2020-10-03, 21:01
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det hål som visualiserats i media på sista tiden sitter inte i vattenlinjen - det sitter i höjd med bildäck... Således kan det omöjligt ha påverkat olyckan eftersom vatten på bildäck inte kunde få fartyget att sjunka. Så svårt är det inte att följa den blåa linjen på skrovet....
https://forumbilder.com/i/rXf3

Har ingen aning om det är samma hål man har filmat.

Vad är det för sopa som gjort det där? Visar båten från babord där Estline är skrivet från fören.
Citera
2020-10-03, 21:02
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Från haverirapporten. avsnitt 5.4.2

Om den signifikanta våghöjden är 4meter, kommer alltså en våg på 100 attvara högre än ca 6 meter. Som tumregelkan den maximala våghöjden uppskattastill två gånger den signifikanta höjden.Den beräknade signifikanta våghöj-den av ca 4 meter överensstämmer välmed visuella observationer som gjordesombord på fartyg som deltog i rädd-ningsarbetet. Befälhavarna på dessa far-tyg har gjort bedömningen att före olyck-an var vågorna inte högre än 5–6 meter,medan enstaka vågor efter olyckan nåd-de 7–8 meters höjd och att våghöjden dårent allmänt var 4–6 meter. Uppskatt-ningar av våghöjd som gjorts av de svens-ka helikopterförare som anlände tillolycksplatsen mellan kl. 03.50 och 06.45varierar mer än sjömännens bedömning-ar. Flertalet helikopterförare har angivituppskattade värden på 5–6 meter eller6–8 meter. En förare har uppgivit 6–9meter, en annan 6–10 meter och en föra-re har t.o.m. rapporterat en enda myckethög våg, 12 meter, uppmätt med radar.

https://web.archive.org/web/20130921053244/http://www.havkom.se/virtupload/content/100/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

Jag har varit i 18 meter håga vågor. Ett hav ser fan nästan platt ut trots att fartyget kränger och far. Jag tog ett foto och ingen tror att det var 10-18 meter häga vågor. Vartyget krängde dock 45 grader styrbord till babord. Vi ena bryggvingen såg jag himmelen och den andra vågdalen och ett mörks kaos. Så östersjöns 10 meter kan ha varit förjävligt och som vittnena säger så krängde båten ordentligt i den höga sjön.
Citera
2020-10-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hade varit intressant att veta vad för väska
Man egentligen letade efter och varför den var så viktig

http://estonia.kajen.com/99-02-06_Paa_jakt_efter_en_vaeska.html

Så här håller de på och snackar om gravfrid ena stunden, och sen skickar de ner dykare som håller på och bryter upp hytter till höger och vänster och ska leta efter gud vet vad. Herregud, som om det här inte kunde bli ännu mer av ett skämt sett från myndigheternas hantering av det hela.

Om jag förstår det rätt så är det de här Rockwater som är dykarna i den här texten? Man fattar lite mer nu i dokumentären när han säger något om att de ibland än idag tänker på Estonia och undrar om varför deras uppdrag såg ut som de gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja den är intressant. Den första hytten 6132 där bodde någon ur Stockholmspolisen (ST sektion, vad det nu är)
I 6230 där man hittar Vorodin väskan , Alexander Vorodin och två släktingar (alla överlevare) ska haft tillgång till hytten,men den var egentligen paxad åt kaptenen i andrabesättningen Kapten Avo Pith. Kanske Vorodin fick låna kaptenshyttan och ej stod med sitt namn på bokningen?

Alexander Vorodin har ett rykte som vapensmugglare, och dykaren guidades utav Stockholms kriminalen för att söka efter väskan.
Sedan bröt dykaren upp fler hytter i anslutning till 6230, samtliga var bokade utav Stockholmspolisen ST .

Får man fråga vad källan till vem de olika hytterna tillhör är?
Citera
2020-10-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Vad är det för sopa som gjort det där? Visar båten från babord där Estline är skrivet från fören.
Är du efterbliven.... Vattenlinjen är samma på båda sidor om ett fartyg och namnet är garanterat skrivet på samma höjd oavsett sida.
Citera
2020-10-03, 21:05
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är du efterbliven.... Vattenlinjen är samma på båda sidor om ett fartyg och namnet är garanterat skrivet på samma höjd oavsett sida.

Nej du är. Ska man göra det så ska man göra det rätt eller hur. Du visste inte ens att så var fallet eller hur? Ringat in hålet helt fel också.
Citera
2020-10-03, 21:06
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag har precis sett den sista delen i dokumentären. Den är völdigt skickligt gjord måste jag säga, bra uppbyggd trots det så finns det alldeles för många skeenden som sammanträffar. Jag har jobbat till sjöss och varit i stormar, jag har jobbat flera år inom Silja Line. Det hör med fria vattenytan på bildäck i kombination med dåligt surrade trailers mm stämmer inte. Jag har köpt hela förklaringen som många andra. Ryssland hade fått nog och sänkte Estonia. Har ubåtar en förstärkning i fören? Eller är de som äggskal? Endast en ubåt från Ryssland skulle kunna klara av att genomföra det och dölja det.
Men det jag inte förstår i detta sammanghang är varför ryssen inte stoppade det redan innan man lastade båten eller båtarna efter det ska ha pågått en tid.
Även om järnridån hade fallt hade dom nog mycket makt i baltländerna.
Ryska ubåtsskolan i Paldiski belägen i Estland hade nog hemligheter som såldes till väst av penninghungrade öststatare.
Den var ju inte helt utrymd vid "olyckstillfället". Om den nu var ett sådant.
Har förövrigt svårt att tro att en rysk ubåt av whiskeyklass som nämns som skyldig tidigare i tråden skulle kunna träffa ett mål i den grova sjön som gick.
Har nämligen varit ombord på u-194.
Systerfartyg till U-137 som gick på grund i Svenska skärgården.
Det såg lika tekniskt avanserat ut där som det gör i filmer om en tysk ubåt från ww2.
Analoga mätare och kranar och rattar överallt.
Citera
2020-10-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Vadå som typ ett berg under havsbotten då eller? Var väl helt platt havsbotten utan stora formationer eller nåt? Djupa sand och lerlager.

Inte alls osannolikt. Botten består längst ner av klippor och sten. Ovanpå lägger sig allt mer fint sediment som tillslut ser helt slätt och mjukt ut. Kan mycket väl finnas uppstickande klippor srax under det synliga ytslammet.
Citera
2020-10-03, 21:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Den enda rimliga förklaringen är att något stött emot Estonia innan den sjönk. Botten består av lera och ett tjockt lager sand som experter säger i dokumentären och som framgår i dokument från tidigare undersökningar av botten så det är orimligt att tro att hålet beror på att båten slagit i ett berg på botten. Om det mot förmodan skulle bero på det skulle man ha upptäckt det vid dykningarna som har skett direkt efter förlisningen. Bogvisiret väger också för lite för att kunna åsamka denna skada. Kvar finns då en kollision med en båt, ubåt eller att de blev träffade av en torped. Experter i dokumentären säger att skadan måste komma utifrån så en explosion inifrån är också utesluten.

Skadan har uppstått när hon träffade botten. Det räcker med en åsrygg eller annan ojämnhet. Estonia är 157 meter lång och väger över 15 000 ton. Skrovplåten är 8-10 mm tjock. Lägg henne på sidan på en svetsskarv på ojämnt underlag och se vad som händer. Eller låt henne sjunka 80 meter först och sen landa.
Citera
2020-10-03, 21:08
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du kan ha rätt i största allmänhet.

Slumpen har dock gjort att jag, mer än väl, är bekant med händelsen. Inte jag själv - inte alls... men genom en av dom "drabbade" som mist sina anhöriga, har jag fått "veta / höra" det mesta.

Jag har självfallet ingen som helst möjlighet att verifiera fakta eller fantasier - kan bara låta mig själv grubbla å fundera.

Jag har svårt att sortera - hur ska då inte anhöriga ha det ?
Säger inte alls att du har fel, dock är det i dagsläget troligt att det bara var en olycka. Allt pekar på det tycker jag. De anhöriga kan ha annan info, men med den som är given, så tycker jag nog att bogvisiret rök och stabilisatorn drog i botten.
Citera
2020-10-03, 21:09
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag har varit i 18 meter håga vågor. Ett hav ser fan nästan platt ut trots att fartyget kränger och far. Jag tog ett foto och ingen tror att det var 10-18 meter häga vågor. Vartyget krängde dock 45 grader styrbord till babord. Vi ena bryggvingen såg jag himmelen och den andra vågdalen och ett mörks kaos. Så östersjöns 10 meter kan ha varit förjävligt och som vittnena säger så krängde båten ordentligt i den höga sjön.

Jaha? Du frågade var uppgifterna om vågor på fyra meter kom ifrån. Du fick svaret och drar något anekdotiskt. Läs hela kapitel 5 själv om de yttre förhållandena, så ser du den sammantagna bilden av tid, väderleksrapporter, observationer etc.

Om du inte tror att de stämmer får du komma med en bättre källa över vädret och Östersjön under förlisningsnatten.
Citera
2020-10-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoopdigga
Okej.. jag tänkte inte så och det har väl kommit fram att de fraktade vapen och skit ändå? Varför skulle ryssarna få reda på detta och varför skulle de varnat Sverige, men Sverige gör inget och sedan helt plötsligt ska ingen ha vetat om detta... känns som att det är många mellanhänder ”utan att någon skulle veta något”

Jag försökte ju hitta på exempel som passar in med några kända omständigheter och rykten som finns kring Estonia. Det hade alltså inget att göra med vad jag tror. Sen ska man nog inte tro att bara för att någon sprider en sådan hemlighet att det automatiskt ses som sanning.

Jag tror för övrigt just ingenting specifikt men jag upprepar min ståndpunkt: Det är väldigt intressant att man hittar ett hål som förespåts av andra utredare som varit kritiska till JAICs rapport.
Tyvärr kommer jag inte mycket längre än så då jag har inte kapaciteten att utvärdera de olika rapporternas riktighet.
Citera
2020-10-03, 21:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Men det jag inte förstår i detta sammanghang är varför ryssen inte stoppade det redan innan man lastade båten eller båtarna efter det ska ha pågått en tid.
Även om järnridån hade fallt hade dom nog mycket makt i baltländerna.
Ryska ubåtsskolan i Paldiski belägen i Estland hade nog hemligheter som såldes till väst av penninghungrade öststatare.
Den var ju inte helt utrymd vid "olyckstillfället". Om den nu var ett sådant.
Har förövrigt svårt att tro att en rysk ubåt av whiskeyklass som nämns som skyldig tidigare i tråden skulle kunna träffa ett mål i den grova sjön som gick.
Har nämligen varit ombord på u-194.
Systerfartyg till U-137 som gick på grund i Svenska skärgården.
Det såg lika tekniskt avanserat ut där som det gör i filmer om en tysk ubåt från ww2.
Analoga mätare och kranar och rattar överallt.

Det gick inte att stoppa smugglingen. Den enklaste vägen var att sänka Estonia. Betänk att Sovjetiskt militärt högteknologi gick sjövägen till "NATO" landet Sverige och vidare till England och USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in