2020-10-03, 20:47
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porkster
Varför hemlighålls de där mötesprotokollen om Estonia mellan svetsaren och Estlands primärminister Jüri Ratas? Är det standardförfarande kanske, verkar ju inte orimligt.

Skulle vilja påstå att det ej är standardförfarande, då jag till exempel läst mötesprotokoll från ett möte mellan Persson och Blair en gång i tiden.

Tvärtom så ter det sig i det närmaste orimligt att M/S Estonia inte avhandlades på mötet.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Kolla dokumentären, Estonia ligger i en nedåtsluttande sjöbotten som tids nog kommer att skönja mer av styrbordssidan eftersom Estonia kommer att vältra över ännu mer.
Jo men redan 2006, så fanns hålet synligt.
Citera
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är ett inlägg på Flashback från 2006.

(FB) M/S Estonias förlisning

Det skall alltså enligt en artikel i SvD finnas uppgifter om en videobandad berättelse om en hemlig svensk dykoperation som upptäckt ett fyra meter hål på Estonias styrbordsida.

Fyra meter stämmer ju faktiskt rätt väl med längden på det hål som nu hittats. Enligt den norske marinofficern i dokumentären är hålet dock inte typiskt för en explosion.

Margus Kurm är högaktuell igen i o m sitt sensationella uttalande i Estnisk media. I övrigt sägs att esterna är skitförbannade efter att ha insett att de ljugits rakt i ansiktet av bl a CIA-agenten Calle Bluff.
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Ok?...Tror du att nosen på en ubåt är lika med skeppet vattenlinjen? Om de nu skulle kollidera med varandra i 4 meters vågor?...Tänk till nu...Ubåtens flytpunkt ligger ungefär på hälften av dess längd. Om ubåtens längd exempelvis är 100 m lång. Så är deras flytpunkt 50 meter från skeppet. Så är ubåten på toppen av en våg så är det ganska stor skillnad...

Vad pratar ni om för fyra meters vågor? Mellan dal och topp är en fyra meters våg ingenting. På östersjön denna kväll var det 10 till max 15 meters vågor. För en ubåt var det bara att bränna rätt in i fartygssidan och hoppas man träffade under vattenlinjen vilket man inte lyckades med men tack vare de höga vågorna började estonia ta in vatten.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Uppges så tidigt i tråden.
Det skulle vara därför hålet upptäcktes.
Men vad vet jag om det stämmer.
Det verkar ju som att det stämmer
Citera
2020-10-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Vad ska de ha smugglat? Elektronik sa nån. Datorer eller?

Vapen verkar många anse (inte jag)
Datorer, en riktig högoddsare.
Kommunikations/krypteringsutrustning, där sätter jag min insats!

Sedan är det det där med smugglingen. Försmakten är i sin fulla rätt att plocka hem än det ena, än det andra. Kalla det smuggling ni som vill, men jag kallar det införsel av gods.
Citera
2020-10-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Exakt. Men varför har de ljugit om det?

Läser man haverirapporten, så är den klockren, det finns inga som helst tvivel om att de har dragit rätt slutsats om in parametrarna är korrekta.

Men låt oss dra på oss foliehatten totalt då. Låt oss anta att haverirapporten är rent strunt bara för sakens skulle och författarna är briljanta lögnare.

Då skulle ändå människor som överlevt inte kunnat vittna om att bogvisiret saknades.

Nej, konstig historia men tror inte på någon konstig anledning till hålet.
Du tror inte att bogvisiret kan saknas även om det var ett hål i skrovet? Haverirapportens slutsatser har ett antal förutsättningar som måste matcha för att den ska stämma, det måste till exempel vara ett antal vattentäta dörrar öppna som enligt reglerna måste vara stängda. Samma effekt kan nog uppstå med ett hål i skrovet...
Citera
2020-10-03, 20:50
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ok Calle B är en klippa - det har jag alltid tyckt - till skillnad från Måna.

Men varför allt detta ifrågasättande då ? Genom årtionden.

Böcker och bloggar, tidningsartiklar och ifrågasättanden från anhöriga, levande som döda tycks ju inte upphöra. Ännu idag blåser ju ånyo en tråd upp på självaste flashback.
Fattar dom inte vad Calle slagit i sten ?
Det är samma sak med alla företeelser. Vissa tror ju att Elvis lever.
Citera
2020-10-03, 20:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Ok?...Tror du att nosen på en ubåt är lika med skeppet vattenlinjen? Om de nu skulle kollidera med varandra i 4 meters vågor?...Tänk till nu...Ubåtens flytpunkt ligger ungefär på hälften av dess längd. Om ubåtens längd exempelvis är 100 m lång. Så är deras flytpunkt 50 meter från skeppet, om det kolliderar vertikalt. Är ubåten på toppen av en våg så är det ganska stor skillnad...

Du tänker att en ubåt ligger i ytläge i 4-6 meters vågor och tuffar rakt fram mot ett stort upplyst passagerarfartyg som syns på en mils avstånd både på radarn och med blotta ögat och träffar i sidan mitt på färjan.
Citera
2020-10-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Exakt samma. Om de två bilarna är av samma modell.

Tänk en eller två gång till!
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jo men redan 2006, så fanns hålet synligt.

Jag minns när vi diskuterade det fyra meter stora hålet. Det ryktades att det var uppskuret för att kunna plocka ut lastbilen med den militära utrustningen.
Citera
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det låg väl mot botten förut?

Ursäkta, men kan du peka på den källa/citat på att vraket roterat 180 grader? Det framstår som om stabilisatorteorin står och faller med detta faktum (om jag inte missuppfattat det hela).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in