2020-10-03, 21:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det gick inte att stoppa smugglingen. Den enklaste vägen var att sänka Estonia. Betänk att Sovjetiskt militärt högteknologi gick sjövägen till "NATO" landet Sverige och vidare till England och USA.

Precis. Sänka ett civilt passagerarfartyg med nära tusen personer ombord och starta ett krig med NATO. Det var så de resonerade?
Citera
2020-10-03, 21:24
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Säger inte alls att du har fel, dock är det i dagsläget troligt att det bara var en olycka. Allt pekar på det tycker jag. De anhöriga kan ha annan info, men med den som är given, så tycker jag nog att bogvisiret rök och stabilisatorn drog i botten.

Kan så vara. Idag.

Men varför har dessa "nya" uppgifter plötsligt blivit dagsaktuella ?

Jag förstår att dom, i smyg, tagna videofilmerna har gett vatten på kvarn. Det är mera ett resultat av gångna fadäser än häpnadsväckande teorier.
Teorier har alltid funnits - sen händelsen. Teorierna sköt Calle o Måna i sank - bokstavligen. "Vi" är kvar där ännnu.
Citera
2020-10-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han menade att ubåten körde på Estonia. Ubåten träffade i sidan på färjan.

Om det nu var en ubåt som körde in i Estonia borde det inte då finnas kvar material från ubåten i båtens skrov där den kolliderade eller försvinner det på 26 år?
Citera
2020-10-03, 21:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Jag tror inte mycket på detta då experter sagt annat om botten. Oavsett borde hålet ha setts och dokumenterats vid tidigare dykningar. Varför vill de undanhålla detta är frågan. Luktar big cover upp som vid Palmemordet. Sossarna troligen inblandade liksom deep state.

Jag förstår inte varför folk tror att lera är som att landa i bomull. Det är kuperat där hon ligger. Sluttar lite också.
Citera
2020-10-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Sänka ett civilt passagerarfartyg med nära tusen personer ombord och starta ett krig med NATO. Det var så de resonerade?
Har annekteringen av Krim eller nedskjutningen av Malaysian Arlines Flight 17 med 300 personer ombord startat ett krig med NATO?
Citera
2020-10-03, 21:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Om det nu var en ubåt som körde in i Estonia borde det inte då finnas kvar material från ubåten i båtens skrov där den kolliderade eller försvinner det på 26 år?

Jag menar inte att en ubåt körde in i Estonia. Det tycker jag är en fånig teori.
Citera
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Du menar så här?
https://youtu.be/GsLg2lsUZfM
Sant, det finns inget annat sätt det kan ha gått till på.
Allt stämmer i det här scenariot.

Det var som fan! Det är exakt så jag tänker att olyckan har gått till!

Kul att någon gjort en rekonstruktion!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orchide
Läser man rapporten blir man ju inte klok på händelseförloppet. En besättningsman säger att såg vatten välla in på bildäck via övervakningskamera. Men sedan dra tillbaka det vittnesmålet. Är väl direkt inget man glömmer eller är osäker på om man varit med om en sådan händelse?

Redan 00:46 såg andra besättningsmän att vatten strömmade in och att situationen inte var bra för Estonia.
01:22 skickar Estonia ut sitt första Mayday meddelande för att sedan helt avsluta radiotrafiken 01:31.

Är det klarlagt varför ingen kommunikation eller nödrop skickades ut tidigare? Överlevde ingen på kommandobryggan?

Lyssnar man på radiotrafiken får de ju knappt någon info från Estonia.
Borde de inte rimligen skickat ut Mayday långt tidigare då de visste redan innan midnatt att de höll på att barka åt helvete.

VHF trafiken var kaotisk. Gick en kurs för att få VHF certfikat för ca 10 år sedan och då fick vi lyssna på trafik från olycksnatten som ett varnande exempel. Operatörer blandade estniska, finska, svenska och engelska och många bara sände utan att lyssna, därför att de inte förstod, eller missförstod, vad andra sa. Fick intrycket att den finska landstationen först inte fattade allvaret i situationen utan reagerade väldigt trögt.
Minns jag rätt infördes kraven på certifikat för registrering av sändare på grund av den kalabaliken.
Citera
2020-10-03, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det gick inte att stoppa smugglingen. Den enklaste vägen var att sänka Estonia. Betänk att Sovjetiskt militärt högteknologi gick sjövägen till "NATO" landet Sverige och vidare till England och USA.

Men varför är ni foliehattar så dumma

1. Om jag vet om en transport skall ske, och vill undvika den så är det GANSKA lätt att stoppa en lastbil i Estland.

2. Eller att gå ombord själv med typ en person. För att skugga frakten.

3. Ja möjligtvis man tom väntar in på svenska sidan.

Detta kostar alltså några enstaka agenter. Lite lön, logistik, en hyrbil och kommunikation.

Men NEJDÅÅÅÅÅ

SÅKLART DET ENDA SCENARIOT SOM FUNGERADE BLEV ATT SKAKA FRAM EN KOMPLETT UBÅT, INKL BESÄTTNING TILLRÅGA PÅ ALLT I ÖSTERSJÖN OCH EN GIGANTISK OPERATION MED HUNDRATALS MILITÄRER.

!!!

Vi har en fin checklista som passar era dåraktiga teorier.

*Top klass underrättelse -check-
*Ubåt -check-
*Personal som kallblodigt använder den trubbiga metoden att SÄNKA ett kryssningsfartyg pga ? Dyrbar last? -check-

* BlackOps ombord. -check
*Exfiltration -check
*CoverOps. check

Enkel match. Man sänker en färja i hård östersjön. Med en eller flera? Ubåtar. Man dyker givetvis ner och manipulerar vraket efteråt, man mutar och infiltrerar 3 länder.
Undviker och förvandlar alla haverikommisioner.

Man kontrollerar 3 länders...militärmakter?

Man tystar och mutar div staber, politiker till tusentals. Dessutom i en livstid.

Operationen hade kostat miljarder. Vad ombord skulle kräva denna utopiska plan?
Senast redigerad av .RIHTT 2020-10-03 kl. 21:33.
Citera
2020-10-03, 21:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har annekteringen av Krim eller nedskjutningen av Malaysian Arlines Flight 17 med 300 personer ombord startat ett krig med NATO?

Nä.
Citera
2020-10-03, 21:36
Medlem
Ubåtar som trycker sig upp under isen. Använder de tornet eller nosen vid sådana uppstigningar. Är Nosen på en ubåt förstärkt?...Någon som vet?
Citera
2020-10-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Källan är den tyska expertgruppen som utförde Meyervarvets rapport.
Kapitel 27, scrolla ned till, (2): The inspection of particular cabins on deck 6.
https://estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html

Man kanske borde ha gissat att detta skulle vara svaret. Jävligt tur att de här tyskarna blev stämda. Jag antar att varvet inte åkte på något skadestånd i domstolen, oturligt nog. Det enda som verkar fungera är att provocera fram att tyskarna att utreder det hela. Hade det blivit något ordentligt skadestånd kanske de hade plockat upp båten för att påvisa att det inte var deras fel trots allt

En annan sak jag tänker på, det sägs i tråden ibland att folk i Sverige inte skulle kunna hålla käften om det var vi som sänkt båten tex. Samtidigt har det ju inte ens på 25 år läckt ut vad det är de håller på med när de hyr in dykare som ska utvärdera om båten går att börja, men istället håller man på och bryter upp hytter och letar efter någon portfölj (?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in