2020-10-03, 17:13
Medlem
StJeromes avatar
Om hålet uppstått när skeppet stötte emot botten så borde det ju finnas betydligt fler hål, det känns extremt osannolikt att hela sidan är helt oskadd, förutom ett kraftigt hål. I dokumentären framförs dessutom att båten ligger på ett tjockt lager med lera. Om det varit felaktigt borde det framförts vid det här laget.
Citera
2020-10-03, 17:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nej det kan mycket väl vara en bättre förklaring. Modellerna behöver dock inte hålet för att förklara förloppet varför man kan anta att det uppstod först när fartyget slog i botten eller tom senare (som inte är ovanligt alls på vrak). Men att påstå att hålet härrör från innan olyckan är något helt annat.

Havkom kommer inte bryta mot gravfriden och alltså kommer inga ytterligare dyk att ske om det inte ageras från politiskt håll.

Här skriver du att Chalmers räknat på en alternativ modell med hål under vattenlinjen men fann att den inte stämde med simuleringarna.

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Menar du då en modell med enbart hål under vattenlinjen eller räknade de på en modell med förlorat bogvisir och öppen ramp kombinerat med ett hål under vattenlinjen?

Ditt svar ovan var alltså att det är möjligt att färjan sänktes av en kombination av hål under vattenlinjen och tappat bogvisir, även om det är svårt att förstå hur hålet uppkommit?

Ja, det är är kanske troligt att hålet under vattenlinjen uppkom vid kontakt med botten. Det kanske handlar om konspirationsteorier som du skriver, men ändå, om vissa förutsatt ett hål i skovet på styrbordssidan och det nu upptäcks ett sådant bör man i alla fall överväga vad det innebär.
Citera
2020-10-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vad jag förstår så har teorier om ett hål i skrovet tidigt uppstått på grund av att det krävdes för att Estonia skulle sjunka så snabbt. Finns det några "bevis" för det någonstans? Alltså, finns det något expertutlåtande att hänvisa till angående att det måste gått till så, till exempel av någon professor inom lämpligt fält som uttalar sig?
Chalmers hade med det bland sina alternativ när de utförde olika tester. Det scenariot behövdes inte i slutändan. Simuleringarna fungerade utan att behöva lägga till hål i fartyget.
Citera
2020-10-03, 17:16
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag jag tycker det är viktigt att veta vad det är för en person och verifiera allt han säger. Inte sjutton ljuger man på det viset, med fullständigt namn och födelsedatum - som dessutom stämmer på en riktig människa? Var det någon sensationssökande dåre, så hade han säkert ringt anonymt.

Jag tittade lite på kartan som det länkades till. Det ser faktiskt ut som att två fyrkanter har blurrats, just vid olycksplatsen.
Det kan säkert finnas djup på 180 meter där - om jag förstår den där kartan rätt.
http://data.bshc.pro/#5/59.530/20.945

Tamejtusan.. Lyckades hitta en håla med djup på 220 meter inte allt för långt från platsen i fråga; 59°22'25.6"N 21°26'38.2"E
Senast redigerad av Odagan 2020-10-03 kl. 17:21.
Citera
2020-10-03, 17:18
Medlem
StJeromes avatar
felpost
Citera
2020-10-03, 17:22
Medlem
StJeromes avatar
ta bort
Senast redigerad av StJerome 2020-10-03 kl. 17:40.
Citera
2020-10-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
"Impact" är det engelska ordet för påverkan och fungerar dåligt som ensam glosa, blanda inte in språk du inte behärskar, utan håll dig konsekvent till ett, så verkar du mindre okunnig.

Upprepar från mitt tidigare svar där du efterfrågar kraften och jag gav dig den:
"...Nu är just den siffran totalt ointressant, och ditt inlägg säger mig att det är lika meningslöst att förklara varför för dig, som att lära en gris att flyga. Fortsätt du med norgehistorien.
Vad som kan vara intressant är vad trycket kan ha blivit mot ett hypotetiskt stenblock på botten (@ norgemannen, tryck är kraft per ytenhet), tyvärr omöjligt att sia om.

Det är det sista du hör från mig i den frågan.

Okej, eftersom att du är kapitalt efterbliven; anslag. Anslagsenergi är det som är relevant. Det är inte punktbelastning under tryck som är situationen vid en kollision, vilket är det som skett för Estonia endera vid ubåt som kört in i henne eller att hon dunsta ner i botten.

Att svepa runt med dravel och likt en sosse diskutera runt gör inte att du får rätt.

Rimligen bör ju stenen finnas vid skrovet om den är förklaringen, vilket den inte gör. Men klart, du, flashback-krigare med gymnasiekunskaper på sin höjd i fysik vet ju mer än en Norsk ingenjör i ämnet.
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-03 kl. 17:31.
Citera
2020-10-03, 17:25
Medlem
Citat:
Hej! Här är Holméns tips till Efterlyst 1997 http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html. Han säger att han själv var i den svensks ubåten. Sök även Youtube efter det avsnittet för det var MYCKET informativt. Det fångar tidens stämning mycket bättre än att läsa nyare material.

Har nog lite svårt att köpa den här storyn. Så mycket märkligheter. Varför skulle man flyga ut den killen över halva Östersjön? Han måste verkligen ha någon superkompetens. Ska han hoppa ner från helikoptern till ubåten då mitt ute i Östersjön i någorlunda oväder? Sen går han och lägger sig mitt i en skarp operation?

Ryssarna torpederar Estonia när en svensk ubåt ser på? Kanske tom den svenska ubåten hade hjälpt till att rädda överlevande om Estonia nu blev attackerat på detta sätt? Ryssarna har nog inga bevis för att Sverige är med och smugglar så det skulle nog bli ord mot ord i media, och i västerländska medier borde man kunna undertrycka ev ryska påståenden och istället focusera på att Ryssland till synes oprovocerat har torpederat en passagerarfärja med resultat av nästan tusen döda. I dokumentären så talas det väl att bilarna officiellt kom från estniska hemvärnet tror jag.

Kan inget om vad de torpednamnen betyer, men det måste vara någon specialtorped i sådant fall tror jag. Vanliga torpeder tror jag sprängs under båten och först trycker båten uppåt och sen kommer det bli som en "grop" under båtens mittsektionen som då "faller ner" i denna eftersom vattnet har tryckts undan. Man försöker på detta sätt knäcka sönder båten om jag förstått det hela rätt, men är osäker på detta och ta det med en nypa salt, kan vara jag som kommer ihåg helt fel. Den skada som estonia får borde inte orsakas av en torped tror jag inte iallafall.

Citat:
Jag jag tycker det är viktigt att veta vad det är för en person och verifiera allt han säger. Inte sjutton ljuger man på det viset, med fullständigt namn och födelsedatum - som dessutom stämmer på en riktig människa? Var det någon sensationssökande dåre, så hade han säkert ringt anonymt.

Jag tittade lite på kartan som det länkades till. Det ser faktiskt ut som att två fyrkanter har blurrats, just vid olycksplatsen.
Det kan säkert finnas djup på 180 meter där - om jag förstår den där kartan rätt.
http://data.bshc.pro/#5/59.530/20.945

Var ligger Estonia? Trodde det var 59°23′N 21°42′E eller har jag hittat fel koordinater? Ser ut att vara långt från blurade om de stämmer.
Senast redigerad av dualtofilter 2020-10-03 kl. 17:34.
Citera
2020-10-03, 17:27
Medlem
mjohan84s avatar
Det borde väl vara ganska enkelt att analysera metallen runt hålet ? Skrapa eller ta bort delar av metallen och sedan låta ett labb kontrollera om metallen har utsatts för något annat material ?
Citera
2020-10-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Menar du då en modell med enbart hål under vattenlinjen eller räknade de på en modell med förlorat bogvisir och öppen ramp kombinerat med ett hål under vattenlinjen?

Man hade 6 olika scenarion. Där ingick allt från en kombination till sprängämnen.

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
Citera
2020-10-03, 17:29
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det borde väl vara ganska enkelt att analysera metallen runt hålet ? Skrapa eller ta bort delar av metallen och sedan låta ett labb kontrollera om metallen har utsatts för något annat material ?
Äsch, varför bemöda sig med det? Haverikomissionen kom ju fram till att Estonia sjönk eftersom bogvisiret åkte av, och dessutom måste vi lyssna på Ines Uusmann och gänget som framhöll att dykarna kan traumatiseras.
Citera
2020-10-03, 17:31
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenevaken
Exakt, det framstår i mitt tycker som mest troligt. I syfte att skada, inte nödvändigtvis sänka, och inte orsaka explosion (som inte kunnat bortförklaras) utan skador fast på kölen som satt färjan ur trafik och tjänat som varning/hämnd. Kanske flera torpeder utan sprängladdning för skador just på skrovet. Knappast räknat med att färjan skulle sjunka helt
Det stämmer med vad vittne sätt ett vitt före mål
Och andra vittne säger stark sido kraft på estonia

[quote=Skrilllex|73127775]
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Det var en rysk ubåt som skött ner Estonia med blind torped
https://www.youtube.com/watch?v=ON5v6MCzrdE

Svensk ubåt esckorterade estonia när rysk ubåt skött icke explosiv torped.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in