2020-10-03, 20:53
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror inte att bogvisiret kan saknas även om det var ett hål i skrovet? Haverirapportens slutsatser har ett antal förutsättningar som måste matcha för att den ska stämma, det måste till exempel vara ett antal vattentäta dörrar öppna som enligt reglerna måste vara stängda. Samma effekt kan nog uppstå med ett hål i skrovet...
Nej det tror jag inte. Jag tror att bogvisiret rök, sedan uppkom hålet när vraket hamna på botten. Dock är jag undrande till varför man dolde hålet. Det står klart att de har försökt sopa igen spåren anser jag. Dels med vad de säger om filmer, där den biten är bortklippt. Och att någon var nere veckan efter förlisningen och såg hålet. Och nu dyker det upp.

Är det en sådan där myndighetsgrej, att det är bäst att vi inte vet eller vad?
Citera
2020-10-03, 20:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag minns när vi diskuterade det fyra meter stora hålet. Det ryktades att det var uppskuret för att kunna plocka ut lastbilen med den militära utrustningen.
Jag har sett bilder på hålet. Den övre delen är rakt av, som den har gått av i svetsfog. Den nedre delen är knycklad, som den böjts. Det naturligt säger jag.

Frågan är bara varför de döljer hålet.
Citera
2020-10-03, 20:55
Medlem
Citat:
Vad pratar ni om för fyra meters vågor? Mellan dal och topp är en fyra meters våg ingenting. På östersjön denna kväll var det 10 till max 15 meters vågor. För en ubåt var det bara att bränna rätt in i fartygssidan och hoppas man träffade under vattenlinjen vilket man inte lyckades med men tack vare de höga vågorna började estonia ta in vatten.

Ville bara ge ett exempel på att ubåtens nos är inte lika med skeppet vattenlinjen. Vad det var för vågor visste jag inte. 10 till 15 meter gör ju att de kunde på ett brett område.
Citera
2020-10-03, 20:56
Medlem
Citat:
Jag har precis sett den sista delen i dokumentären. Den är völdigt skickligt gjord måste jag säga, bra uppbyggd trots det så finns det alldeles för många skeenden som sammanträffar. Jag har jobbat till sjöss och varit i stormar, jag har jobbat flera år inom Silja Line. Det hör med fria vattenytan på bildäck i kombination med dåligt surrade trailers mm stämmer inte. Jag har köpt hela förklaringen som många andra. Ryssland hade fått nog och sänkte Estonia. Har ubåtar en förstärkning i fören? Eller är de som äggskal? Endast en ubåt från Ryssland skulle kunna klara av att genomföra det och dölja det.

edit: kom ihåg att Sovjet föll samman under denna tid. Man visste inte var man hade Sovjet i denna tidpunkt. Skulle relationen med det kommande Ryssland fungera kan inget störa, inte ens massmord. Fartygssidan är intryckt. En torped hade avslöjat för mycket, en kollison är svårare att bevisa.

En ubåt är ett tjockt tryckskrov med besättning innerst, och ett tunt plåthölje ytterst. Så vid en kollision förstörs det yttre höljet och allt emellan. Men tryckskrovet kan klara sig..
Citera
2020-10-03, 20:56
Medlem
Citat:
Hålet är i vattenlinjen, vad diskuterar du egentligen? Det finns inget sammanhang i dina inlägg.
Det hål som visualiserats i media på sista tiden sitter inte i vattenlinjen - det sitter i höjd med bildäck... Således kan det omöjligt ha påverkat olyckan eftersom vatten på bildäck inte kunde få fartyget att sjunka. Så svårt är det inte att följa den blåa linjen på skrovet....
https://forumbilder.com/i/rXf3

Har ingen aning om det är samma hål man har filmat.
Citera
2020-10-03, 20:57
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Vad pratar ni om för fyra meters vågor? Mellan dal och topp är en fyra meters våg ingenting. På östersjön denna kväll var det 10 till max 15 meters vågor. För en ubåt var det bara att bränna rätt in i fartygssidan och hoppas man träffade under vattenlinjen vilket man inte lyckades med men tack vare de höga vågorna började estonia ta in vatten.

Från haverirapporten. avsnitt 5.4.2

Om den signifikanta våghöjden är 4meter, kommer alltså en våg på 100 attvara högre än ca 6 meter. Som tumregelkan den maximala våghöjden uppskattastill två gånger den signifikanta höjden.Den beräknade signifikanta våghöj-den av ca 4 meter överensstämmer välmed visuella observationer som gjordesombord på fartyg som deltog i rädd-ningsarbetet. Befälhavarna på dessa far-tyg har gjort bedömningen att före olyck-an var vågorna inte högre än 5–6 meter,medan enstaka vågor efter olyckan nåd-de 7–8 meters höjd och att våghöjden dårent allmänt var 4–6 meter. Uppskatt-ningar av våghöjd som gjorts av de svens-ka helikopterförare som anlände tillolycksplatsen mellan kl. 03.50 och 06.45varierar mer än sjömännens bedömning-ar. Flertalet helikopterförare har angivituppskattade värden på 5–6 meter eller6–8 meter. En förare har uppgivit 6–9meter, en annan 6–10 meter och en föra-re har t.o.m. rapporterat en enda myckethög våg, 12 meter, uppmätt med radar.

https://web.archive.org/web/20130921053244/http://www.havkom.se/virtupload/content/100/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf
Citera
2020-10-03, 20:58
Medlem
Inte läst igenom .. Inte Påläst
Håller på och tittar igenom dokumentären ..Monumentalt intressant från många synvinklar
Om man Förhåller sig källkritisk ...

Så verkar det i vart fall så att men går med för hög hastighet i för grov sjö med ett ålderstiget fartyg. Enligt vikipedia
Max Marschfart

Estonias kontraktsfart var 21 knop, men under de senare åren ansågs fartygets maximala marschfart vara 19 knop. För att hålla tidtabellen i västlig riktning behövdes en medelfart i öppet vatten på cirka 16,5 knop

las. Omkring kl. 01.00 var farten ca
14 knop, med alla fyra huvudmoto-
rerna arbetande med full marschfart.

Fartyget är då ca 15 år gammalt och sålt av de " Större " Rederierna Jag finner det inte orealistiskt att om man går med för hög fart ( Kör ju fullt " Flat out "i för grov sjö med ett gammalt ( nåja ) fartyg att en accelererad spricktillväxt sker Såväl som monumentala stora laster . ( jag är inte mycket på sjön men har ngn gång suttit i snabba motorbåtar det kan smälla rejält om man rammar en våg fel )

Bogvisiret har kända konstruktionsfel redovisat i andra källor ..och senare konstruerats om ( jag inte kontrollerat källan ) Så att det skramlar loss är inte konstigt om man från roder bryggan hanterar skeppet felaktigt .

Vatten under bildäck ... Det finns uppgifter om detta som inte skulle vara möjligt om inget fel i täthet mellan bildäck och neråt fanns ( utan annat hål utåt )

Ena killen säger att han såg vatten Under bildäck ..Då har man talesättet " Action speaks Louder than Words "
Handlingen ger information.
Han har så bråttom att lämna fartyget i Boxer shortsen ..finns på bild där på flotten
Att han har inte tid taga med sig klockan plånboken osv ett par byxor.
Han kan i och för sig ha lämna fartyget i kallingarna lite plötsligt utan att ha sett vatten ..
Eller man kan driva tesen att det är vatten från annan plats fartygets WC anläggning
Men bilden visar ( om man tror på det ett nytt hål i skrovet )

Vittnes uppgifter + Handlingsmönster + Nytt hål ----för mig är utredningsbehovet klart ..

Man kanske kan vägra vittnesuppgifter men det Nya hålet behöver en förklaring ..HÅLET ÄR ETT FAKTUM
Ett faktum vars konsekvenser för förloppet behöver klargöras

Varför skulle det vara omöjligt ..Om skorven har rullat på botten ..och Nya fakta kommer i ljuset VARFÖR VÄGRA VERKLIGHETEN bara löjligt

Hur svårt eller dyrt kan det vara .. Rockwater -Ner med kameran tag lite fina bilder med ett materialprov --tar vi det därifrån

Säkert tom billigare än vad kostar föröka få in reportern på spjället / kåken ---Det är Hjärnsläpp för h..e
Faktaresistens och Skjuta budbäraren är ett par omdömen man kommer på.

Det är väl inget skämmas för att man ändrar sin position / slutsats i Ljuset av nya fakta .Omvändelsen är ju vrickad
typ
" Blev fel kanske provar vi igen "
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du tänker att en ubåt ligger i ytläge i 4-6 meters vågor och tuffar rakt fram mot ett stort upplyst passagerarfartyg som syns på en mils avstånd både på radarn och med blotta ögat och träffar i sidan mitt på färjan.

I en radar filtrer du bort vågtoppar för att inte få för många ekon. Det var nattsvart och iongen kan se ett torn på en ubåt. Inte med ögonen eller i radarn. Ett vittne såg dock något stort vid fartygssidan. Det kan inte vara något annat än en ubåt.
Citera
Medlem
Citat:
Du länkade några bilder om hur ubåten hade krockat med stabilisatorn som satt fast i det lilla hålet i änden på det stora hålet eller hur?
Nej jag länkade en bild på stabilisatorn... att någon skrivit ubåt på den kan inte jag hjälpa. Men jag skrev uttryckligen att jag gissade att den brutits av vid kontakt med botten. Du kanske borde läsa lite istället för att gissa vad folk menar.
Citera
2020-10-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det var 4-6 meter höga vågor vid tillfället. Så vatten hade kommit in i ett hål strax ovanför vattenlinjen också.
Fast nu uppstod ju det här hålet när hon la sig med sina 15 000 ton på den kuperade bottnen 80 meter ner.

Den enda rimliga förklaringen är att något stött emot Estonia innan den sjönk. Botten består av lera och ett tjockt lager sand som experter säger i dokumentären och som framgår i dokument från tidigare undersökningar av botten så det är orimligt att tro att hålet beror på att båten slagit i ett berg på botten. Om det mot förmodan skulle bero på det skulle man ha upptäckt det vid dykningarna som har skett direkt efter förlisningen. Bogvisiret väger också för lite för att kunna åsamka denna skada. Kvar finns då en kollision med en båt, ubåt eller att de blev träffade av en torped. Experter i dokumentären säger att skadan måste komma utifrån så en explosion inifrån är också utesluten.
Citera
2020-10-03, 21:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är samma sak med alla företeelser. Vissa tror ju att Elvis lever.

Du kan ha rätt i största allmänhet.

Slumpen har dock gjort att jag, mer än väl, är bekant med händelsen. Inte jag själv - inte alls... men genom en av dom "drabbade" som mist sina anhöriga, har jag fått "veta / höra" det mesta.

Jag har självfallet ingen som helst möjlighet att verifiera fakta eller fantasier - kan bara låta mig själv grubbla å fundera.

Jag har svårt att sortera - hur ska då inte anhöriga ha det ?
Citera
2020-10-03, 21:01
Medlem
Citat:
Kapten Arvo Piht överlevde katastrofen men är försvunnen. Han har naturligtvis sett vad som hänt.

Det borde gå att få tag i honom om han lever. Källa på att han lever? Han bör ha sett vad som hänt ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in