Citat:
Ursprungligen postat av
Barney Calhoun
Och om ett av dessa fluffiga områden som båten sjönk ner i var lite hårdare?
Är det helt otänkbart för dig att skrovskadorna kommer från det?
Är det helt otänkbart för dig att ett annat föremål har orsakat den här skadan på Estonia och att det är detta som orsakar förlisningen?
Dokumentären presenterar ju inte någon komplett teori kring vad som har hänt eller liknande, utan den argumenterar bara för att vi inte är säkra på vad som har hänt, och att detta behöver utredas vidare. Så det räcker från detta perspektiv med att man inte är säker på vad som har hänt. Det kan ju i sammanhanget tilläggas att man avfärdat att det skulle finnas ett hål i styrbortssidan, detta har beskrivits som rykten/myter/konspirationsteorier. Nu har vi videobevis på att det finns ett hål där, och baserat på tillsynes ingenting så antar folk bara att dessa skador såklart har uppkommit när båten slår i botten.
Vad gäller att dessa skador ska ha uppkommit när båten slår i botten så känns det spontant som det minst sannolika scenariot för mig. Min gissning skulle vara att det är mer sannolikt att de uppstår antingen när båten vrider sig på olika konstiga sätt när den ligger i vattnet, alternativt att det har skett med tidens gång när båten ligger på botten.
Det jag inte förstår med den här andra teorierna om tex en sten, men man skulle kanske kunna använda ett liknande resonemang kring leran. Och det är att om en sten orsakar en stor kraft på Estonia, då kommer även Estonia orsaka en stor kraft på stenen. Men detta betyder att stenen väldigt snabbt kommer pressas ner i leran av Estonia och kommer inte längre ge upphov till en kraft på Estonia. Vad gäller ett hårdare område i leran så har jag inte en riktigt lika tydlig intuition, och det kanske är möjligt, jag är inte säker. Jag tycker dock inte det är speciellt tydligt att det faktiskt har skett på det sättet, dock.