2020-10-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Svensk milktär borde redan ha fullt upp med dem NATO övning i Skagerak/Norska Havet som de deltog i? För övrigt samma övning som några placerat till Östersjön, i Estonias närhet.

Aa...för militären besår bara av en kaffebod och fyra personer................Nej! Man kan faktiskt öva och verka på flera platser samtidigt.

Militären dök på båten. Håkan Bergmark är ju det yttersta vittnet på det.
Citera
2020-10-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Och om ett av dessa fluffiga områden som båten sjönk ner i var lite hårdare?
Är det helt otänkbart för dig att skrovskadorna kommer från det?

Ja det är otänkbart
Citera
2020-10-04, 00:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
. Varför båda "sidor" är så intresserade av att lägga locket på.
Kanske för att båda sidor klantat sig. Så att över 800 civila råkade omkomma
Citera
2020-10-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Fast det är precis vad det gör. Du kan enkelt hitta sonarbilden om du googlar. Finns på flera öppna siter.

Sant. Men vart kommet den sonarbilden ifrån? Vem tog den? När? Kan vi veta att den är äkta?
Citera
2020-10-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Och om ett av dessa fluffiga områden som båten sjönk ner i var lite hårdare?
Är det helt otänkbart för dig att skrovskadorna kommer från det?
Är det helt otänkbart för dig att ett annat föremål har orsakat den här skadan på Estonia och att det är detta som orsakar förlisningen?

Dokumentären presenterar ju inte någon komplett teori kring vad som har hänt eller liknande, utan den argumenterar bara för att vi inte är säkra på vad som har hänt, och att detta behöver utredas vidare. Så det räcker från detta perspektiv med att man inte är säker på vad som har hänt. Det kan ju i sammanhanget tilläggas att man avfärdat att det skulle finnas ett hål i styrbortssidan, detta har beskrivits som rykten/myter/konspirationsteorier. Nu har vi videobevis på att det finns ett hål där, och baserat på tillsynes ingenting så antar folk bara att dessa skador såklart har uppkommit när båten slår i botten.

Vad gäller att dessa skador ska ha uppkommit när båten slår i botten så känns det spontant som det minst sannolika scenariot för mig. Min gissning skulle vara att det är mer sannolikt att de uppstår antingen när båten vrider sig på olika konstiga sätt när den ligger i vattnet, alternativt att det har skett med tidens gång när båten ligger på botten.

Det jag inte förstår med den här andra teorierna om tex en sten, men man skulle kanske kunna använda ett liknande resonemang kring leran. Och det är att om en sten orsakar en stor kraft på Estonia, då kommer även Estonia orsaka en stor kraft på stenen. Men detta betyder att stenen väldigt snabbt kommer pressas ner i leran av Estonia och kommer inte längre ge upphov till en kraft på Estonia. Vad gäller ett hårdare område i leran så har jag inte en riktigt lika tydlig intuition, och det kanske är möjligt, jag är inte säker. Jag tycker dock inte det är speciellt tydligt att det faktiskt har skett på det sättet, dock.
Citera
2020-10-04, 00:42
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja det är otänkbart
Ja för dig kanske

Men om ett skepp på många tusen ton hamnar på botten så visst måste du förstå att minsta hårdare uppjämning i botten får ta emot hela fartygets tyngd?
Och i detts fall är den inte helt obetydlig i detta sammanhang.
Så beror det mera på dig än naturlagar och omständigheter som gru åsidosatte dessa.
Den första delen av vraket som nuddade botten fick hela tyngden på sig.
Sedan jämnade det naturligtvis ut sig när resten fick bottenkontakt.
Citera
2020-10-04, 00:43
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Nej nej nej du gör fel du ska använda bilden nedan, så att ringen hamnar på rätt sida. Ingen förstår annars

https://static-cdn.sr.se/sida/images/2054/3417936_873_491.jpg?preset=768x432

Töntarnas tönt! Är du helt slut?
Citera
2020-10-04, 00:53
Medlem
Nog för man hört mycket trams men att en ubåt skulle gå i övervattensläge i en storm för att sedan krocka i ett gigantiskt passagerarfartyg

Det är ju klarlagt att bogvisiret lossnat. Det är bara en tragisk olycka. Punkt.
Citera
2020-10-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Töntarnas tönt! Är du helt slut?
Verkar ju vara du som inte kan skilja på babord och styrbord. Mupp.
Citera
2020-10-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kanske för att båda sidor klantat sig. Så att över 800 civila råkade omkomma

Kanske, men man tycker ju att det vore så otroligt osannolikt att de skulle klanta sig 50/50. Om de klantat sig 80/20 eller 70/30 så kommer antagligen allt fokus i media hamna på den som klantat sig mest, och den som klantat sig mindre kan slinka förbi utan speciellt mycket uppmärksamhet. Det blir svårt att försöka köra två storys samtidigt och den största storyn kommer nog få den absoluta merparten av uppmärksamheten.

Möjligtvis om man så att säga har klantat sig på olika sätt mot olika målgrupper. Om Ryssland dödar 800 svenskar/ester, varför skulle Ryssland vilja dölja detta så till den milda graden att man är villig att döda för att hemlighålla detta? Visst, var väl kanske något 10 tal ryssar på båten visserligen, men det känns ändå lite långsökt.

Det beror såklart också på den här Voronin och hur hans kopplingar till de styrande ser ut. Du skrev något om att Putin stängde ner delar av hans verksamhet tror jag, så han verkar väl inte ha varit speciellt populär i de kretsarna oavsett.

Men det skulle ju också kunna vara något om tex lasten eller liknande bestod av något som skulle vara väldigt pinsamt för Ryssland om det kommer ut att NATO kommit över det. Sen kan man ju ifrågasätta varför man kör detta på en passagerarfärja om det nu är så viktigt. Om det nu inte är något som har ett sentimentalt/emotionellt värde i Ryssland, men som kanske inte är speciellt värdefullt egentligen för västmakterna? Aja, my 5 cents...
Citera
2020-10-04, 00:55
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Är det helt otänkbart för dig att ett annat föremål har orsakat den här skadan på Estonia och att det är detta som orsakar förlisningen?

Dokumentären presenterar ju inte någon komplett teori kring vad som har hänt eller liknande, utan den argumenterar bara för att vi inte är säkra på vad som har hänt, och att detta behöver utredas vidare. Så det räcker från detta perspektiv med att man inte är säker på vad som har hänt. Det kan ju i sammanhanget tilläggas att man avfärdat att det skulle finnas ett hål i styrbortssidan, detta har beskrivits som rykten/myter/konspirationsteorier. Nu har vi videobevis på att det finns ett hål där, och baserat på tillsynes ingenting så antar folk bara att dessa skador såklart har uppkommit när båten slår i botten.

Vad gäller att dessa skador ska ha uppkommit när båten slår i botten så känns det spontant som det minst sannolika scenariot för mig. Min gissning skulle vara att det är mer sannolikt att de uppstår antingen när båten vrider sig på olika konstiga sätt när den ligger i vattnet, alternativt att det har skett med tidens gång när båten ligger på botten.

Det jag inte förstår med den här andra teorierna om tex en sten, men man skulle kanske kunna använda ett liknande resonemang kring leran. Och det är att om en sten orsakar en stor kraft på Estonia, då kommer även Estonia orsaka en stor kraft på stenen. Men detta betyder att stenen väldigt snabbt kommer pressas ner i leran av Estonia och kommer inte längre ge upphov till en kraft på Estonia. Vad gäller ett hårdare område i leran så har jag inte en riktigt lika tydlig intuition, och det kanske är möjligt, jag är inte säker. Jag tycker dock inte det är speciellt tydligt att det faktiskt har skett på det sättet, dock.
Det är för mig helt uteslutet att skadorna på det "nya" hålet skulle uppkommit av annat än bottenkontakt.
Det var då jäkla så mycket smussel med nato på denna tid så inget förvånar mig mer.
Därmed inte sagt att det var "vårat"fel.
Vi hade nog kunnat haft det värre idag om inte mjäkarna i regeringen valt att mörka för dom inflytelseriks pojkarna i väst.
Citera
2020-10-04, 00:56
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19Trader
Verkar ju vara du som inte kan skilja på barbord och styrbord. Mupp.

Baserat på vad? Berätta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in