2020-10-03, 20:39
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det beror på var vattenlinjen är när utrymmet under bildäck vattenfylls. Förr eller senare hamnade hela hålet under vattenlinjen, eller hur?

Såklart. Förr eller senare hamnade skorstenen under vatten. Men du skrev att hålet är under vattenlinjen.
Citera
2020-10-03, 20:42
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Väldigt intressant, då har hålet varit känt länge av myndigheterna.
Exakt. Men varför har de ljugit om det?

Läser man haverirapporten, så är den klockren, det finns inga som helst tvivel om att de har dragit rätt slutsats om in parametrarna är korrekta.

Men låt oss dra på oss foliehatten totalt då. Låt oss anta att haverirapporten är rent strunt bara för sakens skulle och författarna är briljanta lögnare.

Då skulle ändå människor som överlevt inte kunnat vittna om att bogvisiret saknades.

Nej, konstig historia men tror inte på någon konstig anledning till hålet.
Citera
2020-10-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Kapten Arvo Piht överlevde katastrofen men är försvunnen. Han har naturligtvis sett vad som hänt.

Jo det verkar så. Finns massor med teorier om vad som hänt, men ingen har kunnat bekräftas.

Hans fru ska tydligen ha fått ett telefonsamtal på sin födelsedag i tre år i rad efter katastrofen. Ska ha varit helt tyst i andra änden. Men från fjärde året upphörde samtalen.
Citera
2020-10-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnsingenamn
Det blir ju inte 15.000 ton som trycker på samma ställe direkt.

Precis, det är därför det bara är ett litet håj/spricka.
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Jag har precis sett den sista delen i dokumentären. Den är völdigt skickligt gjord måste jag säga, bra uppbyggd trots det så finns det alldeles för många skeenden som sammanträffar. Jag har jobbat till sjöss och varit i stormar, jag har jobbat flera år inom Silja Line. Det hör med fria vattenytan på bildäck i kombination med dåligt surrade trailers mm stämmer inte. Jag har köpt hela förklaringen som många andra. Ryssland hade fått nog och sänkte Estonia. Har ubåtar en förstärkning i fören? Eller är de som äggskal? Endast en ubåt från Ryssland skulle kunna klara av att genomföra det och dölja det.

edit: kom ihåg att Sovjet föll samman under denna tid. Man visste inte var man hade Sovjet i denna tidpunkt. Skulle relationen med det kommande Ryssland fungera kan inget störa, inte ens massmord. Fartygssidan är intryckt. En torped hade avslöjat för mycket, en kollison är svårare att bevisa.
Senast redigerad av AreYouBack 2020-10-03 kl. 20:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Du menar att vraket har vridit på sig? Det låter långsökt.

Vraket har vridit sig, det gör dom flesta vrak, finns vrak som flyttat sig flera hundra meter med tiden.

Estonia har gått från en vinkel på 120 grader -94 till 130+ grader nu.
Citera
2020-10-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tror du u-båtar kan flyga??
Hålet är en bit ovanför vattenlinjen

Ok?...Tror du att nosen på en ubåt är lika med skeppet vattenlinjen? Om de nu skulle kollidera med varandra i 4 meters vågor?...Tänk till nu...Ubåtens flytpunkt ligger ungefär på hälften av dess längd. Om ubåtens längd exempelvis är 100 m lång. Så är deras flytpunkt 50 meter från skeppet, om det kolliderar vertikalt. Är ubåten på toppen av en våg så är det ganska stor skillnad...
Senast redigerad av Dromedaren79 2020-10-03 kl. 20:49. Anledning: Rättelse
Citera
2020-10-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Då får jag anta att du ångrar vad du skrev om hålets placering och att du håller med mig i min sjunkteori.

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Jag har väl iofs en egen sjunkteori men den strider inte på något sätt mot din.

Citat:
Rent hypotetiskt så skulle ett hål i skrovsidan göra att bildäcket delvis fylls med vatten som sedan sätts i rörelse av fartygets gungande i vågorna och av att fartyget stävar i motvind mot vågorna. Det skulle göra att bogport och bogvisir belastas med en kraft inifrån som de inte är byggda för och ramla utåt.

Det kanske var hålet i skrovsidan som vattenfyllde Estonia och ledde till att bogporten trycktes upp och skadade gångjärnen till bogvisiret som slets loss som en följd av detta och inte det motsatta?

En fri vattenmassa instängd på bildäck som sätts i rörelse fram och tillbaka skulle lätt få tillräcklig kraft för att slå upp bogporten och bogvisiret som är konstruerade för att motstå belastning av vattnets tryck från fören och inte från aktern.
Citera
2020-10-03, 20:45
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:

Kolla dokumentären, Estonia ligger i en nedåtsluttande sjöbotten som tids nog kommer att skönja mer av styrbordssidan eftersom Estonia kommer att vältra över ännu mer.
Citera
2020-10-03, 20:46
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Vraket har vridit sig, det gör dom flesta vrak, finns vrak som flyttat sig flera hundra meter med tiden.

Estonia har gått från en vinkel på 120 grader -94 till 130+ grader nu.
10 grader, räcker det? Ja teoretiskt sett. Men när det redan existerade uppgifter 2004 på att hålet fanns, så är något fishy
Citera
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Uppges så tidigt i tråden.
Det skulle vara därför hålet upptäcktes.
Men vad vet jag om det stämmer.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Du, om du flyter omkring på havet, så finns det nog inte så mycket annat att se på en på skeppet när de sjunker. Du lär nog se ifall bogvisiret är kvar. Sedan säger överlevarna detta till helekopterpersonalen. Calle bilt är ivrig att får reda på vad som är orsaken, och helekopterkillarna säger till bilt att bogvisiret saknades.

Ok Calle B är en klippa - det har jag alltid tyckt - till skillnad från Måna.

Men varför allt detta ifrågasättande då ? Genom årtionden.

Böcker och bloggar, tidningsartiklar och ifrågasättanden från anhöriga, levande som döda tycks ju inte upphöra. Ännu idag blåser ju ånyo en tråd upp på självaste flashback.
Fattar dom inte vad Calle slagit i sten ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in