2020-10-03, 11:38
Medlem
Det börjar närma sig..

https://www.berlingske.dk/europa/nu-taeller-briterne-dagene-de-foerste-kan-se-frem-til-at-faa-en
Citera
2020-10-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, dagens gårdagens siffra bekräftar definitivt att något är jättekonstigt med rapporteringen. Finns inte en chans i världens att det under en månad går brant neråt, och sedan ett jättehopp uppåt igen på en dag.
Så bara att inse att vad gäller Argentina så går det inte att dra några slutsatser av kurvan, den stämmer helt enkelt inte. Antagligen är dock de totala döda i landet någorlunda nära sanningen, även om det förstås kan vara ännu fler än vad som står.
Vad gäller Sverige så beror skillnaden på att FHM och worldometers rapportetar på olika sätt. Totalt sett är det rätt antal döda, men rapportering för olika dagar skiljer sig, vissa dagar är det högre på FHM och vissa är det högre på Worldometers.

Ja något är galet.
Det var en starkt stigande kurva med dödsfall. Hela tiden sen i somras. Ökning, med 200 till 300 och 400 fall per dag.
Sen kom igår plötsligt 3352 nya dödsfall - och det var en stigande kurva med ett plötsligt hopp högt över.
Sen igår försvann den stigande kurvan (och språnget på tretusen) och ersattes av en starkt sjunkande /fallande kurva. Som finns nu. Och som du säger med lika många totalt omkomna. 20000
Och i morse såg jag en siffra på 311 dödsfall - innan dygnet börjat i Argentina.

Det har varit mycket protester i Argentina - jag har fått uppfattningen att Presidenten gjort något korrupt. Och nu har han kommit med ett lagförslag, som jag misstänker är skapat för att täcka över korruptionen. Stora utbrottet är Buenos Aires-området.
Citera
2020-10-03, 11:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Dom körde alltså hela batteriet från dag 1 med D-vitamin, Zinc, Melatonin, Aspirin och Famotidine.
HCQ användes inte denna gång, ingen frågade varför, sist tog ju Trump detta i förebyggande syfte....
Sen har man då dag 4 (?) satt in antikroppar och Remdesvir, pekar på att infektionen inte gått ner utan växer...

Någon som minns vad Boris J i London fick ?
Var det dexamethasone ?

Dexamethasone är väl först när det gått lite längre för att få ner inflammationen? Kommer bara ihåg att Boris fick syrgas. Var ju i mars så tidigt i pandemin
Citera
2020-10-03, 11:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
är man 74 år är risken att dö 4,2%. Nu vet man ju inte hur han står sig i vitalitet jämfört med genomsnitts-74åringar. Det tar ett par dagar innan det bryter ut rejält om det nu gör det.

Ja. Det är nog svårt att dra några slutsater än så länge.

Var fick du den risken ifrån? Alltså på vilka data är den beräknad på?
Citera
2020-10-03, 11:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Vita huset verkar ha fått "kung flu".

"The University of Notre Dame announced on Friday that its president, the Rev. John I. Jenkins, had tested positive for the coronavirus, just days after he had publicly apologized for not wearing a mask or adhering to social distancing guidelines while at a White House ceremony over the weekend."
Citera
2020-10-03, 12:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, exakt. Var beredd på att det kunde bli en "Johnson-situation" av detta, men om en vecka, och inte redan nu. Nu har han ju ännu inte behövt respiratorvård, vilket Johnson behövde, så vi är väl inte riktigt där Johnson var som först. Men ändå oroande. Men, som sagt, bra vård lär han onekligen få.

Johnson behövde aldrig läggas i respirator, även om det var på vippen. Man behöver alltså inte ligga i respirator bara för att man befinner sig på en iva avdelning.

Men Johnson behövde inte åka in på sjukhus förrän efter ca 10 dagar. Il duce dumb-Trump har blivit inlagd redan efter några dagar.

Standard i Sverige är att du, möjligtvis, lägg in på sjukhus om du behöver syrgashjälp, men den kan även ges av ambulanspersonal i hemmet. Den avgörande faktorn för att Il duce dumb-Trump lagds in är, mycket troligt, att syresättningen i blodet sjunkit och befinner sig på en för låg nivå. Trots detta kan sådana patienter känna sig ganska pigga - innan de ev. blir lagda i respirator. Kom ihåg att administrationen i Vita huset, först, meddelade att Il duce dumb-Trump skulle jobba därifrån.

Så den tidiga sjukhusinläggningen bådar inte gott. Jag trodde först att det skulle dröja 10, 11 dagar innan något sådant blev aktuellt. Det säger väl det mesta om Il duce dumb-Trumps immunförsvar och hans allmänna kondition och om hans levnadssätt t.ex vad gäller skräpmat. Men den största risken utgörs ändå av hans ålder.

Man kan inte bluffa sig fram när det kommer till SARS-COV2 och covid-19.

Människan spår men SARS-COV2 rår.
Citera
2020-10-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja något är galet.
Det var en starkt stigande kurva med dödsfall. Hela tiden sen i somras. Ökning, med 200 till 300 och 400 fall per dag.
Sen kom igår plötsligt 3352 nya dödsfall - och det var en stigande kurva med ett plötsligt hopp högt över.
Sen igår försvann den stigande kurvan (och språnget på tretusen) och ersattes av en starkt sjunkande /fallande kurva. Som finns nu. Och som du säger med lika många totalt omkomna. 20000
Och i morse såg jag en siffra på 311 dödsfall - innan dygnet börjat i Argentina.

Det har varit mycket protester i Argentina - jag har fått uppfattningen att Presidenten gjort något korrupt. Och nu har han kommit med ett lagförslag, som jag misstänker är skapat för att täcka över korruptionen. Stora utbrottet är Buenos Aires-området.

Kurvan kan man bara bortse från. Men att de är i en mycket dålig corona-situation är uppenbart, nästan det värsta något land har varit i någon gång under detta. Bara alldeles i början var det värre siffror än så på sina ställen.
Protesterna kan nog vara smittbärande. Nog har det varit demonstrationer även på andra ställen under tiden, både mot corona-restriktioner och BLM-demonstrationer. Men enstaka demonstrationer kanske bara margnellt påverkar antalet smittade i hela befolkningar, men om det är många demonstrationer, som det verkar vara i Argentina, så blir det väldigt negativt.
Citera
2020-10-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Johnson behövde aldrig läggas i respirator, även om det var på vippen. Man behöver alltså inte ligga i respirator bara för att man befinner sig på en iva avdelning.

Men Johnson behövde inte åka in på sjukhus förrän efter ca 10 dagar. Il duce dumb-Trump har blivit inlagd redan efter några dagar.

Standard i Sverige är att du, möjligtvis, lägg in på sjukhus om du behöver syrgashjälp, men den kan även ges av ambulanspersonal i hemmet. Den avgörande faktorn för att Il duce dumb-Trump lagds in är, mycket troligt, att syresättningen i blodet sjunkit och befinner sig på en för låg nivå. Trots detta kan sådana patienter känna sig ganska pigga - innan de ev. blir lagda i respirator. Kom ihåg att administrationen i Vita huset, först, meddelade att Il duce dumb-Trump skulle jobba därifrån.

Så den tidiga sjukhusinläggningen bådar inte gott. Jag trodde först att det skulle dröja 10, 11 dagar innan något sådant blev aktuellt. Det säger väl det mesta om Il duce dumb-Trumps immunförsvar och hans allmänna kondition och om hans levnadssätt t.ex vad gäller skräpmat. Men den största risken utgörs ändå av hans ålder.

Man kan inte bluffa sig fram när det kommer till SARS-COV2 och covid-19.

Människan spår men SARS-COV2 rår.

OK, men Johnson var väl på intensiven. Det är väl inte Trump än. Fast det kanske inte är riktigt definierbart då han har sin extrema specialbehandling.
Att han så snabbt läggs in på sjukhus är oroväckande. Kan vara ren försiktighetsåtgärd, men inte bara, har jag svårt att tro. Om Trump orkade så skulle han mycket hellre twittra sina vanliga tweets hemifrån än att ligga på sjukhus. Och tror inte att han, som från början kraftigt underskattade Corona, skulle ha något att tjäna på att få det att verka allvarligare än vad det är.
Citera
2020-10-03, 12:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag håller inte med.

Jag anser att översvämmade sjukhus också spelar roll, liksom överlevare med bestående skador. Jag anser att även samhällets ekonomi är viktig. Ekonomin har tagit stor skada av epidemin.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror du förstod vad jag menade.

Inte helt. Kurvan över dödsfall är det enda som betyder någonting, ifall man vill mäta epidemins utbredning.

Ifall man däremot vill bedöma epidemins skadeverkningar, så behöver man titta på annat är enbart dödsfallen. Då behöver man även titta på hur sjukvården och ekonomin skadas av epidemin.

Citat:
Det tillåtet att ha fel;
Citat:
Utom för Anders Tegnell.

Det är tillåtet även för Anders Tegnell att ha fel. Men det är skillnad på att ha fel, och att ljuga.

Citat:
åtminstone när man har att göra med någonting så oberäknerligt som ett nytt och okänt virus. Det viktiga är att man har ödmjukhet inför dom begränsade kunskaperna. Anders Tegnell och Johan Giesecke har varit allt annat än ödmjuka.
Citat:
Det viktigaste är väl inte att man är ödmjuk? Det är ingen artighetstävling. Det viktiga är att man gör en korrekt bedömning av viruset.

Tegnell och Giesecke gjorde en tio gånger mer korrekt analys än andra länders företrädare. Sen anklagas de för arrogans, för att de har mage att inte hålla med andra länder i deras sämre analyser.

Det handlar inte främst om artighet. Det handlar om ödmjukheten att inse begränsningarna i sina egna kunskaper. Det handlar om ödmjukheten att lyssna på andra, och ta till sig av deras lärdomar.

Folkhälsomyndigheten borde ha tagit varning av händelserna i Kina, Sydkorea och Iran.

Citat:
Jag har faktiskt inte brytt mig om dom beräkningarna som du hänvisar till. Det som har gjort mig upprörd, att man medvetet har släppt in ett nytt och okänt virus. Viruset hade kunnat vara mycket farligare än viruset bakom Covid-19.
Citat:
Men nu var det inte så. Man gjorde en korrekt analys och agerade därefter. Man kunde agerat som att viruset var mycket farligare än vad det såg ut som, men eftersom åtgärderna också skadar människor allvarligt ville man inte skjuta över målet.

Gjorde Folkhälsomyndigheten en korrekt analys? Var jag minns, så var Folkhälsomyndighetens beskrivning att epidemin skulle svepa in, och sedan, efter en begränsad period, dra över. Vi minns smittspridningskurvorna som Folkhälsomyndigheten visade upp. Epidemin skulle öka, och därefter sjunka. Smittspridningen har förvisso sjunkit, men den har inte dragit över. Hela syftet med Folkhälsomyndighetens strategi, var ju att epidemin skulle dra förbi.
Citera
2020-10-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
OK, men bättre än ingenting alls hoppas jag?

Det är bättre än inget, ja.
Citera
2020-10-03, 12:24
Medlem
Coronavirus i avloppsvatten i 9 svenska städer. Ett är Borlänge. Ett bra verktyg för att hålla koll på smittan, men motarbetats av Anders Tegnell. Han sa vid något av pressisarna att man måste veta vad man ska använda resultatet till. De saknar uppenbarligen talang och kreativitet där på FHM.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Borlänge

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7567123
Citera
2020-10-03, 12:26
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Singapore: Rapporterar 6 nya fall, varav 4 fall var importerade - lägsta antalet nya fall sedan mars

Det är hur lätt som helst att stoppa viruset med simpelt smittbekämpningsarbete - munskydd, testning, spårning och isolering. Tätbefolkade Singapore visar vägen.

Och ja, Singapore är ett mångkulturellt land med en mix av kineser, indier, malajer, euroasiater, vita västerlänningar och gästarbetare från övriga asien. Ingen homogen befolkning att tala om, ändå klarar de att följa munskydd-påbudet.

Citat:
Singapore has recorded six new coronavirus cases in the past 24 hours, the nation’s smallest daily increase since March.
Of those six, four were classed as ‘imported cases’ – travellers who had been ordered to stay home on arrival into the Southeast Asian island nation.
The city-state has seen cases fall sharply in recent months as it has brought outbreaks in migrant worker dormitories under control, according to Reuters.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sedan fortsätter de dock på skräpsidan att inbilla sig att allmänt bärande av ansiktsmask skulle sätta stopp för spridningen av SARS-COV2.

Vem är det som inbillar sig? Du med din anti-vetenskapliga linje och några svenska foliehattar, eller resten av världen?
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-03 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in