Citat:
Ursprungligen postat av
gullfia
Hej! Här är Holméns tips till Efterlyst 1997
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html. Han säger att han själv var i den svensks ubåten. Sök även Youtube efter det avsnittet för det var MYCKET informativt. Det fångar tidens stämning mycket bättre än att läsa nyare material.
Har nog lite svårt att köpa den här storyn. Så mycket märkligheter. Varför skulle man flyga ut den killen över halva Östersjön? Han måste verkligen ha någon superkompetens. Ska han hoppa ner från helikoptern till ubåten då mitt ute i Östersjön i någorlunda oväder? Sen går han och lägger sig mitt i en skarp operation?
Ryssarna torpederar Estonia när en svensk ubåt ser på? Kanske tom den svenska ubåten hade hjälpt till att rädda överlevande om Estonia nu blev attackerat på detta sätt? Ryssarna har nog inga bevis för att Sverige är med och smugglar så det skulle nog bli ord mot ord i media, och i västerländska medier borde man kunna undertrycka ev ryska påståenden och istället focusera på att Ryssland till synes oprovocerat har torpederat en passagerarfärja med resultat av nästan tusen döda. I dokumentären så talas det väl att bilarna officiellt kom från estniska hemvärnet tror jag.
Kan inget om vad de torpednamnen betyer, men det måste vara någon specialtorped i sådant fall tror jag. Vanliga torpeder tror jag sprängs under båten och först trycker båten uppåt och sen kommer det bli som en "grop" under båtens mittsektionen som då "faller ner" i denna eftersom vattnet har tryckts undan. Man försöker på detta sätt knäcka sönder båten om jag förstått det hela rätt, men är osäker på detta och ta det med en nypa salt, kan vara jag som kommer ihåg helt fel. Den skada som estonia får borde inte orsakas av en torped tror jag inte iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av
gullfia
Jag jag tycker det är viktigt att veta vad det är för en person och verifiera allt han säger. Inte sjutton ljuger man på det viset, med fullständigt namn och födelsedatum - som dessutom stämmer på en riktig människa? Var det någon sensationssökande dåre, så hade han säkert ringt anonymt.
Jag tittade lite på kartan som det länkades till. Det ser faktiskt ut som att två fyrkanter har blurrats, just vid olycksplatsen.
Det kan säkert finnas djup på 180 meter där - om jag förstår den där kartan rätt.
http://data.bshc.pro/#5/59.530/20.945
Var ligger Estonia? Trodde det var 59°23′N 21°42′E eller har jag hittat fel koordinater? Ser ut att vara långt från blurade om de stämmer.