Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Jag har precis sett den sista delen i dokumentären. Den är völdigt skickligt gjord måste jag säga, bra uppbyggd trots det så finns det alldeles för många skeenden som sammanträffar. Jag har jobbat till sjöss och varit i stormar, jag har jobbat flera år inom Silja Line. Det hör med fria vattenytan på bildäck i kombination med dåligt surrade trailers mm stämmer inte. Jag har köpt hela förklaringen som många andra. Ryssland hade fått nog och sänkte Estonia. Har ubåtar en förstärkning i fören? Eller är de som äggskal? Endast en ubåt från Ryssland skulle kunna klara av att genomföra det och dölja det.
Men det jag inte förstår i detta sammanghang är varför ryssen inte stoppade det redan innan man lastade båten eller båtarna efter det ska ha pågått en tid.
Även om järnridån hade fallt hade dom nog mycket makt i baltländerna.
Ryska ubåtsskolan i Paldiski belägen i Estland hade nog hemligheter som såldes till väst av penninghungrade öststatare.
Den var ju inte helt utrymd vid "olyckstillfället". Om den nu var ett sådant.
Har förövrigt svårt att tro att en rysk ubåt av whiskeyklass som nämns som skyldig tidigare i tråden skulle kunna träffa ett mål i den grova sjön som gick.
Har nämligen varit ombord på u-194.
Systerfartyg till U-137 som gick på grund i Svenska skärgården.
Det såg lika tekniskt avanserat ut där som det gör i filmer om en tysk ubåt från ww2.
Analoga mätare och kranar och rattar överallt.