar om NASA får välja Blue origin som andra val. NASA var väldigt tydliga med att dom betalar inte ut några pengar i detta kontrakt förräns vinnaren har nått vissa milstolpar. Förslaget som Blue origin lämnade in hade det problemet att dom redan i början sa -Och förresten vi vill ha betalt i förskott.

Konkurrenten om andraplatsen, Dynetics har problem med negativ massbudget. Det vill säga att redan på ritbordet så var deras månlandare för tung för att klara av uppdraget. Ett välkänt problem det är att massan för det mesta ökar när man går från ritbordet till att bygga någonting. Saker man inte tänkt på, extra komponenter och så vidare. Så är det redan för tungt från början så är det minst sagt problematiskt.

Men Artemisprogrammet har två faser. Den första fasen är att sätta två personer på månen år 2024. Det kommer från Donald Trumps första period som president, han tyckte det kunde bli en bra avslutning på hans andra presidentperiod. Så blev det inte men Artemisprogrammet lever kvar.

Andra fasen på Artemisprogrammet det är att vi människor varaktigt ska återvända till månen. I den fasen så ingår det månbaser, fordon och en massa annat. Kontrakten för det har inte gått till upphandling ännu.

Men som jag vet så är både Dynetics förslag och Blue origins förslag tänkta för två personer, perfekt för fas 1. Men jag har läst någonstans att i andra fasen så vill NASA ha fyra astronauter åt gången på månen. Det vill säga att både Dynetics och Blue Origin måste kraftigt omarbeta deras nuvarande förslag om dom ska ha något hopp om att vinna fas 2-kontrakt.

..Så frågan är om NASA tänker tänka lite långsiktigt här och föredra Dynetics framför Blue Origin i fas 1 i hopp om att deras månlandare i ombyggt skick blir mer lämpade i fas 2?

Så med det sagt, jag är inte så säker på att Blue origin kommer att knipa andraplatsen.
Citera
2021-06-09, 22:44
  #3044
Medlem
Vi får också tänka på att SN20 blir mycket uppgraderad. SN15 hade bara 3 raptor motorer men nu går man till det slutgiltiga 6 raptor motorer.

Och under SN20 har vi då ett monstrum i form av BN3 med inte 28 raptor utan enligt senaste 29 raptor. Det är väl tveksamt om man kan få upp detta redan i juli månad, men det går undan i rasande fart.

Enligt uppgifter idag har man redan genomfört cryo test av tanken BN2.1 men man släpper ingen information utan det är vad nördar runt omkring Boca Chica snappar upp och bygger på iakttagelser.

Installationerna på startplatsen är inte klara men om några veckor? Det stora tornet får snart sektion 4.
Citera
2021-06-09, 23:38
  #3045
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi får också tänka på att SN20 blir mycket uppgraderad. SN15 hade bara 3 raptor motorer men nu går man till det slutgiltiga 6 raptor motorer.

Dessa kommer dock inte att användas samtidigt. De tre med litet munstycke ska användas inom atmosfären och de tre nya med stort munstycke utanför atmosfären.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Och under SN20 har vi då ett monstrum i form av BN3 med inte 28 raptor utan enligt senaste 29 raptor. Det är väl tveksamt om man kan få upp detta redan i juli månad, men det går undan i rasande fart.

Man kan ju fråga sig hur mycket som kan gå fel med 29 motorer och alla ledningar till dessa. För tankarna till ryssarnas misslyckade N1-raket som också hade ett 30-tal motorer. Fyra försök som alla slutade med RUD och sedan lades projektet ned.

Jag vill inte låta som en olyckskorp, men det vore nog klokt att testflyga bara Super Heavy ett par gånger och med färre motorer i stället för att satsa på att allt ska fungera första gången.
Citera
2021-06-10, 00:37
  #3046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dessa kommer dock inte att användas samtidigt. De tre med litet munstycke ska användas inom atmosfären och de tre nya med stort munstycke utanför atmosfären.



Man kan ju fråga sig hur mycket som kan gå fel med 29 motorer och alla ledningar till dessa. För tankarna till ryssarnas misslyckade N1-raket som också hade ett 30-tal motorer. Fyra försök som alla slutade med RUD och sedan lades projektet ned.

Jag vill inte låta som en olyckskorp, men det vore nog klokt att testflyga bara Super Heavy ett par gånger och med färre motorer i stället för att satsa på att allt ska fungera första gången.

Jag håller med i ditt resonemang. Man borde absolut göra ett antal rymdskutt med Super Heavy innan man använder den till att sända upp SN20. Och successivt gå upp mot 29 motorer i boostern. Men troligen är självförtroendet så högt inom SpaceX att man vågar ta steget. Sovjetunionen gjorde nog en del misstag med N1, jag har läst någonstans att det rådde stor fiendskap mellan Korolev och Glusjko. Den sistnämnde kunde ha byggt större motorer men Korolev föredrog att samarbeta med Kutznetsov som var expert på flygplansmotorer. Om jag minns rätt. Korolev---Mishin ballade till slut ur och Korolevs hälsa försämrades snabbt. Mishin blev alkoholist.
Men det är spännande att följa SpaceX.
Citera
2021-06-10, 01:11
  #3047
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag håller med i ditt resonemang. Man borde absolut göra ett antal rymdskutt med Super Heavy innan man använder den till att sända upp SN20. Och successivt gå upp mot 29 motorer i boostern. Men troligen är självförtroendet så högt inom SpaceX att man vågar ta steget.

Musk ser ju varje misslyckande som ett steg framåt eftersom man lär sig något av det.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sovjetunionen gjorde nog en del misstag med N1, jag har läst någonstans att det rådde stor fiendskap mellan Korolev och Glusjko. Den sistnämnde kunde ha byggt större motorer men Korolev föredrog att samarbeta med Kutznetsov som var expert på flygplansmotorer. Om jag minns rätt. Korolev---Mishin ballade till slut ur och Korolevs hälsa försämrades snabbt. Mishin blev alkoholist.
Men det är spännande att följa SpaceX.

Självfallet skulle de ha använt Glusjkos design. Hans Protonraket blev ju en stor framgång och används fortfarande efter 55 år. Ganska unikt i rakethistorien. Det sägs att Korolev hatade Glusjko därför att han ansåg att denne låg bakom att han skickades till ett av Stalins läger på 1930-talet. Men det kan ju vara en skröna. Det blir ofta problem när folk med stora egon tvingas samarbeta, vilket inte är ovanligt i en kommandoekonomi. Man kan ju fråga sig hur det skulle ha gått om NASA tvingat Musk och Bezos att bygga en raket tillsammans.
Citera
2021-06-10, 05:52
  #3048
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/SpaceXFleet/stat...35341816573954
Citat:
It's OCISLY departure time!

After 43 successful East Coast landings, OCISLY if off to enjoy a more relaxed life on the West Coast.

https://youtu.be/gnt2wZBg89g

Edit:
Nu när jag läser vidare så verkar första stoppet bli Bahamas och lastning på fartyget Mighty Servant 1

https://twitter.com/nextspaceflight/...80840866697216
Citat:
Mr. Jonah's destination aligns with what I have heard. The Mighty Servant 1 heavy lift vessel will be used to help transport the droneship to the west coast. Mighty Servant 1 is currently arriving in Freeport.
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-06-10 kl. 06:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback