2020-10-04, 00:06
Medlem
Ostkupas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ja, - de här länderna idag är ju hyfsat välmående, och ser snyggt ut om man är där som turist eller på affärsresa. Skrapar man på ytan så finns korruption, fattigdom och fruktansvärda miljöer kvar till viss del. Folk lämnar fortfarande Baltikum i drösar - till den grad att samtliga baltiska länder har allvarlig befolkningskris och brain drain. Men det är ingenting idag, mot på 90-talet. Baltiska läkare, biokemister. och fysiker städade villor i Stockholm (självfallet svart - det var före RUT) och plockade blåbär på sina knän. USA satte från början sina gubbar på plats i de baltiska regeringen och balterna är spjutspetsen i globalismens ständiga vendetta mot Ryssland. De gör ju det så gärna eftersom de anser sig förättade av Ryssland.

En del riktigt motbjudande svenskar under 90-talet skröt om att de exempelvis hade en läkare som städerska. Det var ytterst sorgligt. Det gjordes stor affär av Baltikums frihet - men sanningen är att det alltid varit fattigt där - innan det tillhörde Sovjet också. Folk svalt och det var jävligt på en helt annan nivå än Skandinavien hade. Länderna har bollats runt mellan Ryssland, Tyskland, Polen, Sverige i evinnerliga tider. Visst har de ett eget språk och en identitet - men de har absolut inga stolta traditioner som självständiga välmående länder. Än idag används Baltikum som en resurs för baristor, städerskor, byggarbetare och lastbilschaufförer till vrakpris - i Västeuropa. Korruptionen och fattigdomen har de inte fått bukt med och konkurrens med Västeruropas högteknologiska industri och produktion har de svårt att klara av. Tråkigt nog är de fortfarande B-laget i Europa.

Estline och färjan Estonia var nästan fullständigt betalda av Sverige - staten och kapitalet i vårt land.
Ironiskt att esterna sen använde sitt låga löneläge till att slå ut de svenska och finska rederierna och dominera Östersjön med Tallink imperiet...

Du verkar minst sagt initierad i ämnet. Tack för att du delar med dig.
Citera
2020-10-04, 00:10
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Nej inte fluffigt och mjukt som bomull, utan mer mjukt som lera.
Inte en chans att moränlera skapade det där hålet, och återigen- var är alla andra skador på andra ställen som borde uppstått?
Och om ett av dessa fluffiga områden som båten sjönk ner i var lite hårdare?
Är det helt otänkbart för dig att skrovskadorna kommer från det?
Citera
2020-10-04, 00:10
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Såna filmer och berättelser är nog fake.
U-båtar är ömtåliga saker - personalen är därtill, många gånger att jämställa med ynkliga - svenska värnplitiga.

Filmerna när u-båtar går genom nattgammal is och blötsnö är väl regisserade....

Well trolled..

Inte så att de byggs med sjunkbomber i åtanke. Kan jämföras med stridsvagnar på land, där en direktträff med 155mm artilleri är katastrof, men de överlever i regel förvånansvärt nära missar.

För att svara på den tidigare frågan: tornet går genom isen först. USA och USSR tävlade vid ett tillfälle på åttiotalet och vem som var mest djurvän genom att medelst ubåt göra vakar i Arktis, åt några drunkningshotade valar.
Citera
2020-10-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ska en fullständig kartläggning göras, är det oundvikligt att kvarlevor kommer att påträffas och antagligen störas.
Undrar hur många anhöriga som tycker det är nog, förlikat sig med förlusten, accepterat haveriutredningens trovärdiga slutsatser, accepterat Estonia som minnesplats och absolut inte vill att allt rivs upp igen? Det är nog de som varken hörs eller syns.
De efterlevande som absolut ska ha det till något annat än en olycka efter 26 år, kanske är bättre hjälpta av att besöka en psykolog, än att till varje pris få sin egen konspiationteori bektäftad, sann som falsk. Det är väl de som skriker högst och också kommer till tals? Hur går det om resterna av just deras käraste är en av de som inte kan återfinnas? för en realitet är att flera av de som tog sig ut inte klarade sig.
Undrar vad majoriteten av de efterlevande, som inte redan ramlat av pinnen själva, egentligen tycker om det hela. Ganska många i tråden har uttryckt bestämda åsikter om bärgning och om hur kvarlevorna borde tas om hand. Är man själv anhörig till någon saknad är väl det ok, men utan anknytning så bör man kanske... ja inte vet jag, men jag vet vad jag själv tycker.

Du kan ju börja med att kolla med dina anhöriga hur de hade tänkt om du var en av de som kanske var i skeppet fortfarande? Skulle de vilja att du var kvar? Kanske t.o.m. stenad av regeringen och sedan täckt med betong? De kunde kanske fara ut och hedra dig med en krans eller nåt på havet någon gång under åren eller så. Jag kan inte veta, men har mina aningar vad svaren blir och då får du lite mer kött på benen. Återkom gärna om du frågar
Citera
2020-10-04, 00:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Nej inte fluffigt och mjukt som bomull, utan mer mjukt som lera.
Inte en chans att moränlera skapade det där hålet, och återigen- var är alla andra skador på andra ställen som borde uppstått?

Du verkar inte förstå hur stor Estonia är. Moränleran är stenhård när Estonia störtar ned. Precis som vattnet gör ont när du gör ett magplask.
Lera är nermalet berg. Det är stenpartiklar. Morän betyder att det även innehåller större sten.
Citera
2020-10-04, 00:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Fast det är precis vad det gör. Du kan enkelt hitta sonarbilden om du googlar. Finns på flera öppna siter.

Jag talar ju om för dig vad du ser på sonarbilderna. Fören utan bogvisir. Det betyder ju att jag har sett sonarbilderna.
Citera
2020-10-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sen blir det ju lite krydda med att han får sova i kaptenshytten. Samma kapten som försvinner spårlöst efter att ha överlevt katastrofen... det är mycket märkligheter kring estonia, inte konstigt Jutta m,m blir till sig.
Det finns väl några flygplan som ska ha lyft från Arlanda samma dag eller dagen efter. Dessa flygplan har ett antal okända passagerare. Antalet okända passagerare på flygplanen är av en ren tillfällighet samma som antalet personer som först rapporterades som överlevande från Estonia men sedan ändrades till döda. Om jag nu inte helt blandar ihop det här, kommer inte ihåg detaljerna riktigt här, eller var jag läst det.

Citat:
Voronin dör 2002 i en hjärtattack 45 år gammal. Två veckor efter att tyska tidningen Sddeutsche Zeitung publicerar uppgifter om hans vapen och rymdteknologiaffärer i samband med Estoniakatastrofen.
Ok, spännande att Ryssland dödar Voronin. Så de är ganska commitade till att det hela inte ska komma ut också. Fattar faktiskt inte riktigt hur det här hänger ihop riktigt. Varför båda "sidor" är så intresserade av att lägga locket på.

Samtidigt verkar esterna inte vara så involverade i det hela, alternativt att den här Krum bara är någon loose cannon som är outside the tent pissing in så att säga. Tyskarna verkar ju inte heller bry sig ett dugg. Men jag har ingen som helst koll på hur sådant här fungerar, så vet inte direkt vad detta betyder.

Citat:
Ja makabra dyk, men dykarna verkar vara ena tuffa gubbar som skojar om de kan finnas en öl inne i hytten samtidigt som de undersöker lik. De hade varit rätt killar för att bärga kropparna.
Det som är bortklippt tror jag har med hålet att göra. Den bortklippta timmen när dykaren är nere i swimmimgpoolområdet. Samt Mudlinevideon med ROVn.

Min poäng var väl mest att om någon med tillräckligt stor megafon bara spred den här informationen om man likt någon flock vildsvin verkar ha bökat runt och vänt upp och ner på halva båten i jakt på den här portföljen, så skulle det nog inte gå att argumentera kring gravfrid längre. Och det är väl det enda argument man har för att stoppa andra från att dyka till skeppet, och det är väl dessutom det största argument man använder för att inte göra det själv.

Varför ska vi andra respektera någon gravfrid när svenska staten uppenbarligen inte tänker göra det själv? Dags att lära sig dyka och festa lite på Estonia om några veckor, har hört ett rykte att det finns mycket sprit liggandes på båten!
Citera
2020-10-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Stefan Torsell håller det inte för omöjligt att finsk eller svensk militär övade i närområdet (vilket man ofta gjorde på den tiden) och då använde störningsutrustning vilket kan vara en förklaring till varför nödanropen fördröjdes så länge.

En officiell haverikommission skulle i normala fall fått dyka efter 1-2 dagar och undersöka vraket. Detta gjordes istället av svensk, finsk och brittisk militär som fick två månader på sig att undanröja komprometterande material. Under tiden yrade Mona Sahlin om etiska råd och beslut drogs på långbänk för att fördröja tiden så gott det gick. Den ryska militärutrustningen skulle troligen vidare till Egypten och därifrån till Israel, vilket förklarar många av Mossadteorierna.

Svensk milktär borde redan ha fullt upp med dem NATO övning i Skagerak/Norska Havet som de deltog i? För övrigt samma övning som några placerat till Östersjön, i Estonias närhet.
Citera
2020-10-04, 00:20
Medlem
Citat:
Efter att ha sett dokumentärserien är jag 100% säker på att regeringen mörkat, och det gör mig så jävla förbannad. Det borde ordnas en demonstration där man kräver att sanningen kommer fram, det är ett demonstrationståg jag verkligen skulle ställa mig i. Många andra borde känna som jag, och jag antar att skaran växer dag för dag i takt med att fler ser dokumentären. Sen får vi se.

Eh. Folk bryr sig typ inte om Estonia till den grad att de skulle låta det påverka deras liv...Det är en väldigt liten klick människor som faktiskt skulle göra något för att försöka få fram sanningen.

Det där hålet kan ha skapats när som helst. Man kan ha skurit ut de riktiga hålen som sänkte båten och lappat igen, för att sedan skapa ett nytt. Det är ju inte för osannolikt. Tror du sanningen kommer komma fram då?

Denna dokumentär är ju skapad för att förvilla. Ingenting annat. Det där hålet är nonsens i min värld. Det har ingenting med sanningen att göra.

Vet dokumentärskaparna något om det? Givetvis inte. De tror ju att de upptäckt ett genombrott. Givetvis är det bara planterad vilseledning. Annars hade den dokumentären aldrig fått budget.

Edit: Sorry om jag låter som en bitter jävla kärringjävel. Men jag är trött på att folk tror att Discovery Channel skulle komma med nån lösning på något som mörkats av mäktigare krafter. Folk verkar inte förstå hur spelet fungerar.
Senast redigerad av Ollebolle1g 2020-10-04 kl. 00:22.
Citera
2020-10-04, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Som jag skrev förut har jag ägnat orimligt mycket tid på Estoniafrågan genom åren. Det leder väl tyvärr också till att jag blir orimligt irriterad på nytillkomna som fastnat för en ny dokumentär eller bok i ärendet och sedan vägrar ta in all annan information som funnits i 25 år. Vissa blir irriterade, och det är kanske motiverat, men de borde kolla in kompisen i spegeln också och fundera om han verkligen läst på tillräckligt och har rätt kritisk blick.

Det är heller inte så att jag inte är intresserad av det ”nya hålet” och hur det kan ha tänkas uppstått, tvärtom. Det är oerhört intressant. Men det är ju heller ingen nyhet att vatten under vattenlinjen inte fick Estonia att kapsejsa. Det visste man redan på 90-talet från olika stabilitetsberäkningar och kanske t.o.m. när hon byggdes 1979 (?). Likaså vet vi säkert att 20 personer överlevde från däck 1 så det kan inte ha varit närmast vattenfyllt när de tog sig ut.

På andra sidan har vi då ett officiellt scenario med ett bogvisir på land, men många frågetecken. När föll visiret av? Hur kunde hon ligga på sidan länge nog för att sjunka? När uppstod slagsidan? Var rampen verkligen helt öppen när slagsidan kom? Kan det finnas ett hål också? Alla dessa frågor är viktiga, och förtjänar kanske mer uppmärksamhet. Men att döma ut JAIC och allt i närheten för att sjunkförloppet inte passar alla observationer, samtidigt som man glatt accepterar att en ubåt eller torped ska ha sänkt Estonia när detta inte passar in på nästan något annat vi vet... det är foliehattsvarning.

Hur går det med inlägg 3913 Barbro? Målet med JAIC:S Rapport vars agenda var mörkläggning, det vet du, därav enkelt att förkasta den, väldigt enkelt. Intressant att du tar upp däck, lyssna på överlevande från däck 1 i dokumentären....... Hur många dog som var på däck 1? Några stycken va ditt troll...Sover Bladstall nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var är vattenlinjen på bogvisiret i 20 knop och motvind med fyra meter höga vågor? På ett ungefär alltså, du behöver inte ange det exakt på centimetern.

Vart får du 20 knop ifrån
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja, det finns till och med beskrivning på att man skurit ut plåt från skrovsidorna för att svetsa in lådorna med stabilisatorerna.

Den vill vi se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in